Volvo M40-låda i Suzuki

Allt som rör Suzuki

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

pjocke
Veteran
Inlägg: 2156
Blev medlem: sön feb 12, 2006 20:50
Ort: Malmö

Inlägg av pjocke » ons mar 15, 2006 15:07

Hur pass mycket ombyggnad behövs för att M40:n ska förvandla Zukin till en stenkrypare? En snabb principförklaring räcker, jag har inga byggplaner utan är bara nyfiken :)

Thomas i Värsta
Forumräv
Inlägg: 531
Blev medlem: mån feb 27, 2006 9:55
Ort: Väderstad (Mjölby)

Inlägg av Thomas i Värsta » ons mar 15, 2006 19:12

Pjocke: Mycket enkelt förklarat (har ju inte gjort det själv ännu) så flyttar man tillbaka fördelningslådan o klämmer in m40 mellan den o huvudlådan, det lär krävas lite pyssel för att gifta ihop volvogrejerna med zukins lådor..... En longbody är att rekommendera att bygga på eftersom man får för brant vinkel på bakre kardanen på en vanlig kortzuki!
Thomas i Värsta

pjocke
Veteran
Inlägg: 2156
Blev medlem: sön feb 12, 2006 20:50
Ort: Malmö

Inlägg av pjocke » ons mar 15, 2006 19:15

Thomas i Värsta skrev:Pjocke: Mycket enkelt förklarat (har ju inte gjort det själv ännu) så flyttar man tillbaka fördelningslådan o klämmer in m40 mellan den o huvudlådan, det lär krävas lite pyssel för att gifta ihop volvogrejerna med zukins lådor..... En longbody är att rekommendera att bygga på eftersom man får för brant vinkel på bakre kardanen på en vanlig kortzuki!
Hooo! Det lät meckigt. Jag tror jag väntar med det också ;) Men hur fan blir det då? Tre lådor? Original + f-låda + M40? Mååånga växlar :D

Men hur som helst, bildelsbasen och laga hade ett gäng M40 när jag sökte, så det kanske kan vara idé att kika där och ringa runt lite om du inte hittar vad du söker här!

Lasse Suzican
4x4xnerd
Inlägg: 6984
Blev medlem: fre feb 24, 2006 19:10
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Lasse Suzican » tor mar 16, 2006 18:55

// Lasse
Fast ledamot i ETC & teknisk chef för Eurotrial.

All 4 wheels must participate, lock up your axles!!!

Nymoen
Veteran
Inlägg: 1822
Blev medlem: sön mar 12, 2006 18:40
Ort: Gustafs (säter)
Kontakt:

Inlägg av Nymoen » tor mar 16, 2006 20:03

lasse suzicán skrev:http://www.suzuki-samurai.nl/volvo/volvo-eng.html

Kolla denna
Undrar vad han har grejjat med ,, Det sitter tändstift i avgassystemet och även någon kabel, Kanske brukar tända lite obränd bensin. :lol: :lol: Det finns mer info här http://www.abcd.fi/suzuki/pages/page5.html
Bild

Thomas i Värsta
Forumräv
Inlägg: 531
Blev medlem: mån feb 27, 2006 9:55
Ort: Väderstad (Mjölby)

Inlägg av Thomas i Värsta » tor mar 16, 2006 21:22

Jo Lasse den har jag koll på, men de har ju lite Carrydelar i den oxå, + att det är en 410 kort om jag minns rätt.... Jag tänker inte korta huvudlådan eftersom jag har mer plats att flytta bak F-lådan på!
Thomas i Värsta

AtEase
Moderator
Inlägg: 1364
Blev medlem: tor nov 10, 2005 20:40
Ort: Lysekil
Kontakt:

Inlägg av AtEase » lör mar 25, 2006 12:20

Nymoen skrev:
lasse suzicán skrev:http://www.suzuki-samurai.nl/volvo/volvo-eng.html

Kolla denna
Undrar vad han har grejjat med ,, Det sitter tändstift i avgassystemet och även någon kabel, Kanske brukar tända lite obränd bensin. :lol: :lol: Det finns mer info här http://www.abcd.fi/suzuki/pages/page5.html
Bild
Misstänkte att det skulle vara en lamdasond där egentligen, och läser man på förstasidan så bekräftas det :)

"The spark plug in the exhaust? That is for the afterburner! In reality it
plugs the oxygen sensor hole."
En inställd spelning är också en spelning.

gnisten83
Rutinerad
Inlägg: 486
Blev medlem: lör mar 18, 2006 18:52
Ort: Ryd

Inlägg av gnisten83 » lör mar 25, 2006 18:19

En kompis puttade ner en M40 i sin longbody och han fick en massa växlar, men lådan höll inte. :?
Kanske var den dålig från början, hur som helst så öppnades lådan efter den rasat :roll: i Eksjö och ut kastades 2an och 3ans drev och sen syddes den igen i regnet på plats med bara 1 an o 4an och sen fungerade det utmärkt :lol:
Teorin då var att med 1 i huvudlådan och låg växel i fördelningslådan gav för mycket :!: :?: vrid i lådan så att axeln svajade när 2an o 3an låg i M40.....o sen hoppade alla växlar ur, som sagt en teori, lådan kan varit dålig från start
CJ5 -72 med 304/727/300/30+44/35"

TMT
OffroadGeek
Inlägg: 4563
Blev medlem: ons feb 01, 2006 16:31
Ort: Vetlanda

Inlägg av TMT » sön mar 26, 2006 22:43

hur fan lyckas man dela en M40låda och slänga ut dreven bara så där.
jag var fan inte till att lyckas i mitt garage med en OD låda och bara ville ha mellan axeln tillslut tröttnade jag och slog sönder skalet så fick jag det jag ville ha.


antagligen hade jag inte det "rätta knycket" :wink:

Mathias T
4x4xnerd
Inlägg: 6345
Blev medlem: fre feb 24, 2006 20:53
Ort: Nol

Inlägg av Mathias T » mån mar 27, 2006 16:57

TMT skrev:hur fan lyckas man dela en M40låda och slänga ut dreven bara så där.
jag var fan inte till att lyckas i mitt garage med en OD låda och bara ville ha mellan axeln tillslut tröttnade jag och slog sönder skalet så fick jag det jag ville ha.


antagligen hade jag inte det "rätta knycket" :wink:
Det går men man måste verkligen göra på exakt rätt sätt!dom är inte lättmekade volvolådorna.
Den måste varit kass från början,volvolådorna tål det mesta(utan maxxat turboladd och sinterlamell med stummt centrum och snabbt kopplingsfot)
"If speed kills,then suzukidrivers must live forever"

gnisten83
Rutinerad
Inlägg: 486
Blev medlem: lör mar 18, 2006 18:52
Ort: Ryd

Inlägg av gnisten83 » mån mar 27, 2006 20:27

Tja en bilmek understöd av ytterligare en och en massa glada tillrop i ösregn under en pressening så löser sig allt :lol:
Kass eller inte så har du 2 nedväxlingar och då blir de moment även av en bigblock suzuki :wink:
CJ5 -72 med 304/727/300/30+44/35"

Skriv svar