Information om försäkringar vid tävling
Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk
Information om försäkringar vid tävling
Finns numera att hitta här: http://www.provins.nu/SBF/
Såg att försäkringen för arrangör som kallas Motortävlingsförsäkring endast gäller vid inhägnat tävlingsområde...
I ORE pratar regelskrivaren i båda termerna "avlyst" (ORE 3:1) och "inhägnat" (ORE 1 och ORE 5:5)
Kan någon förklara vad som eg är avsikten....?
Lag (1976:357) om motortävlingsförsäkring
1 § Motortävlingsförsäkring skall finnas vid tävling med motordrivet fordon inom inhägnat
tävlingsområde. Försäkringsplikten fullgöres av den som anordnar tävlingen. Finns ej
sådan anordnare, fullgöres försäkringsplikten i stället av tävlingsområdets ägare eller, om
området har upplåtits till annan för tävling, av denne.
Med tävling likställes träning, övningskörning, uppvisning eller liknande användning av
motordrivet fordon inom inhägnat tävlingsområde.
Återigen uppkommer utrycket inhängat vilket tidigare skulle jämställas med "avlyst" vad jag förstått av personer insatta i ämnet...Motortävlingsförsäkringen är en ansvarsförsäkring för tredje man som gäller istället för trafikförsäkringen när träning och tävling avgörs inom inhägnat område.
I ORE pratar regelskrivaren i båda termerna "avlyst" (ORE 3:1) och "inhägnat" (ORE 1 och ORE 5:5)
Kan någon förklara vad som eg är avsikten....?
Red Winch, precision-engineered performance products for 4X4 vehicles
Återförsäljare för Red-Winches, Goodwinch, Trail-Gear och Offroad Armory.
Följ oss på Facebook: https://www.facebook.com/groups/omwsweden/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.offroadmetalworx.se/
http://www.red-winches.com
http://www.goodwinch.com
http://www.trail-gear.com
Återförsäljare för Red-Winches, Goodwinch, Trail-Gear och Offroad Armory.
Följ oss på Facebook: https://www.facebook.com/groups/omwsweden/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.offroadmetalworx.se/
http://www.red-winches.com
http://www.goodwinch.com
http://www.trail-gear.com
-
- 4x4xnerd
- Inlägg: 6984
- Blev medlem: fre feb 24, 2006 19:10
- Ort: Helsingborg
- Kontakt:
Avlyst och inhägnat är exakt samma sak...
Bara olika ord. Ungefär som topplock - cylinderhuvud... Same shit and not different...
Kan dock hålla med om att det är önskvärt att enas om ett ord, och sedan konsekvent hålla fast vid detta.
Bara olika ord. Ungefär som topplock - cylinderhuvud... Same shit and not different...
Kan dock hålla med om att det är önskvärt att enas om ett ord, och sedan konsekvent hålla fast vid detta.
// Lasse
Fast ledamot i ETC & teknisk chef för Eurotrial.
All 4 wheels must participate, lock up your axles!!!
Fast ledamot i ETC & teknisk chef för Eurotrial.
All 4 wheels must participate, lock up your axles!!!
Är det det enligt ordlistan eller juristen?Lasse Suzicán skrev:Avlyst och inhägnat är exakt samma sak...
Red Winch, precision-engineered performance products for 4X4 vehicles
Återförsäljare för Red-Winches, Goodwinch, Trail-Gear och Offroad Armory.
Följ oss på Facebook: https://www.facebook.com/groups/omwsweden/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.offroadmetalworx.se/
http://www.red-winches.com
http://www.goodwinch.com
http://www.trail-gear.com
Återförsäljare för Red-Winches, Goodwinch, Trail-Gear och Offroad Armory.
Följ oss på Facebook: https://www.facebook.com/groups/omwsweden/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.offroadmetalworx.se/
http://www.red-winches.com
http://www.goodwinch.com
http://www.trail-gear.com
Det blri rörigare:
Om vi utgår i från att orden betyder samma sak så är denna texten från Folksam/sbf logisk:
Jag tolkar ovan text att inhägnat inte behöver vara staket eller liknade utan det räcker med att avlysa?
MEN
I samma folder står några stycken ned:
(Om foldern är aktuell försäkring eller inte spelar ju mindre roll då Folksam och SBF gav ut denna 2008 och orden har ju samma juridiska mening fortfarande, utgår jag ifrån...?)
Om man läser texten i Folksams Toyota Försäkring definerar man ju båda orden, och om dom betyder samma sak juridiskt så borde man ju inte behöva göra detta?
