el eller metanol??
Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk
el eller metanol??
Ska köpa en rc bil och har sneglat på traxxas t-maxx och e-maxx, vad skulle ni rekomendera till en nybörjare? Är det några väldiga för och nackdelar på respektive bil?
Metanolbilar verkar vara svåra att ställa in förgasaren på, lr är det lättare än man tror??
Har metanolbilen mkt bättre prestanda än elbilen?
Kom gärna med ideer och förslag mendet är det stuket det är tänkt..
// Andreas
Metanolbilar verkar vara svåra att ställa in förgasaren på, lr är det lättare än man tror??
Har metanolbilen mkt bättre prestanda än elbilen?
Kom gärna med ideer och förslag mendet är det stuket det är tänkt..
// Andreas
-
- Beroende
- Inlägg: 1161
- Blev medlem: tor jul 16, 2009 9:40
- Ort: Värnamo
Ha själv haft både meatnol och elbil när jag var yngre men det är ju lite beroende på vilket område man ska hålla sig inom. Att köra i terrängen och trixa lite skulle jag välja elbil! Ska man köra gatbil där det ska lite fortare skulle jag välja metanol.
Fördelen med batteri är att det är bara att plugga i och köra! Metanolbilen kräver en massa extra pyssel och förberedelser runt om kring, kostar mer och är ibland jobbigt att få till å gå rent.
Men visst är det alltid roligt med förbränningsmotorer =)
Fördelen med batteri är att det är bara att plugga i och köra! Metanolbilen kräver en massa extra pyssel och förberedelser runt om kring, kostar mer och är ibland jobbigt att få till å gå rent.
Men visst är det alltid roligt med förbränningsmotorer =)
Toyota LJ70 -86. 8274 m bow2, Torsen fram, svetsat bak.
BMW 520dt M-sport -08, 42000mil till salu
BMW 520dt M-sport -15 (ersättaren)
Iveco 59.12 -93
Z1000 -08
Bygger LJ70 med BMW-diesel och portaler i fyrlänk F/B.
BMW 520dt M-sport -08, 42000mil till salu
BMW 520dt M-sport -15 (ersättaren)
Iveco 59.12 -93
Z1000 -08
Bygger LJ70 med BMW-diesel och portaler i fyrlänk F/B.
Om du tittat på Emaxx VXL så skulle jag valt den utan å tveka! Mkt mer pulver i den än i en Tmaxx. Plus att elbilarna inte strular lika mycket, du kan köra oavsett temperatur. En metanol är det justering av förgasaren vid temperaturskillnad. Du har längre körtid på en elbil också ,MEN beroende på vad du kör för accar.
Mina fordon:
Toyota Land Cruiser Prado -98
Nissan King Cab 4x4 sugdiesel -86
Kubota B6000 4x4 -77
Volvo Tgb 1314
Toyota Land Cruiser Prado -98
Nissan King Cab 4x4 sugdiesel -86
Kubota B6000 4x4 -77
Volvo Tgb 1314
En elbil har dessutom mycket mer vrid och kraften är där direkt Man kan även backa med en elbil, det går inte med en metanolbil, vad jag vet iallafall, då ska man ha en växellåda och grejer, en elbil snurrar bara åt andra hållet
Jag har alla tre, elbil, metanol och bensin, metanolen tycker jag är den tråkigaste av de tre (El drifter, nitro buggy och bensin monster )
Det enda som är fördelen med förbränning tycker jag är ju det där ljudet
Jag har alla tre, elbil, metanol och bensin, metanolen tycker jag är den tråkigaste av de tre (El drifter, nitro buggy och bensin monster )
Det enda som är fördelen med förbränning tycker jag är ju det där ljudet
Hummer H2 -04
Pajero Sport -01
Pajero Sport -01
Håller med föregående talare.
Nu är visserligen mina erfarenheter av metanol 20år gamla.
Men jag minns att det var mycket krångel och tjyvstopp, men när den gick så gick den utav bara h-e
Nu har det nog dessutom hänt en del på elmotor och batteri-sidan misstänker jag, så det är nog ännu mindre anledning att köra metanol nu
Jag blev förresten lite nyfiken på vad en E-maxx vxl var för en bil...
Men så hittade jag denna filmen:
http://www.youtube.com/watch?v=h4CTgGzzl8A
Den ser riktigt kul ut, jag blir lite sugen på att återuppta RC-hobbyn
Nu är visserligen mina erfarenheter av metanol 20år gamla.
Men jag minns att det var mycket krångel och tjyvstopp, men när den gick så gick den utav bara h-e
Nu har det nog dessutom hänt en del på elmotor och batteri-sidan misstänker jag, så det är nog ännu mindre anledning att köra metanol nu
Jag blev förresten lite nyfiken på vad en E-maxx vxl var för en bil...
Men så hittade jag denna filmen:
http://www.youtube.com/watch?v=h4CTgGzzl8A
Den ser riktigt kul ut, jag blir lite sugen på att återuppta RC-hobbyn
Det du ska satsa på är borstlöst vilket VXL:en är. Om du inte köper borstlöst så kommer du tröttna ganska snart på den lilla effekten. Dock kan man ju alltid uppgradera Köp Traxxas då det är bilar som håller å i princip underhållsfria, bara att spraya på lite wd-40 efter varje körning samt ladda accarna.
