Johans Highroof

Visa upp dina byggbilder på ditt projekt här

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

oxyjohan
Beroende
Inlägg: 1072
Blev medlem: mån apr 06, 2009 22:20
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Johans Highroof

Inlägg av oxyjohan » mån jul 23, 2012 10:09

Lite intryck från provkörningen;

MTZ-däcken verkar fungera riktigt bra på den lätta Suzukin. Trots 0.7-0.8 i tryck formar de sig fint runt stenarna. Jag testade lite olika underlag, jämfört med Super Swamper TSL-SX och LTB var faktiskt den största skillnaden i ren lera - MTZ driver bättre, kan dock ha mer att göra med att jag har lite mer plats under diffarna nu, samt att det bredare däcket flyter på underlaget istället för att gräva. Man kan se mot slutet på filmen när jag kör igenom det lite större lerhålet på tvåan att det rensar riktigt bra, bättre än jag trodde.

Chassit fungerar rätt bra nu, bilen går mjukt och fint, nästan helt tyst. Framkardan bottnar fortfarande i övre korset, jag vet inte riktigt var jag ska göra åt det, jag kan inte flytta framaxeln längre fram, och jag vill inte sänka f-lådan. Bak misstänker jag att dämparna kunde fungera bättre, får göra något åt det när jag plockar ner bakaxeln igen för att göra om fästen.

Utväxlingen fungerar riktigt bra även med 35:orna, dock fick jag inte testat några riktigt tekniska partier.

Servot orkar bra även med de större däcken men visst känns det att det går tyngre.

De nya stolarna blev fantastiskt bra, jag är jättenöjd med den uppgraderingen.
TEAM HORRED CUSTOMS

frank
Veteran
Inlägg: 2418
Blev medlem: tis aug 29, 2006 8:21
Ort: ulricehamn

Re: Johans Highroof

Inlägg av frank » mån jul 23, 2012 15:00

Trevlig film :tumbup: .
Jag och Ernie va ute hos Jocke igår och kollade in eran provslinga, såg jäkligt skoj ut, vi får nog ta med oss bilarna ner till Jocke en dag och prova lite...
Volvo XC70 -04.
Mercedes Sprinter -03 Biltransport.
GoatBuilt Ibex röramsbuggy.

oxyjohan
Beroende
Inlägg: 1072
Blev medlem: mån apr 06, 2009 22:20
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Johans Highroof

Inlägg av oxyjohan » tis jul 24, 2012 16:38

frank skrev:Trevlig film :tumbup: .
Jag och Ernie va ute hos Jocke igår och kollade in eran provslinga, såg jäkligt skoj ut, vi får nog ta med oss bilarna ner till Jocke en dag och prova lite...
Tack, ja det är en kul litet spår där.

Det har trillat inte lite nya pryttlar igen, får väl se när denna hittar sin plats bak på bilen :jump:
Samma vinsch som jag har fram.

Bild
TEAM HORRED CUSTOMS

mateks
Forumräv
Inlägg: 746
Blev medlem: fre nov 18, 2011 17:34
Ort: Uppsala

Re: Johans Highroof

Inlägg av mateks » tis jul 24, 2012 21:52

oxyjohan skrev:
frank skrev:Trevlig film :tumbup: .
Jag och Ernie va ute hos Jocke igår och kollade in eran provslinga, såg jäkligt skoj ut, vi får nog ta med oss bilarna ner till Jocke en dag och prova lite...
Tack, ja det är en kul litet spår där.

Det har trillat inte lite nya pryttlar igen, får väl se när denna hittar sin plats bak på bilen :jump:
Samma vinsch som jag har fram.

Bild
Tänkte skaffa en sån där jag med, verkar vara mycket fina winchar. :)
Suzuki sj424 td -85

oxyjohan
Beroende
Inlägg: 1072
Blev medlem: mån apr 06, 2009 22:20
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Johans Highroof

Inlägg av oxyjohan » ons jul 25, 2012 8:31

mateks skrev:Tänkte skaffa en sån där jag med, verkar vara mycket fina winchar. :)
Vi är ett gäng som kör med dem och alla verkar nöjda vad jag har hört. På en lätt bil som Suzuki är den riktigt snabb och verkar hålla för tävlingskörning med långa vinschningar om och om igen.

Värt att tänka på är att den drar lite mer ström än standardvinscharna, runt 80A utan last och 530A max har jag för mig. En vanlig 12000lbs ligger runt 65A/380A, så med last handlar det om 40% mer strömförbrukning. Rejäla/fräscha strömkablar/batterier/generator är ett måste.
TEAM HORRED CUSTOMS

oxyjohan
Beroende
Inlägg: 1072
Blev medlem: mån apr 06, 2009 22:20
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Johans Highroof

Inlägg av oxyjohan » mån jul 30, 2012 20:51

Började kolla lite på monteringen av bakvinschen, märkte att det var jäkligt skitigt och rostigt runt tanken så jag fick börja med att blåsa rent, slipa bort rost och måla lite.

