Grand Cherokee -93 Höjd 5" nu med 33" nymålad!

Visa upp dina byggbilder på ditt projekt här

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

Fredrik_J
Användare
Inlägg: 30
Blev medlem: tor maj 13, 2010 22:08
Ort: Mariestad
Kontakt:

Grand Cherokee -93 Höjd 5" nu med 33" nymålad!

Inlägg av Fredrik_J » fre maj 14, 2010 21:25

Tjenare grabbar och kanske tjejer.

Mitt första inlägg på denna sida.

Tänkte dela med mig av mitt blivande projekt, köpte mig en cherokee i förrgår.

Och nu ska det bli Offroad åkning!!

Höjning står på listan till att börja med, får bli nån budget variant till att börja med.

Här kommer iaf lite bilder på skåpet.


Precis hemkommen. vet inte varför man lackar fotsteg och fälgar guld.
det får man ändra på.


Precis hemkommen och avtvättad.

Bild


Fått på lite svart färg.
Bild

Gjorde en invändig rekon med, lite lädervrd och allmän städning.

Bild
Bild


Bild

Det var väl allt för nu.

Mer kommer.




MVH Fredde..
Senast redigerad av Fredrik_J den sön jul 04, 2010 0:26, redigerad totalt 3 gång.

jeppe1
Rutinerad
Inlägg: 499
Blev medlem: tis nov 11, 2008 8:45
Ort: Bromma / Stockholm
Kontakt:

Inlägg av jeppe1 » fre maj 14, 2010 21:28

Riktigt snyggt, vart det med svart isället för det dära guldiga, fin bil i övrigt också, vilken årsmodell är det, och var det mycket du gav för kärran? :D
Mvh Jesper!

volvojonas
ProvModerator
Inlägg: 928
Blev medlem: sön sep 23, 2007 21:23
Ort: Linköping

Inlägg av volvojonas » fre maj 14, 2010 23:04

Blev Mycket bättre med svart !!!!!!!
Välkommen hit förresten !!!!!!!
Mitsubishi Pajero Canvas 2.6 -88
Volvo V40 2.0T -99

Fredrik_J
Användare
Inlägg: 30
Blev medlem: tor maj 13, 2010 22:08
Ort: Mariestad
Kontakt:

Inlägg av Fredrik_J » fre maj 14, 2010 23:10

jeppe1 skrev:Riktigt snyggt, vart det med svart isället för det dära guldiga, fin bil i övrigt också, vilken årsmodell är det, och var det mycket du gav för kärran? :D
Tackar, jo det såg bra mycket bättre ut med svart.
Ska byta fälgar och däck med var tanken, men ska höja den först så det får plats. Jobbar ju som däckmontör sen 10år tillbaka. så den varan kan ju lösa :) målet är att få in 33" på 10x15" bedlockfälgar, utan att skära bort för mycket.

93a är det. och köpte den för det facibla priset av 6000kr skatt och bes tills Feb 2011.



MVH Fredde..

Roger Patrol
Guru
Inlägg: 3819
Blev medlem: mån mar 17, 2008 14:36
Ort: Vretstorp / Stockholm

Inlägg av Roger Patrol » lör maj 15, 2010 0:00

Fredrik_J skrev:
jeppe1 skrev:Riktigt snyggt, vart det med svart isället för det dära guldiga, fin bil i övrigt också, vilken årsmodell är det, och var det mycket du gav för kärran? :D
Tackar, jo det såg bra mycket bättre ut med svart.
Ska byta fälgar och däck med var tanken, men ska höja den först så det får plats. Jobbar ju som däckmontör sen 10år tillbaka. så den varan kan ju lösa :) målet är att få in 33" på 10x15" bedlockfälgar, utan att skära bort för mycket.

93a är det. och köpte den för det facibla priset av 6000kr skatt och bes tills Feb 2011.

