Volvo M40-låda i Suzuki
Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk
-
- Forumräv
- Inlägg: 531
- Blev medlem: mån feb 27, 2006 9:55
- Ort: Väderstad (Mjölby)
Pjocke: Mycket enkelt förklarat (har ju inte gjort det själv ännu) så flyttar man tillbaka fördelningslådan o klämmer in m40 mellan den o huvudlådan, det lär krävas lite pyssel för att gifta ihop volvogrejerna med zukins lådor..... En longbody är att rekommendera att bygga på eftersom man får för brant vinkel på bakre kardanen på en vanlig kortzuki!
Thomas i Värsta
Hooo! Det lät meckigt. Jag tror jag väntar med det också Men hur fan blir det då? Tre lådor? Original + f-låda + M40? Mååånga växlarThomas i Värsta skrev:Pjocke: Mycket enkelt förklarat (har ju inte gjort det själv ännu) så flyttar man tillbaka fördelningslådan o klämmer in m40 mellan den o huvudlådan, det lär krävas lite pyssel för att gifta ihop volvogrejerna med zukins lådor..... En longbody är att rekommendera att bygga på eftersom man får för brant vinkel på bakre kardanen på en vanlig kortzuki!
Men hur som helst, bildelsbasen och laga hade ett gäng M40 när jag sökte, så det kanske kan vara idé att kika där och ringa runt lite om du inte hittar vad du söker här!
-
- 4x4xnerd
- Inlägg: 6984
- Blev medlem: fre feb 24, 2006 19:10
- Ort: Helsingborg
- Kontakt:
// Lasse
Fast ledamot i ETC & teknisk chef för Eurotrial.
All 4 wheels must participate, lock up your axles!!!
Fast ledamot i ETC & teknisk chef för Eurotrial.
All 4 wheels must participate, lock up your axles!!!
Undrar vad han har grejjat med ,, Det sitter tändstift i avgassystemet och även någon kabel, Kanske brukar tända lite obränd bensin. Det finns mer info här http://www.abcd.fi/suzuki/pages/page5.html
-
- Forumräv
- Inlägg: 531
- Blev medlem: mån feb 27, 2006 9:55
- Ort: Väderstad (Mjölby)
Misstänkte att det skulle vara en lamdasond där egentligen, och läser man på förstasidan så bekräftas detNymoen skrev:Undrar vad han har grejjat med ,, Det sitter tändstift i avgassystemet och även någon kabel, Kanske brukar tända lite obränd bensin. Det finns mer info här http://www.abcd.fi/suzuki/pages/page5.html
"The spark plug in the exhaust? That is for the afterburner! In reality it
plugs the oxygen sensor hole."
En inställd spelning är också en spelning.
En kompis puttade ner en M40 i sin longbody och han fick en massa växlar, men lådan höll inte.
Kanske var den dålig från början, hur som helst så öppnades lådan efter den rasat i Eksjö och ut kastades 2an och 3ans drev och sen syddes den igen i regnet på plats med bara 1 an o 4an och sen fungerade det utmärkt
Teorin då var att med 1 i huvudlådan och låg växel i fördelningslådan gav för mycket vrid i lådan så att axeln svajade när 2an o 3an låg i M40.....o sen hoppade alla växlar ur, som sagt en teori, lådan kan varit dålig från start
Kanske var den dålig från början, hur som helst så öppnades lådan efter den rasat i Eksjö och ut kastades 2an och 3ans drev och sen syddes den igen i regnet på plats med bara 1 an o 4an och sen fungerade det utmärkt
Teorin då var att med 1 i huvudlådan och låg växel i fördelningslådan gav för mycket vrid i lådan så att axeln svajade när 2an o 3an låg i M40.....o sen hoppade alla växlar ur, som sagt en teori, lådan kan varit dålig från start
CJ5 -72 med 304/727/300/30+44/35"
Det går men man måste verkligen göra på exakt rätt sätt!dom är inte lättmekade volvolådorna.TMT skrev:hur fan lyckas man dela en M40låda och slänga ut dreven bara så där.
jag var fan inte till att lyckas i mitt garage med en OD låda och bara ville ha mellan axeln tillslut tröttnade jag och slog sönder skalet så fick jag det jag ville ha.
antagligen hade jag inte det "rätta knycket"
Den måste varit kass från början,volvolådorna tål det mesta(utan maxxat turboladd och sinterlamell med stummt centrum och snabbt kopplingsfot)
"If speed kills,then suzukidrivers must live forever"