Vård Av Barn

Här snackar vi om allt som inte passar in i dom övriga kategorierna

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

PajeroJonte
Hemmastadd
Inlägg: 218
Blev medlem: sön maj 13, 2007 15:07
Ort: Norrköping

Vård Av Barn

Inlägg av PajeroJonte » tis mar 02, 2010 15:30

Jag har en chef som vill sätta företaget i konkurs för att sen starta upp på nytt. Allt för att bli av med "krångliga anställda" som VAB:ar när barnen är sjuka istället för att låta mammorna fixa den saken.

Nån mer med samma stenåldersproblem på sitt jobb?

Jag själv VAB:ar nästan 100% bara för att jävlas med idioten nu mer.
Blanksvart Pajero -90 V6 (Funkar den? Jahadå!)

Swe
Forumräv
Inlägg: 636
Blev medlem: lör dec 05, 2009 20:39
Ort: Alvesta/Småland

Inlägg av Swe » tis mar 02, 2010 15:38

Kan inte säga att jag någonsin haft de problemen på mitt jobb,,, är pappaledig 8månader för andra ggn nu och VAB ibland.

Undra hur din chef hade ställt sig till de :D
--------------------------------------------
Willys CJ3 -49 6.2TD/TH350/D20/LJ70 axlar /37x13 bogger

Marcus-84
OffroadGeek
Inlägg: 4402
Blev medlem: sön okt 22, 2006 18:42
Ort: Vittangi

Inlägg av Marcus-84 » tis mar 02, 2010 16:25

Vilken idiot till chef!! Skottpengar på såna! :evil:
Mina fordon:
Toyota Land Cruiser Prado -98
Nissan King Cab 4x4 sugdiesel -86
Kubota B6000 4x4 -77
Volvo Tgb 1314

clas.lkpg
Rutinerad
Inlägg: 446
Blev medlem: tis nov 18, 2008 15:16
Ort: ljungsbro/linköping
Kontakt:

Inlägg av clas.lkpg » tis mar 02, 2010 17:22

vi har lite problem på jobbet oxå. men det är inte med chefer... det är med folk som missbrukar vård av barn.

vet massor som är hemma med friskt barn när man inte "orkar" jobba,
det är tyvärr oxå dom som förstör för oss andra som bara är hemma när det verkligen behövs.
sucka highroof.... under byggnation.

tailguard
Rutinerad
Inlägg: 286
Blev medlem: lör jan 10, 2009 16:48
Ort: Nyköping

vab

Inlägg av tailguard » tis mar 02, 2010 17:25

Själv så har jag inga barn men har bra lust att ringa vabba när jag behöver fixa med bilen.....vab= vård av bil:)

Eddie

jeepetorp
Beroende
Inlägg: 1405
Blev medlem: lör jun 02, 2007 21:53
Ort: Södertälje

Inlägg av jeepetorp » tis mar 02, 2010 19:53

Min chef är, liksom jag, trebarnsfar. Så det är inga problem hos oss.
Men det är ju synd om systemet missbrukas. Kommer säkerligen att gå ut över barnen också, som är hemma från skola mm i onödan. :evil:
Jeep Wrangler Unlimited Sahara -07.
http://jeepetorp.blogg.se

mattebigge
4x4xnerd
Inlägg: 5922
Blev medlem: mån nov 13, 2006 22:12
Ort: Söderhamn
Kontakt:

Inlägg av mattebigge » tis mar 02, 2010 20:13

Finns det nåt system som INTE missbrukas?
Missbrukar man VAB eller liknande så SKA man ha kicken..
Men har man sjukliga barn och måste VABA kanske lite mer än andra, och får fan för det, då är det åt helvete! :evil:
Det är inte farten som dödar, det är smällen!!
It´s not the fart that kills, it´s the smell!!

PelleC
Hemmastadd
Inlägg: 148
Blev medlem: sön jan 27, 2008 1:28
Ort: Järfälla

Inlägg av PelleC » tis mar 02, 2010 20:21

Ja.. Jag har väl inte så mycket att tillägga om vab..

Men.. Min dotter, jag och min fru har alla varit sjuka i princip hela februari. Skitkul eftersom jag började nytt jobb i januari men va fan ska man göra.

Hur det sluta, jag fick sparken. Eller.. Provanställningen upphörde. Inte ett dugg roligare.. Så, man letar nytt igen..

/Pelle

per jansson
Hemmastadd
Inlägg: 238
Blev medlem: tis apr 29, 2008 21:51

Inlägg av per jansson » tis mar 02, 2010 20:50

är man hemma för att man är sjuk eller barnen är sjuka tycker jag är helt ok
men på några arbetsplatser där jag har jobbat blev barnen offta sjuka vid tex OS VM eller andra större sporthändelser det tycker jag är konstigt?
eller som vissa har jort när dom inte fick dom semester veckorna dom vill ha då blir man sjuk eller måsste vårda barn?
nej såna mäniskor som missbrukar systemet måsste man få ge sparken tycker jag
det går inte att planera jobben ordentligt när man inte kan räkna med att sina anstälda kommer till jobbet bara för att det är os på tv

och kan man inte planera och få flyt på alla jobben då börjar man snart att förlora en massa pengar och hur många företag vill det.

beelzebubs
Veteran
Inlägg: 2131
Blev medlem: ons dec 31, 2008 21:47
Ort: Berg (Mitt i mellan Skövde, Skara & Mariestad)
Kontakt:

Inlägg av beelzebubs » tis mar 02, 2010 21:38

Har haft arbeteskamrater som sagt till chefen att antigen ger du mig ledigt eller också tar jag vård av barn.

