att bygga monster race bil?
Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk
att bygga monster race bil?
jag tog ett seriöst snack med en monsterrace förare här om veckan, och givetvis låter allt så enkelt i telefonen haha
nä men seriöst jag har läst lite kring reglerna och så men fan det står ju knappt inget alls där, fullsize som lockar mig mest e ju typ allt fritt.
men vad bör man tänka på när man ska bygga en bil?
och vad kostar det att köra? om man har en bil.
sen kommer man ju till axle frågan.... hmm TGB 30 verkar ju bra men vad kan man tänkas få tag på lättare?
sen vad måste man ha i motor styrka för att kunna hänga på?
räcker 600hp på en då kring 3tons bil?
någon som kan svara gärna någon som kör själv.
kommer nog me fler frågor om jag inte inser min begränsning innan hehe
MVH Tobbe
nä men seriöst jag har läst lite kring reglerna och så men fan det står ju knappt inget alls där, fullsize som lockar mig mest e ju typ allt fritt.
men vad bör man tänka på när man ska bygga en bil?
och vad kostar det att köra? om man har en bil.
sen kommer man ju till axle frågan.... hmm TGB 30 verkar ju bra men vad kan man tänkas få tag på lättare?
sen vad måste man ha i motor styrka för att kunna hänga på?
räcker 600hp på en då kring 3tons bil?
någon som kan svara gärna någon som kör själv.
kommer nog me fler frågor om jag inte inser min begränsning innan hehe
MVH Tobbe
-
- Rutinerad
- Inlägg: 325
- Blev medlem: tor feb 16, 2006 18:28
- Ort: äspered
- Kontakt:
du ska ju tveklöst ha zf axlar från en huddig traktorgrävare med riktiga nav reduktioner
dom axlarna garanterar jag att dom håller
dom axlarna garanterar jag att dom håller
MVH JOCKE
sundbergs_entreprenad@home.se
sundbergs_entreprenad@home.se
-
- Rutinerad
- Inlägg: 325
- Blev medlem: tor feb 16, 2006 18:28
- Ort: äspered
- Kontakt:
Re: att bygga monster race bil?
tre ton snackar du inte fullzize nuTMT skrev:jag tog ett seriöst snack med en monsterrace förare här om veckan, och givetvis låter allt så enkelt i telefonen haha
nä men seriöst jag har läst lite kring reglerna och så men fan det står ju knappt inget alls där, fullsize som lockar mig mest e ju typ allt fritt.
men vad bör man tänka på när man ska bygga en bil?
och vad kostar det att köra? om man har en bil.
sen kommer man ju till axle frågan.... hmm TGB 30 verkar ju bra men vad kan man tänkas få tag på lättare?
sen vad måste man ha i motor styrka för att kunna hänga på?
räcker 600hp på en då kring 3tons bil?
någon som kan svara gärna någon som kör själv.
kommer nog me fler frågor om jag inte inser min begränsning innan hehe
MVH Tobbe
MVH JOCKE
sundbergs_entreprenad@home.se
sundbergs_entreprenad@home.se
Re: att bygga monster race bil?
jo tro fan jag snackar fullsizejocke sundberg skrev:tre ton snackar du inte fullzize nu
men är det "normal" styrning fram på dom axlarna?
sen är det ju kruxet att jag är ju inte sugen på att slänga upp 50'000 för ett par axlar om man kan hitta något annat billigare som håller bra.
åkerman axlar lär ju funka också men de växer heller inte på trädn.
TL31 kör många med förstog jag, även tgb30 lär funka troligen.
hmm kanske.... kamaz lastbil eller dyl lär ju hålla, borde inte vara så dyrt om man har lite kontakter i ryssland.
-
- Rutinerad
- Inlägg: 325
- Blev medlem: tor feb 16, 2006 18:28
- Ort: äspered
- Kontakt:
Re: att bygga monster race bil?
jo men jag utvecklade mig inte så tydligt innan man kan ta en axel från huddig 760 o en fram axel från en swetrack (tex)TMT skrev:jo tro fan jag snackar fullsize
men är det "normal" styrning fram på dom axlarna?
sen är det ju kruxet att jag är ju inte sugen på att slänga upp 50'000 för ett par axlar om man kan hitta något annat billigare som håller bra.
åkerman axlar lär ju funka också men de växer heller inte på trädn.
