Nissan Patrol GR stridsvagn under ombyggnad...
Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk
Re: Nissan Patrol GR stridsvagn under ombyggnad...
Snubblade över den här tråden...
Kul att läsa om ur-patrolen
Såg den upp hos Mecu för någon vecka sen och den har verkligen blivit ännu grymmare!!
Skulle vilja påstå att den är den optimala offroadbilen i mina ögon
Kul att läsa om ur-patrolen
Såg den upp hos Mecu för någon vecka sen och den har verkligen blivit ännu grymmare!!
Skulle vilja påstå att den är den optimala offroadbilen i mina ögon
#patrol-garaget
-
- Guru
- Inlägg: 3819
- Blev medlem: mån mar 17, 2008 14:36
- Ort: Vretstorp / Stockholm
Re: Nissan Patrol GR stridsvagn under ombyggnad...
ja det car en gammal tråd he he men kul å se å oxå veta mitt gammla bygge bara blir bättre å bättre
finns lite film på youtub http://www.youtube.com/user/rogeratf?feature=watch" onclick="window.open(this.href);return false;
Patrolen
viewtopic.php?f=15&t=20630&hilit=patrol+igen" onclick="window.open(this.href);return false;
Patrolen
viewtopic.php?f=15&t=20630&hilit=patrol+igen" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: Nissan Patrol GR stridsvagn under ombyggnad...
Kul att läsa, jag fixar vidare med den efterhand som jag får för mig att det behövs! Senaste tillskottet är Trepador Competition 37x12,5" som jag är väldigt nöjd med, enda nackdelen jag har stött på ännu är att jag krängde av ett däck när jag körde på 0,6 bar, jag kanske får fixa beadlocks...
Sen har jag precis svetsat en draghållare till ett triplexdrag jag hittade billigt förut så jag kan dra vagnar i mer normal vinkel, helst skulle jag vilja ha ett dragstag framåt men det håller som det är för de vikter man får dra lagligt, en dragkontakt behövs också förstås. Jag får väl bjuda på några bilder då, fler finns på min hemsida.
Sen har jag precis svetsat en draghållare till ett triplexdrag jag hittade billigt förut så jag kan dra vagnar i mer normal vinkel, helst skulle jag vilja ha ett dragstag framåt men det håller som det är för de vikter man får dra lagligt, en dragkontakt behövs också förstås. Jag får väl bjuda på några bilder då, fler finns på min hemsida.
Re: Nissan Patrol GR stridsvagn under ombyggnad...
...förmodligen för däcken var nymonterade!
Har kört 0,5 i mina trepador på likadana fälgar många ggr utan o kränga av...
Förresten kan du inte lägga upp en bild på motorrummet med liten beskrivning?
Grymt imponerande maskin!!!
Har kört 0,5 i mina trepador på likadana fälgar många ggr utan o kränga av...
Förresten kan du inte lägga upp en bild på motorrummet med liten beskrivning?
Grymt imponerande maskin!!!
#patrol-garaget
Re: Nissan Patrol GR stridsvagn under ombyggnad...
Tackar! Det kan jag göra, fast det är svårt att beskriva det kort så det får bli lite längre...
När jag väl kom över en 4,2 liters Nissan-sexa från 94 så var självklart tanken att turbokonvertera den, men då blev första steget att bestämma vilka delar som skulle användas, vilket medförde en hel del läsande på Patrol4x4.com. Första pusselbiten var dieselpumpen som på min motor från Irland var en radpump. Jag snackade en del med Göran Dieselmeken vad som gick att göra med den, men kom efter ett tag fram till att det skulle bli billigare och säkrare att köpa en begagnad ombyggd rotorpump från Australien, trots att det även innebar byte av frontplåt och spridarrör, samt spridare av turbomodell PDN113.
Dieselpumpen var byggd och inställd för att passa en TD05H-18g turbo så det valet var därmed givet, den har de kommit fram till passar bra efter att ha testat ett antal olika turbotyper och storlekar i bänkkörningar, en större turbo ger fullt laddtryck senare utan att ge högre effekt. Nu får jag 2 bar från 2000 varv. Till det köpte jag ett färdigt high-mount avgasgrenrör och byggde ett nytt plenum med grund på bottendelen av originalinsuget, en eftermarknads intercooler och 3mm aluplåt.
