läckande olja i framvagn

Landrover, Volvo, Mercedes, Lada M.fl.

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

rayen
Nybörjare
Inlägg: 4
Blev medlem: lör dec 02, 2006 21:29

läckande olja i framvagn

Inlägg av rayen » lör dec 02, 2006 21:34

tjena
jag har just köpt en tgb 11.men den läcker lite olja höger fram
troligtvis en trasig damask.nu till problemet jag ska köra hem den på onsdag och det är 5 mil,törs man det eller är det risk för totalhaveri.
mvh jimmy

RogerÅ
Avstängd
Inlägg: 5625
Blev medlem: fre nov 03, 2006 13:23

Re: läckande olja i framvagn

Inlägg av RogerÅ » lör dec 02, 2006 22:34

rayen skrev:tjena
jag har just köpt en tgb 11.men den läcker lite olja höger fram
troligtvis en trasig damask.nu till problemet jag ska köra hem den på onsdag och det är 5 mil,törs man det eller är det risk för totalhaveri.
mvh jimmy
Fyll på olja innan du åker :lol:

Mathias T
4x4xnerd
Inlägg: 6345
Blev medlem: fre feb 24, 2006 20:53
Ort: Nol

Inlägg av Mathias T » sön dec 03, 2006 16:59

Jag tror inte det läcker ut mängder under färd men ta med en 20l dunk och kolla nivån noga i början så ser du.
Det kan se söligt som f-n ut utan att det läckt ut några mängder och det är portalutväxlingens olja som hittar ut inte diffklumpens
"If speed kills,then suzukidrivers must live forever"

rayen
Nybörjare
Inlägg: 4
Blev medlem: lör dec 02, 2006 21:29

Inlägg av rayen » sön dec 03, 2006 18:52

jag tror inte att det har läckt ut så mycke olja,såg bara en liten fläck på däcksidan när den hade stått,fläcken var väl som en snusdosa ungefar.
men jag ska kolla nivån innan jag kör i väg.

kan man med säkerhet säga att det är damasken som läcker eller kan det läcka från något annat?

om det är portalutväxlings olja som läcker, var fyller man på den då?

jag är absolut nybörjare med TGB 11 så jag är verkligen tacksam
för all hjälp...
mvh jimmy

Mathias T
4x4xnerd
Inlägg: 6345
Blev medlem: fre feb 24, 2006 20:53
Ort: Nol

Inlägg av Mathias T » sön dec 03, 2006 19:05

Kolla du noga så hittar du en nivåplugg på huset,damaskerna brukar ge sig med åren och dom är inte direkt gratis.
Kostar rätt så nära 1000:- st
Ta och lys med en ficklampa på damasken så lär du se om den har torrsprickor.
Det finns roligare jobb än att byta damasker på en volvoportal då det inte direkt är lättviktsgrejor.
"If speed kills,then suzukidrivers must live forever"

rayen
Nybörjare
Inlägg: 4
Blev medlem: lör dec 02, 2006 21:29

Inlägg av rayen » sön dec 03, 2006 19:26

jo jag har läst på några andra forum att det är rätt så besvärligt.
men om den håller dom 5 milen hem så har man ju tid till nästa
jaktsäsong.
ska in på volvo på måndag å beställa en ny å sen är det bara å sätta igång
mvh jimmy

Mathias T
4x4xnerd
Inlägg: 6345
Blev medlem: fre feb 24, 2006 20:53
Ort: Nol

Inlägg av Mathias T » sön dec 03, 2006 19:34

Se till att ha utrymme för att använda en sådan där motorlyftkran så blir det lättare,att stå och hålla den där klumpen till portalutväxling och samtidigt försöka sikta in drivaxeln i diffklumpen är inte direkt snällt för ryggen
"If speed kills,then suzukidrivers must live forever"

rayen
Nybörjare
Inlägg: 4
Blev medlem: lör dec 02, 2006 21:29

Inlägg av rayen » sön dec 03, 2006 20:00

ok det blir till att städa i garaget,,,å bara det är flera dagars jobb puhhhh :shock:

gnisten83
Rutinerad
Inlägg: 486
Blev medlem: lör mar 18, 2006 18:52
Ort: Ryd

Inlägg av gnisten83 » tis dec 05, 2006 20:49

När jag bytte mina körde jag portalklumparna fram o tillbaka på en garagedomkraft men håll i dom ordentligt för dom är TOPP tunga så de vill gärna välta :!:
CJ5 -72 med 304/727/300/30+44/35"

Skriv svar