Bilprovningen mister monopolet - Hur blir det nu?

Här snackar vi om allt som inte passar in i dom övriga kategorierna

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

HRC
Rutinerad
Inlägg: 452
Blev medlem: sön mar 29, 2009 20:35
Ort: Järfälla

Bilprovningen mister monopolet - Hur blir det nu?

Inlägg av HRC » tor mar 18, 2010 20:20

Äntligen blir bilbesiktandet avreglerat (eller "omreglerat" som det heter på transportstyrelsens nysvenska)! Från 1 juli blir det fritt fram för vem som helst att starta en besiktnings-station för ett eller flera fordonsslag.

Vad tror ni om det, kommer offroadfolk att få någon fördel av det här? Vem blir först med att starta en station med specialkompetens bara för moddade 4x4-bilar, monstertruckar och ATV? Kommer SFRO att ge sig in i leken? Blir det billigare, fler stationer? Bättre öppettider har vi ju redan sett, tror aldrig SBP skulle gett sig på lördagsöppet om de inte känt sig tvingade i konkurrensen.

En oroande tanke är att det blir som i Danmark, en massa bilmekaniker och liknande blir efter en kort kurs ackrediterade (alltså godkända som "besiktningsgubbar") och i rädsla för att mista ackrediteringen, eller få någon slags kritik, blir de väldigt strikta, nojjiga och rigida och godkänner inte att en skruv på fordonet avviker från original.

Man skulle då ha bättre nytta av gamla rävar på SBP som sett det mesta, är lite förnuftiga och kanske går att resonera med? Själv vet jag inte, har aldrig lyckats resonera mig bort från några ombesök på SBP men har läst att det faktiskt har hänt...

http://www.transportstyrelsen.se/sv/Vag ... ring-2010/
Grand Cherokee 4,7 2000
Cherokee 4.0 2001

Roger Patrol
Guru
Inlägg: 3819
Blev medlem: mån mar 17, 2008 14:36
Ort: Vretstorp / Stockholm

Inlägg av Roger Patrol » tor mar 18, 2010 21:21

jag tror inte det blir någor gott av privatiseringar av statliga verk rent allmänt.
tror nog risken finns som du säger att dom blir mer nitiska

tuffe
Hemmastadd
Inlägg: 132
Blev medlem: mån feb 25, 2008 21:16
Ort: rimbo

Inlägg av tuffe » tor mar 18, 2010 21:23

har hört ett rykte om att det kommer kosta runt 800:- att besikta en bil, men som sagt det är ett rykte :vetej:

sos
Veteran
Inlägg: 1719
Blev medlem: fre sep 26, 2008 9:27
Ort: Kiruna

Inlägg av sos » tor mar 18, 2010 21:28

men men ... samtliga avregleringar har väl blivit så som det var tänkt:
-billigare
-mer tillgängligt
-bättre för miljö och månen...
-lyckligare isbjörnar..............

kotte
Hemmastadd
Inlägg: 147
Blev medlem: sön apr 13, 2008 20:36
Ort: Bollebygd

Inlägg av kotte » tor mar 18, 2010 21:41

Priserna kommer nog att stiga rejält. I nu läget är Bilprovningen ett nollföretag ( får ej gå med vinst ) .

beelzebubs
Veteran
Inlägg: 2131
Blev medlem: ons dec 31, 2008 21:47
Ort: Berg (Mitt i mellan Skövde, Skara & Mariestad)
Kontakt:

Inlägg av beelzebubs » tor mar 18, 2010 21:45

Var det inte i Finland som de har av reglerat och priset sköt i höjden?

Risken är väll det blir likadant här och att servicen försämras.
Det kanske blir svårt att få lönsamhet på en station på mindre orter, vad händer där då?

Finns det någon avreglering som har blivit bättre, så nämn gärna den då för jag kommer då inte på någon!

MrHawk
Moderator
Inlägg: 8401
Blev medlem: tor nov 10, 2005 20:49
Ort: Hestra
Kontakt:

Inlägg av MrHawk » fre mar 19, 2010 6:51

beelzebubs skrev:Var det inte i Finland som de har av reglerat och priset sköt i höjden?

Risken är väll det blir likadant här och att servicen försämras.
Det kanske blir svårt att få lönsamhet på en station på mindre orter, vad händer där då?