För att tåla vridmomentet så blev jag tvungen att köpa en NPC Viper-koppling från Australien som PPF i Avesta borrade om svänghjulet för att passa, jag hittade inget annat alternativ då som inte var en sinterkoppling. Även bränslesystemet behövde en uppgradering, som jag gjorde men en Bosch 044 bränslepump och tryckregulator för att inte trycket till dieselpumpen ska bli mer än runt 0,5 bar, som kan skada tätningarna. Jag är dock ganska säker på att det går att bygga enklare och ändå få tillräckligt bränsleflöde med någon annan typ av bränslepump som inte ger så högt tryck.
Jag körde den i en flyttbar testbänk och fick ungefär 200 hp och 800 Nm som mest, och jag är väldigt nöjd med hur den är att köra både i terräng och på väg.
När jag väl kom över en 4,2 liters Nissan-sexa från 94 så var självklart tanken att turbokonvertera den, men då blev första steget att bestämma vilka delar som skulle användas, vilket medförde en hel del läsande på Patrol4x4.com. Första pusselbiten var dieselpumpen som på min motor från Irland var en radpump. Jag snackade en del med Göran Dieselmeken vad som gick att göra med den, men kom efter ett tag fram till att det skulle bli billigare och säkrare att köpa en begagnad ombyggd rotorpump från Australien, trots att det även innebar byte av frontplåt och spridarrör, samt spridare av turbomodell PDN113.
Dieselpumpen var byggd och inställd för att passa en TD05H-18g turbo så det valet var därmed givet, den har de kommit fram till passar bra efter att ha testat ett antal olika turbotyper och storlekar i bänkkörningar, en större turbo ger fullt laddtryck senare utan att ge högre effekt. Nu får jag 2 bar från 2000 varv. Till det köpte jag ett färdigt high-mount avgasgrenrör och byggde ett nytt plenum med grund på bottendelen av originalinsuget, en eftermarknads intercooler och 3mm aluplåt.
För att tåla vridmomentet så blev jag tvungen att köpa en NPC Viper-koppling från Australien som PPF i Avesta borrade om svänghjulet för att passa, jag hittade inget annat alternativ då som inte var en sinterkoppling. Även bränslesystemet behövde en uppgradering, som jag gjorde men en Bosch 044 bränslepump och tryckregulator för att inte trycket till dieselpumpen ska bli mer än runt 0,5 bar, som kan skada tätningarna. Jag är dock ganska säker på att det går att bygga enklare och ändå få tillräckligt bränsleflöde med någon annan typ av bränslepump som inte ger så högt tryck.
Jag körde den i en flyttbar testbänk och fick ungefär 200 hp och 800 Nm som mest, och jag är väldigt nöjd med hur den är att köra både i terräng och på väg.
Re: Nissan Patrol GR stridsvagn under ombyggnad...
Skapligt fränt!!
TLC HJ60/61
MB Ge280 -87 Såld
TLC HJ45 -80 Såld
TLC HJ60 -85 37" SPOA Såld
TLC HJ60 -86 Rostig Såld
TLC HZJ75 -99 Expedition Såld
MB Ge280 -87 Såld
TLC HJ45 -80 Såld
TLC HJ60 -85 37" SPOA Såld
TLC HJ60 -86 Rostig Såld
TLC HZJ75 -99 Expedition Såld
Re: Nissan Patrol GR stridsvagn under ombyggnad...
Sååå fräänt!!!
Den där maskinen vill jag HAAAA
Den där maskinen vill jag HAAAA
#patrol-garaget
Re: Nissan Patrol GR stridsvagn under ombyggnad...
Riktigt grymt ju
Detta var ju ett mycket bra alternativ inför framtida motor uppgraderingar kanske
Detta var ju ett mycket bra alternativ inför framtida motor uppgraderingar kanske
Andreas Ericsson 0704036733
Nissan Patrol Y60 GR
Nissan Patrol Y60 GR
Re: Nissan Patrol GR stridsvagn under ombyggnad...
Ser snyggt ut =) men jag förstår inte hur du får värmeavlednigen att fungera ?
Skall du komplettera med en fläkt under eller hur hade du tänkt ?
Skall du komplettera med en fläkt under eller hur hade du tänkt ?
