Bilprovningen mister monopolet - Hur blir det nu?
Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk
Bilprovningen mister monopolet - Hur blir det nu?
Äntligen blir bilbesiktandet avreglerat (eller "omreglerat" som det heter på transportstyrelsens nysvenska)! Från 1 juli blir det fritt fram för vem som helst att starta en besiktnings-station för ett eller flera fordonsslag.
Vad tror ni om det, kommer offroadfolk att få någon fördel av det här? Vem blir först med att starta en station med specialkompetens bara för moddade 4x4-bilar, monstertruckar och ATV? Kommer SFRO att ge sig in i leken? Blir det billigare, fler stationer? Bättre öppettider har vi ju redan sett, tror aldrig SBP skulle gett sig på lördagsöppet om de inte känt sig tvingade i konkurrensen.
En oroande tanke är att det blir som i Danmark, en massa bilmekaniker och liknande blir efter en kort kurs ackrediterade (alltså godkända som "besiktningsgubbar") och i rädsla för att mista ackrediteringen, eller få någon slags kritik, blir de väldigt strikta, nojjiga och rigida och godkänner inte att en skruv på fordonet avviker från original.
Man skulle då ha bättre nytta av gamla rävar på SBP som sett det mesta, är lite förnuftiga och kanske går att resonera med? Själv vet jag inte, har aldrig lyckats resonera mig bort från några ombesök på SBP men har läst att det faktiskt har hänt...
http://www.transportstyrelsen.se/sv/Vag ... ring-2010/
Vad tror ni om det, kommer offroadfolk att få någon fördel av det här? Vem blir först med att starta en station med specialkompetens bara för moddade 4x4-bilar, monstertruckar och ATV? Kommer SFRO att ge sig in i leken? Blir det billigare, fler stationer? Bättre öppettider har vi ju redan sett, tror aldrig SBP skulle gett sig på lördagsöppet om de inte känt sig tvingade i konkurrensen.
En oroande tanke är att det blir som i Danmark, en massa bilmekaniker och liknande blir efter en kort kurs ackrediterade (alltså godkända som "besiktningsgubbar") och i rädsla för att mista ackrediteringen, eller få någon slags kritik, blir de väldigt strikta, nojjiga och rigida och godkänner inte att en skruv på fordonet avviker från original.
Man skulle då ha bättre nytta av gamla rävar på SBP som sett det mesta, är lite förnuftiga och kanske går att resonera med? Själv vet jag inte, har aldrig lyckats resonera mig bort från några ombesök på SBP men har läst att det faktiskt har hänt...
http://www.transportstyrelsen.se/sv/Vag ... ring-2010/
Grand Cherokee 4,7 2000
Cherokee 4.0 2001
Cherokee 4.0 2001
-
- Guru
- Inlägg: 3819
- Blev medlem: mån mar 17, 2008 14:36
- Ort: Vretstorp / Stockholm
-
- Veteran
- Inlägg: 2131
- Blev medlem: ons dec 31, 2008 21:47
- Ort: Berg (Mitt i mellan Skövde, Skara & Mariestad)
- Kontakt:
Var det inte i Finland som de har av reglerat och priset sköt i höjden?
Risken är väll det blir likadant här och att servicen försämras.
Det kanske blir svårt att få lönsamhet på en station på mindre orter, vad händer där då?
Finns det någon avreglering som har blivit bättre, så nämn gärna den då för jag kommer då inte på någon!
Risken är väll det blir likadant här och att servicen försämras.
Det kanske blir svårt att få lönsamhet på en station på mindre orter, vad händer där då?
Finns det någon avreglering som har blivit bättre, så nämn gärna den då för jag kommer då inte på någon!
Blir garanterat både sämre och dyrare...beelzebubs skrev:Var det inte i Finland som de har av reglerat och priset sköt i höjden?
Risken är väll det blir likadant här och att servicen försämras.
Det kanske blir svårt att få lönsamhet på en station på mindre orter, vad händer där då?
Finns det någon avreglering som har blivit bättre, så nämn gärna den då för jag kommer då inte på någon!
I aim to misbehave
-
- Beroende
- Inlägg: 1444
- Blev medlem: tis aug 28, 2007 21:51
- Ort: Gästrikland, exilnorrbottning
Till en början kommer det säkert bli tveksamma anmärkningar och tips om att fixa felet i bilverkstan som finns vägg i vägg med besiktningsstationen...
Men som med allt annat så lär det väl bli rätt bra till slut eftersom dåliga stationer får dåligt rykte och det blir en självsanering av branchen i värsta fall.
Tveksamma anmärkningar har vi ju redan nu så det blir väl ingen skillnad egentligen
Priset är svårt att säga nåt om, även om SBP är ett nollföretag så är det ändå statligt och drivs förmodligen med häpnandsväckande ineffektivitet (jag har jobbat på statligt verk tidigare, man blir mörkrädd när man ser hur våra pengar används)...
Men som med allt annat så lär det väl bli rätt bra till slut eftersom dåliga stationer får dåligt rykte och det blir en självsanering av branchen i värsta fall.
Tveksamma anmärkningar har vi ju redan nu så det blir väl ingen skillnad egentligen
Priset är svårt att säga nåt om, även om SBP är ett nollföretag så är det ändå statligt och drivs förmodligen med häpnandsväckande ineffektivitet (jag har jobbat på statligt verk tidigare, man blir mörkrädd när man ser hur våra pengar används)...
-
- Guru
- Inlägg: 3819
- Blev medlem: mån mar 17, 2008 14:36
- Ort: Vretstorp / Stockholm
Nja innefektivt vet ja inte. Jobbade förut på Bilprov, o kann inte påstå att den va innefektiv. Det fanns ingen gräns på hur länge en bes, skulle ta men du fick nog höra om du inte hann med ett visst antal om dagen. Dom som vinner på detta är nog bes,gubbarna för lönen e ur usel(annledningen till att jag slutade ).
Precis... Intressant synpunkt jag inte tänkt på. Kommer vissa nya ställen kanske tvärtom att göra sig kända för mkt generösa bedömningar för att på så sätt skaffa fler kunder? Det står att transp.styr. skall "kontrollera" kvalitet och pris och springa till regeringen och klaga om de nya aktörerna inte sköter sig. Vi får väl se hur det blir med det...robban skrev:man kan ju fortsätta att bes på sbp man är inte tvingad till någon annan station. o det blir ju självsanering om en station inte är bra eller övernitiska
Aha? Tänkte nog det. På 350:-/bil (eller vad det nu kostar) blir man inte förmögen. Inte konstigt att SBP erbjuder en massa andra kringtjänster hit och dit. Själva besiktandet blir de nog inte speciellt feta på.kotte skrev:..lönen e urusel(annledningen till att jag slutade ).
Grand Cherokee 4,7 2000
Cherokee 4.0 2001
Cherokee 4.0 2001