Tvätta winchrep?

All teknik som inte är märkesbunden. Ex. Däck, Winchar och allmänna motorfrågor o.s.v.

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

MrHawk
Moderator
Inlägg: 8401
Blev medlem: tor nov 10, 2005 20:49
Ort: Hestra
Kontakt:

Tvätta winchrep?

Inlägg av MrHawk » mån jun 21, 2010 8:29

Mitt winchrep skulle behövas tvättas (minst sagt) efter trophyn. Hört att man bara kan slänga det i maskinen, men med eller utan tvättmedel o hur hög temp vågar man köra isåfall?
I aim to misbehave

Roger Patrol
Guru
Inlägg: 3819
Blev medlem: mån mar 17, 2008 14:36
Ort: Vretstorp / Stockholm

Inlägg av Roger Patrol » mån jun 21, 2010 9:21

Jag skulle inte göra annat än ställa en hink med jummet vatten framför bilen å doppa ur leran...
det är ju inte dina finbyxor utan till offroadbilen :P

Gustavsson
Beroende
Inlägg: 1161
Blev medlem: tor jul 16, 2009 9:40
Ort: Värnamo

Inlägg av Gustavsson » mån jun 21, 2010 18:21

Nu är det väl inte samma sak riktigt, fast ändå på nåt vis, men iaf... Arbetskläder med reflexer ska man inte tvätta i sköljmedel till exempel, för då försvinner reflexverkan...

Själv hade jag nog bara tagit en skvätt tvättmedel och typ 30°C...
Toyota LJ70 -86. 8274 m bow2, Torsen fram, svetsat bak.
BMW 520dt M-sport -08, 42000mil till salu
BMW 520dt M-sport -15 (ersättaren)
Iveco 59.12 -93
Z1000 -08

Bygger LJ70 med BMW-diesel och portaler i fyrlänk F/B.

Olof
Beroende
Inlägg: 1301
Blev medlem: sön okt 07, 2007 22:09
Ort: Ramnäs

Inlägg av Olof » mån jun 21, 2010 18:29

Jag vet inte om det här tipset är bra eller inte, men det verkar funka.... Ibland lämnar linorna kvar små spår av material i linstyrningen, blåa strimmor lixom. Det blir för hög friktion när man vinschar t ex rakt åt sidan. Efter rengörning med vattenslang och lite diskmedel och efter att linan torkat, brukar jag spraya på rikligt med Glidex (sånt som rörmokaren har) på varje lager jag lindar på trumman. Linan blir väldigt hal och glider superlätt i händerna och mot linstyrningen. Jag inbillar mej åxå att leran inte fastnar lika mycket. Glidex är ju en siliconespray, så använd absolut inte inomhus, eller i närheten av något som någonsin kommer att lackeras.
Beyond bolt-on. Beyond recond.

MrHawk
Moderator
Inlägg: 8401
Blev medlem: tor nov 10, 2005 20:49
Ort: Hestra
Kontakt:

Inlägg av MrHawk » tis jun 22, 2010 9:11

Tror det får bli en handtvätt i varmt vatten bara kan inte hitta några vettiga rekomendationer alls verkligen.

En del säger att dom kör det i maskin 2-3ggr per år, andra säger att repen inte pallar det o pajar direkt. Finns ju flera tillverkare så det beror kanske på vilken fiber repet är gjort av.
I aim to misbehave

pigge
Hemmastadd
Inlägg: 173
Blev medlem: fre jan 09, 2009 21:14
Ort: Fristad

Inlägg av pigge » tis jun 22, 2010 20:24

Här finns lite prylar för att tvätta klätterrep med. borsten är smidig.
http://www.addnature.com/dept.asp?dept_id=11063

Å funkar det på ett klätterrep av "nylon" borde det funka på ett vinschrep

Mathias T
4x4xnerd
Inlägg: 6345
Blev medlem: fre feb 24, 2006 20:53
Ort: Nol

Inlägg av Mathias T » tis jun 22, 2010 21:16

Eftersom jag redan provat tvättmaskin för många år sedan kan jag lämna föjlande rapport .
Tvätt utan några tillsatser funkar bra med en handduk faststripad runt kroken.
Dock för man en intressant 30meters knut att reda ut :lol: :lol: tar en stund om man har otur :roll:
"If speed kills,then suzukidrivers must live forever"

MrHawk
Moderator
Inlägg: 8401
Blev medlem: tor nov 10, 2005 20:49
Ort: Hestra
Kontakt:

Inlägg av MrHawk » ons jun 23, 2010 10:00

pigge skrev:Här finns lite prylar för att tvätta klätterrep med. borsten är smidig.
http://www.addnature.com/dept.asp?dept_id=11063

Å funkar det på ett klätterrep av "nylon" borde det funka på ett vinschrep
Ja det är kanske ett alternativ, tack för tipset :D
Mathias T skrev:Eftersom jag redan provat tvättmaskin för många år sedan kan jag lämna föjlande rapport .
Tvätt utan några tillsatser funkar bra med en handduk faststripad runt kroken.
Dock för man en intressant 30meters knut att reda ut :lol: :lol: tar en stund om man har otur :roll:
:lol: Nja, får nog bli en handtvätt då ändå, eller en kort snabbtvätt så det inte hinner bli alltför trassligt
I aim to misbehave

virto
Forumräv
Inlägg: 582
Blev medlem: tis apr 11, 2006 14:50

Inlägg av virto » ons jun 23, 2010 21:40

Högtryckstvätt med linan liggandes i ett gammalt badkar funkar bra !!
// Mats //

MrHawk
Moderator
Inlägg: 8401
Blev medlem: tor nov 10, 2005 20:49
Ort: Hestra
Kontakt:

Inlägg av MrHawk » tor jun 24, 2010 15:28

virto skrev:Högtryckstvätt med linan liggandes i ett gammalt badkar funkar bra !!
Tror inte morsan vill ha ett lerigt rep i hennes badkar, o tror inte jag släpar högtrycken hem till lägenheten heller ;)
I aim to misbehave

oxyjohan
Beroende
Inlägg: 1072
Blev medlem: mån apr 06, 2009 22:20
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av oxyjohan » tor jun 24, 2010 16:07

MrHawk skrev:
virto skrev:Högtryckstvätt med linan liggandes i ett gammalt badkar funkar bra !!
Tror inte morsan vill ha ett lerigt rep i hennes badkar, o tror inte jag släpar högtrycken hem till lägenheten heller ;)
Matte du får köpa en gård (eller övertala syrran att få tummen ur) så att du kan tvätta ditt rep... Där brukar ju finnas gamla badkar till korna?
TEAM HORRED CUSTOMS

virto
Forumräv
Inlägg: 582
Blev medlem: tis apr 11, 2006 14:50

Inlägg av virto » fre jun 25, 2010 1:24

MrHawk skrev: Tror inte morsan vill ha ett lerigt rep i hennes badkar, o tror inte jag släpar högtrycken hem till lägenheten heller ;)
FEGIS !!! :haha:
// Mats //

MrHawk
Moderator
Inlägg: 8401
Blev medlem: tor nov 10, 2005 20:49
Ort: Hestra
Kontakt:

Inlägg av MrHawk » lör jul 03, 2010 10:53

Börja tvätta i badkaret, men det funka sådär, så in åkte det i tvättmaskin ihop med en pytteliten mängd tvättmedel.

Körde en snabbtvätt på låg temeperatur, blev riktigt rent. Men är glad att jag inte körde en längre tvätt för det han trassla sig rätt bra :aaah:

Repet tog mycket stryk på Trophyn :shock: Men o andra sidan winchades det lika många gånger på ett dygn som ett helt års träffar så är kanske inte så farligt ändå :D

Ett tips, jag drog några strumpor över öglan, men trots att jag tyckte dom satt bra så lossna dom efter ett tag, fick bryta tvätten, o knyta om. Tog o knöt fast flera strumpor i öglan jämte varandra så det blev som en boll, det funka betydligt bättre.
I aim to misbehave

beelzebubs
Veteran
Inlägg: 2131
Blev medlem: ons dec 31, 2008 21:47
Ort: Berg (Mitt i mellan Skövde, Skara & Mariestad)
Kontakt:

Inlägg av beelzebubs » lör jul 03, 2010 11:05

Du glömde köra funktionen centrifugrening, denna är extremt viktig att avsluta med när man tvättat sina winchrep.
De suger helt enkelt till sig en enorm mängd fukt under den korta tiden i maskin och den kan man inte bli av med på annat sätt än via centrifugrening. :poke: :lol:

MrHawk
Moderator
Inlägg: 8401
Blev medlem: tor nov 10, 2005 20:49
Ort: Hestra
Kontakt:

Inlägg av MrHawk » lör jul 03, 2010 11:09

Jorå den gick på max centrifug i min lilla maskin, o repet va i princip helt torrt :D Hänger uppe nu för att det sista skall torka.
I aim to misbehave

Skriv svar