MVH Fredde..
hej å välkommen :)
jag hade 33x13,5-16 på 8"fäljar och så kapade jag lite i framkofångaren... men det var riktigt fullt med 3" klossar fram och grand framfjädrar bak

Olof
Beroende
Inlägg: 1301
Blev medlem: sön okt 07, 2007 22:09
Ort: Ramnäs

Inlägg av Olof » lör maj 15, 2010 1:08

Rätt pengar för en till synes fin bil. Som sagt, klossa fram. Bak kan man använda Biltemas husvagnsförstärkta volvo 240/740 fjädrar. Lagom hårda och höjer 65mm har jag för mig. Ta bort krängningshämmarna fram och bak. Försök hitta en hasplåt till fördelningslådan om du inte redan har. Sitter på svensksålda. Sen är det väl bra med en fördelningslåda med låst mellandiff på lågväxeln, t ex NP242, sitter på XJ (Cherokee), eller från en nyare Grand en del -95:or (NP249) och fram till de slutade med WJ (NP247).
Beyond bolt-on. Beyond recond.

Fredrik_J
Användare
Inlägg: 30
Blev medlem: tor maj 13, 2010 22:08
Ort: Mariestad
Kontakt:

Inlägg av Fredrik_J » lör maj 15, 2010 17:50

Olof skrev:Rätt pengar för en till synes fin bil. Som sagt, klossa fram. Bak kan man använda Biltemas husvagnsförstärkta volvo 240/740 fjädrar. Lagom hårda och höjer 65mm har jag för mig. Ta bort krängningshämmarna fram och bak. Försök hitta en hasplåt till fördelningslådan om du inte redan har. Sitter på svensksålda. Sen är det väl bra med en fördelningslåda med låst mellandiff på lågväxeln, t ex NP242, sitter på XJ (Cherokee), eller från en nyare Grand en del -95:or (NP249) och fram till de slutade med WJ (NP247).

Okay. ska kolla över lite vad jag ska köra med fjädrar.
Hasplåt sitter det redan under fördelningslådan, och den är svensksåld kan va därför. även under motor och tanken. och en hemmagjord under bakaxelklumpen och framklumpen.

Hur vet man vilken fördelningslåda man har?
Har en Grand Cherokee 93a.



MVH Fredde..

Fredrik_J
Användare
Inlägg: 30
Blev medlem: tor maj 13, 2010 22:08
Ort: Mariestad
Kontakt:

Inlägg av Fredrik_J » lör maj 15, 2010 20:23

Testkörde lite idag för att se så lågen funkade som den skulle och det gjorde det.

Sen en fundering. ska jag riva bort fotstegen för att få bättre frigång. eller spara dom som skydd för trösklarna?

En liten bild från det lilla jag provade.
Tog mig inte fram nåt vidare i skogen alls då den inte är nåt vidare hög och däcken är stort sett slut.

Bild



MVH Fredde..

niva_mats
4x4xnerd
Inlägg: 5160
Blev medlem: lör maj 06, 2006 16:50
Ort: Jäla (Falköping)

Inlägg av niva_mats » lör maj 15, 2010 21:23

Om vi säger det så här....

Sånt som är onödigt trillar av av sig själv i terrängen. :wink:
Känner du alla till nu det skicka så. Le att fall alla i dig fick det men. Det skickade som jäveln den slå vilja att du kommer så baklänges meddelande detta läsa ska man att insett väl du när"
viewtopic.php?t=14499

Fredrik_J
Användare
Inlägg: 30
Blev medlem: tor maj 13, 2010 22:08
Ort: Mariestad
Kontakt:

Inlägg av Fredrik_J » lör maj 15, 2010 21:39

niva_mats skrev:Om vi säger det så här....

Sånt som är onödigt trillar av av sig själv i terrängen. :wink:
Hehe låter bra. som på min gamle blazer jag hade. Hela kåpan ibak trillade av på en körning :D

En bild på den kan man kanske bju på.

Bild
35" sitter det på den vid det tillfället.



