Vacuumkontakter

Allt som handlar om JEEP här

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

Micke valp
Beroende
Inlägg: 1032
Blev medlem: tor feb 23, 2006 7:59
Ort: Stockholm

Vacuumkontakter

Inlägg av Micke valp » tis feb 06, 2007 9:43

Hej. "Femman" börjar ta form. Tjurig som jag är sitter det de gamla, snygga spakarna i metall till portalspärrarna. Samtidigt vill jag också att de orangea lamporna som sitter på senare modeller av C303 ska lysa när det är vacuum i slangarna till spärrarna. Hur som så saknas själva kontakterna som får lamporna att lysa. Är det någon som har sådana "liggandes" så hör gärna av er. Och jag vill inte bygga in en mekanisk elkontakt i klockan på axeln ... Andra tips är OK.
Hälsar Micke Valp, fd. Chefredaktör på 4 Wheel Drive. Byggen: Beowulf & Portal-Femman – Bägge väggodkända.
En 6-hjuling står också i garaget - som byggprojekt.
Nytt hobbyfordon: Snow Trac ST4 -81.

Om man vill ha något gratis – vad är det då värt?

Mathias T
4x4xnerd
Inlägg: 6345
Blev medlem: fre feb 24, 2006 20:53
Ort: Nol

Inlägg av Mathias T » tis feb 06, 2007 11:29

Borde väl finnas kontakter att sno på rätt så många moderna bilmodeller? sitter tex till "ekonomilamporna" på många sena 80-talare.
"If speed kills,then suzukidrivers must live forever"

Micke valp
Beroende
Inlägg: 1032
Blev medlem: tor feb 23, 2006 7:59
Ort: Stockholm

Inlägg av Micke valp » tis feb 06, 2007 11:43

Hmm. Bra tips, Mathias. Har för mig att 6 mm slang i hårdplast passar på "spärrspakarna". Då måste även de du tipsade om ha liknande anslutningar. Får väl kika runt lite.
Hälsar Micke Valp, fd. Chefredaktör på 4 Wheel Drive. Byggen: Beowulf & Portal-Femman – Bägge väggodkända.
En 6-hjuling står också i garaget - som byggprojekt.
Nytt hobbyfordon: Snow Trac ST4 -81.

Om man vill ha något gratis – vad är det då värt?

Mathias T
4x4xnerd
Inlägg: 6345
Blev medlem: fre feb 24, 2006 20:53
Ort: Nol

Inlägg av Mathias T » tis feb 06, 2007 12:02

Jag använder ju tryckvakter som är inställbara inom ventilation ,fast dom är inte så kapslade och lite klumpiga.
Annars kan man göra det enkelt för sig att koppla indikeringslampan i serie med av/påknappen(fast du kanske kör mekaniskt)
"If speed kills,then suzukidrivers must live forever"

Micke valp
Beroende
Inlägg: 1032
Blev medlem: tor feb 23, 2006 7:59
Ort: Stockholm

Inlägg av Micke valp » tis feb 06, 2007 13:05

Visst. Mekaniskt – som det står i mitt första inlägg ... Verkar som om det i alla fall måste vara en kontakt som sluter under vacuum, inte tryck. Har för mig att Suggan har liknande system med lampor till vänster om ratten. Hur är det Tobbe, du har ju sugga ...
Hälsar Micke Valp, fd. Chefredaktör på 4 Wheel Drive. Byggen: Beowulf & Portal-Femman – Bägge väggodkända.
En 6-hjuling står också i garaget - som byggprojekt.
Nytt hobbyfordon: Snow Trac ST4 -81.

Om man vill ha något gratis – vad är det då värt?

Mathias T
4x4xnerd
Inlägg: 6345
Blev medlem: fre feb 24, 2006 20:53
Ort: Nol

Inlägg av Mathias T » tis feb 06, 2007 13:54

Finns även på många bilar med EGR system som är elstyrt
"If speed kills,then suzukidrivers must live forever"

TMT
OffroadGeek
Inlägg: 4563
Blev medlem: ons feb 01, 2006 16:31
Ort: Vetlanda

Inlägg av TMT » tis feb 06, 2007 21:58

Micke valp skrev:Visst. Mekaniskt – som det står i mitt första inlägg ... Verkar som om det i alla fall måste vara en kontakt som sluter under vacuum, inte tryck. Har för mig att Suggan har liknande system med lampor till vänster om ratten. Hur är det Tobbe, du har ju sugga ...

på suggans vacum klocka sitter en koppar stång mitt i som sluter kontakt när spärren är i sin spärrade position, så lamporna visar verkliga tillståndet på spärrarna så att dom är I eller UR (då suggans splinse på hylsorna är av model ruggigt grova så kan det bli lite spänningar osv som gör att dom inte hoppar ur om man står still eller hoppar i förrens man kör)



här ser du hålet mitt i vacum klockan där koppar stången gängas i med banjo kopplingen.

