Nybliven Geländewagenägare. Vad gör jag nu???

Landrover, Volvo, Mercedes, Lada M.fl.

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

Clementson
Nybörjare
Inlägg: 6
Blev medlem: tis feb 01, 2011 20:34

Nybliven Geländewagenägare. Vad gör jag nu???

Inlägg av Clementson » tis feb 01, 2011 20:56

Har sedan många år tillbaka gått och önskat mig en Mercedes Geländewagen, och för några dagar sedan gick drömmen i uppfyllelse. Köpte en brun och stor på blocket. Det är en 300 ge från 1991.
Efter att ha kört den från Värmland till Skåne upptäckte jag att det finns mycket småfix att pilla med (något annat hade jag i och för sig inte räknat med när det gäller en bil som är 20 år gammal). Frågan är vad som bör prioriteras? Lister runt dörrarna är kass och det läcker in vatten i bilen. Centrallåset (?) är trasigt, likaså fönsterhissar. Slitna däck och en del rost här och där.
Jag kan ingenting om bilar. Köpte den här bilen av ren kärlek och vill den väl.
Om jag nu skall lägga lite pengar på bilen så vill jag ju att det skall vara på rätt saker. Har ni andra tips på vad jag skall se upp med eller kolla upp? Jag antar att det finns mycket...
Jag tar tacksamt emot tips på bra verkstäder i västra Skåne.
Snälla, hjälp en kvinna i nöd som köpt en bil av kärlek.

carfrigge
Veteran
Inlägg: 2410
Blev medlem: tor maj 10, 2007 21:06
Ort: Linköping

Re: Nybliven Geländewagenägare. Vad gör jag nu???

Inlägg av carfrigge » tis feb 01, 2011 21:28

Clementson skrev:Har sedan många år tillbaka gått och önskat mig en Mercedes Geländewagen, och för några dagar sedan gick drömmen i uppfyllelse. Köpte en brun och stor på blocket. Det är en 300 ge från 1991.
Efter att ha kört den från Värmland till Skåne upptäckte jag att det finns mycket småfix att pilla med (något annat hade jag i och för sig inte räknat med när det gäller en bil som är 20 år gammal). Frågan är vad som bör prioriteras? Lister runt dörrarna är kass och det läcker in vatten i bilen. Centrallåset (?) är trasigt, likaså fönsterhissar. Slitna däck och en del rost här och där.
Jag kan ingenting om bilar. Köpte den här bilen av ren kärlek och vill den väl.
Om jag nu skall lägga lite pengar på bilen så vill jag ju att det skall vara på rätt saker. Har ni andra tips på vad jag skall se upp med eller kolla upp? Jag antar att det finns mycket...
Jag tar tacksamt emot tips på bra verkstäder i västra Skåne.
Snälla, hjälp en kvinna i nöd som köpt en bil av kärlek.

Hej & välkommen hit!

Jag skulle själv börja med att byta alla oljor/vätskor/filter, rejäl service mao.
Rundsmörjning (det finns ett gäng smörjkoppar)
Elhissar/c-lås är väl ingen högprio i första läget.
Är det ingen rost i ram/chassie kan det vara läge att vänta till våren med sandpapper & färgbättring.

Robusta bilar är det som du kanske känner till dock kräver dom ju sedvanlig service/underhåll som alla andra. Var 12:e månad/1200mil är en lämplig intervall.


Vad är huvudsyftet med bilen, dra släp eller bara komma längre ut i svampskogen ? :wink:

Serviceställen i ditt område känner jag inte till men ett klassiskt upplägg vid sådan sökning är väl att besöka ett gäng mindre verkstäder i din närhet och värdera hur du blir bemött och hur stället ser ut rent allmänt, även fråga jobbarkompisar/vänner kan ge effekt.

