Civil TGB 11 -80
Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk
-
- Beroende
- Inlägg: 1004
- Blev medlem: sön dec 16, 2012 13:21
- Ort: Lönashult/Småland
Re: Civil TGB 11 -80
Ser ju duktigt råå ut good Work
Xc60 D5 Awd
Volvo 945 Ftt 1998
0725434247
Va vore en bal i skogen :)
Volvo 945 Ftt 1998
0725434247
Va vore en bal i skogen :)
Re: Civil TGB 11 -80
Nu vart stunden kommen för underliggande arbetsbelysning! Fram monterades det i ett vinkeljärn, fäst i en av bultarna för "hasplåten" och bak borrade jag hål i vänster bakre ramfäste för växellådan. Blev bra! Nu ska de elaka stenar ses på natten!
Nu finns det ljus åt alla håll
Nu finns det ljus åt alla håll
"Original" C303
Re: Civil TGB 11 -80
Jahopp då va det dags att meka igen!
Ren Väg Träffen i Borås slutade lite tidigare än planerat.
Riktade med vinch och kunde ta mig ut ur skogen i alla fall. Ville inte köra mer med risk att knäcka det igen så det går av. Tror orsaken var att jag kanade ner över lite för stor sten lite innan och både frontskyddet och framaxeln tog i, och troligtivs böjde jag paralellstaget lite då. Gick ner för en knapp meter hög stenklack, och vänsterhjulet svänge fullt åt höger, men ratten rörde sig inte..
Blir inskaffa rör och trä över staget och förstärka det. Går en p-ända av så gör det, Borde inte göra det, förvånad att staget hållt för min körning bland stenar och så, man tror ju man kan köra över alla stenar bara för man har portaler..
På nattkörningen på Ren Väg Offroad Meet kan jag påpeka det igen..
Frontskydd tog i, framaxel tog i, bakaxeln tog i, men sen va de stopp, gick inte att komma över trots spärrar.. hornen växte ut å sen vart stenen minne blott Fick nytta av lamporna under bilen nu
Köra fast hann jag göra innan.
Innan träffen har det i och för sig hänt lite med bilen med.
Bytte tråg
Rosten hade expanderat mellan tråget och förstärkningsplåten, så det läckte sakta ut olja där..
Ny och gammal.
Skaffat nya extraljus.
Alla behöver väl backkamera?
Kättilstorpträffen bjöd på 10 kilo lera i vänster framhjul.. Hann till macken innan luften gick ur helt
Förra extraljusen.
Nya ljusen. Gött go skillnad och 20A mindre förbrukning med bättre ljus!
Ren Väg Träffen i Borås slutade lite tidigare än planerat.
Riktade med vinch och kunde ta mig ut ur skogen i alla fall. Ville inte köra mer med risk att knäcka det igen så det går av. Tror orsaken var att jag kanade ner över lite för stor sten lite innan och både frontskyddet och framaxeln tog i, och troligtivs böjde jag paralellstaget lite då. Gick ner för en knapp meter hög stenklack, och vänsterhjulet svänge fullt åt höger, men ratten rörde sig inte..
Blir inskaffa rör och trä över staget och förstärka det. Går en p-ända av så gör det, Borde inte göra det, förvånad att staget hållt för min körning bland stenar och så, man tror ju man kan köra över alla stenar bara för man har portaler..
På nattkörningen på Ren Väg Offroad Meet kan jag påpeka det igen..
Frontskydd tog i, framaxel tog i, bakaxeln tog i, men sen va de stopp, gick inte att komma över trots spärrar.. hornen växte ut å sen vart stenen minne blott Fick nytta av lamporna under bilen nu
Köra fast hann jag göra innan.
Innan träffen har det i och för sig hänt lite med bilen med.
Bytte tråg
Rosten hade expanderat mellan tråget och förstärkningsplåten, så det läckte sakta ut olja där..
Ny och gammal.
Skaffat nya extraljus.
Alla behöver väl backkamera?
Kättilstorpträffen bjöd på 10 kilo lera i vänster framhjul.. Hann till macken innan luften gick ur helt
Förra extraljusen.
Nya ljusen. Gött go skillnad och 20A mindre förbrukning med bättre ljus!
"Original" C303
Re: Civil TGB 11 -80
Böjde ju styrstaget på Ren Väg Offroad Meet i Borås sist, så fick rikta till det ordentligt och dra över ett nytt rör över paralellstaget. Tog tillfället i akt och förstärkte styrstaget med.
Bara en p-ända som behövde smekas av släggan.
Båda stagen klara och målade. Måttade med ögat ungefär vad som verkade rimligt gällande längd på styrstag å paralellstag.