TL31 kör många med förstog jag, även tgb30 lär funka troligen.
hmm kanske.... kamaz lastbil eller dyl lär ju hålla, borde inte vara så dyrt om man har lite kontakter i ryssland.
ZF axlar är väldigt vanliga o lätta att få tag på grejjor till,
dom sitter på alla möjliga fordon är bara inte så insatt i vilka
men skulle jag byggt något så ville jag nog haft riktiga nav reduktioner så krafterna hamnar på rätt platts plus att händer det något så är det oftast i reduktionerna vilket inebär att det är väldigt lättskruvat
men det finns säkert lättare o bättre axlar ZF är ju ganska klumpiga o tunga
MVH JOCKE
sundbergs_entreprenad@home.se
sundbergs_entreprenad@home.se
-
- Rutinerad
- Inlägg: 325
- Blev medlem: tor feb 16, 2006 18:28
- Ort: äspered
- Kontakt:
gnäll gnäll atease
sure det grejjar vi
iallaf
mjo men det där är jag ju redan med på om navreducering jag födder inte igår
men du vet vad är billigt och vad som är värt det är ju två olika saker, skulle jag kunna få tag på TGB30 prylar hyggligt billigt låt och säga några tusingar per axel eller ge kanske 20000 för ett par ZF axlar så är valet rätt lätt (navreducering sitter det på TGB30 ja)
dom kör ju med TGB 30 på Fullsize också förövrigt, och en del lär ju köra på TL31 axlar även jänkarna.
men jag har fått en briljant idee' men vet inte om den är möjligt enligt regel verket ännu.
fast jag bollar ju mest ideer nu.
hade jag haft tid hade jag byggt egna, när det är så stora prylar blir det genast mycket enklare, men säkert jätte dyrt, fast va fan är annars en hobby till om det inte kostar haha.
en nyfiken fråga jag undrar är ju, har man spärrar och framförallt används ens spärrar på diffrentialen på monsterrace bilar? känns som det inte skulle behövas men jag vet inte, måste fresta något så in i helvete om man kör med dom i iallaf.
sure det grejjar vi
iallaf
mjo men det där är jag ju redan med på om navreducering jag födder inte igår
men du vet vad är billigt och vad som är värt det är ju två olika saker, skulle jag kunna få tag på TGB30 prylar hyggligt billigt låt och säga några tusingar per axel eller ge kanske 20000 för ett par ZF axlar så är valet rätt lätt (navreducering sitter det på TGB30 ja)
dom kör ju med TGB 30 på Fullsize också förövrigt, och en del lär ju köra på TL31 axlar även jänkarna.
men jag har fått en briljant idee' men vet inte om den är möjligt enligt regel verket ännu.
fast jag bollar ju mest ideer nu.
hade jag haft tid hade jag byggt egna, när det är så stora prylar blir det genast mycket enklare, men säkert jätte dyrt, fast va fan är annars en hobby till om det inte kostar haha.
en nyfiken fråga jag undrar är ju, har man spärrar och framförallt används ens spärrar på diffrentialen på monsterrace bilar? känns som det inte skulle behövas men jag vet inte, måste fresta något så in i helvete om man kör med dom i iallaf.
jaha en liten uppdatering.
efter ett gäng timmars diskuterande igen med monsterrace föraren så konstaterade jag snabbt att mina funderingar kring länkstyrning (som jag inte berättat om) snabbt skiter sig troligen och jag lägger inte ner mer energi på det då det inte är värt det.
att ligga i 100km/h på en mer eller mindre kross bana måste man ha en stabil bil.
och jocke du har rätt jag vill ha fatt på ZF 25tons axlar helst sitter typ på gamla hanomag lastare och andra äldre hjullastare med bakhjulstyrning så någon som har en?
micigan och en del andra lär ha liknande skit typ rockwell eller dyl.
gravmaskins axlar lär funka också.
nackdelen är att utväxlingen är lite för låg på hjullastare så man kan få problem med det.
dom kör nästan enbart med Pinong broms uteslutande i fullsize, vilket får knepiga konsikvenser när man bromsar då ena bakhjulet gärna vill gå baklänges så bilen kan få självstyrande ideer.
tydligen är det enda som gäller BIg BLock på en gång, cheva, dodge eller ford, där är jag ännu inte så insatt... än..
mina diesel funderingar slogs bort rätt omgående. synd. men att lyssna på dom som åker ger ju lite bättre vägriktning dom har ju rätt ibland.