Finns det någon avreglering som har blivit bättre, så nämn gärna den då för jag kommer då inte på någon!
Blir garanterat både sämre och dyrare...
I aim to misbehave

sos
Veteran
Inlägg: 1719
Blev medlem: fre sep 26, 2008 9:27
Ort: Kiruna

Inlägg av sos » fre mar 19, 2010 13:01

beelzebubs skrev: Finns det någon avreglering som har blivit bättre, så nämn gärna den då för jag kommer då inte på någon!
MOTBOKEN... :aaah: :shoot:
APOTEKET... visserligen 30% dyrare men tillgängligheten är ju bättre när man bakfull kan åka till OK och köpa TREO 9 på söndagsmorgonen....
:aaah: :aaah: :shoot:

senihol
Rutinerad
Inlägg: 263
Blev medlem: tis maj 29, 2007 10:42
Ort: Kolsva

Inlägg av senihol » fre mar 19, 2010 13:16

Nån som kommer ihåg hur det var när vi var tvingade att använda Televerkets tjänster? :?
6,50 per minut för att ringa till eller från mobil. Olika taxor för lokalsamtal, regional och riks...

Nu är jag inte tvingad att köpa el från min lokala monopolist heller.

Heja avregleringarna!
RR P38 4,6 -99

IsuzuDiesel
Beroende
Inlägg: 1444
Blev medlem: tis aug 28, 2007 21:51
Ort: Gästrikland, exilnorrbottning

Inlägg av IsuzuDiesel » fre mar 19, 2010 14:04

Till en början kommer det säkert bli tveksamma anmärkningar och tips om att fixa felet i bilverkstan som finns vägg i vägg med besiktningsstationen...
Men som med allt annat så lär det väl bli rätt bra till slut eftersom dåliga stationer får dåligt rykte och det blir en självsanering av branchen i värsta fall.

Tveksamma anmärkningar har vi ju redan nu så det blir väl ingen skillnad egentligen :roll:
Priset är svårt att säga nåt om, även om SBP är ett nollföretag så är det ändå statligt och drivs förmodligen med häpnandsväckande ineffektivitet (jag har jobbat på statligt verk tidigare, man blir mörkrädd när man ser hur våra pengar används)...

Roger Patrol
Guru
Inlägg: 3819
Blev medlem: mån mar 17, 2008 14:36
Ort: Vretstorp / Stockholm

Inlägg av Roger Patrol » fre mar 19, 2010 14:21

när böterna för obes inte är dyrare än att bes med en ombes så är det ju ingen ide att bes längre....om man har vett förståss å ha en trafiksäker bil

robban
Rutinerad
Inlägg: 493
Blev medlem: mån maj 26, 2008 19:02

Inlägg av robban » fre mar 19, 2010 14:24

man kan ju fortsätta att bes på sbp man är inte tvingad till någon annan station. o det blir ju självsanering om en station inte är bra eller övernitiska :D
robban

kotte
Hemmastadd
Inlägg: 147
Blev medlem: sön apr 13, 2008 20:36
Ort: Bollebygd

Inlägg av kotte » fre mar 19, 2010 15:36

Nja innefektivt vet ja inte. Jobbade förut på Bilprov, o kann inte påstå att den va innefektiv. Det fanns ingen gräns på hur länge en bes, skulle ta men du fick nog höra om du inte hann med ett visst antal om dagen. Dom som vinner på detta är nog bes,gubbarna för lönen e ur usel(annledningen till att jag slutade ).

HRC
Rutinerad
Inlägg: 452
Blev medlem: sön mar 29, 2009 20:35
Ort: Järfälla

Inlägg av HRC » fre mar 19, 2010 20:54

robban skrev:man kan ju fortsätta att bes på sbp man är inte tvingad till någon annan station. o det blir ju självsanering om en station inte är bra eller övernitiska :D
Precis... Intressant synpunkt jag inte tänkt på. Kommer vissa nya ställen kanske tvärtom att göra sig kända för mkt generösa bedömningar för att på så sätt skaffa fler kunder? Det står att transp.styr. skall "kontrollera" kvalitet och pris och springa till regeringen och klaga om de nya aktörerna inte sköter sig. Vi får väl se hur det blir med det...

kotte skrev:..lönen e urusel(annledningen till att jag slutade ).
Aha? Tänkte nog det. På 350:-/bil (eller vad det nu kostar) blir man inte förmögen. Inte konstigt att SBP erbjuder en massa andra kringtjänster hit och dit. Själva besiktandet blir de nog inte speciellt feta på.
Grand Cherokee 4,7 2000
Cherokee 4.0 2001

gnisten83
Rutinerad
Inlägg: 486
Blev medlem: lör mar 18, 2006 18:52
Ort: Ryd

Inlägg av gnisten83 » fre mar 19, 2010 21:29

Kan inte tänka mej att de blir bättre i småorter där Decra eller nån annan drake inte är de minsta intresserade att etablera sig.
I större städer kan de väl kanske bli nåt annat med konkurrens.
CJ5 -72 med 304/727/300/30+44/35"

Skriv svar