Lycka till

//F
Senast redigerad av carfrigge den ons mar 16, 2011 16:35, redigerad totalt 2 gång.
*Fredrik Bergström*

http://lastbilsservice.org/" onclick="window.open(this.href);return false;



Kör:
300GD
X5 35D

noodlesswe
Beroende
Inlägg: 1225
Blev medlem: tis nov 30, 2010 18:39
Ort: Göteborg

Inlägg av noodlesswe » tis feb 01, 2011 21:34

Tjosan och välkommen.
ennu en gw på forumet. kul att se själv har jag ju hafft min i ca 3 månader :-D
// Noodles aKa Andreas

Gwagen Wolf 240(GD) nu mera TD swb 1989
Jeep Wrangler sahara limited 2.8 crd 2007

Clementson
Nybörjare
Inlägg: 6
Blev medlem: tis feb 01, 2011 20:34

Inlägg av Clementson » ons feb 02, 2011 10:00

Tack för svar!
Jo bilen kommer i första hand skumpa runt på landet med ungar och hundar. Det är ju den långa varianten och med godkänd för 6 passagerare iom de två fällbara sätena bak. Förvånad över att Svensk bilprovning godkänt iom avsaknad av bilbälten på fällsätena?

Jag kommer omedelbart se till at alla oljor etc gås igenom och smörjning mm som du tipsade om. Funderar kring däckval. Just nu sitter sommardäck på vanliga 16 tums fälgar. Det medföljde även vid köpet 4 st Bridgestone 31 x10,5 på 15tums fälgar. Dock är ett av dem helt nedslitet (!?) och de andra tre är av hyfsat god kavalitet. Borde jag byta ut alla fyra? Har tittat på Cooper som var vettiga i pris.

Motorn verkar surra på fint och inget övrigt skrammel från växellåda el dyl. Ska ta rätt på lite merca-kontakter. Men gissar att jag får hitta någon som är duktig på rostbekämpning!
För övrigt-Gud vad det är roligt att köra den!! Längtar ut till någon farlig skog och testa lite. Fortsätter att tacksamt ta emot tips. Köpte den som rolig extrabil men inser snabbt att den förtjänar bättre öde än att misskötas och rosta sönder. Det här ska en rolig värld att lära känna.
Mvh Linda

Mahindra
Forumräv
Inlägg: 962
Blev medlem: lör jun 10, 2006 22:16
Ort: Staffanstorp

Inlägg av Mahindra » ons feb 02, 2011 19:13

Tjena

Du har ett PM.

carfrigge
Veteran
Inlägg: 2410
Blev medlem: tor maj 10, 2007 21:06
Ort: Linköping

Inlägg av carfrigge » ons feb 02, 2011 20:14

Cooper eller BF goodrich lägger jag mina röster på.

AT-mönster om du önskar den lilla komfort man kan få & MT om du vill gå "all-in" direkt 8)


och om du inte redan visste så..
AT = all terrain (snällare mönster)
MT = mud terrain (aggresivare mönster)


Upp med bilder nu ! :wink:


//F




Clementson skrev:Tack för svar!
Jo bilen kommer i första hand skumpa runt på landet med ungar och hundar. Det är ju den långa varianten och med godkänd för 6 passagerare iom de två fällbara sätena bak. Förvånad över att Svensk bilprovning godkänt iom avsaknad av bilbälten på fällsätena?

Jag kommer omedelbart se till at alla oljor etc gås igenom och smörjning mm som du tipsade om. Funderar kring däckval. Just nu sitter sommardäck på vanliga 16 tums fälgar. Det medföljde även vid köpet 4 st Bridgestone 31 x10,5 på 15tums fälgar. Dock är ett av dem helt nedslitet (!?) och de andra tre är av hyfsat god kavalitet. Borde jag byta ut alla fyra? Har tittat på Cooper som var vettiga i pris.

Motorn verkar surra på fint och inget övrigt skrammel från växellåda el dyl. Ska ta rätt på lite merca-kontakter. Men gissar att jag får hitta någon som är duktig på rostbekämpning!
För övrigt-Gud vad det är roligt att köra den!! Längtar ut till någon farlig skog och testa lite. Fortsätter att tacksamt ta emot tips. Köpte den som rolig extrabil men inser snabbt att den förtjänar bättre öde än att misskötas och rosta sönder. Det här ska en rolig värld att lära känna.
Mvh Linda
*Fredrik Bergström*

http://lastbilsservice.org/" onclick="window.open(this.href);return false;



Kör:
300GD
X5 35D

Rossi
Forumräv
Inlägg: 681
Blev medlem: lör maj 19, 2007 11:29
Ort: Borås

Re: Nybliven Geländewagenägare. Vad gör jag nu???

Inlägg av Rossi » tor feb 03, 2011 20:08

Clementson skrev:Har sedan många år tillbaka gått och önskat mig en Mercedes Geländewagen, och för några dagar sedan gick drömmen i uppfyllelse. Köpte en brun och stor på blocket. Det är en 300 ge från 1991.

Geländewagen är en underbar bil, så jag får väl nästan gratulera dig med ditt bilköp :D

Efter att ha kört den från Värmland till Skåne upptäckte jag att det finns mycket småfix att pilla med (något annat hade jag i och för sig inte räknat med när det gäller en bil som är 20 år gammal). Frågan är vad som bör prioriteras? Lister runt dörrarna är kass och det läcker in vatten i bilen. Centrallåset (?) är trasigt, likaså fönsterhissar. Slitna däck och en del rost här och där.
Jag kan ingenting om bilar. Köpte den här bilen av ren kärlek och vill den väl.

Det är skönt att se att du inte har allt för högt uppskruvade förväntningar. De flesta andra bilar har ju trots allt hunnit bli nya bilar igen vid 20 års ålder. Kör man Ford har den väl hunnit bli ny både en och två gånger :wink:
När det gäller vattenläckan så undrar jag om du "vet" att det kommer från dörrpackningarna, eller om det är något du tror? Vart samlas vattnet? Luktar det glykol i bilen kan det komma från värmepaketet t ex. Annars är det ganska vanligt att tätningarna runt torkaarmarna glappar och det rinner inn vatten den vägen


Om jag nu skall lägga lite pengar på bilen så vill jag ju att det skall vara på rätt saker. Har ni andra tips på vad jag skall se upp med eller kolla upp? Jag antar att det finns mycket...

Har du några vibrationer i bilen? Om inte, så tyder det på att bilen är bra i drivlinan om inte annat. Skaffa dig en rejäl verkstadsdomkraft, om du inte redan har det förstås, lyft upp bilen och känn efter så att hjullagren är bra runt om. När bilen står parkerad på ett plant underlag, kolla så att bilen står rakt. Det är ganska vanligt att en bakfjäder är knäckt och i så fall lutar bilen lite, ofta åt förarsidan till. När jag ändå pratar fjädrar så är det en god idé att kolla innfästningen till fjädrar och stötdämpare bak då dessa har en trist ovana att rosta sönder. Hur är bilen annars med tanke på rost? Titta på karossen under baklyktorna och inne i skärmarna.

Jag tar tacksamt emot tips på bra verkstäder i västra Skåne.
Snälla, hjälp en kvinna i nöd som köpt en bil av kärlek.

Vem kan motstå en kvinna i nöd egentligen? Tyvärr vet jag dock inte en gnutta om verkstäder i Skåne...

noodlesswe
Beroende
Inlägg: 1225
Blev medlem: tis nov 30, 2010 18:39
Ort: Göteborg

Inlägg av noodlesswe » tor feb 03, 2011 21:16

Hejsan
well de finns i alla fall 2 GW ägare i den delen av landet :-) Mahindra
och marenen befinner sig ju båda i Staffanstorp.

dom bore ju kunna ha koll på verkstäder.
// Noodles aKa Andreas

Gwagen Wolf 240(GD) nu mera TD swb 1989
Jeep Wrangler sahara limited 2.8 crd 2007

Clementson
Nybörjare
Inlägg: 6
Blev medlem: tis feb 01, 2011 20:34

Inlägg av Clementson » tor feb 03, 2011 21:20

Tack, vilket fantastiskt forum detta är. Vad snälla ni är :D
Just nu står hon uppstallad i ett garage och väntar på att jag ska bestämma mig för vilka nya däck det ska bli. Sen ska jag ta lärdom av era tips och ser fram emot att ha en körklar tysk och törstig kärra till våren.