MVH Fredde..

Fredrik_J
Användare
Inlägg: 30
Blev medlem: tor maj 13, 2010 22:08
Ort: Mariestad
Kontakt:

Inlägg av Fredrik_J » fre maj 21, 2010 23:35

Så nu är bilen höjd iaf. 5" vart det, egengjord höjning.

Såhär blev det, dock skall längre dämpare monteras då jag bara förlängde fästena tillfälligt för att få ut bilen från jobbet.

Tog allt som allt 4timmar.


Bild



Nu står 33x12,5x15" på listan.


MVH Fredde..

Duvan
Användare
Inlägg: 20
Blev medlem: sön maj 09, 2010 21:50
Ort: Gällivare

Inlägg av Duvan » lör maj 22, 2010 11:38

Lite mer information hur du höjde hade varit roligt ;) kul när någon bygger ihop något själv :tumbup:

hultegard
Rutinerad
Inlägg: 350
Blev medlem: sön apr 08, 2007 20:40
Ort: Jönköping

Inlägg av hultegard » lör maj 22, 2010 14:17

precism fota så mycket du bara kan på de där
Kör en Grand cherokee99 , Brandman till yrket

Fredrik_J
Användare
Inlägg: 30
Blev medlem: tor maj 13, 2010 22:08
Ort: Mariestad
Kontakt:

Inlägg av Fredrik_J » sön maj 23, 2010 1:37

Lite info och bilder från höjningen.

Detta var igentligen bara ett test då jag inte själv höjt nån bil innan (bara sänkt)
Men räknat och mätt lite och kommit fram till att detta sätt var det enklaste för mig och det billigaste.

Höjningen kostade mig totalt 150Kr.


Jag började iaf att mäta fjäder grovleken ca 138mm i diameter.

Ringde min kompis jobbar på svetsbolaget och frågade om han hade rör med innerdiametern på ca 138mm vilket han hade.

Bad honom att kapa till 4st 15Cm längder av detta.

Sedan bad jag min far att svarva till brickor på 137,6mm att ha invändigt i rören som fjädern kan stå på. dessa blev i 8mm rostfritt. svarvade även ett hål i mitten på brickorna på 65mm så man trä igenom fjäderstyrningen.

Sen svetsade jag fast brickorna ca 2cm ner i röret för att få lite sidostöd för fjädrarna.

Här kommer en bild på hur den sitter ibak.
Bild

Brickan är helsvetsad på undersidan fall ni undrar.
Ställde den där fjädern stod innan och svetsade fast den.

Fram var inte lika enkelt dock.

men efter lite skruvande svärande och värmande hade jag loss det som behövdes för att komma åt.

I fram så satte jag koppen uppåt mot karossen och helsvetsade koppen där fjädern stod från början. sen även förstärkte jag med ett 5mm plattjärn så det satt ordentligt.

Det blev inte snyggt, men det fungerar som det ska.

lite bilder till.
Bild
Bild


Så blev det iaf. ibak fick jag dock slopa krängaren då rören var för breda. ska dock kolla om detta inte går att lösa. sen måste allt ner igen då jag märkte igårkväll runt 22 tiden att båda framfjädrarna var undre varven av på. så det blir att köpa 2st nya fjädrar och riva allt igen :D men nu vet jag ju hur man gör =)



MVH Fredde..

thomasv
Forumräv
Inlägg: 603
Blev medlem: fre sep 29, 2006 20:34
Ort: Eskilstuna

Inlägg av thomasv » sön maj 23, 2010 21:26

Hej!
Snabba ryck! För mig tar det veckor att få något gjort!
Gjorde du något åt Track baren?
Kul att veta då jag själv måste hitta på något på min.

Tror du får strul fram i allafall med att ena hjulet tar i innerskärmen vid sväng, då framaxeln inte längre sitter centrerad under bilen, men det märks kanske bara med lite fetare däck.

/Thomas

Skriv svar