Om vi utgår i från att orden betyder samma sak så är denna texten från Folksam/sbf logisk:
Saxat: http://www.sbf.se/pdf/blanketter/Folksam_SBF_folder.pdfInhägnat område
Vid ett tävlingsområde kan det förekomma dels yttre avgränsningar som styr besökares tillträde till åskådarplatser och så vidare, dels inre avgränsningar som till exempel styr tillträdet till själva tävlingsbanan. Det är den yttre avgränsningen som styr om det är inhägnat område eller inte. I stort så krävs det att området är avgränsat med någon forma av fysiskt hinder och/eller vakter för att motortävlingsförsäkringen ska gälla istället för trafikförsäkringen.
Jag tolkar ovan text att inhägnat inte behöver vara staket eller liknade utan det räcker med att avlysa?
MEN
I samma folder står några stycken ned:
Här är alltså inte avlyst och inhägnat samma sak?Exempel:
En rallytävling genomförs på allmän
väg. Vissa fartsträckor är visserligen
avlysta från allmän trafik men åskådare
har fritt tillträde. Tävlingen
genomförs alltså inte inom inhägnat
område och de tävlande fordonen ska
vara trafikförsäkrade
(Om foldern är aktuell försäkring eller inte spelar ju mindre roll då Folksam och SBF gav ut denna 2008 och orden har ju samma juridiska mening fortfarande, utgår jag ifrån...?)
Om man läser texten i Folksams Toyota Försäkring definerar man ju båda orden, och om dom betyder samma sak juridiskt så borde man ju inte behöva göra detta?
Saxat från: http://www.folksam.se/dpublic/a0346.nsf ... /S9176.pdfVi betalar inte skada som hänt under tävling, träning, uppvisning, övningskörning eller liknande användning av bilen inom inhägnat tävlingsområde samt annat avlyst område eller väg avsett för sådan användning
Red Winch, precision-engineered performance products for 4X4 vehicles
Återförsäljare för Red-Winches, Goodwinch, Trail-Gear och Offroad Armory.
Följ oss på Facebook: https://www.facebook.com/groups/omwsweden/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.offroadmetalworx.se/
http://www.red-winches.com
http://www.goodwinch.com
http://www.trail-gear.com
Återförsäljare för Red-Winches, Goodwinch, Trail-Gear och Offroad Armory.
Följ oss på Facebook: https://www.facebook.com/groups/omwsweden/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.offroadmetalworx.se/
http://www.red-winches.com
http://www.goodwinch.com
http://www.trail-gear.com
Det är faktiskt så hitta jag nu att tom riksdagen inte vet vad som definerar "inhägnat område" i lagen...
Saxat från en debatt: Riksdagens protokoll 2008/09:105 Torsdagen den 23 april
Saxat från en debatt: Riksdagens protokoll 2008/09:105 Torsdagen den 23 april
Nu gäller ju deras frågeställning vid körning med minmoppar och dylikt, men även här är frågan kring ordets innebörd av samma vikt.Frågan om inhägnade områden låter futtig. Men ungdomar och barn får i dag köpa motordrivna fordon som ses som leksaker. De kan gå ganska fort. Sedan ska man få framföra dem på inhägnat område. Då är det en klar fördel om man vet vad inhägnat område är. Det förs något slags cirkelresonemang här: Nej, vi vet inte vad det är, men det får man avgöra i domstol. Eventuellt får Transportstyrelsen ta beslut om vad som ska vara ett inhägnat område.
Red Winch, precision-engineered performance products for 4X4 vehicles
Återförsäljare för Red-Winches, Goodwinch, Trail-Gear och Offroad Armory.
Följ oss på Facebook: https://www.facebook.com/groups/omwsweden/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.offroadmetalworx.se/
http://www.red-winches.com
http://www.goodwinch.com
http://www.trail-gear.com
Återförsäljare för Red-Winches, Goodwinch, Trail-Gear och Offroad Armory.
Följ oss på Facebook: https://www.facebook.com/groups/omwsweden/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.offroadmetalworx.se/
http://www.red-winches.com
http://www.goodwinch.com
http://www.trail-gear.com
Trodde att någon kanske hade mer i denna frågan som kunde klarlägga vad som gäller, speciellt som vi nu ofta hänvisas till att ORE är lösningen för offroadhobbyn...?
Finns det inte personer här som är kopplade som sakkunniga i frågan till/åt SBF?
Finns det inte personer här som är kopplade som sakkunniga i frågan till/åt SBF?
Red Winch, precision-engineered performance products for 4X4 vehicles
Återförsäljare för Red-Winches, Goodwinch, Trail-Gear och Offroad Armory.
