el eller metanol??

Offroad i den mindre skalan.

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

Andreas
Beroende
Inlägg: 1078
Blev medlem: fre jun 01, 2007 11:17
Ort: Tibro

Inlägg av Andreas » ons dec 01, 2010 16:03

snålade lite så det blev en beg till att börja med, killen fick den i julklapp förra året och jag fick ge 1700kr får dock köpa batterier till den så det blir en tusing till men då sitter det lipo ackar i den..

Marcus-84
OffroadGeek
Inlägg: 4402
Blev medlem: sön okt 22, 2006 18:42
Ort: Vittangi

Inlägg av Marcus-84 » ons dec 01, 2010 16:10

1000:- för lipo? Du får ge ca 1000:- för 2-4 accar (beroende på storlek) samt laddare från hobbycity.

Bra accar för lång körtid: http://hobbycity.com/hobbyking/store/uh ... oduct=9514

Laddare: http://hobbycity.com/hobbyking/store/uh ... oduct=5606

Omvandlare till laddaren: http://hobbycity.com/hobbyking/store/uh ... oduct=8592
Mina fordon:
Toyota Land Cruiser Prado -98
Nissan King Cab 4x4 sugdiesel -86
Kubota B6000 4x4 -77
Volvo Tgb 1314

Grottulf
4x4xnerd
Inlägg: 5398
Blev medlem: fre nov 09, 2007 13:16
Ort: Säffle

Inlägg av Grottulf » tor dec 02, 2010 0:54

De verkar vara lite dyrare än vad jag räknat med så det blir nog inget nu iaf.
Speciellt om man vill ha borstlöst o lipo :shock:

Men jag är lite konfunderad över priserna ändå...
Vad jag kan se så skiljer nästan bara motorn mellan dessa, men ändå skiljer priset 2000kr :shock:

http://www.rc-butiken.se/index.php?act= ... uctId=2738

http://www.rc-butiken.se/index.php?act= ... uctId=7678

Går det förresten köpa dem utan radio mm?
Jag har en gammal Futaba 2-kanalare med mottagare och två servon...

skogsvild
Veteran
Inlägg: 1843
Blev medlem: sön feb 12, 2006 19:22
Ort: Söderköping

Inlägg av skogsvild » tor dec 02, 2010 4:41

Grottulf skrev:De verkar vara lite dyrare än vad jag räknat med så det blir nog inget nu iaf.
Speciellt om man vill ha borstlöst o lipo :shock:

Men jag är lite konfunderad över priserna ändå...
Vad jag kan se så skiljer nästan bara motorn mellan dessa, men ändå skiljer priset 2000kr :shock:

http://www.rc-butiken.se/index.php?act= ... uctId=2738

http://www.rc-butiken.se/index.php?act= ... uctId=7678

Går det förresten köpa dem utan radio mm?
Jag har en gammal Futaba 2-kanalare med mottagare och två servon...
det jag såg genom att kolla snabbt var att den ena är det vanliga borstade motorer och ett fartreglage som bara tål borstade medans det andra har borstlöst castle creation mamba monster esc och castlre creation motor
*SÅLD* suzuki med tgb 20 portaler, B23E, spiraler runt om och stora däck 8) *SÅLD*
Just nu har jag ingen jeep och satsar på crosskariären men dyker rätt leksak upp blir det comeback inom offroaden :)

Andreas
Beroende
Inlägg: 1078
Blev medlem: fre jun 01, 2007 11:17
Ort: Tibro

Inlägg av Andreas » tor dec 02, 2010 10:48

jag har kollat på lipo 5000/2s/40-30c dom kostar 350kr st ock laddaren jag kollat på är en imax B6 kostar 375kr och närtrafo kostar 175kr och
det blir ju 1250kr ihop, är det ett överpris??

vad kostar frakten från den sidan du visade? ioch med att det är ett eu land så gissar jag på att sakerna inte fastnar i tullen el?

Andreas
Beroende
Inlägg: 1078
Blev medlem: fre jun 01, 2007 11:17
Ort: Tibro

Inlägg av Andreas » tor dec 02, 2010 10:57

vad är skillnaden på en imax b6 och en b8 laddare?

vad är skillnaden mellan dessa 4?

http://hobbycity.com/hobbyking/store/uh ... oduct=9172
http://hobbycity.com/hobbyking/store/uh ... oduct=9514
http://hobbycity.com/hobbyking/store/uh ... duct=10285
http://hobbycity.com/hobbyking/store/uh ... duct=10305

blir ju lite frågor är ju trotts allt nybörjare, senast jag hade en bil då fanns det bara 7,2v ackar så det är ju några år sedan :wink:

Marcus-84
OffroadGeek
Inlägg: 4402
Blev medlem: sön okt 22, 2006 18:42
Ort: Vittangi

Inlägg av Marcus-84 » tor dec 02, 2010 14:26

Frakten från hobbycity är beroende på vikt men är inte dyr. Med det jag länkade till så hamnar du på ca 1000:- inkl frakt, moms, tull.