Bild

Planen är att kapa bort allt på karossen bakom tanken mellan karossfästena, inklusive tvärbalken i ramen, lägga i en ny starkare tvärbalk och sätta vinschplattan på stötfångaren och den nya balken så att den inte sticker ut bakom den befintliga stötfångaren.
TEAM HORRED CUSTOMS

oxyjohan
Beroende
Inlägg: 1072
Blev medlem: mån apr 06, 2009 22:20
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Johans Highroof

Inlägg av oxyjohan » tis aug 07, 2012 7:51

Bytte alla bussningar i bladen fram, de gamla var lite slitna :) Jag började kapa upp för vinschen igår också, kommer väl lite bilder på det sen.

Bild
TEAM HORRED CUSTOMS

oxyjohan
Beroende
Inlägg: 1072
Blev medlem: mån apr 06, 2009 22:20
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Johans Highroof

Inlägg av oxyjohan » tis aug 07, 2012 23:12

Blev lite mer gjort idag. Kapade bort del av ram och kaross.
Bild

Lite nytt material till ramen
Bild

Vinschplatta tillkapad och provmonterad
Bild
TEAM HORRED CUSTOMS

oxyjohan
Beroende
Inlägg: 1072
Blev medlem: mån apr 06, 2009 22:20
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Johans Highroof

Inlägg av oxyjohan » ons aug 08, 2012 22:12

Bild

Bild

Bild
TEAM HORRED CUSTOMS

frank
Veteran
Inlägg: 2418
Blev medlem: tis aug 29, 2006 8:21
Ort: ulricehamn

Re: Johans Highroof

Inlägg av frank » ons aug 08, 2012 23:19

Ser bra ut Johan :tumbup: , du hinner väl färdigt tills helgens Boråsträff va?
Volvo XC70 -04.
Mercedes Sprinter -03 Biltransport.
GoatBuilt Ibex röramsbuggy.

oxyjohan
Beroende
Inlägg: 1072
Blev medlem: mån apr 06, 2009 22:20
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Johans Highroof

Inlägg av oxyjohan » tor aug 09, 2012 8:30

frank skrev:Ser bra ut Johan :tumbup: , du hinner väl färdigt tills helgens Boråsträff va?
Tack. Det verkar bli riktigt stadigt och jag tror vinschen kommer att sitta bra skyddat där. Färdigt innan helgen? Nja, nu blir det inget mer byggt den här veckan men bilen är ju fullt körbar. Vissa av oss tar lite mer tid på sig :D
TEAM HORRED CUSTOMS

oxyjohan
Beroende
Inlägg: 1072
Blev medlem: mån apr 06, 2009 22:20
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Johans Highroof

Inlägg av oxyjohan » sön aug 26, 2012 21:07

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild
TEAM HORRED CUSTOMS

Andreas B
Rutinerad
Inlägg: 433
Blev medlem: ons nov 14, 2007 9:13
Ort: Borås

Re: Johans Highroof

Inlägg av Andreas B » sön aug 26, 2012 21:21

Hej blev ju kanonnbra snygg montering av winchen vill se den live i växjö till helgen :lol:
Mvh Andreas
Suzuki 416 Challengeräser!

oxyjohan
Beroende
Inlägg: 1072
Blev medlem: mån apr 06, 2009 22:20
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Johans Highroof

Inlägg av oxyjohan » mån aug 27, 2012 10:04

Andreas B skrev:Hej blev ju kanonnbra snygg montering av winchen vill se den live i växjö till helgen :lol:
Mvh Andreas
Tack som fan! Jo, tanken är är köra i helgen :)

EDIT: Nu är vi anmälda. Ses till helgen!
TEAM HORRED CUSTOMS

oxyjohan
Beroende
Inlägg: 1072
Blev medlem: mån apr 06, 2009 22:20
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Johans Highroof

Inlägg av oxyjohan » sön sep 02, 2012 20:03

Trevlig och mycket proffsigt ordnad challengetävling i Växjö i helgen! Tack till alla som jobbade för att organisera tävlingen. Mycket sten, lera och stubbar blev det :)

Bild


Tyvärr knäckte jag en drivaxel bak, måste nog göra en rejäl genomgång av bakaxeln snart, verkar vara lite sådär med skicket på den, en av de få saker jag inte haft isär ännu. Ett jättetack till Borkjonas, Håkan, Jocke Fransson, Ernie, Frank m.fl. som hjälpte till med delar, verktyg etc. så att vi kunde köra vidare :beer:

Bild


Lite nya bucklor blev det också :) Bakvinschen funkade jäkligt bra :tumbup:

Bild
TEAM HORRED CUSTOMS

Skriv svar