Lj 70 Trailbil

Visa upp dina byggbilder på ditt projekt här

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

Hasse
OffroadGeek
Inlägg: 4395
Blev medlem: mån feb 27, 2006 22:58
Ort: Skogen

Lj 70 Trailbil

Inlägg av Hasse » lör feb 17, 2007 19:37

Då var det dax att börja byggandet av Enterprise3.

Tanken är att fixa det på två helger, vilket innebär att hunden lämnas bort och jag kommer att köra direkt från jobb till verkstan för att avlsuta jobbandet på natten till måndagen :twisted:

Bil: Lj70
Motor: B23E
Låda: Aw 71 automat
F-låda: Volvo valp
Axlar: Lj70
Kardan axlar: Volvo 240
Fjädrar fram: Volvo 145 bak "förstärkta"
Fjädar bak: Reanult 12
Fälgar: Orginal med bead locks
Däck: 34/9,50x15 Super swamper TSL
Inredning: Rensad på allt
Utrustning: Plast stolar, 4 punktsbälte, Bur modell "nascar", "Himma" gjord soppetank, Bantad förare; Nödvändiga mätare från BILTEMA.
Senast redigerad av Hasse den mån maj 21, 2007 22:53, redigerad totalt 5 gång.

Whistler
Forumräv
Inlägg: 522
Blev medlem: ons mar 01, 2006 0:33
Ort: Ängelholm
Kontakt:

Inlägg av Whistler » lör feb 17, 2007 20:10

Tja vi vet ju att du kan vara snabb på det om du vill :wink:

Ska bli mycket intressant att se :D

Hasse
OffroadGeek
Inlägg: 4395
Blev medlem: mån feb 27, 2006 22:58
Ort: Skogen

Inlägg av Hasse » lör feb 17, 2007 20:13

Pjockes bead locks tog 1 timme att "löda" på plats, så ibland e jag snabb :wink:

jojann
Hemmastadd
Inlägg: 237
Blev medlem: sön apr 23, 2006 9:33
Ort: kulltorp
Kontakt:

Inlägg av jojann » mån feb 26, 2007 11:16

när kommer bilderna så vi får se lite då
hur går det med bygget

RogerÅ
Avstängd
Inlägg: 5625
Blev medlem: fre nov 03, 2006 13:23

Inlägg av RogerÅ » mån feb 26, 2007 11:26

jag väntar med spänt på bilder med lite text till :wink:

mattebigge
4x4xnerd
Inlägg: 5922
Blev medlem: mån nov 13, 2006 22:12
Ort: Söderhamn
Kontakt:

Inlägg av mattebigge » tis feb 27, 2007 22:14

:no pics:
Det är inte farten som dödar, det är smällen!!
It´s not the fart that kills, it´s the smell!!

Whistler
Forumräv
Inlägg: 522
Blev medlem: ons mar 01, 2006 0:33
Ort: Ängelholm
Kontakt:

Inlägg av Whistler » ons feb 28, 2007 10:57

Första "helgen" har inte infallit än. Det kommer nog snart skall ni se

Hasse
OffroadGeek
Inlägg: 4395
Blev medlem: mån feb 27, 2006 22:58
Ort: Skogen

Inlägg av Hasse » fre mar 02, 2007 12:27

Första helgen börjar imorrn :wink:
Hämtar hem låda, kardaner, mm ikväll så på lördag trillar allt ner i pannrummet :D

Hasse
OffroadGeek
Inlägg: 4395
Blev medlem: mån feb 27, 2006 22:58
Ort: Skogen

Inlägg av Hasse » sön mar 04, 2007 19:31

Ja då vart första helgen avklarad och det blev soffvärmning :D

Har man ingen egen verkstad får man boka in sig hos snälla med tävlande som har det. så till nästa helg är det inbokat hjärt transplation i E3

Ps: automaten blide en Aw 71 istället :D

MrHawk
Moderator
Inlägg: 8401
Blev medlem: tor nov 10, 2005 20:49
Ort: Hestra
Kontakt:

Inlägg av MrHawk » sön mar 11, 2007 11:21

Bild

Bild
I aim to misbehave

pjocke
Veteran
Inlägg: 2156
Blev medlem: sön feb 12, 2006 20:50
Ort: Malmö

Inlägg av pjocke » sön mar 11, 2007 15:20

Efter lite smygkikande kan jag meddela att det blir FINT. Hasse är duktig... och jävligt effektiv :)

Hasse
OffroadGeek
Inlägg: 4395
Blev medlem: mån feb 27, 2006 22:58
Ort: Skogen

Inlägg av Hasse » mån mar 12, 2007 12:12

Tackar så väldans pjocke :D

Hasse
OffroadGeek
Inlägg: 4395
Blev medlem: mån feb 27, 2006 22:58
Ort: Skogen

Inlägg av Hasse » mån mar 19, 2007 9:17

Jaha! Då vart kraft överföringen på plats :D

Enda strulet var bakre kardanen men det är löst efter nattens sovande, det blir toyota kardan bak och toyota/volvo fram.

Vad återstår då!! inredning, fälgar/däck, laga ramen, montera fjädrar, båge, och den förhatliga eldragningen :D och om 2 veckor är första tävlingen :shock:

Men skamm den som ger sig :D

Bilder kommer när dom blivit genom gångna

Hasse
OffroadGeek
Inlägg: 4395
Blev medlem: mån feb 27, 2006 22:58
Ort: Skogen

Inlägg av Hasse » tor mar 22, 2007 12:18

Snälla vänner! diskutera gärna bilen men inte om ni gillar 4:or eller v8:or........

Bilen byggs enligt kajsa vargs linje "tager vad man haver" och jag har hellre en bil som inte står på nosen bara för att jag ska ha ett coolt ljud, visst fanken är det gött med v8:a men vikten killar!!

bilen ska vara lätt för att inte slita på mekaniken :D

Hasse
OffroadGeek
Inlägg: 4395
Blev medlem: mån feb 27, 2006 22:58
Ort: Skogen

Inlägg av Hasse » tor mar 22, 2007 21:54

Motorn hade rätt pris ;) men det verkar som att det blir en helt annan drivlina som jag bytar till :shock: för att få bättre vinkel på bakkardanen.

Om jag behåller turbomotorn så ska den modifieras för att ladda från lite över tomgång samt ändrad stallspeed i turbinen.

Skriv svar