B8 är kraftigare, den kan du ladda på med 10 amp, B6 bara 5 amp. Köp från hobbycity, billigt å bra! :D

Skillnaden mellan accarna är effekten accet kan leverera i kontinuerlig spänning, ju högre C-värde desto kraftigare acc. Men du klarar dig gott på 30C. ;)
Mina fordon:
Toyota Land Cruiser Prado -98
Nissan King Cab 4x4 sugdiesel -86
Kubota B6000 4x4 -77
Volvo Tgb 1314

Andreas
Beroende
Inlägg: 1078
Blev medlem: fre jun 01, 2007 11:17
Ort: Tibro

Inlägg av Andreas » tor dec 02, 2010 14:43

är det stor skillnad på ett ack som lämnar 20c och ett som lämnar 30c? man får ju nästan 4st för vad två kostar om man köper dom på 20c, blir ju mer körtid på det sättet men vill ju inte förlora allt för mkt effekt

Marcus-84
OffroadGeek
Inlägg: 4402
Blev medlem: sön okt 22, 2006 18:42
Ort: Vittangi

Inlägg av Marcus-84 » tor dec 02, 2010 15:36

Så länge du kör borstat tror jag det räcker med 20C men ska du uppgradera till borstlöst så räcker kraften inte riktigt till. Har du för klena accar (för lågt C) blir accarna varma med risk för överhettning/brand i accarna. Då måste du i värsta fall renovera bilen också ;)
Mina fordon:
Toyota Land Cruiser Prado -98
Nissan King Cab 4x4 sugdiesel -86
Kubota B6000 4x4 -77
Volvo Tgb 1314

Andreas
Beroende
Inlägg: 1078
Blev medlem: fre jun 01, 2007 11:17
Ort: Tibro

Inlägg av Andreas » sön dec 19, 2010 13:07

Jag beställde saker ifrån hobbycity för över en vecka sedan och det skulle skickas med expressfrakt 4-7dagar men jag kan fortfarande inte hitta nåt på mitt kollinr, har mailat dom men inget svar, vet nån hur långtid det brukar ta att få sakerna ifrån dom? Det börjar ju närma sig ju trotts allt..

Marcus-84
OffroadGeek
Inlägg: 4402
Blev medlem: sön okt 22, 2006 18:42
Ort: Vittangi

Inlägg av Marcus-84 » sön dec 19, 2010 20:59

Nu i juletid tar allt lång tid, tyvärr... Beställde från cdon å fick vänta mer än 7 dagar å det är inom sverige :shock:

När jag sist beställde från hobbycity så tog det ca 1 vecka. Som snabbast har det kommit inom 48timmar :shock: :shock:
Mina fordon:
Toyota Land Cruiser Prado -98
Nissan King Cab 4x4 sugdiesel -86
Kubota B6000 4x4 -77
Volvo Tgb 1314

Andreas
Beroende
Inlägg: 1078
Blev medlem: fre jun 01, 2007 11:17
Ort: Tibro

Inlägg av Andreas » tor dec 30, 2010 11:11

Batterierna har nu landat och jag och sonen har kört en del, men en fråga som dyker upp är ju om man inte ska kunna köra emaxxen med endast ett ack? Det finns ju plats för två ackar men monterar man endast i det ena så är den stendö..

Sen undrar jag om det finns nån som använder sig av imax laddare? Jag undrar hur lång laddtid det är på ett lipo ack som är på 5000mah, jag laddade på 1A och fyra timmar men när det sen monterades så lös det bara gröna dioder på min spänningsvakt (finns 4gröna och 4röda) och dom röda blinkade lite när man gasade för fullt, några ideer??

Är ju som sagt helt nybörjare med detta..

Marcus-84
OffroadGeek
Inlägg: 4402
Blev medlem: sön okt 22, 2006 18:42
Ort: Vittangi

Inlägg av Marcus-84 » fre dec 31, 2010 10:23

Kör på 2 acc, du får dubbla effekten då. Sen kör du väl på 2cells lipo va?

Ett lipo acc kan du ladda lika mycket som batteriet är stort, dvs att om du har ett 5000mah (5A) acc så kan du ladda den med 5000mah (5A) Då ska batteriet va fullt på ca 1 timme. Om du laddar det med 5A så är det 5A per timme, laddar du ett acc på 5 A med 2,5A (2500mah) så tar det 2 timmar.

Sen ska du alltid balansera accet när du laddar det. Då ska du knappa in "LIPO BALANCE", koppla i balanskabeln på accet i laddaren å ladda med 5A. Sen spelar det ingen roll om batterierna är slut, man kan ladda dom när som helst ;)

Hoppas du blev klokare :D
Mina fordon:
Toyota Land Cruiser Prado -98
Nissan King Cab 4x4 sugdiesel -86
Kubota B6000 4x4 -77
Volvo Tgb 1314

Andreas
Beroende
Inlägg: 1078
Blev medlem: fre jun 01, 2007 11:17
Ort: Tibro

Inlägg av Andreas » fre dec 31, 2010 12:57

Jodå jag blev mkt klokare med den infon, har ju bara laddat en gång och på två timmar blev det inte laddat mer än ca 2200mah så det kan ju va förklaringen varför dom röda blinkar nu när jag kör. Jo jag laddade på lipo balance så dom är balanserade ordentligt..

Tack för hjälpen och gott nytt år alla..

Andreas
Beroende
Inlägg: 1078
Blev medlem: fre jun 01, 2007 11:17
Ort: Tibro

Inlägg av Andreas » mån jan 03, 2011 11:56

Då va ackarna laddade till 5000mAh, bilen gick i tre minuter sedan skenade den och fartreglaget fattade eld som tur va va jag där och släckte med snö så det blev inga skador utöver fartreglaget men reglaget är ju skrot faan :?
Jag tog isär fartreglaget och det sitter två kondingar i det och båda har exploderat och en tanke är ju att jag gjort nåt fel, men kan jag har gjort det? Ackarna är laddade till 8,4v och 5000mAh, reglaget ska tåla 16,8v så egentligen kan jag väl inte gjort nåt annorlunda eller??

Ingen som vet nån som har ett liggandes ska va ett evx-2 till traxxas...

Skriv svar