Tjena!
Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk
Tjena!
Hej!
Trevligt forum ni har här! Mycket intressant läsning måste jag säga..
Som nybliven medlem tänkte jag slänga in lite bilder.. finns det någon "bildbank" där man kan lägga upp bilderna för att sen länka in dom i forumet?
mvh Moggman
ps: har ni sett denna?
http://www.break.com/articles/holditin2.html
Trevligt forum ni har här! Mycket intressant läsning måste jag säga..
Som nybliven medlem tänkte jag slänga in lite bilder.. finns det någon "bildbank" där man kan lägga upp bilderna för att sen länka in dom i forumet?
mvh Moggman
ps: har ni sett denna?
http://www.break.com/articles/holditin2.html
/Jocke "Moggman" Pettsson
Borde funka, gäller att få bildadressen rätt när det gäller gratissidorna.
http://i64.photobucket.com/albums/h196/ ... Moggen.jpg skulle länken vart, ta och högerklicka på bilden så får du fram rätt adress till den.
Föresten, jäkligt fräsch unimog
I aim to misbehave
Eftersom detta inte är någon byggtråd så är tråden numera flyttad till "Övriga märken" där Unimog hör hemma.
Senast redigerad av AtEase den mån mar 20, 2006 20:19, redigerad totalt 1 gånger.
Var inte så säker på det!AtEase skrev:Eftersom detta inte är någon byggtråd så flyttas den härmed till "Övriga märken" där Unimog hör hemma.
frågan är om det kanske inte är samma bultmönster på bensin och diesel,Mb är rätt så standardiserade.
tror jag sett en del motorbyten på div tyska sidor
"If speed kills,then suzukidrivers must live forever"
-
- Forumräv
- Inlägg: 967
- Blev medlem: mån feb 13, 2006 8:15
- Ort: Hallabro, Ronneby Kommun
- Kontakt:
Är med säker på att det bör gå - däremot på min gamla 411 så finns det inget som passar rakt av utan man får åka högpotent 180D på 30 hk eller bygga adapter.Mathias T skrev:Var inte så säker på det!AtEase skrev:Eftersom detta inte är någon byggtråd så flyttas den härmed till "Övriga märken" där Unimog hör hemma.
frågan är om det kanske inte är samma bultmönster på bensin och diesel,Mb är rätt så standardiserade.
tror jag sett en del motorbyten på div tyska sidor
/ Jonas Engberg
http://www.engbergracing.com
http://www.engbergracing.blogspot.com
Jeep CJ7 -75 | Olds455cui | 35" MT
Calvinator -02 | Volvo 850R | Paddeldäck | 35" Bogger | 14" Alcoa
http://www.engbergracing.com
http://www.engbergracing.blogspot.com
Jeep CJ7 -75 | Olds455cui | 35" MT
Calvinator -02 | Volvo 850R | Paddeldäck | 35" Bogger | 14" Alcoa
åfan, då kanske jag ska åka och hämta den MB300 jag reserverat på skroten.. en -87'a som bara gått 17000 mil.. Funderar på att dra upp två kromade avgaspipor mellan hytt och flak på varje sida... sen blir det den obligatoriska snorkeln förståss och kapsling av elsystemet..
Om detta är tråden för "övriga märken" måste jag ju bara visa min polares sugga... 350 V8 med 350 låda.. Han fick vist med några bilder på pärlan i senaste Traktor Power..
Om detta är tråden för "övriga märken" måste jag ju bara visa min polares sugga... 350 V8 med 350 låda.. Han fick vist med några bilder på pärlan i senaste Traktor Power..
/Jocke "Moggman" Pettsson
Nu vet jag inte om du citerade fel eller svarade på både mitt och Moggmans inlägg samtidigt, men jag tycker det verkar vara en bra idé med denna tråden som en presentation och välkomsttråd av både bilen och Moggman själv här i Övriga märken.Mathias T skrev:Var inte så säker på det!AtEase skrev:Eftersom detta inte är någon byggtråd så flyttas den härmed till "Övriga märken" där Unimog hör hemma.
frågan är om det kanske inte är samma bultmönster på bensin och diesel,Mb är rätt så standardiserade.
tror jag sett en del motorbyten på div tyska sidor
-
- Forumräv
- Inlägg: 967
- Blev medlem: mån feb 13, 2006 8:15
- Ort: Hallabro, Ronneby Kommun
- Kontakt:
Nja är inte det lite för nytt? Har för mig att dom bytte sida på startmortorn någon årsmodell och dom 6orna som kom senare är inte riktigt likadana som dom gamla 5orna 300D. Rätta mig om jag har fel.Åsa-Nisse skrev:Är med säker på att det bör gå - däremot på min gamla 411 så finns det inget som passar rakt av utan man får åka högpotent 180D på 30 hk eller bygga adapter.Mathias T skrev:Var inte så säker på det!AtEase skrev:Eftersom detta inte är någon byggtråd så flyttas den härmed till "Övriga märken" där Unimog hör hemma.