Vid första körningen efter lagningen så var bilen fruktansvärt trögstyrd och inte alls kul att köra. Orsaken? 9 mm positiv toe-in.. eller ja, toe-out stog ju hjulen. Justerade ner till -4 mm, och bilen blev som ny, riktigt stor skillnad.
Nu blir det bara att kolla om det håller på ärtsoppeträffen nu i helgen... Annars vettefan......
Bara en p-ända som behövde smekas av släggan.
Båda stagen klara och målade. Måttade med ögat ungefär vad som verkade rimligt gällande längd på styrstag å paralellstag.
Vid första körningen efter lagningen så var bilen fruktansvärt trögstyrd och inte alls kul att köra. Orsaken? 9 mm positiv toe-in.. eller ja, toe-out stog ju hjulen. Justerade ner till -4 mm, och bilen blev som ny, riktigt stor skillnad.
Nu blir det bara att kolla om det håller på ärtsoppeträffen nu i helgen... Annars vettefan......
"Original" C303
Re: Civil TGB 11 -80
Hej!
Har nu läst denna fantastiska och inspirerande tråd.
Fy fan vad det finns duktiga hemmaingenjörer,tekniker,ungdomar,hantverkare i detta avlånga land.
Otroligt imponerad av ditt kunnande och din envishet. Såna här grejer skulle fan våra politiker få se, så kanske dom skulle förstå att tonåringar inte bara spelar fotboll och lyssnar på musik.
Skulle vilja påstå att du tillhör våra framtida företagare. Hatten av för ditt otroliga TGB11 projekt.
Vill ha big time.
Mvh
Magnus
Har nu läst denna fantastiska och inspirerande tråd.
Fy fan vad det finns duktiga hemmaingenjörer,tekniker,ungdomar,hantverkare i detta avlånga land.
Otroligt imponerad av ditt kunnande och din envishet. Såna här grejer skulle fan våra politiker få se, så kanske dom skulle förstå att tonåringar inte bara spelar fotboll och lyssnar på musik.
Skulle vilja påstå att du tillhör våra framtida företagare. Hatten av för ditt otroliga TGB11 projekt.
Vill ha big time.
Mvh
Magnus
Är huvudet dumt får plånboken lida!
Jeep Cherokee 91
Höjd 3" med sats från (Rough Country)
BF Goodrich 31" All terrain
VinchMax 13000lbs
VW Syncro Caravelle 1.6TD
Jeep Cherokee 91
Höjd 3" med sats från (Rough Country)
BF Goodrich 31" All terrain
VinchMax 13000lbs
VW Syncro Caravelle 1.6TD
Re: Civil TGB 11 -80
Imponerande jobb på din TGB-11, läste nyss reportaget i en gammal 4Wheeldrive.
Kommer du i håg vilken rördimension du använde för att förstärka styrstagen? Har krökt mina för många gånger nu.... 45 grader toe-in är inte kul när man står ute i skogen och behöver svänga.
// Klas
Kommer du i håg vilken rördimension du använde för att förstärka styrstagen? Har krökt mina för många gånger nu.... 45 grader toe-in är inte kul när man står ute i skogen och behöver svänga.
// Klas
Gröna bilar är sköna!
Volvo C304 6x6 TGB-131A reg som Lätt LB
Volvo C304 6x6 HYTTGB-13 på 38.5x14.5
Bygger på Projekt Lillvalp
Volvo C304 6x6 TGB-131A reg som Lätt LB
Volvo C304 6x6 HYTTGB-13 på 38.5x14.5
Bygger på Projekt Lillvalp
Re: Civil TGB 11 -80
Typ 2 mm större inre diameter än stagets yttre å så tror jag det var 3 mm gods, om inte 4 till å med. Tjockt var det i alla fall. Vart ju inte helt lätt att få det 100 rakt efter det väl vart bökt så blev som det blev Folk har varnat mig att förstärka staget, för att det ska gå av vid slitningen där röretKlas_B skrev:Imponerande jobb på din TGB-11, läste nyss reportaget i en gammal 4Wheeldrive.
Kommer du i håg vilken rördimension du använde för att förstärka styrstagen? Har krökt mina för många gånger nu.... 45 grader toe-in är inte kul när man står ute i skogen och behöver svänga.
// Klas
går ner i diameter, men staget hade ju inte böjt sig från början o det varit kraftigare..
Kan mäta på bilen imorn om timglas-minnet håller sig....
"Original" C303
Re: Civil TGB 11 -80
Får ta å uppdatera lite.