Följ oss på Facebook: https://www.facebook.com/groups/omwsweden/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.offroadmetalworx.se/
http://www.red-winches.com
http://www.goodwinch.com
http://www.trail-gear.com
Återförsäljare för Red-Winches, Goodwinch, Trail-Gear och Offroad Armory.
Följ oss på Facebook: https://www.facebook.com/groups/omwsweden/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.offroadmetalworx.se/
http://www.red-winches.com
http://www.goodwinch.com
http://www.trail-gear.com
Återigen hänvisar du till avlyst Lasse... varför vill du inte kommentera mina frågor ovan?
viewtopic.php?t=22065
viewtopic.php?t=22065
Red Winch, precision-engineered performance products for 4X4 vehicles
Återförsäljare för Red-Winches, Goodwinch, Trail-Gear och Offroad Armory.
Följ oss på Facebook: https://www.facebook.com/groups/omwsweden/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.offroadmetalworx.se/
http://www.red-winches.com
http://www.goodwinch.com
http://www.trail-gear.com
Återförsäljare för Red-Winches, Goodwinch, Trail-Gear och Offroad Armory.
Följ oss på Facebook: https://www.facebook.com/groups/omwsweden/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.offroadmetalworx.se/
http://www.red-winches.com
http://www.goodwinch.com
http://www.trail-gear.com
-
- 4x4xnerd
- Inlägg: 6984
- Blev medlem: fre feb 24, 2006 19:10
- Ort: Helsingborg
- Kontakt:
Har jag iofs gjort i den bemärkelse jag är i kontakt med dom båda orden och deras eventuella betydelse. I dom regler som jag kommer i kontakt med inom trialen pratar man enbart om inhägnat område. Och alla jag pratat med angående detta säger samma sak. nämligen att det är samma sak.Marcus skrev:Återigen hänvisar du till avlyst Lasse... varför vill du inte kommentera mina frågor ovan?
viewtopic.php?t=22065
Och att ett område är inhägnat betyder att ett detta inte måste inte vara fysikt inhägnat är vi väl sedan tidigare överens om...
Och avsikten med dom båda orden är att tävlingsbilar och "vanliga" bilar ska förhindras från att befinna sig på samma plats vid samma tillfälle.
Jag klistrar in ett tidigare inlägg från denna tråden...
Detta är enligt dom jag pratat med inom SBF. Och eftersom du inte är nöjd med det svaret så kan jag tyvärr inte hjälpa dig mer. Det enda jag kan göra är att jag kan rekommendera dig att själv ta kontakt med någon av SBF:s jurister.Marcus skrev:Är det det enligt ordlistan eller juristen?Lasse Suzicán skrev:Avlyst och inhägnat är exakt samma sak...
Och återigen så håller jag med om att man ska vara konsekvent vid användandet av vissa ord. klistrar åter in ett tidigare uttalande från mig.
Ska också påpeka för "regelskrivaren" av ORE-reglementet att han använt två olika ord i reglementet så att denna oklarhet kan raderas ut inför nästa år...Lasse Suzicán skrev:Kan dock hålla med om att det är önskvärt att enas om ett ord, och sedan konsekvent hålla fast vid detta.
// Lasse
Fast ledamot i ETC & teknisk chef för Eurotrial.
All 4 wheels must participate, lock up your axles!!!
Fast ledamot i ETC & teknisk chef för Eurotrial.
All 4 wheels must participate, lock up your axles!!!
Bra Lasse!Lasse Suzicán skrev:Har jag iofs gjort i den bemärkelse jag är i kontakt med dom båda orden och deras eventuella betydelse. I dom regler som jag kommer i kontakt med inom trialen pratar man enbart om inhägnat område. Och alla jag pratat med angående detta säger samma sak. nämligen att det är samma sak.Marcus skrev:Återigen hänvisar du till avlyst Lasse... varför vill du inte kommentera mina frågor ovan?
viewtopic.php?t=22065
Och att ett område är inhägnat betyder att ett detta inte måste inte vara fysikt inhägnat är vi väl sedan tidigare överens om...
Och avsikten med dom båda orden är att tävlingsbilar och "vanliga" bilar ska förhindras från att befinna sig på samma plats vid samma tillfälle.
Jag klistrar in ett tidigare inlägg från denna tråden...Detta är enligt dom jag pratat med inom SBF. Och eftersom du inte är nöjd med det svaret så kan jag tyvärr inte hjälpa dig mer. Det enda jag kan göra är att jag kan rekommendera dig att själv ta kontakt med någon av SBF:s jurister.Marcus skrev:Är det det enligt ordlistan eller juristen?Lasse Suzicán skrev:Avlyst och inhägnat är exakt samma sak...
