Sida 1 av 9
Guide till Vitara budgethöjning "biltemahöjning"
Postat: ons jan 03, 2007 22:53
av Cri11e
Meddelande från moderatorerna: Denna tråden är enbart till för Vitara budgethöjning och följdfrågor om denna modifikation. D.v.s. allt som inte handlar om detta blir raderat eller flyttat genast.
Ska bygga om en vitara -89 till en kompis. Så jag tänkte starta en tråd med litta bilder o info då det brukar vara en del frågor från nybörjare hur man gör en ekonomi höjning på sin vitara.
Vad som ska göras.
*Fjäder höjning model biltema
*Bodylift 3"
*Nya hjul 31x10,5
*Div ljus
*Winch
*En del som man kommer på under tiden
Bilen..orginal
Ett försök att tvätta bort den rost som fanns
En runda på biltema..
Hmm skiljer litta än
Fjädrar fram Mercedes 67-376
fjädrar bak Audi 80 67-501
stötdämpare bak sunny 70-024
Man får kapa av lite av fjädrarna för att de ska passa i fjädertallrikarna
Orginal vs Biltema
Man får kapa lite på fjädern så den passar i tallriken
Skruva bort fästena som håller bromsvajern så axeln kan röra sig.
Dom nya hjulen..
Ämnena till bodyliften. Inget calmini Skit
Postat: ons jan 03, 2007 23:01
av Cri11e
Denna gång blev det nya fjädrar fram
Biltema fjädrarna är ca 4" längre så man får såga av dom. Jag minska dom 50mm får se hur det blir.
Sen är det bara att sparka in dom eller vad man föredrar
Om man vill kan man vända på platan som sitter i toppen på stötdämparen så får man ca 20mm längdre utfjädring
Det är bara att banka ut dom gammla bultarna.
Och sen borra upp hålen o svetsa dit nya m8 bultar på andra sidan
Jag bytte ut dom gammla automatiska naven mot manuela från en 413.
man ersätter låsringen med en bricka och en M8 bult
Postat: ons jan 03, 2007 23:06
av Cri11e
Med ca 2" höjning o 31" hjul
Det kan bli problem att svänga så man får göra plats eller höja lite mer med bodylift
Annars får man kappa bort något i skärmen och i skärmbreddaren.
Biltema höjning och 31" hjul
Tänkte bara visa skilnaden med något större hjul och höjd ca 2"
Postat: ons jan 03, 2007 23:09
av Cri11e
Bodylift montering.
8st ämnen 75x100mm har jag andvänt.
6st Borra jag ett 8mm hål 75mm o sen borra jag upp det till 13mm 55mm. så den passar gängan på vitaran
Sen gängas 20mm med M10 1,25.
2st sitter med genomgående så jag borra dom 11mm
Sen är det tid att skruva loss karossen. Den sitter med åtta fäst punkter en under var huvudstrålkastare fyra under bilen och två längst bak. andra saker som är bra att lossa på är bränsle påfyllningen, växelspakarna, bromsledning vänsterfram, Styrningen,
bromsledningarna mellan ram o kaross (Sitter under bilen på högersida) även oljebehållaren till servostyrningen är bra att lossa på slangarna är ganska korta. Man måste lyfta ganska högt för att få in dom nya klossarna.
När man fått bort damaskerna så är det bara att trycka mer ringen o vrida den lite så lossnar den.
På rattstången sitter det en "låsring" som slipas bort så kan man förlänga den.
Sen är det bara att gänga dit klossarna i karossen o bulta fast ramen.
vänster fram borrar man ett nytt hål för bromsslangen
Postat: ons jan 03, 2007 23:11
av Cri11e
Postat: tor jan 04, 2007 6:58
av MrHawk
Gött jobbat
Hoppas du inte misstycker att jag ändrade titeln på tråden så den bättre speglar innehållet. Dyker upp bättre om folk skulle söka då.
Postat: tor jan 04, 2007 10:20
av Mikael S
Hade det inte varit lämpligt att låsa tråden o "klistra" den. Menar det är ju något som är uppe rätt så ofta.. O så blir inte tråden söndermald av en massa OT ämnen o allmänt skitsnack...
Postat: tor jan 04, 2007 11:22
av RogerÅ
Mikael S skrev:Hade det inte varit lämpligt att låsa tråden o "klistra" den. Menar det är ju något som är uppe rätt så ofta.. O så blir inte tråden söndermald av en massa OT ämnen o allmänt skitsnack...
tycker jag med klistra den
Postat: tor jan 04, 2007 12:08
av MrHawk
turbomicra skrev:Mikael S skrev:Hade det inte varit lämpligt att låsa tråden o "klistra" den. Menar det är ju något som är uppe rätt så ofta.. O så blir inte tråden söndermald av en massa OT ämnen o allmänt skitsnack...
tycker jag med klistra den
Nä den får nog vara öppen så vi slipper 2000 trådar som frågar efter småsaker o detaljer hela tiden, bättre att se till att det inte spårar ur.
Jepp, låter bra, nu är den klistrad
och detta blir sådeles sista inlägget som inte handlar om vitarahöjning i denna tråden (se min anvisning i första inlägget)
Postat: mån jan 08, 2007 0:35
av mattebigge
Får ingen träff på biltema med numren, dessutom är den lokale handlaren närmare
Har du några modellnamn och årsmodell på bilarna som delarna kommer från så man kan få tag i dom nån annanstans
Postat: mån jan 08, 2007 1:51
av RogerÅ
mattebigge skrev:Får ingen träff på biltema med numren, dessutom är den lokale handlaren närmare
Har du några modellnamn och årsmodell på bilarna som delarna kommer från så man kan få tag i dom nån annanstans
dessa är från biltemas sida nu köper du inte min sats som är beställd i mitt namn
67-501 Standardfjädrar 2 249,00 kr 498,00 kr
70-024 Oljestötdämpare 2 149,00 kr 298,00 kr
67-376 Standardfjädrar 2 249,00 kr 498,00 kr
Postat: mån feb 05, 2007 13:19
av Henning
Hvor skal Sunny demperne, foran eller bak?
Brukes orginaldemperne?
Hvilke fjører skal hvor? Audi bak og Mercedes foran? eller?
Postat: mån feb 05, 2007 17:39
av Cri11e
Henning skrev:Hvor skal Sunny demperne, foran eller bak?
Brukes orginaldemperne?
Hvilke fjører skal hvor? Audi bak og Mercedes foran? eller?
Sunny= bak
Audi= bak
Mercedes=fram
Postat: mån feb 05, 2007 17:51
av Henning
Slipper man å bytte demper fram?
Postat: mån feb 05, 2007 18:14
av RogerÅ
Henning skrev:Slipper man å bytte demper fram?
Ja