Registreringsbesiktning

All teknik som inte är märkesbunden. Ex. Däck, Winchar och allmänna motorfrågor o.s.v.

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

suburban
Användare
Inlägg: 22
Blev medlem: tor jan 03, 2008 23:02
Ort: växjö

Registreringsbesiktning

Inlägg av suburban » tor apr 29, 2010 21:58

Köpte bilen förregistrerad för 4 år sedan, kommer ursprungligen från usa.
Har lagt ner mycket tid och pengar på den, och nu är den äntligen färdig :)
Var inne på regbes här om dagen.
Besiktningsmannen klagade på höjningssatsen och däcken.
Han ville att jag skulle göra en sfro bes, men för att göra det så var jag tvungen att bygga om den lite till, tex bytta axlar eller motor sa han.

Allt är orginal förutom däck och höjning, höjningen sitter i orginal infästning.

Så här står det på besiktningsprotokollet:

-Bromssystem, intyg erfodras. ändrad rullningsomkrets däck. uppfyller ej krav enl. VVFS 2003:22 kap. 12 §3

-Hjul/fälg, spårviddsändring för stor. Uppfyller ej krav enl. VVFS 2003:22

Beslut: fordonet har underkänts. Ny registreringsbesiktning måste utföras.


Det verkar som han bara kunde ge anmärkningar på däcken i och med att höjningssatsen sitter i alla orginal infästningar.

Han sa inte att jag bara kunde byta däck och komma in igen.
Så min fråga är om det som står på protokollet gäller, eller kan dom komma med andra saker om jag bara byter däck och kör in igen?

Det står att en ny regbes måste utföras och inte bara ombesiktning.

Tacksam för svar/ Robin

Bild

Runekebab
Beroende
Inlägg: 1316
Blev medlem: fre sep 04, 2009 7:58
Ort: Växjö

Inlägg av Runekebab » tor apr 29, 2010 22:26

ja den såg ja i tisdags eller onsdags morse, vid bilprovningen. såg jävla fet ut
snyggt bygge hoppas det löser sej med lotteriet med bilprovningen. tyvärr har jag inga kunskaper att hjälpa dej. men kan du inte fixa orginal däck å fälgar så kanske det ska lösa sej. kanske någon annan vet
Toyota Lj70

4x4power
Guru
Inlägg: 3059
Blev medlem: sön jan 27, 2008 12:53
Ort: Sandhill, Jönköping

Inlägg av 4x4power » tor apr 29, 2010 22:41

släng på orginaldäck så ska den gåigenom, höjningen är det kaross höjning? det borde de ju inte säga nått om, kanske det var en sur besman :x
4x4 Engineering Sandhill

Volvo "Sugga" 300D Bruksbil
Jeep Cherokee Xj, Helbur, 8" lift
Ford F350 Flatbead 7,3
Willys "Hybriden" T5-bygge
Willys M38a1 -61 Original Krigare
Build it-Run it-Break it-Fix it-Repeat

Roger Patrol
Guru
Inlägg: 3819
Blev medlem: mån mar 17, 2008 14:36
Ort: Vretstorp / Stockholm

Inlägg av Roger Patrol » fre apr 30, 2010 0:26

men sa han bara detta med höjningsfjädrarna?
skrev han bara hjul och bromsar så borde det ju räcka med att ha org dim på hjulen.
jag vet ju inte hur det ser ur men är det bara andra fjädrar och inte stag bytta så tror jag på bilen.
men prata med dom igen om det var bromsar pga hjulen eller om du måste ha intyg även med org hjul

Runekebab
Beroende
Inlägg: 1316
Blev medlem: fre sep 04, 2009 7:58
Ort: Växjö

Inlägg av Runekebab » fre apr 30, 2010 6:54

Fast det kan ju vara så att om man sätter på större däck så påverkar ju det bromsarna och det kan ju vara det som besmannen menar eller
Toyota Lj70

4x4power
Guru
Inlägg: 3059
Blev medlem: sön jan 27, 2008 12:53
Ort: Sandhill, Jönköping

Inlägg av 4x4power » fre apr 30, 2010 11:27

Runekebab skrev:Fast det kan ju vara så att om man sätter på större däck så påverkar ju det bromsarna och det kan ju vara det som besmannen menar eller
x2
4x4 Engineering Sandhill

Volvo "Sugga" 300D Bruksbil
Jeep Cherokee Xj, Helbur, 8" lift
Ford F350 Flatbead 7,3
Willys "Hybriden" T5-bygge
Willys M38a1 -61 Original Krigare
Build it-Run it-Break it-Fix it-Repeat

henke_99
4x4xnerd
Inlägg: 8407
Blev medlem: sön jun 29, 2008 13:20
Ort: Ulricehamn

Inlägg av henke_99 » fre apr 30, 2010 16:46

Sätt tillbaka originaldäcken och åk in igen bara. (fast jag skulle åkt till en annan station istället) Men det blir förmodligen en helt ny besiktning, så har du otur hittar dom annat att anmärka på. Tror inte dom kan sätta anmärkningar på höjningen eftersom det bara är blad med annan böjning. Blir nog ganska svårt för dom att hitta vad som sitter original på dom bilarna. Det är ju inte riktigt hållbart med en anmärkning där det står "visuell kontroll, bilen är för hög" eller nåt liknande :wink:

Anmärkningen på rullomkretsen beror på att dom vill ha intyg på att den klarar av att bromsa med så pass mycket större däck än original (hmpf, dom små puttiga :wink: ). Är väl delvis även en hållbarhetsfråga vad gäller styrleder och lager, alla krafter åt alla håll blir ju större med större däck.

Likaså med spårviddsändringen, den beror ju på bredare fälgar/annan offset än original.


Måste varit en riktigt nitisk surgubbe du råkat ut för, jag har ju besiktigat min blazer med både höjning och betydligt större däck än dig flera gånger. Fast visserligen bara vanlig kontrollbesiktning.
Chevy Blazer -88. 350-th700-np203/205. D60+14BFF. 42" Super Swamper TSL.

GMC Suburban 2500 -95. 6,5TD-4L80e-np241. Ifs-14BFF.

Opel Kadett GSI 16v -89.

Fullsize Offroaders

Mathias T
4x4xnerd
Inlägg: 6345
Blev medlem: fre feb 24, 2006 20:53
Ort: Nol

Inlägg av Mathias T » fre apr 30, 2010 17:13

generellt sett ska bilen vara i orginalskick om den inte tagits in som flyttgods och ag tycker du klarat dig lindrigt undan då det tog mig 3månader att trassla in en helt orginal dodgepickis genom SBP :roll:

Att SBP hittar små idiotgrejer vid nästan vartenda kontrollbes är en del av charmen med att köra jänk :roll:
"If speed kills,then suzukidrivers must live forever"

suburban
Användare
Inlägg: 22
Blev medlem: tor jan 03, 2008 23:02
Ort: växjö

Inlägg av suburban » fre apr 30, 2010 22:49

Jo det tog 2 tim på besiktningen, han blädrade i pärmar, ringde runt, och kollade på datorn, försökte verkligen och hitta fel, han ville först att jag skulle ha ett underkörningsskydd bak såna som är på lastbilar, för markfrigången får inte vara högre än 55cm, men det fanns ett undantag och det var terrängfodon, han funderade en stund och sa att detta kan man nog kalla ett terrängfordon... Tack!!!

Skriv svar