Pajero shogun köp?
Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk
Pajero shogun köp?
Har funderat på en pajero shogun 1993-1999 och undrar följande.
Några vanliga fel man ska kolla efter?
Hur mkt soppa drar 3.0litersmotorn, eller 3.5litersmotorn ungefär?
Är det hållbara automatlådor i pajerona?
Höjningssatser och liknande, var köpa?
Mvh
/Erik W
Några vanliga fel man ska kolla efter?
Hur mkt soppa drar 3.0litersmotorn, eller 3.5litersmotorn ungefär?
Är det hållbara automatlådor i pajerona?
Höjningssatser och liknande, var köpa?
Mvh
/Erik W
Land Cruiser BJ42 -83
Land Cruiser HJ60
Land Cruiser Bj75 buschtaxi
Nissan Patrol 2.8TD 1999
Bmw 2002 Turbo
Bmw E30 Turbo
Dinli 700
Land Cruiser HJ60
Land Cruiser Bj75 buschtaxi
Nissan Patrol 2.8TD 1999
Bmw 2002 Turbo
Bmw E30 Turbo
Dinli 700
-
- Forumräv
- Inlägg: 757
- Blev medlem: tis aug 26, 2008 17:51
- Ort: Vetlanda
-
- Veteran
- Inlägg: 2131
- Blev medlem: ons dec 31, 2008 21:47
- Ort: Berg (Mitt i mellan Skövde, Skara & Mariestad)
- Kontakt:
Pajero är bra skitbeelzebubs skrev:Har ni kommit fram till något?
Har de några svaga punkter?
Har sneglat lite själv på Pajero gen.II, är det superselect låda & diffspärr på alla?
Elektrisk diffspärr bak finns men inte på alla.
Bra hållbarhet över lag.
Lite över snittet på reservdelspriser (på det man måste köpa hos mitsubishi)
Dieselmotorn är den samma som i L-serien (L200,L300,L400)
4cyl. 2,5 TD oftast med intercooler, 99 hk
Byt kamremmen + balansaxelremmen i tid & håll koll på kylaren (så den inte går varm) så kan du köra långt.
Enkel att justera/optimera för bättre effekt & körbarhet.
Bensinmotorerna har jag sämre koll på, dock har dom kamrem som man inte bör glömma bort..
Rostiga bränsletankar + bakre delen på ramen är väl inte unikt för pajero men värt att kollas lite extra.
Jag har plågat min i skogen under en längre tid nu och förvånas av hållbarheten faktiskt
Under senare tid har den fått en aut.låda och även den visar på bra kvalitet.
Här finns lite skriven historia om den: viewtopic.php?t=4064&highlight=mkt+terr%E4ngbil
Och här kan man följa handikappanpassningen om man vill: viewtopic.php?t=15733&postdays=0&postor ... g&start=15
//F
*Fredrik Bergström*
http://lastbilsservice.org/" onclick="window.open(this.href);return false;
Kör:
300GD
X5 35D
http://lastbilsservice.org/" onclick="window.open(this.href);return false;
Kör:
300GD
X5 35D
-
- Veteran
- Inlägg: 2131
- Blev medlem: ons dec 31, 2008 21:47
- Ort: Berg (Mitt i mellan Skövde, Skara & Mariestad)
- Kontakt:
-
- Forumräv
- Inlägg: 625
- Blev medlem: tis jan 13, 2009 21:39
- Ort: Ulricehamn
-
- Veteran
- Inlägg: 2131
- Blev medlem: ons dec 31, 2008 21:47
- Ort: Berg (Mitt i mellan Skövde, Skara & Mariestad)
- Kontakt:
Inte idag, nu skall vi samla lite info. men kan ju bara säga att det som kommit upp så här långt verkar ju OK.Bork_Örjan skrev:Kan bara hålla med Carfrigge va de gäller hållbarhet i skogen. Har kört min 3.5 liter korta i drygt tre i skogen utan ngr större bekymmer. Så de är bara till att handla
Så vi får se vad som kan hända lite längre fram....
-
- Forumräv
- Inlägg: 625
- Blev medlem: tis jan 13, 2009 21:39
- Ort: Ulricehamn
Just det, svag punkt kan man kanske säga, dom är ganska högt växlade så med 35" rullar den på ganska fort på lågväxeln..
Inget problem över lag men skall man klättra mkt. i berg blir det plågsamt för kopplingen märkte jag.