Och återigen så håller jag med om att man ska vara konsekvent vid användandet av vissa ord. klistrar åter in ett tidigare uttalande från mig.Ska också påpeka för "regelskrivaren" av ORE-reglementet att han använt två olika ord i reglementet så att denna oklarhet kan raderas ut inför nästa år...Lasse Suzicán skrev:Kan dock hålla med om att det är önskvärt att enas om ett ord, och sedan konsekvent hålla fast vid detta.
Jag har pratat med en jurist tidigare, och hon menade,trodde, tolkade att juridiskt har ordet inte samma betydelse (men visste inte) utan ansåg att för att klarlägga så bör man få det prövat. Vilket medför att vid en olycka på tex en ORE tävling så KAN ett försäkringsbolag bestämma sig för att få saken prövad för att ev neka ersättning.
Detta är inte ett påhopp på dig Lasse, utan en poäng som bör belysas och diskuteras, då flera tidigare hänvisat till SBFs som ett regelverk för hela hobby (INTE du Lasse... )
Att ett regelverk har otydligheter är ju inte bra, det är vi eniga om. Men granskar inte SBFs jurister och försäkringsgivare regelverken innan dom ges ut? Vilket för mig vore logiskt. Annars vet ju inte försäkringsgivaren vad han försäkrat?
Och Lasse, du vet att jag gillar dig, detta är inte ett påhopp på dig som person!!!
Red Winch, precision-engineered performance products for 4X4 vehicles
Återförsäljare för Red-Winches, Goodwinch, Trail-Gear och Offroad Armory.
Följ oss på Facebook: https://www.facebook.com/groups/omwsweden/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.offroadmetalworx.se/
http://www.red-winches.com
http://www.goodwinch.com
http://www.trail-gear.com
Återförsäljare för Red-Winches, Goodwinch, Trail-Gear och Offroad Armory.
Följ oss på Facebook: https://www.facebook.com/groups/omwsweden/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.offroadmetalworx.se/
http://www.red-winches.com
http://www.goodwinch.com
http://www.trail-gear.com
Japp!! Dock står det att det skall vara någon form av tydlig avgränsning så att publik ej kommer in till bilarna. Tex som det görs i Trial. Men hur gör man när man arrangerar Challenge och ORE?Lasse Suzicán skrev:Och att ett område är inhägnat betyder att ett detta inte måste inte vara fysikt inhägnat är vi väl sedan tidigare överens om...
Om man jämför med tex Rally där regelskrivaren pratar avlysta vägar så finns det inget som hindrar publik längs hela sträckorna att komma in på tävlingsområdet. Därför har man valt ordet avlyst... (tror jag...?)
Jag tror att regelskrivarnen för tex rally tänkte så ja. Men för trial, motorcross, rallycross osv tänkte mer på publik?Lasse Suzicán skrev: Och avsikten med dom båda orden är att tävlingsbilar och "vanliga" bilar ska förhindras från att befinna sig på samma plats vid samma tillfälle.
När Challenge körs tex eller ORE så finns inte inhängader vad jag kunnat se, inte på alla tävlingar i alla fall, utan där är området avlyst.
Ser ni skillnaderna jag vill påpeka som gör att orden ger betydelse utifall att jag skulle skada mig på tävling enligt SBFs och vilja utnyttja försäkringen?
Varför jag vill prata om dessa frågor är för att jag vet hur noga ett försäkringsbolag är vid en reglering av sn skada. Har flera ex på där SBFs försäkringsgivare nekat ersättning vid skada på tävling med hänvisning till små gråskalor i regelverk och villkor. TEX vid wiplashskador. Därmed tycker jag att frågan är viktigt...
Red Winch, precision-engineered performance products for 4X4 vehicles
Återförsäljare för Red-Winches, Goodwinch, Trail-Gear och Offroad Armory.
Följ oss på Facebook: https://www.facebook.com/groups/omwsweden/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.offroadmetalworx.se/
http://www.red-winches.com
http://www.goodwinch.com
http://www.trail-gear.com
Återförsäljare för Red-Winches, Goodwinch, Trail-Gear och Offroad Armory.
