Sj413 JX Första 4x4

Visa upp dina byggbilder på ditt projekt här

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

MartinSandbäcken
Användare
Inlägg: 72
Blev medlem: lör jul 17, 2010 9:49
Ort: hälsingland

Sj413 JX Första 4x4

Inlägg av MartinSandbäcken » sön jul 18, 2010 16:36

Hej alla, har köpt mig en 4x4 förra helgen en sj413 jx.

Har varit sugen länge å kollat runt i suzuki träsket men inne på cherokee ett tag. men förra helgen small de å vart en samuraj...

Är en sj 413JX med starlet förgasare, och något halv hemma bygge till takräcke.. går bra å ser fin ut dock gick topp packningen å vatten pumpen när ja kom hem efter ca 15mil körde lite fort sista biten kanske...

Men fick en låda med grejer bla vattenpump som nu är bytt och topppackningen byttes nu denna helg..

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild
den ena ska höjas å den andre ska sänkas:o




har varit i skogen lite idag å kört har en tendens att går varm, fläkten verkar inte sno riktigt fast motorn är varm fick med en annan fläkt i bra att ha lådan... tar sig fram förvånansvärt bra orginal måste ja bara säga..


Planer med bilen..

Spoa
Större däck
Winch
Lock Right

Och med detta lär man väl bygga ny kofångare fram ev bak
Ligger dock inne i lumpen så pengar är det inte så gått om än..

är ju skinn/galon säten i den samma tyg som på dörrar, tänkte om JX är nån special modell?

Sen ryker det mycket om motorn och dra lite olja, har gått 29000 mil så den har några år på nacken, dock går den riktigt bra, vad ska man göra tror ni?
försöka repa den, skulle tro att det är toppen då den låter som en diesel även efter ventil justering, köpa en annan topp eller byta hela motorn?
:?:


Mvh//Martin

anderssson
Hemmastadd
Inlägg: 141
Blev medlem: sön okt 04, 2009 15:06
Ort: ludvika

Inlägg av anderssson » sön jul 18, 2010 16:54

Grattis till en skojsig bil.äger själv 2st..Mitt råd är plocka i en swift motor direkt..

kalle
Guru
Inlägg: 2518
Blev medlem: lör apr 07, 2007 14:08
Ort: Söderköping

Inlägg av kalle » sön jul 18, 2010 17:27

Ser ju rätt fin ut :) bra utgångs matrial om man säger så...

Säker på att den gått så långt? mätarn slår ju om vid 10000
Nu verkar du ju inte skygg för lite jobb i och med att du bytt toppackninen, men enklast är ju att lägga i en fräch motor.

Hitta en motor kanske inte är så svårt men hitta en som är garanterat bra är nog svårare...

MartinSandbäcken
Användare
Inlägg: 72
Blev medlem: lör jul 17, 2010 9:49
Ort: hälsingland

Inlägg av MartinSandbäcken » sön jul 18, 2010 18:00

nä arbete gör inget, bara det funkar sen...

det står 291032 på min mätare?

passar en 1,3 swift rakt ner i samurajen? det är altså inte insprutare på dom?..

Vilka modifieringar kan behöva göras?..

Låter onekligen lockande...

Nu är jag ju bara hemma på helger tyvär, men är kanske lättare att byta motorn än att byta topp:P...

ja nu ska ja dra å tjäna kungen för veckan, om ni undrar varför jag inte svarar...

Mvh//Martin

niva_mats
4x4xnerd
Inlägg: 5160
Blev medlem: lör maj 06, 2006 16:50
Ort: Jäla (Falköping)

Inlägg av niva_mats » sön jul 18, 2010 18:44

oftast så läcker orginalmotorn i knasterna och kring kolvringarna.
Det är inte en så svår operation att byta dessa.

Swift motorn passar rakt i förutom att man behöver plocka sumpen och kollektorn från orginalmotorn. sen behover man fixa med fördelaren.

Risken med swiftmotorn är att man måste registreingsbesiktiga med den högre effekten. Samt med högre effekt så kan man få problem med att saker och ting går sönder.
Känner du alla till nu det skicka så. Le att fall alla i dig fick det men. Det skickade som jäveln den slå vilja att du kommer så baklänges meddelande detta läsa ska man att insett väl du när"
viewtopic.php?t=14499

kalle
Guru
Inlägg: 2518
Blev medlem: lör apr 07, 2007 14:08
Ort: Söderköping

Inlägg av kalle » sön jul 18, 2010 20:53

MartinSandbäcken skrev:
det står 291032 på min mätare?


Mvh//Martin
Då den börjar räkna om vid 100000km så får man gissa eller kolla med bilprovningen(om det går så långt tillbaka)

Antingen har den gått knappt 3000mil eller 13000mil eller 23000mil och så vidare,troligast 13000mil va?

Att bilprovningen skulle märka att du bytt till Swiftmotor eller att grejerna inte skulle hålla för den ökade effekten som Mats skriver ser jag som högst otroligt...

Bork_Örjan
Forumräv
Inlägg: 625
Blev medlem: tis jan 13, 2009 21:39
Ort: Ulricehamn

Inlägg av Bork_Örjan » sön jul 18, 2010 22:42

De där takräcket är orginal tror de heter heselbeck eller något liknande :lol:
Grattis och välkommen
Pajero shogun 3,5 -96 karosshöjd och snorkel fortfarande under modifiering :-)

MartinSandbäcken
Användare
Inlägg: 72
Blev medlem: lör jul 17, 2010 9:49
Ort: hälsingland

Inlägg av MartinSandbäcken » sön jul 18, 2010 23:43

Jo är orginal fram till dörren sen är det el förzinkatde presskopplingar och rör. alltså vatten ledningar...har kanske gått sönder nån gång i tiden..