(Förresten tror ni någon är intresserad av de där bridgestonedäcken (31x10.5) varav ett är helt nedslitet?)

carfrigge
Veteran
Inlägg: 2410
Blev medlem: tor maj 10, 2007 21:06
Ort: Linköping

Inlägg av carfrigge » tor feb 03, 2011 21:31

Clementson skrev:Tack, vilket fantastiskt forum detta är. Vad snälla ni är :D
Just nu står hon uppstallad i ett garage och väntar på att jag ska bestämma mig för vilka nya däck det ska bli. Sen ska jag ta lärdom av era tips och ser fram emot att ha en körklar tysk och törstig kärra till våren.

(Förresten tror ni någon är intresserad av de där bridgestonedäcken (31x10.5) varav ett är helt nedslitet?)

Ta en bild & lägg ut en annons här på forumet annars kan du ju alltid bygga gungor till kidsen av dom :)



//F
*Fredrik Bergström*

http://lastbilsservice.org/" onclick="window.open(this.href);return false;



Kör:
300GD
X5 35D

Rossi
Forumräv
Inlägg: 681
Blev medlem: lör maj 19, 2007 11:29
Ort: Borås

Inlägg av Rossi » tor feb 03, 2011 21:49

Hej igen Linda,

Om du inte kommer köra avancerad offroad med din bil så skulle jag definitivt rekommendera att du köper gatdäck, inte mud terrain. All Terrain är nog det grövsta jag skulle monterat på bilen med det användningsområdet, men om du vill ha grövre däck så är det naturligtvis upp till dig själv. Framkomligheten med en Geländewagen på 31-32" AT-däck är oavsett betydligt bättre än de flesta någonsinn vågar ta reda på....
Det är dock ganska bra på alla sätt och vis att ha lite större däck än originalt. Det ser framförallt bättre ut med minimum 31"-däck på Geländewagen 8)

Vad har du annars för planer för bilen?

Några bilder av vrålåket vore uppskattat :D

tersan
Hemmastadd
Inlägg: 162
Blev medlem: tis nov 03, 2009 14:40
Ort: Tåby, Vikbolandet

Inlägg av tersan » fre feb 04, 2011 14:11

noodlesswe skrev:Hejsan
well de finns i alla fall 2 GW ägare i den delen av landet :-) Mahindra
och marenen befinner sig ju båda i Staffanstorp.

dom bore ju kunna ha koll på verkstäder.
Mahindra verkar byta bil ungefär som vi andra byter skjorta... men det finns fler GW här nere. Jag har en (köpt av Mahindra, faktiskt), och även min granne. Förre ägaren till mitt hus har flera...

GW är ganska enkelt uppbyggd, så vilken kompetent verkstad som helst bör klara av en sån. Själv skruvar jag hemma, men jag tror att min granne vänder sig Nya Bilverkstaden i Anderslöv.

noodlesswe
Beroende
Inlägg: 1225
Blev medlem: tis nov 30, 2010 18:39
Ort: Göteborg

Inlägg av noodlesswe » fre feb 04, 2011 14:15

se de fanns ju en hel hög med GW ägare i din region :-D
// Noodles aKa Andreas

Gwagen Wolf 240(GD) nu mera TD swb 1989
Jeep Wrangler sahara limited 2.8 crd 2007

marenen
Hemmastadd
Inlägg: 133
Blev medlem: lör jan 24, 2009 14:13
Ort: Blentarp
Kontakt:

Inlägg av marenen » ons mar 09, 2011 19:59

noodlesswe skrev:Hejsan
well de finns i alla fall 2 GW ägare i den delen av landet :-) Mahindra
och marenen befinner sig ju båda i Staffanstorp.

dom bore ju kunna ha koll på verkstäder.
Får komma med en uppdatering, Har flyttat till blentarp...
Har inte koll på någon bra GW verkstad då jag skruvar hemma.

Ställer gärna upp för g-wagen ägare.

300 GD
Användare
Inlägg: 22
Blev medlem: tor mar 03, 2011 19:50

Inlägg av 300 GD » ons mar 16, 2011 11:08

Glöm inte att verkligen understryka för din mek det som carfrigge tog upp, att ge den halva miljon med smörjnipplar ordentligt med fett. något jag tror många som inte har vana av bilen slarvar med. dom tre jag mekat med hade samtliga vad jag kunde ana helt snustorra kardanknutar och kved efter fett. :?

Skriv svar