Bild

ihop monterat

Bild


själva kolven i vacum klockan på suggan består av en gängad stång med två stora 99.5mm D (inte exakt siffra) brickor som klämmer på vardera sida om machett ringen, stången går upp och jordar i kopparstången när diffen är spärrad och då lyser lampan (i bästa fall) inne i hytten, det funkar om man har ordning på elsystemet i övrigt på bilen :roll:


vet inte själv riktigt hur spärren ser ut på en portal mer än att jag sett vacum klockan på dom, men kanske man kan få till det som på suggan om man borrar och gängar alt svetsar en mutter på klockan med en skruv som möter något metall föremål när spärren är i låst läge.

annars elstyrda ventiler sitter det väl massor av på bilar överallt, tex är det inte en hel hope av dom på vanliga sj413 serien? dom där med vacum slangar till och kontakt stycke?

jag har heller inte skruvat med vacum styrningen på valpen så jag vet inte hur det ser ut heller innuti.

Micke valp
Beroende
Inlägg: 1032
Blev medlem: tor feb 23, 2006 7:59
Ort: Stockholm

Inlägg av Micke valp » ons feb 07, 2007 8:05

Tack för den utförliga beskrivningen, Tobbe! Som det ser ut på "projektet" är det ganska tight mellan vacuumklocka och ram vid max infjädring. Den där Sugga-historian ser rätt hög ut, annars hade det nog funkat. Får vänta på fler tips, eller om någon har ett par original kontakter till C 303 liggandes ... Annars är det ju rätt fränt att veta att när lampan lyser så är spärren verkligen i – om man nu inte känner det ...
Hälsar Micke Valp, fd. Chefredaktör på 4 Wheel Drive. Byggen: Beowulf & Portal-Femman – Bägge väggodkända.
En 6-hjuling står också i garaget - som byggprojekt.
Nytt hobbyfordon: Snow Trac ST4 -81.

Om man vill ha något gratis – vad är det då värt?

Åsa-Nisse
Forumräv
Inlägg: 967
Blev medlem: mån feb 13, 2006 8:15
Ort: Hallabro, Ronneby Kommun
Kontakt:

Inlägg av Åsa-Nisse » ons feb 07, 2007 11:25

Men borde det inte finnas ngn givare som känner av metallen i plattan som membranet sitter i på något vis?

Måste väl finnas ngt inom industrin?

Då känner den ju av när diffen är i.
/ Jonas Engberg

http://www.engbergracing.com
http://www.engbergracing.blogspot.com
Jeep CJ7 -75 | Olds455cui | 35" MT
Calvinator -02 | Volvo 850R | Paddeldäck | 35" Bogger | 14" Alcoa

Mathias T
4x4xnerd
Inlägg: 6345
Blev medlem: fre feb 24, 2006 20:53
Ort: Nol

Inlägg av Mathias T » ons feb 07, 2007 17:14

Om man vill känna av membranets läge så kanske en vanlig bakljuskontakt skulle funka??
"If speed kills,then suzukidrivers must live forever"

Micke valp
Beroende
Inlägg: 1032
Blev medlem: tor feb 23, 2006 7:59
Ort: Stockholm

Inlägg av Micke valp » tor feb 08, 2007 8:18

Mathias T skrev:Om man vill känna av membranets läge så kanske en vanlig bakljuskontakt skulle funka??
Om man vill ... Vill ju inte det! Det är nog med slang som ska ner till axeln ... Tror det löser sig nu. En Jeep-kamrat uppe i Stockholm skulle leta i gömmorna efter originalkontakter ... Tack för tipsen, grabbar
Hälsar Micke Valp, fd. Chefredaktör på 4 Wheel Drive. Byggen: Beowulf & Portal-Femman – Bägge väggodkända.
En 6-hjuling står också i garaget - som byggprojekt.
Nytt hobbyfordon: Snow Trac ST4 -81.

Om man vill ha något gratis – vad är det då värt?

Skriv svar