Tack för alla kommentarer..

Kan tilllägga att jag betalade 7papp tyckte det var lämpligt som första 4x4 bil.. Å då är den besad..

Mvh/martin

koppartaket
Veteran
Inlägg: 2001
Blev medlem: tis sep 09, 2008 20:33
Ort: Lidköping
Kontakt:

Inlägg av koppartaket » sön jul 18, 2010 23:57

Hej! Ville bara välkomna dig till Suzuki träsket :) hoppas på fina byggbilder när du börjar :beer:
Subaru Boxer 1990-2013 R.I.P (2013-04-27)

oxyjohan
Beroende
Inlägg: 1072
Blev medlem: mån apr 06, 2009 22:20
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av oxyjohan » mån jul 19, 2010 10:29

Grattis till en kanonbil :-) Jag gillar inredningen :tumbup:
TEAM HORRED CUSTOMS

Mathias T
4x4xnerd
Inlägg: 6345
Blev medlem: fre feb 24, 2006 20:53
Ort: Nol

Inlägg av Mathias T » mån jul 19, 2010 10:46

takräcket är igentligen bara bågarna på sidan och slutade orginal precis efter infästningen i targabågen.
Brukar rosta av i bakre infästningen och för ett herrans liv när det slår mot karossen :lol: :lol:
"If speed kills,then suzukidrivers must live forever"

MartinSandbäcken
Användare
Inlägg: 72
Blev medlem: lör jul 17, 2010 9:49
Ort: hälsingland

Inlägg av MartinSandbäcken » mån jul 19, 2010 14:54

Jaha tyckte det såg konstigt ut...

Men då är frågan om man ska ha kvar det och göra som det skall vara original fast förstärka för när den la sig på magen så funkade det aldeles utmärkt att 2 pers stod där och gungade.. Fast man kanske inte drabas av det lika mycket när man höjer...

Ska i alla fall ha sidestepsen kvar och förstärka med profilrör under trösklar...

Fick även med en verkstads handbok på typ 200 sidor i en pärm om någon vill ha spräng skisser, beskrivningar på allt möjligt eller info, om intresse finns..

MartinSandbäcken
Användare
Inlägg: 72
Blev medlem: lör jul 17, 2010 9:49
Ort: hälsingland

Inlägg av MartinSandbäcken » fre jul 23, 2010 21:18

Hej alla..

Har varit hemma en dag från lumpen pga extrem saknad av samurajen, kört lite och kan väl konstatera att motorn bör ju bytas, blir mer och mer svår startad inbillar mig att den går sämre å sämre...

Kollade lite på blocket nyss och hittade en swift riktigt nära dessutom, för 1000kr en 90ia.

Har tyvär inte tillgång till någon dator(skriver från mobilen) men jag undrar om den motorn kan passa i min.. Är det.. efi? Servo? Den hade inte klarat avgasvärden bla då bör den väl ha kat blir det helt galet eftersom jag ej har det? Min är 86a...

Mvh

Wältmeister
4x4xnerd
Inlägg: 8507
Blev medlem: ons jul 02, 2008 23:22
Ort: Strängnäs

Inlägg av Wältmeister » lör jul 24, 2010 11:43

Hej MartinSandbäcken och välkommen på forumet och i Suzuki SJ-gemenskapen.
Ska du åka fort på landsväg = ha som pendlingsbil(vilket jag inte tror) kan det vara idé att byta till en Swift-motor.
Ska du åka i skogen med större däck(vilket jag tror) bör du överväga att i stället för att byta motor dreva om fördelningslådan.
Du kan bespara dig många kopplingsbyten med en "stenkrypare".
Visst är det sant att transmissionen får mer stryk med en starkare motor, som niva_mats mycket riktigt skriver, men axlarna får nog lika mycket stryk med en "stenkrypare".
Skillnaden är att bilen blir mer lättkontrollerad/-körd i terrängen, om du inte ska ägna dig åt "lersprätteri".
LockRight tycker jag är en vettig investering.
Spoa är jag personligen emot.
Rekommenderar dig att fundera på Calminis Schacke Reverse Conversen Kit.
F ö kan du gå in på Sven Falcks www.monsterbil.se och dregla över allt godis som finns till SJ/Samurai.

Ser fram mot att följa din moddning.

:tumbup:
Hellre en Sukka i skogen än tio Jeepar på verkstad.

Thomas i Värsta
Forumräv
Inlägg: 531
Blev medlem: mån feb 27, 2006 9:55
Ort: Väderstad (Mjölby)

Inlägg av Thomas i Värsta » lör jul 24, 2010 11:57

Jamen inte blir det nån vidare effektökning om man bara sätter i en vanlig swiftmotor! Är ju samma motor i grunden, G13-A/G13-B ingen har väl ens andats om swift GTI i tråden eller har jag läst så galet?

Är motorn dålig så hinka i en vanlig swiftmotor, en vanlig operation på 413/samurai, stenkryparlåda o lockrigt (diffspärr) har du knappast nån glädje av om inte motorn går!
Thomas i Värsta

Skriv svar