att kröka 70mm sömlösa stålrör gör man inte hur lätt som helst så jag måste nog konstruera en egen Dragbock anordning för ända målet och det lär ta fan så långtid också...men kul =) (vet ju inte om jag jobbar kvar, annars är ju möjligheter där då vi är specialiserade på bockning)
dom kör inte spärrat i sina axlar, alla spärrar åker ut ( en extra pryl som kan rasa) behövs inte spärras och dom blir temligen okörbara med spärrar (monsterjam bilar har en manuell spärr i bakaxeln bara för att kunna köra donuts och svänga snävt om det krävs)
hydraulik upphängning är att föredra.
känns som det här kan ta några år att bygga....
efter ett gäng timmars diskuterande igen med monsterrace föraren så konstaterade jag snabbt att mina funderingar kring länkstyrning (som jag inte berättat om) snabbt skiter sig troligen och jag lägger inte ner mer energi på det då det inte är värt det.
att ligga i 100km/h på en mer eller mindre kross bana måste man ha en stabil bil.
och jocke du har rätt jag vill ha fatt på ZF 25tons axlar helst sitter typ på gamla hanomag lastare och andra äldre hjullastare med bakhjulstyrning så någon som har en?
micigan och en del andra lär ha liknande skit typ rockwell eller dyl.
gravmaskins axlar lär funka också.
nackdelen är att utväxlingen är lite för låg på hjullastare så man kan få problem med det.
dom kör nästan enbart med Pinong broms uteslutande i fullsize, vilket får knepiga konsikvenser när man bromsar då ena bakhjulet gärna vill gå baklänges så bilen kan få självstyrande ideer.
tydligen är det enda som gäller BIg BLock på en gång, cheva, dodge eller ford, där är jag ännu inte så insatt... än..
mina diesel funderingar slogs bort rätt omgående. synd. men att lyssna på dom som åker ger ju lite bättre vägriktning dom har ju rätt ibland.
att kröka 70mm sömlösa stålrör gör man inte hur lätt som helst så jag måste nog konstruera en egen Dragbock anordning för ända målet och det lär ta fan så långtid också...men kul =) (vet ju inte om jag jobbar kvar, annars är ju möjligheter där då vi är specialiserade på bockning)
dom kör inte spärrat i sina axlar, alla spärrar åker ut ( en extra pryl som kan rasa) behövs inte spärras och dom blir temligen okörbara med spärrar (monsterjam bilar har en manuell spärr i bakaxeln bara för att kunna köra donuts och svänga snävt om det krävs)
hydraulik upphängning är att föredra.
känns som det här kan ta några år att bygga....
pjocke skrev:Du har ju hela helgen på dig! Ut och jobba!TMT skrev:känns som det här kan ta några år att bygga....
nepp håller på att leta axlar just nu, kanske kan få tag på
åkerman H3 grävmaskins axlar, någon grävmaskinist här inne som kan något om dom?
ska bara tjöta mig blå tills dom vill sälja dom till mig.
Nja.. jag behöver nog mina ett tag till...TMT skrev:pjocke skrev:Du har ju hela helgen på dig! Ut och jobba!TMT skrev:känns som det här kan ta några år att bygga....
nepp håller på att leta axlar just nu, kanske kan få tag på
åkerman H3 grävmaskins axlar, någon grävmaskinist här inne som kan något om dom?
ska bara tjöta mig blå tills dom vill sälja dom till mig.
Men kolla med Älmeboda Maskinservicehttp://www.almeboda-maskinservice.se/ Dom har säkert liggandes.
Red Winch, precision-engineered performance products for 4X4 vehicles
Återförsäljare för Red-Winches, Goodwinch, Trail-Gear och Offroad Armory.
Följ oss på Facebook: https://www.facebook.com/groups/omwsweden/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.offroadmetalworx.se/
http://www.red-winches.com
http://www.goodwinch.com
http://www.trail-gear.com
Återförsäljare för Red-Winches, Goodwinch, Trail-Gear och Offroad Armory.
Följ oss på Facebook: https://www.facebook.com/groups/omwsweden/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.offroadmetalworx.se/
http://www.red-winches.com
http://www.goodwinch.com
http://www.trail-gear.com
http://www.staffanmaskin.se/
dom har säkert axlar också.
dom har säkert axlar också.