Man kan lösa det på lite olika sätt, tex:
*Leva med det
*Byta utväxling i förd.lådan
*Köra på 33"
*Automat
//F
Inget problem över lag men skall man klättra mkt. i berg blir det plågsamt för kopplingen märkte jag.
Man kan lösa det på lite olika sätt, tex:
*Leva med det
*Byta utväxling i förd.lådan
*Köra på 33"
*Automat
//F
*Fredrik Bergström*
http://lastbilsservice.org/" onclick="window.open(this.href);return false;
Kör:
300GD
X5 35D
http://lastbilsservice.org/" onclick="window.open(this.href);return false;
Kör:
300GD
X5 35D
-
- Veteran
- Inlägg: 2131
- Blev medlem: ons dec 31, 2008 21:47
- Ort: Berg (Mitt i mellan Skövde, Skara & Mariestad)
- Kontakt:
33" är väll vad som ligger närmast i åtanke, sedan om man råkar snubbla över en med automat så är ju de inte fel heller.
De är ju aldrig fel att slippa sitta rycka i en pinne
När vi är inne på detta med storlek på däck, hur stora går det dit original och vad måste göras för att få dit 33" under hjulhusen?
De är ju aldrig fel att slippa sitta rycka i en pinne
När vi är inne på detta med storlek på däck, hur stora går det dit original och vad måste göras för att få dit 33" under hjulhusen?
Jag har höjt min mellan kaross och ram med 50mm distanser + justerat lite på stavarna fram och kör obehindrat med 35" däck.beelzebubs skrev:33" är väll vad som ligger närmast i åtanke, sedan om man råkar snubbla över en med automat så är ju de inte fel heller.
De är ju aldrig fel att slippa sitta rycka i en pinne
När vi är inne på detta med storlek på däck, hur stora går det dit original och vad måste göras för att få dit 33" under hjulhusen?
Kolla mobile.de om du kan tänka dej att importera själv.
//F
*Fredrik Bergström*
http://lastbilsservice.org/" onclick="window.open(this.href);return false;
Kör:
300GD
X5 35D
http://lastbilsservice.org/" onclick="window.open(this.href);return false;
Kör:
300GD
X5 35D
-
- Forumräv
- Inlägg: 625
- Blev medlem: tis jan 13, 2009 21:39
- Ort: Ulricehamn
Skruva upp stavarna fram å massera lite i kofångare fram så får du plats med 33:or utan kaross-höjning, min är oxå karosshöjd 2 tum nu så de blir 35:or senarebeelzebubs skrev:33" är väll vad som ligger närmast i åtanke, sedan om man råkar snubbla över en med automat så är ju de inte fel heller.
De är ju aldrig fel att slippa sitta rycka i en pinne
När vi är inne på detta med storlek på däck, hur stora går det dit original och vad måste göras för att få dit 33" under hjulhusen?
Senast redigerad av Bork_Örjan den mån aug 02, 2010 14:35, redigerad totalt 3 gång.
Pajero shogun 3,5 -96 karosshöjd och snorkel fortfarande under modifiering
-
- Veteran
- Inlägg: 2131
- Blev medlem: ons dec 31, 2008 21:47
- Ort: Berg (Mitt i mellan Skövde, Skara & Mariestad)
- Kontakt:
Har kollat lite som hastigast och tänkt lite på detta.carfrigge skrev:Jag har höjt min mellan kaross och ram med 50mm distanser + justerat lite på stavarna fram och kör obehindrat med 35" däck.beelzebubs skrev:33" är väll vad som ligger närmast i åtanke, sedan om man råkar snubbla över en med automat så är ju de inte fel heller.
De är ju aldrig fel att slippa sitta rycka i en pinne
När vi är inne på detta med storlek på däck, hur stora går det dit original och vad måste göras för att få dit 33" under hjulhusen?
Kolla mobile.de om du kan tänka dej att importera själv.
//F
Skall kolla lite med en polare om han har kvar några kontakter, han har fixat en bil åt mig från tyskland förut.
Får väll sätta mig och jämför priserna här & där.
Har ju en bil som måste besiktigas och krängas innan det kan bli tal om en pajero.
Så vi får väll se vad som händer lägre fram.
*Fredrik Bergström*
http://lastbilsservice.org/" onclick="window.open(this.href);return false;
Kör:
300GD
X5 35D
http://lastbilsservice.org/" onclick="window.open(this.href);return false;
Kör:
300GD
X5 35D
-
- Veteran
- Inlägg: 2131
- Blev medlem: ons dec 31, 2008 21:47
- Ort: Berg (Mitt i mellan Skövde, Skara & Mariestad)
- Kontakt: