Pajero shogun köp?

Toyota, Nissan, Mitsubishi, Kia m.fl

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

ewoldern
Rutinerad
Inlägg: 365
Blev medlem: tor dec 06, 2007 22:02
Ort: visby
Kontakt:

Pajero shogun köp?

Inlägg av ewoldern » sön jul 18, 2010 9:01

Har funderat på en pajero shogun 1993-1999 och undrar följande.

Några vanliga fel man ska kolla efter?

Hur mkt soppa drar 3.0litersmotorn, eller 3.5litersmotorn ungefär?

Är det hållbara automatlådor i pajerona?

Höjningssatser och liknande, var köpa?

Mvh

/Erik W
Land Cruiser BJ42 -83
Land Cruiser HJ60
Land Cruiser Bj75 buschtaxi
Nissan Patrol 2.8TD 1999
Bmw 2002 Turbo
Bmw E30 Turbo
Dinli 700

svahnström
Forumräv
Inlägg: 757
Blev medlem: tis aug 26, 2008 17:51
Ort: Vetlanda

Inlägg av svahnström » sön jul 18, 2010 20:43

Vilket sammanträffande.. Går i samma köptankar som du så ja undrar över typ samma sak. Är dock främst ute efter diesel men dom verkar inte vara lika vanliga. Är det bra dieselmotorer?
Willys cj2a
Volvo L2304
kingquad 750LE

beelzebubs
Veteran
Inlägg: 2131
Blev medlem: ons dec 31, 2008 21:47
Ort: Berg (Mitt i mellan Skövde, Skara & Mariestad)
Kontakt:

Inlägg av beelzebubs » fre jul 23, 2010 21:24

Har ni kommit fram till något?
Har de några svaga punkter?

Har sneglat lite själv på Pajero gen.II, är det superselect låda & diffspärr på alla?

carfrigge
Veteran
Inlägg: 2410
Blev medlem: tor maj 10, 2007 21:06
Ort: Linköping

Inlägg av carfrigge » fre jul 23, 2010 21:53

beelzebubs skrev:Har ni kommit fram till något?
Har de några svaga punkter?

Har sneglat lite själv på Pajero gen.II, är det superselect låda & diffspärr på alla?
Pajero är bra skit 8)

Elektrisk diffspärr bak finns men inte på alla.
Bra hållbarhet över lag.
Lite över snittet på reservdelspriser (på det man måste köpa hos mitsubishi)
Dieselmotorn är den samma som i L-serien (L200,L300,L400)
4cyl. 2,5 TD oftast med intercooler, 99 hk
Byt kamremmen + balansaxelremmen i tid & håll koll på kylaren (så den inte går varm) så kan du köra långt.
Enkel att justera/optimera för bättre effekt & körbarhet.

Bensinmotorerna har jag sämre koll på, dock har dom kamrem som man inte bör glömma bort..


Rostiga bränsletankar + bakre delen på ramen är väl inte unikt för pajero men värt att kollas lite extra.

Jag har plågat min i skogen under en längre tid nu och förvånas av hållbarheten faktiskt :)
Under senare tid har den fått en aut.låda och även den visar på bra kvalitet.

Här finns lite skriven historia om den: viewtopic.php?t=4064&highlight=mkt+terr%E4ngbil

Och här kan man följa handikappanpassningen :wink: om man vill: viewtopic.php?t=15733&postdays=0&postor ... g&start=15

//F
*Fredrik Bergström*

http://lastbilsservice.org/" onclick="window.open(this.href);return false;



Kör:
300GD
X5 35D

beelzebubs
Veteran
Inlägg: 2131
Blev medlem: ons dec 31, 2008 21:47
Ort: Berg (Mitt i mellan Skövde, Skara & Mariestad)
Kontakt:

Inlägg av beelzebubs » fre jul 23, 2010 22:29

Verkar ju vettigt, om du har kuskat runt med 35" i skogen och det håller så borde det nog va vettiga grejer.

Nån med oljebrännare till vettigt pris verkar inte vara direkt lätta att hitta, så en får nog hålla lite koll på de med gräsklippar motor i stället.
Skall ju inte han som pendlarbil direkt. :wink:

Bork_Örjan
Forumräv
Inlägg: 625
Blev medlem: tis jan 13, 2009 21:39
Ort: Ulricehamn

Inlägg av Bork_Örjan » fre jul 23, 2010 22:32

Kan bara hålla med Carfrigge va de gäller hållbarhet i skogen. Har kört min 3.5 liter korta i drygt tre i skogen utan ngr större bekymmer. Så de är bara till att handla :lol:
Pajero shogun 3,5 -96 karosshöjd och snorkel fortfarande under modifiering :-)

beelzebubs
Veteran
Inlägg: 2131
Blev medlem: ons dec 31, 2008 21:47
Ort: Berg (Mitt i mellan Skövde, Skara & Mariestad)
Kontakt:

Inlägg av beelzebubs » fre jul 23, 2010 22:37

Bork_Örjan skrev:Kan bara hålla med Carfrigge va de gäller hållbarhet i skogen. Har kört min 3.5 liter korta i drygt tre i skogen utan ngr större bekymmer. Så de är bara till att handla :lol:
Inte idag, nu skall vi samla lite info. men kan ju bara säga att det som kommit upp så här långt verkar ju OK.


Så vi får se vad som kan hända lite längre fram.... 8)

Bork_Örjan
Forumräv
Inlägg: 625
Blev medlem: tis jan 13, 2009 21:39
Ort: Ulricehamn

Inlägg av Bork_Örjan » fre jul 23, 2010 23:33

Sant man måste kolla runt först
Pajero shogun 3,5 -96 karosshöjd och snorkel fortfarande under modifiering :-)

carfrigge
Veteran
Inlägg: 2410
Blev medlem: tor maj 10, 2007 21:06
Ort: Linköping

Inlägg av carfrigge » lör jul 24, 2010 10:44

Just det, svag punkt kan man kanske säga, dom är ganska högt växlade så med 35" rullar den på ganska fort på lågväxeln..

Inget problem över lag men skall man klättra mkt. i berg blir det plågsamt för kopplingen märkte jag.

Man kan lösa det på lite olika sätt, tex:
*Leva med det
*Byta utväxling i förd.lådan
*Köra på 33"
*Automat


//F
*Fredrik Bergström*

http://lastbilsservice.org/" onclick="window.open(this.href);return false;



Kör:
300GD
X5 35D

beelzebubs
Veteran
Inlägg: 2131
Blev medlem: ons dec 31, 2008 21:47
Ort: Berg (Mitt i mellan Skövde, Skara & Mariestad)
Kontakt:

Inlägg av beelzebubs » lör jul 24, 2010 11:26

33" är väll vad som ligger närmast i åtanke, sedan om man råkar snubbla över en med automat så är ju de inte fel heller.
De är ju aldrig fel att slippa sitta rycka i en pinne :wink:

När vi är inne på detta med storlek på däck, hur stora går det dit original och vad måste göras för att få dit 33" under hjulhusen?

carfrigge
Veteran
Inlägg: 2410
Blev medlem: tor maj 10, 2007 21:06
Ort: Linköping

Inlägg av carfrigge » sön jul 25, 2010 21:08

beelzebubs skrev:33" är väll vad som ligger närmast i åtanke, sedan om man råkar snubbla över en med automat så är ju de inte fel heller.
De är ju aldrig fel att slippa sitta rycka i en pinne :wink:

När vi är inne på detta med storlek på däck, hur stora går det dit original och vad måste göras för att få dit 33" under hjulhusen?
Jag har höjt min mellan kaross och ram med 50mm distanser + justerat lite på stavarna fram och kör obehindrat med 35" däck.


Kolla mobile.de om du kan tänka dej att importera själv.

//F
*Fredrik Bergström*

http://lastbilsservice.org/" onclick="window.open(this.href);return false;



Kör:
300GD
X5 35D

Bork_Örjan
Forumräv
Inlägg: 625
Blev medlem: tis jan 13, 2009 21:39
Ort: Ulricehamn

Inlägg av Bork_Örjan » sön jul 25, 2010 21:52

beelzebubs skrev:33" är väll vad som ligger närmast i åtanke, sedan om man råkar snubbla över en med automat så är ju de inte fel heller.
De är ju aldrig fel att slippa sitta rycka i en pinne :wink:

När vi är inne på detta med storlek på däck, hur stora går det dit original och vad måste göras för att få dit 33" under hjulhusen?
Skruva upp stavarna fram å massera lite i kofångare fram så får du plats med 33:or utan kaross-höjning, min är oxå karosshöjd 2 tum nu så de blir 35:or senare
:lol:
Senast redigerad av Bork_Örjan den mån aug 02, 2010 14:35, redigerad totalt 3 gång.
Pajero shogun 3,5 -96 karosshöjd och snorkel fortfarande under modifiering :-)

beelzebubs
Veteran
Inlägg: 2131
Blev medlem: ons dec 31, 2008 21:47
Ort: Berg (Mitt i mellan Skövde, Skara & Mariestad)
Kontakt:

Inlägg av beelzebubs » sön jul 25, 2010 22:35

carfrigge skrev:
beelzebubs skrev:33" är väll vad som ligger närmast i åtanke, sedan om man råkar snubbla över en med automat så är ju de inte fel heller.
De är ju aldrig fel att slippa sitta rycka i en pinne :wink:

När vi är inne på detta med storlek på däck, hur stora går det dit original och vad måste göras för att få dit 33" under hjulhusen?
Jag har höjt min mellan kaross och ram med 50mm distanser + justerat lite på stavarna fram och kör obehindrat med 35" däck.


Kolla mobile.de om du kan tänka dej att importera själv.

//F
Har kollat lite som hastigast och tänkt lite på detta.
Skall kolla lite med en polare om han har kvar några kontakter, han har fixat en bil åt mig från tyskland förut.

Får väll sätta mig och jämför priserna här & där.

Har ju en bil som måste besiktigas och krängas innan det kan bli tal om en pajero.
Så vi får väll se vad som händer lägre fram.

carfrigge
Veteran
Inlägg: 2410
Blev medlem: tor maj 10, 2007 21:06
Ort: Linköping

Inlägg av carfrigge » sön aug 01, 2010 23:31

*Fredrik Bergström*

http://lastbilsservice.org/" onclick="window.open(this.href);return false;



Kör:
300GD
X5 35D

beelzebubs
Veteran
Inlägg: 2131
Blev medlem: ons dec 31, 2008 21:47
Ort: Berg (Mitt i mellan Skövde, Skara & Mariestad)
Kontakt:

Inlägg av beelzebubs » tis aug 03, 2010 0:11

Nån som vet vid vilka intervaller kamrem & dyl. skall bytas på Pajero Gen.II med V6 3.0 (6G72)

Skriv svar