Nyinköpt 230GE (W460)

Landrover, Volvo, Mercedes, Lada M.fl.

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

nhvb
Nybörjare
Inlägg: 1
Blev medlem: tis jan 12, 2010 23:14
Ort: Nära Arlanda

Nyinköpt 230GE (W460)

Inlägg av nhvb » tis jan 12, 2010 23:30

Hej,

har precis köpt en 1986:a Geländewagen (230GE lång) och börjar lite vartefter med försöket att få den till en pärla igen.
Den är egentligen i bra skick (lite rost förutom kring klassikern bakdelen) men har några saker som behöver göras.

Känner någon av er till bekymmer med vibrationen på 3:ans växel (manuell) under 2000 varv ? (Försvinner så fort man har passerat 2000 varv) ? Vill minnas en 230E som farsan hade för många år sedan med samma symptom som han aldrig gjorde ngt åt (bilen var ny då).

Var överallt sitter smörjnipplar på bilen och vilket fett rekommenderar ni ? (en tysk sida jag hittade säger att de snabbare modellerna t ex 500 GE måste ha ngt högtemperaturfett men jag hittar inget vettigt svar för min)

Vet någon en pålitlig verkstad för Geländewagen, gärna i närheten kring Sthlm ? Jag vet inte om jag vågar anlita min vanliga verkstad för lite mera GW-speciella uppdrag som oljebyte i fördelningslåda, diffar osv.?


Tack på förhand från en nybliven Geländewagenpilot!

(tyvärr fattar jag inte hur jag kan lägga upp bilder här...)

mattebigge
4x4xnerd
Inlägg: 5922
Blev medlem: mån nov 13, 2006 22:12
Ort: Söderhamn
Kontakt:

Inlägg av mattebigge » ons jan 13, 2010 0:30

PM:a "Wältmeister" , han vet nog..
Det är inte farten som dödar, det är smällen!!
It´s not the fart that kills, it´s the smell!!

Wältmeister
4x4xnerd
Inlägg: 8507
Blev medlem: ons jul 02, 2008 23:22
Ort: Strängnäs

Inlägg av Wältmeister » ons jan 13, 2010 14:52

Välkommen i offroadträsket.
Dock tillhör du med en G-Wagen överklassen.
D v s det är ingen sport att köra G-Wagen jämfört med andra bilar.
Den är offroadmoddad från fabrik.

Treans växel spökade lite för mig också. Spaken vibrerade även för mig.
Jag fick "segmentväxla" till 3:an. Man vänjer sig. Min var 5-växlad.
Dessutom hade jag ett annat problem med växellådan, men det vill jag inte påminna alla om. Då spräcker dom överläppen.(=avdelning pinsamt)

Grattis till världens bästa bil. :lol:
Hellre en Sukka i skogen än tio Jeepar på verkstad.

Wältmeister
4x4xnerd
Inlägg: 8507
Blev medlem: ons jul 02, 2008 23:22
Ort: Strängnäs

Inlägg av Wältmeister » tor jan 14, 2010 13:49

Med risk att bli kallad omständlig så dristar jag mig ändå till följande inlägg.

Palla bilen under axlarna.

Rotera hjulen och kolla om fälgarna är skeva eller om däcken inte är centrerade. Märk med krita var däcken "bular ut".
Placera därefter(senare) de bästa hjulen fram.(återkommer senare till varför)

Demontera hjulen.
Demontera trummorna bak och kolla kondition på dem och bandstatus på backarna och deras och p-bromsvajrarnas rörlighet. Kolla även att kolvarna i hjulcylindrarna är rörliga(försiktigt så inte kolvarna hoppar ut). Åtgärda vid behov.
Slipa vid behov bort "slitagekanten" på trummorna så de går lätt att demontera/montera i fortsättningen. Justera ut backarna INNAN du spänner p-bromsvajrarna.
Kolla bromsarna fram beträffande slitage och rörlighet i ok(caliprar på svengelska). Åtgärda ev.
Byt bromsvätska i bromssystem, koppling och diffspärrar. DOT 4 plus.

Kolla om det fuktat vid axlarnas och växellådornas botten resp nivå/påfyllningspluggar.
Kolla att de senare pluggarna går att lossa innan du går vidare.
Byt olja på alla ställena.
Framaxel = 1,1 l hypoidolja 80/90
Bakaxel = 1,8 l hypoidolja 80/90
Manuell växellåda = 1,5 l ATF
Fördelningslåda = 2,8 l växellådsolja SAE 80
Styrservo = 1,0 l styrservolja

Svivlarna/styrspindelhusen = drivaxelfett

Ersätt pluggarna på knutkors, glidförband, styrstagändar, panhardstag med smörjnippel och smörj med chassiefett. Tag ett smörjställe i taget och åtemontera pluggarna. (om smörjnipplarna får vara kvar är de utmärkta att fånga upp undervegetation, ståltråd och annat oönskat.

Naturligtvis kollar du även alla spel i drivlinan.(G-Wagen har inte glapp - endast spel, som kan vara oönskade = liiiite väl stora)

Kolla att den lastkännande ventilen på bakaxeln är rörlig liksom axelluftningarna. Stötdämparna ska vara torra på utsidan

Byt motorolja och filter.(leta inte under efter filtret - det finns ovanpå motorn på vänster sida)
230 GE = 6,0 l
300 GE = 6,5 l
250 GD = 7,5 l
300 GD = 8,5 l
Kolla och ev justera nivå i styrväxel.

På luftrenaren finns en indikator som visar när filtret bör bytas(rengöras).

Kylaren kan vara en svag punkt, kolla cellpaketet noga(jag fick byta)

Montera hjul och palla ner bil - med de bästa hjulen/minst skevande fram med kritmärkningen endera uppåt eller neråt.

Rulla bilen några meter bakåt och därefter minst lika mycket frammåt och avsluta med "bulorna"/kritmarkeringarna uppåt eller neråt.
Spänn ett tunt snöre, jag har murarsnöre/snörslå, i dragöglan fram. Drag snöret runt utsida höger framhjul, fortsätt runt höger bakhjulsutsida och vidare runt de båda vänsterhjulens utsida och gör fast snöret fram. Snöret ska ligga an mot däcken i navhöjd. Eventuella stänkskydd fäster du upp med en startkabel över motorhuven(ev får du slå en knut på startkabeln.
Kolla hjulskränkningen fram. Den bör vara 2 till 6 mm mätt på fälgen, något mer mätt på däcksida.
Justera rattläget så att t ex vänster framhjul är helt parallellt med snöret = snöret precis nuddar vänstra framdäckets bakkant.
På höger sida bör då snöret kunna "lyftas ut" 2 till 6 mm från däcksidan i framkant.

Framhjulsskränkningen är den enda hjulvinkel som är justerbar.
Behöver du korrigera hjulskränkningen gör du det på parallellstaget.

Köpråd för G-Wagen 460, 1979 till 1999, finns i 4WD # 5 1999.
"Motor " provkörde/testade i # 9 1985.
4WD har en artikel i # 4 2004.
Terrängmotorguiden 2005 skriver lite som stärker en G-Wagenägare.
Teknikens Värld jämför G-Wagen m L R. Tyvärr varken nr eller år p g a kopior klippta i underkant.

Tälje Bilkylare, S-tälje anlitade jag vid kylarrenoveringen 08-550 393 33.
Mercaskroten i Sthlm 08-545 220 30.
Mercadoktorn, Sthlm 08-545 220 45.

Lycka till och återkom vid behov.

M v h
Hellre en Sukka i skogen än tio Jeepar på verkstad.

Wältmeister
4x4xnerd
Inlägg: 8507
Blev medlem: ons jul 02, 2008 23:22
Ort: Strängnäs

Inlägg av Wältmeister » fre jan 15, 2010 16:15

nhvb. Vill du se en snutt på min G-Wagen innan den var färdigmoddad men dagen efter jag Wält?
Jag kan inte länka(heller) men gå in på youtube och skriv Terräng Touring Sandlycke. Snutten finns i början på första filmen.
Njuuuuut. :tumbup:
Hellre en Sukka i skogen än tio Jeepar på verkstad.

mattebigge
4x4xnerd
Inlägg: 5922
Blev medlem: mån nov 13, 2006 22:12
Ort: Söderhamn
Kontakt:

Inlägg av mattebigge » fre jan 15, 2010 20:35

Kan man byta en Disco mot en GW?
Lucas är inte min favvo just nu om man säger så.. 8)
Uppfann "Mörkret", "Ickegnistan" och den "ologiska tändningen"..
MEN jag tog isär manöverdosan till förarstolen(elstyrd), för den funkade sådär(nu är den som ny) och inuti knapparna som ser ut som en stol, så sitter det en Mercastjärna.. :shock:
Det är inte farten som dödar, det är smällen!!
It´s not the fart that kills, it´s the smell!!

Wältmeister
4x4xnerd
Inlägg: 8507
Blev medlem: ons jul 02, 2008 23:22
Ort: Strängnäs

Inlägg av Wältmeister » fre jan 15, 2010 22:28

Sorry Mattebigge.
Men den människa som byter bort sin G-Wagen mot en jordkällare från Solihull är nog inte född än.
Trevligt du hittat en stjärnmärkt del på "bilen". Spar den och byt bort resten.
Det är inte bara minnet som sviker med åren men........var det inte du som förra året avrådde mig från allt samröre med produkter där en viss Joseph L är inblandad?

:poke: :naughty: :hello:

B t w, syns vi nästa lördag i Sandlycke? :tumbup:
Hellre en Sukka i skogen än tio Jeepar på verkstad.

mattebigge
4x4xnerd
Inlägg: 5922
Blev medlem: mån nov 13, 2006 22:12
Ort: Söderhamn
Kontakt:

Inlägg av mattebigge » fre jan 15, 2010 23:08

Påminn mig om min avrådan! har alltid varit svag för LR..
Ska banne mig försöka släpa mig ut i spåret..
inga hästtävlingar förrän i feb, är en i morrn iofs, och både Pajjen och discon är i trafik., däremot är det svårt att tacka nej till jobb om man är egen, även om det innebär helgjobb..har jobbat utomhus ett par tre tillfällen de senaste två veckorna i -24 och -26, med att byta ut hela styrservosystemet på en Ford Windstar, och att byta alla fyra bromsslangar, och alla bromsrör fram på en Volvo 245, men om det är lugnt så har jag banne mig gjort mig förtjänt av en ledig helg... 8) Längtar till att träffa gamle Wältmeister och Stefan aka "Smac-Steffe" igen.. :D
Det är inte farten som dödar, det är smällen!!
It´s not the fart that kills, it´s the smell!!

