Volvo TD40- Motorolja i kylaren???

All teknik som inte är märkesbunden. Ex. Däck, Winchar och allmänna motorfrågor o.s.v.

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

bureå
Rutinerad
Inlägg: 454
Blev medlem: tis jun 27, 2006 23:22

Volvo TD40- Motorolja i kylaren???

Inlägg av bureå » sön jan 07, 2007 21:23

Om jag fyller på rent vatten i kylaren, startar och gasar på så cirkulerar det oljeblandat vatten, jag har tömt olja och vatten 3 gånger nu, och konstaterat att motoroljan i tråget är hur fin som helst utan tillstymmelse till vatten, det är bara i kylaren det blandas. :confused:

All min erfarenhet av toppackningsproblem säger att vätskorna blandas åt båda hållen, eller att man får vatten i oljan.
Jag har inte övertryck i kylaren, det ryker inte vitt när jag startar.

Är det nån som har en förklaring till vad som händer?

Mathias T
4x4xnerd
Inlägg: 6345
Blev medlem: fre feb 24, 2006 20:53
Ort: Nol

Inlägg av Mathias T » sön jan 07, 2007 21:32

Det sitter ingen sönderfrusen olja/vatten kylare på den?? hade samma problem på en volvo TD24 och det var den vattenkylda oljekylaren som frusit.
Oljan har mycket högre tryck så den vinner liksom.
Det kan ju även vara topplockspackningen
"If speed kills,then suzukidrivers must live forever"

bureå
Rutinerad
Inlägg: 454
Blev medlem: tis jun 27, 2006 23:22

Inlägg av bureå » sön jan 07, 2007 23:08

Det sitter en olje/vattenkylare. Jag har pluggat vattenledningarna till den så det problemet är eliminerat.
Nånstans blandas det ju, skulle vilja ha några ideer innan jag river toppen.
Det liknar dock inte ett toppackningsproblem i övrigt.
Spricka i gods brukar ge vatten i oljesump/ övertryck i kylare främst vid varm motor då sprickor vidgar sej.

Här kommer det olja i kylaren redan vid kall motor, och som sagt- inget vatten i oljesumpen???

Lasse Suzican
4x4xnerd
Inlägg: 6984
Blev medlem: fre feb 24, 2006 19:10
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Lasse Suzican » sön jan 07, 2007 23:28

Töm kylsystemet och fyll upp det med en vattenspäddbar avfettning och kör lite med det, en 2-3 ggr, så att du får kylsystemet fritt från oljeklägg...
Har man någongång fått olja i kylsystemet är det svårt att få bort det...
Kan ju vara något gammalt som du ser....

Försvinner det olja?

Du har inte någon växellådskylare ihopbyggd med vattenkylaren? Har varit med om att aut.kylare spricker inuti vattenkylaren....
// Lasse
Fast ledamot i ETC & teknisk chef för Eurotrial.

All 4 wheels must participate, lock up your axles!!!

jocke sundberg
Rutinerad
Inlägg: 325
Blev medlem: tor feb 16, 2006 18:28
Ort: äspered
Kontakt:

Inlägg av jocke sundberg » mån jan 08, 2007 7:07

det är först när motorn blir riktigt varm som vattnet letar sig in i oljan,
du har högre olje tryck än vatten när motorn är kall
när den blir riktigt varm blir det ett övertryck i kylaren o då först orkar vattnet in i motorn,

kör på rent vatten när du laborerar för kolvar o dyligt gillar inte glykol.

Mathias T
4x4xnerd
Inlägg: 6345
Blev medlem: fre feb 24, 2006 20:53
Ort: Nol

Inlägg av Mathias T » mån jan 08, 2007 8:34

jocke sundberg skrev:det är först när motorn blir riktigt varm som vattnet letar sig in i oljan,
du har högre olje tryck än vatten när motorn är kall
när den blir riktigt varm blir det ett övertryck i kylaren o då först orkar vattnet in i motorn,

kör på rent vatten när du laborerar för kolvar o dyligt gillar inte glykol.
Oljetrycket är högre än vattetrycket i kylet även på en varm motor(om den inte är totalslut).
Det är speciellt lagerna som ger sig om det kommer glykol i oljan(kolvarna är av aluminium vilket kylarvätska inte ger sig på)

Håll koll på kylarslangarna också då vissa slangar inte tål oljan utan blir upplösta och konstiga
"If speed kills,then suzukidrivers must live forever"

bureå
Rutinerad
Inlägg: 454
Blev medlem: tis jun 27, 2006 23:22

Inlägg av bureå » mån jan 08, 2007 22:19

Oljetrycket är på 1,2 kg på tomgång, upp till 3 kg vid gas.
Vid tomgång verkar det inte läcka, men så fort jag varvar lite så verkar inte kylsystemet kunna stå emot oljetrycket.
Nu har jag kört den varm och lämnat den med max vattenvolym- Nästa gång jag ska till garaget ska jag börja med att lyssna om kompet låter ojämnt på startmotor, provstarta och se om det är vattenånga i avgaser samt kolla hur oljan ser ut.

Jag vill vara säker på att det blandas i motorn innan jag börjar riva, så det inte är nån gammal olja som spökar.
Motorn är instoppad i en fordvan, så det är inte direkt meckarvänligt i motorrummet
:lol:

Nymoen
Veteran
Inlägg: 1822
Blev medlem: sön mar 12, 2006 18:40
Ort: Gustafs (säter)
Kontakt:

Inlägg av Nymoen » tis jan 09, 2007 9:35

Jag bytte en toppacknig som var trasig på en golf diesel,,På den så var den spräckt mellan oljekanal och vatten kanal . Men det kom endast olja i vattnet och inte tvärsom

bureå
Rutinerad
Inlägg: 454
Blev medlem: tis jun 27, 2006 23:22

Inlägg av bureå » tis jan 09, 2007 23:27

Ok, nån fler har haft samma symptom och hittat orsaken!
Nu är jag bra sugen på att hitta felet, ett toppackningsbyte kan jag ta.
Jag hoppas att det INTE är en spricka i blocket för då blir jag gråhårig i vinter :twisted:

Skriv svar