el eller metanol??

Offroad i den mindre skalan.

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

Andreas
Beroende
Inlägg: 1078
Blev medlem: fre jun 01, 2007 11:17
Ort: Tibro

el eller metanol??

Inlägg av Andreas » mån nov 22, 2010 3:12

Ska köpa en rc bil och har sneglat på traxxas t-maxx och e-maxx, vad skulle ni rekomendera till en nybörjare? Är det några väldiga för och nackdelar på respektive bil?

Metanolbilar verkar vara svåra att ställa in förgasaren på, lr är det lättare än man tror??
Har metanolbilen mkt bättre prestanda än elbilen?

Kom gärna med ideer och förslag mendet är det stuket det är tänkt..

// Andreas

Gustavsson
Beroende
Inlägg: 1161
Blev medlem: tor jul 16, 2009 9:40
Ort: Värnamo

Inlägg av Gustavsson » mån nov 22, 2010 7:15

Ha själv haft både meatnol och elbil när jag var yngre men det är ju lite beroende på vilket område man ska hålla sig inom. Att köra i terrängen och trixa lite skulle jag välja elbil! Ska man köra gatbil där det ska lite fortare skulle jag välja metanol.

Fördelen med batteri är att det är bara att plugga i och köra! Metanolbilen kräver en massa extra pyssel och förberedelser runt om kring, kostar mer och är ibland jobbigt att få till å gå rent.
Men visst är det alltid roligt med förbränningsmotorer =)
Toyota LJ70 -86. 8274 m bow2, Torsen fram, svetsat bak.
BMW 520dt M-sport -08, 42000mil till salu
BMW 520dt M-sport -15 (ersättaren)
Iveco 59.12 -93
Z1000 -08

Bygger LJ70 med BMW-diesel och portaler i fyrlänk F/B.

Marcus-84
OffroadGeek
Inlägg: 4402
Blev medlem: sön okt 22, 2006 18:42
Ort: Vittangi

Inlägg av Marcus-84 » mån nov 22, 2010 8:45

Om du tittat på Emaxx VXL så skulle jag valt den utan å tveka! Mkt mer pulver i den än i en Tmaxx. Plus att elbilarna inte strular lika mycket, du kan köra oavsett temperatur. En metanol är det justering av förgasaren vid temperaturskillnad. Du har längre körtid på en elbil också ,MEN beroende på vad du kör för accar.
Mina fordon:
Toyota Land Cruiser Prado -98
Nissan King Cab 4x4 sugdiesel -86
Kubota B6000 4x4 -77
Volvo Tgb 1314

Znurf
Användare
Inlägg: 48
Blev medlem: tor aug 19, 2010 21:56
Ort: Sundsvall

Inlägg av Znurf » mån nov 22, 2010 9:42

En elbil har dessutom mycket mer vrid och kraften är där direkt :) Man kan även backa med en elbil, det går inte med en metanolbil, vad jag vet iallafall, då ska man ha en växellåda och grejer, en elbil snurrar bara åt andra hållet :P

Jag har alla tre, elbil, metanol och bensin, metanolen tycker jag är den tråkigaste av de tre :P (El drifter, nitro buggy och bensin monster :D )

Det enda som är fördelen med förbränning tycker jag är ju det där ljudet :P
Hummer H2 -04
Pajero Sport -01

Andreas
Beroende
Inlägg: 1078
Blev medlem: fre jun 01, 2007 11:17
Ort: Tibro

Inlägg av Andreas » mån nov 22, 2010 10:01

kollade lite på vxl och visst såg det mkt bil ut för pengarna men lite för mkt pengar att börja med, men hittade Traxxas E-Revo 4WD är det nåt liknande som den vanliga e maxxen?

Några förslag på liknande bilar måste ju inte vara traxxas, eller om nån har nåt beg

Grottulf
4x4xnerd
Inlägg: 5398
Blev medlem: fre nov 09, 2007 13:16
Ort: Säffle

Inlägg av Grottulf » mån nov 22, 2010 10:06

Håller med föregående talare.
Nu är visserligen mina erfarenheter av metanol 20år gamla.
Men jag minns att det var mycket krångel och tjyvstopp, men när den gick så gick den utav bara h-e :twisted:

Nu har det nog dessutom hänt en del på elmotor och batteri-sidan misstänker jag, så det är nog ännu mindre anledning att köra metanol nu

Jag blev förresten lite nyfiken på vad en E-maxx vxl var för en bil...
Men så hittade jag denna filmen:
http://www.youtube.com/watch?v=h4CTgGzzl8A

Den ser riktigt kul ut, jag blir lite sugen på att återuppta RC-hobbyn :D

Marcus-84
OffroadGeek
Inlägg: 4402
Blev medlem: sön okt 22, 2006 18:42
Ort: Vittangi

Inlägg av Marcus-84 » mån nov 22, 2010 15:17

Det du ska satsa på är borstlöst vilket VXL:en är. Om du inte köper borstlöst så kommer du tröttna ganska snart på den lilla effekten. Dock kan man ju alltid uppgradera ;) Köp Traxxas då det är bilar som håller å i princip underhållsfria, bara att spraya på lite wd-40 efter varje körning samt ladda accarna.

Sen vill jag rekommendera LIPO, då har du ca 50% mer effekt på samma volt å mAh. Då behöver du en laddare som laddar dessa accar. Accar å laddare hittar du hos hobbycity för ca 1000:-. Glöm då inte att man måste ha en LIPO cutoff så att den säger när accarna börjar ta slut, dock märker man detta själv då effekten plötsligt sjunker i bilen.
Mina fordon:
Toyota Land Cruiser Prado -98
Nissan King Cab 4x4 sugdiesel -86
Kubota B6000 4x4 -77
Volvo Tgb 1314

Znurf
Användare
Inlägg: 48
Blev medlem: tor aug 19, 2010 21:56
Ort: Sundsvall

Inlägg av Znurf » mån nov 22, 2010 15:44

Fördelen med LIPO är ju också att de levererar max effekt tills att de inte levererar någon effekt, när du märker att den är märkbart segare så har du redan kört för länge :P

Och ja, borstlöst är nästan ett MÅSTE, om man inte kör borstlöst så ska man byta kol i motorn efter minst varannan eller var tredje körning, och det innebär fram med lödkolven och plocka isär :S
Hummer H2 -04
Pajero Sport -01

Grottulf
4x4xnerd
Inlägg: 5398
Blev medlem: fre nov 09, 2007 13:16
Ort: Säffle

Inlägg av Grottulf » mån nov 22, 2010 19:41

Marcus-84 skrev: Glöm då inte att man måste ha en LIPO cutoff så att den säger när accarna börjar ta slut, dock märker man detta själv då effekten plötsligt sjunker i bilen.
Är det för att man inte ska tömma batterierna helt man har en cutoff?
Annars har det väl inte så stor betydelse om den tvärdör,
så länge det inte är ett flygplan eller helikopter då förstås... :wink:

henke_99
4x4xnerd
Inlägg: 8407
Blev medlem: sön jun 29, 2008 13:20
Ort: Ulricehamn

Inlägg av henke_99 » mån nov 22, 2010 20:54

Grottulf skrev:
Marcus-84 skrev: Glöm då inte att man måste ha en LIPO cutoff så att den säger när accarna börjar ta slut, dock märker man detta själv då effekten plötsligt sjunker i bilen.
Är det för att man inte ska tömma batterierna helt man har en cutoff?
Annars har det väl inte så stor betydelse om den tvärdör,
så länge det inte är ett flygplan eller helikopter då förstås... :wink:
Det är för att klara batteriernas hälsa.
Chevy Blazer -88. 350-th700-np203/205. D60+14BFF. 42" Super Swamper TSL.

GMC Suburban 2500 -95. 6,5TD-4L80e-np241. Ifs-14BFF.

Opel Kadett GSI 16v -89.

Fullsize Offroaders

TeamSalming
Användare
Inlägg: 23
Blev medlem: lör jan 30, 2010 11:21
Ort: Falun

Inlägg av TeamSalming » mån nov 22, 2010 23:13

På de flesta borstlösa system så brukar det vara en inbyggd cutoff i fart reglaget(stavning) men annars rör det sig inte om stora summor för en cutoff!

cherokeex2
Veteran
Inlägg: 1514
Blev medlem: ons jan 14, 2009 20:54
Ort: Markaryd

Inlägg av cherokeex2 » tis nov 23, 2010 20:58

Väljer du en metanol så köp en "fail safe" till den så att gasservot ställer sig i tomgångsläge ifall något skulle hända, som att batterierna tar slut i mottagaren eller något annat sånt roligt.... Har själv fått jaga min mad force med rb tm728 motor (en av dom bästa motorerna som fanns då) jag hann inte ifatt den förrän den satt i ett träd. Det enda som klarade sig var motorn och bakaxlen resten var det nästan bara smulor kvar av, det kostade nog nästan 8000att laga den,och nu har den stått med knäckt framaxel i snart 4år efter en annan krock.
Jeep cherokee 89a höjd 3" 31,10,5r15 BFG all terrain
Jeep cherokee 90a
Jeep grand cherokee 93a 4" höjning från Iron rock Offroad + RCX
Chevrolet silverado 2500 -94a 6" RCX höjning
Chevrolet C20 -82:a
Chevrolet suburban -97a

Andreas
Beroende
Inlägg: 1078
Blev medlem: fre jun 01, 2007 11:17
Ort: Tibro

Inlägg av Andreas » sön nov 28, 2010 12:23

Då vart en e maxx köpt, då ska jag bara få hem ackarna då bilen köptes utan ack, attans att man väntar..

Jälar vad stor den va, blev lite paff när jag fick se den första gången "live" trodde ju inte den skulla va riktigt så stor, tittar man på den så ser det ut att va rätt rejäla saker hoppas det håller lika bra som det ser ut..

Marcus-84
OffroadGeek
Inlägg: 4402
Blev medlem: sön okt 22, 2006 18:42
Ort: Vittangi

Inlägg av Marcus-84 » sön nov 28, 2010 19:30

Jag plågade min Traxxas Summit (i grunden E-revo) å Traxxas Slash 4x4 rätt hårt å jag lyckades inte pajja nånting. Tål ju för faan allt man utsätter dom för. :shock: Grymma bilar!! :twisted:
Mina fordon:
Toyota Land Cruiser Prado -98
Nissan King Cab 4x4 sugdiesel -86
Kubota B6000 4x4 -77
Volvo Tgb 1314

Grottulf
4x4xnerd
Inlägg: 5398
Blev medlem: fre nov 09, 2007 13:16
Ort: Säffle

Inlägg av Grottulf » ons dec 01, 2010 14:58

Andreas skrev:Då vart en e maxx köpt, då ska jag bara få hem ackarna då bilen köptes utan ack, attans att man väntar..

Jälar vad stor den va, blev lite paff när jag fick se den första gången "live" trodde ju inte den skulla va riktigt så stor, tittar man på den så ser det ut att va rätt rejäla saker hoppas det håller lika bra som det ser ut..
Vart köpte du den, och vad kostade den om man får fråga?
Jag börjar som sagt bli lite sugen jag med... :)

Skriv svar