Re: Nissan Patrol GR stridsvagn under ombyggnad...
Kul att ni gillar det! Nackdelen med 4,2:an är att den är tung och att delar tyvärr är ganska svåra att få tag på, har man tur finns det i England men ibland blir det Australien.
JZ, fläkten i övre högra hörnet på andra bilden sitter under intercoolern och är termostatstyrd, men den är inte monterad på tredje bilden och syns inte på fjärde. Dessutom har jag en bockat styrplåt som tätar helt mot luftintaget i huven.
JZ, fläkten i övre högra hörnet på andra bilden sitter under intercoolern och är termostatstyrd, men den är inte monterad på tredje bilden och syns inte på fjärde. Dessutom har jag en bockat styrplåt som tätar helt mot luftintaget i huven.
Re: Nissan Patrol GR stridsvagn under ombyggnad...
Ahaaa... Då är jag medMecu skrev: JZ, fläkten i övre högra hörnet på andra bilden sitter under intercoolern och är termostatstyrd, men den är inte monterad på tredje bilden och syns inte på fjärde. Dessutom har jag en bockat styrplåt som tätar helt mot luftintaget i huven.
Re: Nissan Patrol GR stridsvagn under ombyggnad...
Äger tydligen mer skit än vad som får plats i en signatur.............
Re: Nissan Patrol GR stridsvagn under ombyggnad...
Jag kom på att min lösning på parallellstag som jag skrev om i Engmans tråd om highsteer på Patrolpassar att ha här också!
"Du har ju redan sett mitt nybyggda parallellstag för ett tag sedan Engman men ifall någon mer är intresserad så lägger jag upp några bilder. Jag tänkte nu prova att höja ett förstärkt stag så mycket det går och hoppas att det inte ska böja sig, det är byggt med M20x1,5 länkleder som jag har svarvat distanser till och gjort ett stag av 37x10 ämnesrör. Den gängan är original på Y61 staget, men om man vill kan man gå upp lite till i metrisk eller tum-storlek! Hylsorna är 40mm höga och då går staget precis fritt från allt under hela styrutslaget, men det är tajt mot både diff, skiftnycklar och stötdämparfästen.
Ritning finns här.
När jag provade det använde jag M14 gängstång, men det är sedan ersatt med M14x120 10.9 skruv.
Jag slängde ihop en ritning på jobbet, det går lika fort och blir snyggare!
http://www.dalaoffroad.se/mer/hylsor.pdf
Höjden 40mm är lagom till Y61 diametern ca 27mm på styrstaget, med grövre diameter så bör höjden minskas lika mycket som skillnaden i radie.
M14 är ju tyvärr svårare att få tag på fästelement till, Jula och Swedol har en del men mina skruvar kommer från Mattssons. Men om man offrar lite av koningen i styrarmarna så kan man borra upp hålen så man kan använda M16, då måste förstås hålet i hylsorna också vara större."
"Du har ju redan sett mitt nybyggda parallellstag för ett tag sedan Engman men ifall någon mer är intresserad så lägger jag upp några bilder. Jag tänkte nu prova att höja ett förstärkt stag så mycket det går och hoppas att det inte ska böja sig, det är byggt med M20x1,5 länkleder som jag har svarvat distanser till och gjort ett stag av 37x10 ämnesrör. Den gängan är original på Y61 staget, men om man vill kan man gå upp lite till i metrisk eller tum-storlek! Hylsorna är 40mm höga och då går staget precis fritt från allt under hela styrutslaget, men det är tajt mot både diff, skiftnycklar och stötdämparfästen.
Ritning finns här.
När jag provade det använde jag M14 gängstång, men det är sedan ersatt med M14x120 10.9 skruv.
Jag slängde ihop en ritning på jobbet, det går lika fort och blir snyggare!
http://www.dalaoffroad.se/mer/hylsor.pdf
Höjden 40mm är lagom till Y61 diametern ca 27mm på styrstaget, med grövre diameter så bör höjden minskas lika mycket som skillnaden i radie.
M14 är ju tyvärr svårare att få tag på fästelement till, Jula och Swedol har en del men mina skruvar kommer från Mattssons. Men om man offrar lite av koningen i styrarmarna så kan man borra upp hålen så man kan använda M16, då måste förstås hålet i hylsorna också vara större."