Årsprojekt (fas 1 klar :D )

Visa upp dina byggbilder på ditt projekt här

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

Bullmoose
Forumräv
Inlägg: 868
Blev medlem: fre dec 08, 2006 1:19
Ort: Södertälje
Kontakt:

Inlägg av Bullmoose » ons jan 24, 2007 9:23

Deutz
Ständigt kritiserad för mina kontroversiella idéer.
ZJ95
Nissan KC -91
Nissan Terranosaurus Rex -94
Våga vägra portaler!

skogsvild
Veteran
Inlägg: 1843
Blev medlem: sön feb 12, 2006 19:22
Ort: Söderköping

Inlägg av skogsvild » lör feb 17, 2007 0:30

Idag har jag varit i garaget en stund. Det som stod på schemat var följande:

Löda dit de sista rören på kylaren och montera dit den på flaket med alla skyddsplåtar.
Monterade fläktarna och drog elen till dom.
Monterade hydralslangarna från orbitrolen men jag behöver nipplar till hydralkolven innan jag kan sätta dit slangarna där.
Målade hydralkolvsfästet och snyggade till det lite :)


Det som står på schemat härnäst är följande:
Lite eldragning kvar till motorn.
Bygga nytt avgassystem
Dra rör till kylaren bak och koppla ihop det.
Skaffa en volvo740 servopump och bygga fästen till den på motorn.
Sen lite småskit som tändkablar och stift sen är det dags för provstart efter renoveringen :cool: :cool: :cool: :cool:

Ska komma ihåg kameran nästa gång jag åker dit så ni får lite bilder :)
*SÅLD* suzuki med tgb 20 portaler, B23E, spiraler runt om och stora däck 8) *SÅLD*
Just nu har jag ingen jeep och satsar på crosskariären men dyker rätt leksak upp blir det comeback inom offroaden :)

skogsvild
Veteran
Inlägg: 1843
Blev medlem: sön feb 12, 2006 19:22
Ort: Söderköping

Inlägg av skogsvild » lör mar 03, 2007 22:07

Nu har jag varit lite kreativ i garaget igen.

Kylaren sitter monterad på plats.
Fläktarna sitter också monterade för gott och är inkopplade.
Rör till vattnet framdraget och inkopplat så när som på en slang jag måste inhandla.


Ska upp imorron och plocka bort naven på framaxeln.
Ska borra ur tråkig tum gänga och gänga M10 sen ska styrarmarna bultas fast för gott.
Efter styrarmarna är på plats kan jag skicka en ritning på styrstagen till jobbet.
Efter de är gjorda så är styrningen komplett :)


Kvar att göra innan provstart är följande:
Bygga nytt avgassystem, slang från servopump till orbitrol, bygga en oljetank till hydralstyrningen och köpa lite nya tänddelar (tändkablar, fördelarlock och tändstift)
Så snart kommer den väckas till liv från de döda efter 2års vila.


kan inte vänta med att få köra den igen :) :) :) :) :)
*SÅLD* suzuki med tgb 20 portaler, B23E, spiraler runt om och stora däck 8) *SÅLD*
Just nu har jag ingen jeep och satsar på crosskariären men dyker rätt leksak upp blir det comeback inom offroaden :)

MrHawk
Moderator
Inlägg: 8401
Blev medlem: tor nov 10, 2005 20:49
Ort: Hestra
Kontakt:

Inlägg av MrHawk » lör mar 03, 2007 22:08

skogsvild skrev: Ska komma ihåg kameran nästa gång jag åker dit så ni får lite bilder :)
Glömde du kameran eller? ;)

:no pics:
I aim to misbehave

skogsvild
Veteran
Inlägg: 1843
Blev medlem: sön feb 12, 2006 19:22
Ort: Söderköping

Inlägg av skogsvild » lör mar 03, 2007 22:36

Som vanligt ;)

Ska lägga fram den så jag tar med den imorron ;)
*SÅLD* suzuki med tgb 20 portaler, B23E, spiraler runt om och stora däck 8) *SÅLD*
Just nu har jag ingen jeep och satsar på crosskariären men dyker rätt leksak upp blir det comeback inom offroaden :)

skogsvild
Veteran
Inlägg: 1843
Blev medlem: sön feb 12, 2006 19:22
Ort: Söderköping

Inlägg av skogsvild » sön mar 04, 2007 15:24

Nu har jag bilder igen :) :)

Så här ser kylaren ut. sitter precis bakom stolarna. Slangarna ska täckas med en bockad plår så det inte srutar varmvatten i nacken om de skulle gå sönder ;)
Bild

Här är rördragningen i jeepen ;)
Bild

Och så här ser det ut på motorn. Måste bara köpa en slang så kan jag montera dit nedersta anslutningen oxå
Bild

Här har vi bild på hur jag monterade hydralkolven på framaxeln
Bild

Så här kommer det se ut när styrarmarna kommer på plats permanent (ska ju gänga om till m10 innan)
Bild

Och här har vi lite slangar :) men det "fattas" en tryckslag från pumpen till orbitrolen, returslang från orbitrolen och en matarslang till pumpen :)
Bild


Komentarer tas gärna emot ;)
*SÅLD* suzuki med tgb 20 portaler, B23E, spiraler runt om och stora däck 8) *SÅLD*
Just nu har jag ingen jeep och satsar på crosskariären men dyker rätt leksak upp blir det comeback inom offroaden :)

RogerÅ
Avstängd
Inlägg: 5625
Blev medlem: fre nov 03, 2006 13:23

Inlägg av RogerÅ » sön mar 04, 2007 16:39

orbitrolen ser bra ut men kylaren tycker jag inte du ska ha öppen mot dig & inte så nära en sån sak ska vara sluten mot kupen :roll:

i övrigt ser det ok ut :wink:

skogsvild
Veteran
Inlägg: 1843
Blev medlem: sön feb 12, 2006 19:22
Ort: Söderköping