Har byggt mer bur, bytt lite arbetsljus, flyttat om belysning, monterat en extra backkamera, isolerat hytten och dörrar, bytt masoniten i dörrar, håller just nu på att göra nya trälister, tillkapade å målade, saknar bara lite längre 1/4" unc bult då det sitter svetsmuttrar på karossen bak.. Bult beställda på lokala tools.
Beadlocks ringar beställda, fälgbreddning på g när jag bestämt vad det blir för däck
Snorkel behöver jag nog....
Har byggt mer bur, bytt lite arbetsljus, flyttat om belysning, monterat en extra backkamera, isolerat hytten och dörrar, bytt masoniten i dörrar, håller just nu på att göra nya trälister, tillkapade å målade, saknar bara lite längre 1/4" unc bult då det sitter svetsmuttrar på karossen bak.. Bult beställda på lokala tools.
Beadlocks ringar beställda, fälgbreddning på g när jag bestämt vad det blir för däck
Snorkel behöver jag nog....
"Original" C303
Re: Civil TGB 11 -80
Hej alla!
Är lite intresserad av att införskaffa en TGB11 och undrar hur man på ett enkelt sätt kan avgöra om det är en i aluzink eller ej. Du är ju säkert specialist och kan kanske hjälpa mig med frågan.
Hils
Magnus
Är lite intresserad av att införskaffa en TGB11 och undrar hur man på ett enkelt sätt kan avgöra om det är en i aluzink eller ej. Du är ju säkert specialist och kan kanske hjälpa mig med frågan.
Hils
Magnus
Är huvudet dumt får plånboken lida!
Jeep Cherokee 91
Höjd 3" med sats från (Rough Country)
BF Goodrich 31" All terrain
VinchMax 13000lbs
VW Syncro Caravelle 1.6TD
Jeep Cherokee 91
Höjd 3" med sats från (Rough Country)
BF Goodrich 31" All terrain
VinchMax 13000lbs
VW Syncro Caravelle 1.6TD
Re: Civil TGB 11 -80
Jaaaa en till tgb på södertörn..Baua skrev:Hej alla!
Är lite intresserad av att införskaffa en TGB11 och undrar hur man på ett enkelt sätt kan avgöra om det är en i aluzink eller ej. Du är ju säkert specialist och kan kanske hjälpa mig med frågan.
Hils
Magnus
Veckans bästa idé!!!
Re: Civil TGB 11 -80
Hej hej. Helt rätt val! Det finns lite olika sätt att se det på och här är några som är typiskt för en aluziknare.Baua skrev:Hej alla!
Är lite intresserad av att införskaffa en TGB11 och undrar hur man på ett enkelt sätt kan avgöra om det är en i aluzink eller ej. Du är ju säkert specialist och kan kanske hjälpa mig med frågan.
Hils
Magnus
- Rostfri, mer eller mindre.
- Det saknas ett fotsteg på främre hytten bakom förardörren.
- Trälister sitter ej på framdörrarna
- Utsågningen för fotsteget på bakkarossen saknas, så är helt rak plåt där.
- i karossens nedre avrundning är plåten endast lite lite veckad in, på en plåtare är det 90 grader och en kant för skit att fastna på.
- Choke och handgas kan vara nedflyttade till bakom växelspaken, vid motorluckan, och handgasen kan ibland saknas helt.
- Man kan ofta se på kontaktstycket under handlsfacket om det är aluzink från fabrik, eller karossbytt ;den senare har ett stort kontaktstycke, den första har två stycken. Sen kan det variera, men de 5 första brukar identifiera en aluzinkare. Ofta är plåten sliten innanför dörrarna, och är det då plåtrent, och knappt rostig så är det aluzink. Min hade färgskav, och knappt utrotat, trots den stått ute i flera år
Mvh Alexander
"Original" C303
Re: Civil TGB 11 -80
Tack för info!
Ja vi får väll se om det kan bli en 11.a framöver.
Borde väll sälja av lite av det man har först.
Mvh
Magnus
Ja vi får väll se om det kan bli en 11.a framöver.
Borde väll sälja av lite av det man har först.
Mvh
Magnus
Är huvudet dumt får plånboken lida!
Jeep Cherokee 91
Höjd 3" med sats från (Rough Country)
BF Goodrich 31" All terrain
VinchMax 13000lbs
VW Syncro Caravelle 1.6TD
Jeep Cherokee 91
Höjd 3" med sats från (Rough Country)
BF Goodrich 31" All terrain
VinchMax 13000lbs
VW Syncro Caravelle 1.6TD
Re: Civil TGB 11 -80
har du kvar tgb11, är den till salu? 0705446835
Re: Civil TGB 11 -80
Hej, jo jag har kvar den och den får allt vara kvar hos mig ett tag till
"Original" C303