Sida 3 av 4
Postat: sön maj 16, 2010 8:55
av Stenström
Äntligen en diesel UTV med riktigt flak.
Blev ju kanon. lite snabb kanske.
Postat: sön maj 16, 2010 10:12
av svahnström
Menar du att de e så smidigt att få i en wv td i en suzuki ram..? Hade inte varit fel med det i 410an.. Om man ändå var lika klurig själv
Men ännu ett imponerande bygge av något udda slag:)
Postat: sön maj 16, 2010 13:03
av ernie
Stenström skrev:Äntligen en diesel UTV med riktigt flak.
Blev ju kanon. lite snabb kanske.
Ja den blev som en UTV men lite längre 385x140cm.
Flakmått 160x130cm.
Utväxlingen blev väl sådär men det finns en ideer om hur det ska lösas
svahnström skrev:Menar du att de e så smidigt att få i en wv td i en suzuki ram..? Hade inte varit fel med det i 410an.. Om man ändå var lika klurig själv
Men ännu ett imponerande bygge av något udda slag:)
Har man bara dom svåra delarna som adaptern och ett om svarvat och borrat svänghjul så ska det nog inte va så svårt, men nu hade ju inte ja nån kaross och sånt och ta hänsyn till
Adaptern köpte ja av Mathias T här på forumet och svänghjulet va med en sväng på jobbet för nått år sen
Postat: sön maj 16, 2010 14:58
av ernie
Den sjönk ihop endel när ja fick på lite last
Urtaget för kardan va visst lite för litet
Postat: sön maj 23, 2010 19:32
av ernie
Nu har det blivit lite fart i maskin
Bytte diesel pumpen på den då den andra läckte rätt mycket sedan förre ägaren hade försökt o laga den själv. Det blev en enorm skillnad och den går lätt loss på dom första växlarna om man inte kör med 4x4 i
Den fick ny kamrem o spännrulle med då ja inte ville byta det innan ja visste att motorn fungera.
Har satt dit ett par extra fjädrar med så nu går det fint och lasta tunga grejer.
Det blev ett par bak fjädrar från en polo -98 som legat i förrådet i snart 10 år.
Postat: lör dec 18, 2010 19:36
av ernie
Nu är den lilla lastbilen väl utprovad
Kom på i mitten av september att ja skulle gjuta ett nytt garagegolv. Sen hade det ju varit kul o ha en smörjgrop då ja saknar både plats o takhöjd för en lyft.
Just här visste ja inte riktigt vad jag gett mig in på
Små stenar lite större stenar o rätt rejäla stenar såhär långt.
Den lilla minigrävaren utan hytt som låg på blocket lockade väldigt mycket här
Tog en bra stund att korpa o spetta ner till 1,60 djupt o 1,40 brett.
Det blev väldigt många lass på den lilla lastbilen. Hittade en sten som va precis så mycket som traktorn orkade lyfta men ja missade att ta kort på den. Bottnade fjädringen på lastbilen
Funderade ett tag på att göra en pool istället
Men ja övergav den iden.
Det enda som gått sönder på bilen är en bladfjäder bak.
Nu i helgen har ja vinter rustat bilen med snökedjor arbetsbelysning extraljus och ett par framskärmar.
Rören till framskärmarna är resterande delar av Kadett buren så dom passade inte helt hundra
Blev lite garagebygg bilder med men ja hoppas det är ok
Postat: lör dec 18, 2010 20:03
av Joel_Vbg
Svårt att inte gilla detta lilla bygget...
Smörjgropen blev inte alls dum! Jobbar du som kaklare eller?
Postat: ons jun 22, 2011 8:06
av ernie
Fick en uppsättning däck på Suzuki original fälg av "Jockum" Jocke som skulle passa fint på lastbilen. Tyvärr va dom bara 5,5" breda och det ser ju alldeles för tamt ut till dom feta 195orna
Har aldrig prövat att bredda ett par fälgar så det va bara och sätta igång.
Sätta upp dom i en svarv och sticka av dom kändes alldeles för seriöst för denna bilen, så det blev "redneck" varianten. Palla upp bilen och la ett däck på ena sidan då den saknar diffbroms. Tomgång med backen i var lagom fart.
Funkade över förväntan
Iväg till plåtverkstan och valsa ett par ringar i 30x3mm.
Lite RAL7016 så blev dom riktigt fina.
Blev mycket bättre stuk på den nu än med dom fula Sidekick original fälgarna med vinterdäck
Tyvärr var det någon lite för grov torrspricka i ett däck, så det måste ja laga eller lägga slang i.
Har gjort om avgassystemet med så ja slipper bli svartprickig. Tror det är turbon som släpper igenom lite för mycket olja.
Joel_Vbg skrev:
Jobbar du som kaklare eller?
Missa visst detta sist ja läste. Nää, ja råka bara få tag på ett restparti med kakel för nästan inga pengar alls
Postat: ons jun 22, 2011 8:11
av oxyjohan
Hehe grymt stuk på den bilen och den låter fint också!
Postat: ons jun 22, 2011 19:54
av frank
Blev fint med dom "nya" däcken
.
Re: Vedbilen sj413 1,9 td Pickis
Postat: tor feb 23, 2012 18:48
av ernie
Länge sedan det skrevs något i denna tråden.
Har haft bilen på sjön ett par gånger nu, och senaste turen blev en lång tur på tolken. Den orkade inte på 5an på högen med 5-10cm snö på isen o kedjor
Det problemet var ganska lätt löst med lite skruvande på wg o på pumpen, så nu är det inga problem med orken iaf
Ett motorfästen sprack och ena bromsoket haverera på väg hem från fisket. Som tur va passa Vitaran ok rätt på.
Va ute o körde på isen nu i kväll men hade inte med mig kameran men här är en par veckor gammal bild
Re: Vedbilen sj413 1,9 td Pickis
Postat: fre feb 24, 2012 9:29
av robban.f
Re: Vedbilen sj413 1,9 td Pickis
Postat: tis feb 28, 2012 20:38
av a-kingen
riktigt häfftig vedbil säger jag bara
Re: Vedbilen sj413 1,9 td Pickis
Postat: ons dec 25, 2013 9:42
av ernie
Nu har denna bilen stått sen i slutet av sommaren pga att det blivit nått fel på pumpen. Det är nått mer fel då den ryker nått fantastiskt vid start och gas pådrag. Ställde in den i garaget i måndags och börja kolla lite på eländet. Fick igång den men den ligger på ca 1500-2000 rpm och svarar inte på gas.
Lite dimmigt
Tänkte det skulle räcka med att byta turbo och pump, men det är nog något mer fel. Det får bli full service med motor byte istället.
Bakre kardan är rejält krokig så det ska göras ett nytt rör till den. Kan bli ett fjäder byte bak med så det går att lasta lite mer innan däcken går imot flaket
Re: Vedbilen sj413 1,9 td Pickis
Postat: ons dec 25, 2013 9:58
av Mathias T
Kamremskivan på veven lossnat eller kuggad kamrem,mycket vitrök och om den hackar och hostar när man varvar betyder oftast att tändläget är sent