frågan är om det kanske inte är samma bultmönster på bensin och diesel,Mb är rätt så standardiserade.
tror jag sett en del motorbyten på div tyska sidor
/ Jonas Engberg
http://www.engbergracing.com
http://www.engbergracing.blogspot.com
Jeep CJ7 -75 | Olds455cui | 35" MT
Calvinator -02 | Volvo 850R | Paddeldäck | 35" Bogger | 14" Alcoa
http://www.engbergracing.com
http://www.engbergracing.blogspot.com
Jeep CJ7 -75 | Olds455cui | 35" MT
Calvinator -02 | Volvo 850R | Paddeldäck | 35" Bogger | 14" Alcoa
Tänkte mest på att det helt plötslig börjare utveckla sig till ombyggnation nu(motorbyte osv)AtEase skrev:Nu vet jag inte om du citerade fel eller svarade på både mitt och Moggmans inlägg samtidigt, men jag tycker det verkar vara en bra idé med denna tråden som en presentation och välkomsttråd av både bilen och Moggman själv här i Övriga märken.Mathias T skrev:Var inte så säker på det!AtEase skrev:Eftersom detta inte är någon byggtråd så flyttas den härmed till "Övriga märken" där Unimog hör hemma.
frågan är om det kanske inte är samma bultmönster på bensin och diesel,Mb är rätt så standardiserade.
tror jag sett en del motorbyten på div tyska sidor
Angående MB motorer så skulle jag helt klart gå efter den 5cyl 300:an,helt odödlig och ingen alutopp som kan bli sned eller spricka
Vaddå kapsla elsystemet?? finns ju bara en generator och starmotor på 300dieseln.
Avstängningen sköts ju dessutom med vacuum
"If speed kills,then suzukidrivers must live forever"
En fördel att använda 300ans svänghjul då det är tyngre men då passar inte lamellen. Det är samma splines delning på växelådsaxlarna men unimogens är grövre än 300an.
De går ju lösa i en svarv. Sen kan man använda sprängkåpan från 300an och tillverka en enkel
rör adapter istället för den där bananformade gjutna saken mellan motor och låda.
De går ju lösa i en svarv. Sen kan man använda sprängkåpan från 300an och tillverka en enkel
rör adapter istället för den där bananformade gjutna saken mellan motor och låda.
"Vaddå kapsla elsystemet?? finns ju bara en generator och starmotor på 300dieseln.
Avstängningen sköts ju dessutom med vacuum"
tänkte mer på batterilådan men viss kapsling i motorutrymmet är nog inte fel heller även om det mesta redan ligger i täta bakelit-lådor..
Men en 5'a 300MB verkar helt klart vara ett bra alternativ.. Satt väl i Mercedes 300 modell fram till -82 -83 eller så va?
Fick tag i nya däck till aset idag, 425/85 20R.. Militära terränglastbilsdäck helt nya för 1500-2000 kr/däck beroende på vilken mönstermodell jag väljer... Vill ha något lite mer neutralt för de Michelin X som sitter på sjunger som helvete i asfalten... dessutom blir det självsvängning i däcket vilket vibrerar ganska rejält när man kommer upp i 80-90 km/h... Konstigt nog så slits bara varannan brodd på däcken.. tydligen likadant på traktorer men det har väl med svängningarna i däcket att göra...
Avstängningen sköts ju dessutom med vacuum"
tänkte mer på batterilådan men viss kapsling i motorutrymmet är nog inte fel heller även om det mesta redan ligger i täta bakelit-lådor..
Men en 5'a 300MB verkar helt klart vara ett bra alternativ.. Satt väl i Mercedes 300 modell fram till -82 -83 eller så va?
Fick tag i nya däck till aset idag, 425/85 20R.. Militära terränglastbilsdäck helt nya för 1500-2000 kr/däck beroende på vilken mönstermodell jag väljer... Vill ha något lite mer neutralt för de Michelin X som sitter på sjunger som helvete i asfalten... dessutom blir det självsvängning i däcket vilket vibrerar ganska rejält när man kommer upp i 80-90 km/h... Konstigt nog så slits bara varannan brodd på däcken.. tydligen likadant på traktorer men det har väl med svängningarna i däcket att göra...
/Jocke "Moggman" Pettsson