Sen vill jag rekommendera LIPO, då har du ca 50% mer effekt på samma volt å mAh. Då behöver du en laddare som laddar dessa accar. Accar å laddare hittar du hos hobbycity för ca 1000:-. Glöm då inte att man måste ha en LIPO cutoff så att den säger när accarna börjar ta slut, dock märker man detta själv då effekten plötsligt sjunker i bilen.
Sen vill jag rekommendera LIPO, då har du ca 50% mer effekt på samma volt å mAh. Då behöver du en laddare som laddar dessa accar. Accar å laddare hittar du hos hobbycity för ca 1000:-. Glöm då inte att man måste ha en LIPO cutoff så att den säger när accarna börjar ta slut, dock märker man detta själv då effekten plötsligt sjunker i bilen.
Mina fordon:
Toyota Land Cruiser Prado -98
Nissan King Cab 4x4 sugdiesel -86
Kubota B6000 4x4 -77
Volvo Tgb 1314
Toyota Land Cruiser Prado -98
Nissan King Cab 4x4 sugdiesel -86
Kubota B6000 4x4 -77
Volvo Tgb 1314
Fördelen med LIPO är ju också att de levererar max effekt tills att de inte levererar någon effekt, när du märker att den är märkbart segare så har du redan kört för länge
Och ja, borstlöst är nästan ett MÅSTE, om man inte kör borstlöst så ska man byta kol i motorn efter minst varannan eller var tredje körning, och det innebär fram med lödkolven och plocka isär :S
Och ja, borstlöst är nästan ett MÅSTE, om man inte kör borstlöst så ska man byta kol i motorn efter minst varannan eller var tredje körning, och det innebär fram med lödkolven och plocka isär :S
Hummer H2 -04
Pajero Sport -01
Pajero Sport -01
Är det för att man inte ska tömma batterierna helt man har en cutoff?Marcus-84 skrev: Glöm då inte att man måste ha en LIPO cutoff så att den säger när accarna börjar ta slut, dock märker man detta själv då effekten plötsligt sjunker i bilen.
Annars har det väl inte så stor betydelse om den tvärdör,
så länge det inte är ett flygplan eller helikopter då förstås...
Det är för att klara batteriernas hälsa.Grottulf skrev:Är det för att man inte ska tömma batterierna helt man har en cutoff?Marcus-84 skrev: Glöm då inte att man måste ha en LIPO cutoff så att den säger när accarna börjar ta slut, dock märker man detta själv då effekten plötsligt sjunker i bilen.
Annars har det väl inte så stor betydelse om den tvärdör,
så länge det inte är ett flygplan eller helikopter då förstås...
Chevy Blazer -88. 350-th700-np203/205. D60+14BFF. 42" Super Swamper TSL.
GMC Suburban 2500 -95. 6,5TD-4L80e-np241. Ifs-14BFF.
Opel Kadett GSI 16v -89.
Fullsize Offroaders
GMC Suburban 2500 -95. 6,5TD-4L80e-np241. Ifs-14BFF.
Opel Kadett GSI 16v -89.
Fullsize Offroaders
-
- Användare
- Inlägg: 23
- Blev medlem: lör jan 30, 2010 11:21
- Ort: Falun
-
- Veteran
- Inlägg: 1514
- Blev medlem: ons jan 14, 2009 20:54
- Ort: Markaryd
Väljer du en metanol så köp en "fail safe" till den så att gasservot ställer sig i tomgångsläge ifall något skulle hända, som att batterierna tar slut i mottagaren eller något annat sånt roligt.... Har själv fått jaga min mad force med rb tm728 motor (en av dom bästa motorerna som fanns då) jag hann inte ifatt den förrän den satt i ett träd. Det enda som klarade sig var motorn och bakaxlen resten var det nästan bara smulor kvar av, det kostade nog nästan 8000att laga den,och nu har den stått med knäckt framaxel i snart 4år efter en annan krock.
Jeep cherokee 89a höjd 3" 31,10,5r15 BFG all terrain
Jeep cherokee 90a
Jeep grand cherokee 93a 4" höjning från Iron rock Offroad + RCX
Chevrolet silverado 2500 -94a 6" RCX höjning
Chevrolet C20 -82:a
Chevrolet suburban -97a
Jeep cherokee 90a
Jeep grand cherokee 93a 4" höjning från Iron rock Offroad + RCX
Chevrolet silverado 2500 -94a 6" RCX höjning
Chevrolet C20 -82:a
Chevrolet suburban -97a
Då vart en e maxx köpt, då ska jag bara få hem ackarna då bilen köptes utan ack, attans att man väntar..
Jälar vad stor den va, blev lite paff när jag fick se den första gången "live" trodde ju inte den skulla va riktigt så stor, tittar man på den så ser det ut att va rätt rejäla saker hoppas det håller lika bra som det ser ut..
Jälar vad stor den va, blev lite paff när jag fick se den första gången "live" trodde ju inte den skulla va riktigt så stor, tittar man på den så ser det ut att va rätt rejäla saker hoppas det håller lika bra som det ser ut..
Vart köpte du den, och vad kostade den om man får fråga?Andreas skrev:Då vart en e maxx köpt, då ska jag bara få hem ackarna då bilen köptes utan ack, attans att man väntar..
Jälar vad stor den va, blev lite paff när jag fick se den första gången "live" trodde ju inte den skulla va riktigt så stor, tittar man på den så ser det ut att va rätt rejäla saker hoppas det håller lika bra som det ser ut..
Jag börjar som sagt bli lite sugen jag med...