Generator??

Allt som rör Suzuki

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

Tony
Forumräv
Inlägg: 933
Blev medlem: tor okt 19, 2006 0:40
Ort: Äspered

Generator??

Inlägg av Tony » ons feb 28, 2007 0:05

Min bil dör när jag vinchar, Jag vinchar alltid med lite varv tills jag är "loss" sen det sista kör jag på tomgång och det tar slut på batteriet så jag behöver starthjälp för att gåigång igen. Den startar alltid annars även om den stått ett tag, undrar om det beror på generatorn, batteriet eller vinchen (Julas stora). Går det byta kol i generatorn "lätt" eller måste man löda?
Om man byter generatorn vad finns det för alternativ som passar direkt på (om det inte är orginal då förstås). Om det är batteriet ska man välja ett fritidsbatteri eller bilbatteri?, tänker på Amp styrka, vet att Optima är att föredra men lite för dyra. Många frågor men tacksam för all hjälp jag kan få :D :D

RogerÅ
Avstängd
Inlägg: 5625
Blev medlem: fre nov 03, 2006 13:23

Re: Generator??

Inlägg av RogerÅ » ons feb 28, 2007 1:02

Tony skrev:Min bil dör när jag vinchar, Jag vinchar alltid med lite varv tills jag är "loss" sen det sista kör jag på tomgång och det tar slut på batteriet så jag behöver starthjälp för att gåigång igen. Den startar alltid annars även om den stått ett tag, undrar om det beror på generatorn, batteriet eller vinchen (Julas stora). Går det byta kol i generatorn "lätt" eller måste man löda?
Om man byter generatorn vad finns det för alternativ som passar direkt på (om det inte är orginal då förstås). Om det är batteriet ska man välja ett fritidsbatteri eller bilbatteri?, tänker på Amp styrka, vet att Optima är att föredra men lite för dyra. Många frågor men tacksam för all hjälp jag kan få :D :D
jag körde med dubbla geniratorer på min vitara det funkade fint :wink:

(bara ett av många förslag)

mattebigge
4x4xnerd
Inlägg: 5922
Blev medlem: mån nov 13, 2006 22:12
Ort: Söderhamn
Kontakt:

Inlägg av mattebigge » ons feb 28, 2007 2:15

Ingen vits med större eller dubbla batterier om generatorn är kass, en del kör med separat generator med tillhörande batteri, som bara matar extrautrustning, typ winch, arbetsbelysning mmdå har du alltid mos i startbatteriet,..
Det är inte farten som dödar, det är smällen!!
It´s not the fart that kills, it´s the smell!!

Mathias T
4x4xnerd
Inlägg: 6345
Blev medlem: fre feb 24, 2006 20:53
Ort: Nol

Inlägg av Mathias T » ons feb 28, 2007 8:19

Har du en 413 med orginalgenerator så är den bara på 45A,men det låter mest som ett dåligt batteri då generatorn aldrig klarar av att ge den strömmen som en winch vill ha.
En annan aspekt är att ett kass batteri gärna dödar winchmotorer.
Riktigt batteri och riktiga kablar är viktigare än en jättegenerator.

Det går relativt enkelt att montera en 70Amp geneartor från en 80-tals mazda 323/626 på en 413
"If speed kills,then suzukidrivers must live forever"

RogerÅ
Avstängd
Inlägg: 5625
Blev medlem: fre nov 03, 2006 13:23

Inlägg av RogerÅ » ons feb 28, 2007 9:38

mattebigge skrev:Ingen vits med större eller dubbla batterier om generatorn är kass, en del kör med separat generator med tillhörande batteri, som bara matar extrautrustning, typ winch, arbetsbelysning mmdå har du alltid mos i startbatteriet,..
ja som jag hade & kommer i fortsättningen ha :wink:

Tony
Forumräv
Inlägg: 933
Blev medlem: tor okt 19, 2006 0:40
Ort: Äspered

Inlägg av Tony » ons feb 28, 2007 12:54

Det är en Samurai -88. Vad är att rekomendera för batteri bil eller fritids??