Inlägg av skogsvild » sön mar 04, 2007 18:49

turbomicra skrev:kylaren tycker jag inte du ska ha öppen mot dig & inte så nära en sån sak ska vara sluten mot kupen :roll:
Varför??? Är ju ingen fara med att ha den öppen i mina ögon.
*SÅLD* suzuki med tgb 20 portaler, B23E, spiraler runt om och stora däck 8) *SÅLD*
Just nu har jag ingen jeep och satsar på crosskariären men dyker rätt leksak upp blir det comeback inom offroaden :)

RogerÅ
Avstängd
Inlägg: 5625
Blev medlem: fre nov 03, 2006 13:23

Inlägg av RogerÅ » sön mar 04, 2007 19:08

skogsvild skrev:
turbomicra skrev:kylaren tycker jag inte du ska ha öppen mot dig & inte så nära en sån sak ska vara sluten mot kupen :roll:
Varför??? Är ju ingen fara med att ha den öppen i mina ögon.
av den enkla andledningen att du kan få hål i den & skolla dig kraftigt

har du sett en rejäl kylarsprängning någon gång så förstår du :wink:

kan du inte vända på det hela så du får kåpan framott åtminstonde?
Senast redigerad av RogerÅ den sön mar 04, 2007 19:13, redigerad totalt 1 gånger.

skogsvild
Veteran
Inlägg: 1843
Blev medlem: sön feb 12, 2006 19:22
Ort: Söderköping

Inlägg av skogsvild » sön mar 04, 2007 19:13

Det är jag ganska säker på att jag inte får med den här kylaren ;)

har provtryckt den med 21kilos tryck för att kolla om den var tät när jag gjorde den och jag har svårt att tro att man får det trycket i kylsystemet :)
*SÅLD* suzuki med tgb 20 portaler, B23E, spiraler runt om och stora däck 8) *SÅLD*
Just nu har jag ingen jeep och satsar på crosskariären men dyker rätt leksak upp blir det comeback inom offroaden :)

RogerÅ
Avstängd
Inlägg: 5625
Blev medlem: fre nov 03, 2006 13:23

Inlägg av RogerÅ » sön mar 04, 2007 19:19

skogsvild skrev:Det är jag ganska säker på att jag inte får med den här kylaren ;)

har provtryckt den med 21kilos tryck för att kolla om den var tät när jag gjorde den och jag har svårt att tro att man får det trycket i kylsystemet :)
kan bara säga att en kompis slang exploderade när han körde med för lite glykol den exploderade ca 17cm längs med så nog kan det bli skapliga tryck i ett kylarsystem (slangen var i god kondition innan) så frågan är väll hur mkt tryck klarar en kylarslang? nog skulle den duga som en del i trykluften i vekstan i alla fall

sen ta pannan i ett ånglok som är tillvekat i ca 5cm metall du kan spränga ett sånt med om du eldar på det säger nog en del om vattentryck

det är din bil & jag tänker inte tala om för dig hur du ska göra men själv skulle jag inte vilja ha det på det viset :wink:

skogsvild
Veteran
Inlägg: 1843
Blev medlem: sön feb 12, 2006 19:22
Ort: Söderköping

Inlägg av skogsvild » sön mar 04, 2007 19:31

Slangarna ska skyddas med en bockad plåt ifall det skulle gå hål idom (jag skrev det till bilden) och jag tror en slang ger sig innan cellpaketet ger sig :)
*SÅLD* suzuki med tgb 20 portaler, B23E, spiraler runt om och stora däck 8) *SÅLD*
Just nu har jag ingen jeep och satsar på crosskariären men dyker rätt leksak upp blir det comeback inom offroaden :)

RogerÅ
Avstängd
Inlägg: 5625
Blev medlem: fre nov 03, 2006 13:23

Inlägg av RogerÅ » sön mar 04, 2007 19:42

skogsvild skrev:Slangarna ska skyddas med en bockad plåt ifall det skulle gå hål idom (jag skrev det till bilden) och jag tror en slang ger sig innan cellpaketet ger sig :)
man får väll hoppas det men tänk även om du rullar ner för en slänt & får in något som punkterar fularen eller något som du lastat i bilen stuttsar runt & skadar gyleren tro mig vatten kan vara lite för varm att ducha i

du vet nu att det kanske inte är det lämpligaste tycker det är synd att förstöra din fina tråd med detta det känns nästan som ot :rodnar:

skogsvild
Veteran
Inlägg: 1843
Blev medlem: sön feb 12, 2006 19:22
Ort: Söderköping

Inlägg av skogsvild » sön mar 04, 2007 19:51

Ok nog om det ;)

Det visar sig om jag gjort ett dåligt val, det kommer med sanolikhet straffa sig isåfall :(
*SÅLD* suzuki med tgb 20 portaler, B23E, spiraler runt om och stora däck 8) *SÅLD*
Just nu har jag ingen jeep och satsar på crosskariären men dyker rätt leksak upp blir det comeback inom offroaden :)

Cri11e
Forumräv
Inlägg: 608
Blev medlem: mån feb 27, 2006 20:20
Ort: Tomellla

Inlägg av Cri11e » sön mar 04, 2007 20:39

Jag ser inte på bilden hur dina rör ligger. Men på en folkrace bil vi byggde en gåmg i tiden fick vi problem med varmgång då rören låg nära varandra (Iof låg rören i ett spirorör som skydd)
Proud member of Team Buntband

Skriv svar