Så visst missbrukas det, tyvärr går det ju ut över de som som sköter sig.

Fast jag vet att det var värre förr.
Reglerna kring detta har väll skärpt upp.

Finnpower
Veteran
Inlägg: 2306
Blev medlem: sön mar 02, 2008 19:52
Ort: Robertsfors

Inlägg av Finnpower » tis mar 02, 2010 21:53

Problemet är väl en kombo av att våra sociala nätverk(mormor,morfar mm) inte längre finns i samma omfattning och att arbetsmoralen i sverige inte är den bästa längre.
Man går till jobbet om man inte ligger på sjukhus eller att ens partner är döende och barnen oxå ligger för döden.
Debatten som finns nu om man får facebooka på jobbet är ju helt absurd tex.
Jag säljer min kropp till Chefen i 8 timmar om dan och då är det hans timmar.
Jag hade en kvinna en gång för länge sen som kunde ringa mig på jobbet bara för att hon hade tråkigt och hur pinsamt var inte det när förmannen kom och hämtade en till kontoret för telefon hela tiden?
Om jag anställer nån och betalar lön för 8 timmar då vill inte jag att den anställde snor 2 timmar för att ringa och sköta sociala kontakter.
Det är ju mina timmar.
Det heter ju ARBETE och FRITID.
Vi är alldeles för bortskämda i sverige och det är ingen längre som skäms när dom har lyckats mygla till sig lite betald ledighet.
Visst är det bra med VAB men då måste det finnas en viss moral som gör att man inte utnyttjar den oxå.
Om man inte har ett socialt nätverk är VAB enda lösningen och tyvärr är det ju ofta ensamstående föräldrar utan ovan nämnda nätverk som råkar ut för detta och tyvärr så minskar ju deras popularitet på arbetsmarknaden då oxå...
Snälla, skriv långsamt så jag oxå hinner läsa...

IsuzuDiesel
Beroende
Inlägg: 1444
Blev medlem: tis aug 28, 2007 21:51
Ort: Gästrikland, exilnorrbottning

Inlägg av IsuzuDiesel » tis mar 02, 2010 22:24

Håller helt med finnpajsarn.

Innan jag startade eget var jag anställd på ett statligt verk och det är skrämmande vilken ineffektivitet en väldigt stor del av de anställda visade. Det var privata mail/telefonsamtal/ärenden på stan hela tiden, vissa av dem snittar säkert under 4h effektiv tid per dag.
Otroligt.

Men tillbaka till VAB, är man sjuk en hel månad i omgångar så är det ju inte så mycket att göra åt. Har man skäl att vabba så lär man ju få göra det utan att anställningen upphör.
En chef som vill göra en konkurs för att bli av med vissa anställda verkar ju vara en hyvens prick :roll:

Lasse Suzican
4x4xnerd
Inlägg: 6984
Blev medlem: fre feb 24, 2006 19:10
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Lasse Suzican » tis mar 02, 2010 22:47

Finnpower skrev:Problemet är väl en kombo av att våra sociala nätverk(mormor,morfar mm) inte längre finns i samma omfattning och att arbetsmoralen i sverige inte är den bästa längre.
Man går till jobbet om man inte .......
'
Mycket bra skrivet... :tumbup:
// Lasse
Fast ledamot i ETC & teknisk chef för Eurotrial.

All 4 wheels must participate, lock up your axles!!!

Mysta
Rutinerad
Inlägg: 416
Blev medlem: lör mar 11, 2006 17:50
Ort: Gustafs
Kontakt:

Inlägg av Mysta » tis mar 02, 2010 23:34

som arbetsgivare kan man alltid välja att låta familjen ingå i det avtal man har med företagshäsovård angående rehab och annat, inte så många som misbrukar systemet när man "erbjuder" dom att komma ner på hälsan för att se hur barnen mår.

sos
Veteran
Inlägg: 1719
Blev medlem: fre sep 26, 2008 9:27
Ort: Kiruna

Inlägg av sos » ons mar 03, 2010 6:57

Kanske dags att inför ackord/beting igen... lite nyare variant då... i dessa tider av MBL m.m så borde man ju kunna sätta upp mål för verksamheten och vad det betyder för den enskilde arbetaren... detta skall du klara av denna dag, vecka, månad... eller vad man nu kommer fram till -när det är gjort kan du stanna hemma den tid som återstår... gör det nu eller senare, det viktiga är att tidplanen håller och du levererar i tid.....

-vilket vansinnigt förslag....

Skriv svar