RogerÅ
Avstängd
Inlägg: 5625
Blev medlem: fre nov 03, 2006 13:23

Inlägg av RogerÅ » ons feb 28, 2007 14:06

Tony skrev:Det är en Samurai -88. Vad är att rekomendera för batteri bil eller fritids??
ett så stort du bara kan tänkas få dit så klart (ampärmässigt)

Mathias T
4x4xnerd
Inlägg: 6345
Blev medlem: fre feb 24, 2006 20:53
Ort: Nol

Inlägg av Mathias T » ons feb 28, 2007 15:38

Viktigt vid winchkörning är hur mycket amp som går att få ut och det mäts i CCA har jag för mig.
Tudors fritidsbatteri tyckte jag inte var någon höjdare
"If speed kills,then suzukidrivers must live forever"

El Jefe
Rutinerad
Inlägg: 357
Blev medlem: tis nov 14, 2006 16:50
Ort: Motala
Kontakt:

Inlägg av El Jefe » ons feb 28, 2007 16:25

Om jag inte missminner mig så är fritidsbatterier inte tänkta till att leverera stora "snabba" strömmar, utan mera tänkt för mindre förbrukare under lång tid.
Medans Startbatteriet är tänkt till det motsatta! typ så...
Rätta mig om jag har fel
Vill man kan man!

Lasse Suzican
4x4xnerd
Inlägg: 6984
Blev medlem: fre feb 24, 2006 19:10
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Lasse Suzican » ons feb 28, 2007 17:14

El Jefe skrev:Om jag inte missminner mig så är fritidsbatterier inte tänkta till att leverera stora "snabba" strömmar, utan mera tänkt för mindre förbrukare under lång tid.
Medans Startbatteriet är tänkt till det motsatta! typ så...
Rätta mig om jag har fel
Helt rätt.... Dessutom så klarar "fritids" bättre av djupurladdningar än ett startbatteri....
// Lasse
Fast ledamot i ETC & teknisk chef för Eurotrial.

All 4 wheels must participate, lock up your axles!!!

Mathias T
4x4xnerd
Inlägg: 6345
Blev medlem: fre feb 24, 2006 20:53
Ort: Nol

Inlägg av Mathias T » ons feb 28, 2007 20:48

Det brukar vara skaktåligare också
"If speed kills,then suzukidrivers must live forever"

Tony
Forumräv
Inlägg: 933
Blev medlem: tor okt 19, 2006 0:40
Ort: Äspered

Inlägg av Tony » mån mar 05, 2007 15:28

Har bytt batteri och bilen startar mycket "lättare" nu men har inte provat vinchen än. Satte i ett start batteri på 60 amp från varta och hoppas att jag klarar mig med det annar blir det generator byte. Tack för all hjälp 8)

Tony
Forumräv
Inlägg: 933
Blev medlem: tor okt 19, 2006 0:40
Ort: Äspered

Inlägg av Tony » mån mar 12, 2007 20:59

Jag hoppas att Optima gul är bra för jag fick ett på jobbet som dom inte har använt på länge, så det sitter på laddning i suzukin nu (Bra att jobba kommunalt ibland) :lol: Så varta batterit får bli reserv 8)

Marcus
OffroadGeek
Inlägg: 4857
Blev medlem: sön feb 26, 2006 19:40
Ort: Borås
Kontakt:

Inlägg av Marcus » mån mar 12, 2007 22:46

Tony skrev:Jag hoppas att Optima gul är bra för jag fick ett på jobbet som dom inte har använt på länge, så det sitter på laddning i suzukin nu (Bra att jobba kommunalt ibland) :lol: Så varta batterit får bli reserv 8)
Värt att notera är att Optima kräver laddning med speciell laddare, pga konstruktionen krävs en högre laddspänning för att kunna fylla batteriet helt.
En standardgenerator levererar 14.4 volt, Optima kräver 14,7 volt switchat. Med andra ord - det krävs stödladdning med jämna mellanrum för att hålla batteriet fräscht.

Har batteriet stått en längre tid så kan det vara kört... kolla så spänningen är över 12,3-12,4 Volt, annars kan det vara svårt att få det att ta laddning....
Red Winch, precision-engineered performance products for 4X4 vehicles
Återförsäljare för Red-Winches, Goodwinch, Trail-Gear och Offroad Armory.

Följ oss på Facebook: https://www.facebook.com/groups/omwsweden/" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.offroadmetalworx.se/

http://www.red-winches.com

http://www.goodwinch.com

http://www.trail-gear.com

Tony
Forumräv
Inlägg: 933
Blev medlem: tor okt 19, 2006 0:40
Ort: Äspered

Inlägg av Tony » mån mar 12, 2007 23:25

Om man sätter dit en större generatod då :?: :?

Skriv svar