Wältmeister
4x4xnerd
Inlägg: 8507
Blev medlem: ons jul 02, 2008 23:22
Ort: Strängnäs

Inlägg av Wältmeister » lör jan 16, 2010 9:59

Ser fram mot att få träffa dig igen. :tumbup:
Vi har väl inte setts sedan 18:e april.
Det var väl då du under fältmässiga förhållanden reparerade kamaxeltransmissionen på Ronnies ?????????. :poke:

Köp dig en "lillG-Wagen" i stället. :naughty: :hello:
Hellre en Sukka i skogen än tio Jeepar på verkstad.

Mathias T
4x4xnerd
Inlägg: 6345
Blev medlem: fre feb 24, 2006 20:53
Ort: Nol

Inlägg av Mathias T » lör jan 16, 2010 11:10

mattebigge skrev:Kan man byta en Disco mot en GW?
Lucas är inte min favvo just nu om man säger så.. 8)
Uppfann "Mörkret", "Ickegnistan" och den "ologiska tändningen"..
MEN jag tog isär manöverdosan till förarstolen(elstyrd), för den funkade sådär(nu är den som ny) och inuti knapparna som ser ut som en stol, så sitter det en Mercastjärna.. :shock:
jepp och bromljuskontakten på min range rover har en stor BMW logga :wink:
för övrigt är oftatst lucasspruten på rover bosch med lucas ettikett över boschloggan :roll:
"If speed kills,then suzukidrivers must live forever"

Wältmeister
4x4xnerd
Inlägg: 8507
Blev medlem: ons jul 02, 2008 23:22
Ort: Strängnäs

Inlägg av Wältmeister » lör jan 16, 2010 12:41

Mjaa, kan väl diskuteras om det bara är Bosch med Lucas dekaler.
På t ex R R SII är det tydlig skillad på GEMS-motorn med Lucas jämfört med THOR-motorn med Bosch(Jetronic tror jag det heter).
Eller hur(tycker en Bezzerwizzer). :tumbup:
Hellre en Sukka i skogen än tio Jeepar på verkstad.

mr_cobra
Nybörjare
Inlägg: 6
Blev medlem: tis jan 06, 2009 21:38

Inlägg av mr_cobra » mån jan 18, 2010 20:26

Wältmeister skrev: Teknikens Värld jämför G-Wagen m L R. Tyvärr varken nr eller år p g a kopior klippta i underkant.
Tips

http://www.tradera.com/TEKNIKENS-VARLD- ... _104660345

Wältmeister
4x4xnerd
Inlägg: 8507
Blev medlem: ons jul 02, 2008 23:22
Ort: Strängnäs

Inlägg av Wältmeister » tis jan 19, 2010 8:05

Tack för tipset. :wink:
Hellre en Sukka i skogen än tio Jeepar på verkstad.

Trident
Användare
Inlägg: 98
Blev medlem: lör jun 12, 2010 20:46
Ort: Göteborg och Boråsare imellanåt.

Re: Nyinköpt 230GE (W460)

Inlägg av Trident » tis nov 13, 2012 22:10

Jag har en drivlina från GW som jag inte har någon service information om och jag är nyfiken på om denna oljan uppfyller kraven på wältmesiters fina spec.

TRANSMISSIONSOLJA Q8 T 55 SAE 80W-90

Transmissionsolja för hypoid- och kuggväxlar samt manuella växellådor där en olja enligt API GL-5 rekommenderas. Produkten är i första hand avsedd för bakaxlar i personbilar samt off road-fordon såsom skogsmaskiner, entreprenadmaskiner m m.
Specifikation: API GL-5, MB 235, MAN 342, ZF TE-ML 05A/07A/08A/12A/16B/16D/17B, Volvo 97310/ 97316, MB 235.0, JL Case MS 1316, Komatsu Dresser B22-0003/ B22-0005, John Deere JDM J11D/E.
Willys -47 projekt med 38,5" Superswamper

Wältmeister
4x4xnerd
Inlägg: 8507
Blev medlem: ons jul 02, 2008 23:22
Ort: Strängnäs

Re:

Inlägg av Wältmeister » ons nov 14, 2012 14:31

Wältmeister skrev:Men den människa som byter bort sin G-Wagen mot en jordkällare från Solihull är nog inte född än.
:oops: Med skammens rodnad blossande och tindrande på mina kinder så måste jag tillstå att jag vet en människa som efter det skrivna inlägget är inne på sin andra Defender. :rodnar:
Hellre en Sukka i skogen än tio Jeepar på verkstad.

Skriv svar