Följ oss på Facebook: https://www.facebook.com/groups/omwsweden/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.offroadmetalworx.se/
http://www.red-winches.com
http://www.goodwinch.com
http://www.trail-gear.com
Marcus,Marcus skrev:Japp!! Dock står det att det skall vara någon form av tydlig avgränsning så att publik ej kommer in till bilarna. Tex som det görs i Trial. Men hur gör man när man arrangerar Challenge och ORE?Lasse Suzicán skrev:Och att ett område är inhägnat betyder att ett detta inte måste inte vara fysikt inhägnat är vi väl sedan tidigare överens om...
Om man jämför med tex Rally där regelskrivaren pratar avlysta vägar så finns det inget som hindrar publik längs hela sträckorna att komma in på tävlingsområdet. Därför har man valt ordet avlyst... (tror jag...?)
Jag tror att regelskrivarnen för tex rally tänkte så ja. Men för trial, motorcross, rallycross osv tänkte mer på publik?Lasse Suzicán skrev: Och avsikten med dom båda orden är att tävlingsbilar och "vanliga" bilar ska förhindras från att befinna sig på samma plats vid samma tillfälle.
När Challenge körs tex eller ORE så finns inte inhängader vad jag kunnat se, inte på alla tävlingar i alla fall, utan där är området avlyst.
Ser ni skillnaderna jag vill påpeka som gör att orden ger betydelse utifall att jag skulle skada mig på tävling enligt SBFs och vilja utnyttja försäkringen?
Varför jag vill prata om dessa frågor är för att jag vet hur noga ett försäkringsbolag är vid en reglering av sn skada. Har flera ex på där SBFs försäkringsgivare nekat ersättning vid skada på tävling med hänvisning till små gråskalor i regelverk och villkor. TEX vid wiplashskador. Därmed tycker jag att frågan är viktigt...
på grund av just det du skriver så går Challenge tävlingar INTE på avlyst område. Utan istället krävs att bilen är besiktigad vilket gör att man kan köra utanför avspärrat område. Samma gäller vid de ORE (Trophy)tävlingar jag har har varit med och arrangerat, där gäller också besiktningskravet. Så jag hängde inte riktigt med på ditt resonemang där?!?
Det där med publiken i Challenge är dock ett problem. Publiken skall nämligen ha olika säkerhetsavstånd beroende på vilken snitthastighet tävlingen/sektionen har. Är snitthastigheten över 30km/h (har jag för mig det var) så skall säkerhets avståndet var betydligt STÖRRE än vad vi har idag. Dock är det sällan snitthastigheten varit över 30km/h. Allt detta finns att hitta om man läser alll appendix och tilläggs regler till exempelvis ORC (Challenge) reglementet. Däremot har det spärrats av med Ata band vid högfartst sträckor även i Challenge.
Enligt ORE får inte högfarts sträckor förekomma, det får inte anses vara en hastighetsgren. Så där finns inte problemet.
//Jonas
Red-Winches Offroad Racing Sweden
Red-Winches Offroad Racing Sweden
Japp! Fel av mig... avlyst område blir det väl bara om man kör med oregistrerade, obesiktigade bilar typ Trial?BorkJonas skrev: på grund av just det du skriver så går Challenge tävlingar INTE på avlyst område. Utan istället krävs att bilen är besiktigad vilket gör att man kan köra utanför avspärrat område. Samma gäller vid de ORE (Trophy)tävlingar jag har har varit med och arrangerat, där gäller också besiktningskravet. Så jag hängde inte riktigt med på ditt resonemang där?!?
Red Winch, precision-engineered performance products for 4X4 vehicles
Återförsäljare för Red-Winches, Goodwinch, Trail-Gear och Offroad Armory.
Följ oss på Facebook: https://www.facebook.com/groups/omwsweden/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.offroadmetalworx.se/
http://www.red-winches.com
http://www.goodwinch.com
http://www.trail-gear.com
Återförsäljare för Red-Winches, Goodwinch, Trail-Gear och Offroad Armory.
Följ oss på Facebook: https://www.facebook.com/groups/omwsweden/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.offroadmetalworx.se/
http://www.red-winches.com
http://www.goodwinch.com
http://www.trail-gear.com
Exakt....Marcus skrev:Japp! Fel av mig... avlyst område blir det väl bara om man kör med oregistrerade, obesiktigade bilar typ Trial?BorkJonas skrev: på grund av just det du skriver så går Challenge tävlingar INTE på avlyst område. Utan istället krävs att bilen är besiktigad vilket gör att man kan köra utanför avspärrat område. Samma gäller vid de ORE (Trophy)tävlingar jag har har varit med och arrangerat, där gäller också besiktningskravet. Så jag hängde inte riktigt med på ditt resonemang där?!?
//Jonas
Red-Winches Offroad Racing Sweden
Red-Winches Offroad Racing Sweden