Keyzex Cherokee XJ - 88

Visa upp dina byggbilder på ditt projekt här

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

keyzex
Rutinerad
Inlägg: 466
Blev medlem: tis aug 17, 2010 0:53

Keyzex Cherokee XJ - 88

Inlägg av keyzex » sön feb 20, 2011 22:19

Nu är jag ju drabbad av en sjukdom utan namn men i diagnosen finns inslag av impulsköp av diverse bilprojekt.

Så nu har jag köpt en Jepp Cherokee XJ -88 till ett mycket facilt pris.

Den har förvarats i varmgarage, och förra ägaren är bilelektriker så han har dragit om en massa kablage, karossen har lite ytrost, detta på grund av att den är nedmattat och förbered för omlackering.

Det som är att göra på den innan besiktning är som vanligt att gå igenom bromsarna, det saknas bakruta, byta ut de slitna sommardäcken plus allt man inte vet om ännu !

Tanken är att denna skall bli bruksbil, då tanten vägrar skutta fram i Fronteran ”eller j*vla pansarvagnen som hon kallar den”

Fast nu vet man ju inte hur sjukdomen utvecklar sig när jag har besiktigat Cherokeen.

Nu till de första frågorna till er som kan den här bilen. ”ingen instruktionsbok”.

Hastighetsmätaren är trasig, är det vajer på 88:an?

I vilket läge skall automaten vara i när man lägger 4X4 ?

Det fanns mycket att välja på i 4X4 läge - full time -part time vad är skillnaden?

Har lärt mig att det finns inga dumma frågor eller hur.

Jag fick med en 15 liters hink med bultar muttrar brickor i olika dimensioner i plast förpackningar, och ett antal meter svart och röd kabel för att göra egna startkablar eller dra dom under bilen om man vill ha winchen bak.

Jag lär nog återkomma med frågor, jo en till, det verkar vara krångligt med inställning för värmen vindrutesymbol finns ju, men inte fötter, hmmm

Bild

Bild
Inget 4x4 för tillfället.
Lider av Jeep abstinens.

BertilLindgren
Användare
Inlägg: 60
Blev medlem: lör dec 18, 2010 22:06
Ort: Kungslena
Kontakt:

Inlägg av BertilLindgren » sön feb 20, 2011 23:03

Fulltime: när du vill även på torr väg mitdiff öppen
Parttime: bara ibland och då underlaget är slipprigt låst mittdiff

Vik ned solskyddet på förarsidan kan sitta en dekal där

keyzex
Rutinerad
Inlägg: 466
Blev medlem: tis aug 17, 2010 0:53

Inlägg av keyzex » sön feb 20, 2011 23:13

BertilLindgren skrev:Fulltime: när du vill även på torr väg mitdiff öppen
Parttime: bara ibland och då underlaget är slipprigt låst mittdiff

Vik ned solskyddet på förarsidan kan sitta en dekal där
Felet jag gör ofta är att jag blir så exalterad när jag kommer hem med något nytt så jag kollar inte det sannolikaste först. :rodnar:

Så jag gick ut nu och kollade dit tips.

Pluspoäng till dig, visst satt den där uppe förklaringen.

Nu kan vi stryka det frågetecknet.

Tackar..
Inget 4x4 för tillfället.
Lider av Jeep abstinens.

keyzex
Rutinerad
Inlägg: 466
Blev medlem: tis aug 17, 2010 0:53

Dragkrok

Inlägg av keyzex » mån feb 21, 2011 11:47

Nu är den dold under presenning i väntan på varmare klimat.

Men jag tog bort draget, problemet är att det ända läge på triplexet som går att få i rätt lodrätt läge är den för sprint, om jag drar ut den spak märkt 2 på bilden kan jag vrida det till olika lägen men inget gör så att 50 kulan hamnar rätt.

Men jag kan dra i spaken märkt 2 och hur lätt som helst dra loss draget.

Är jag på rätt spår om jag tror att det är den lilla knoppen märkt 1, som skall kunna dras ut för att justera 50 – 60 kula till rätt läge?

I så fall så är den för tillfället omöjlig att rubba, vrider jag på knoppen så gängar jag bara bort knoppen, hängde någon med på hur jag menar?

Bild
Bild
Inget 4x4 för tillfället.
Lider av Jeep abstinens.

Spikey
Rutinerad
Inlägg: 293
Blev medlem: sön jan 03, 2010 3:38
Ort: Enköping

Inlägg av Spikey » mån feb 21, 2011 13:59

Spak 2 är väll bara för att kunna ta bort draget.
Så är det på min iaf, eller om man vill kunna vrida undan det för att inte ha det som ett jordankare.
Min ser lika ut förutom att jag bara har 50kula.
SÅLD
Cherokee XJ -88 höjd 4 "
32" MAXXIS BUCKSHOT MUDDER

keyzex
Rutinerad
Inlägg: 466
Blev medlem: tis aug 17, 2010 0:53

Inlägg av keyzex » mån feb 21, 2011 19:39

Spikey skrev:Spak 2 är väll bara för att kunna ta bort draget.
Så är det på min iaf, eller om man vill kunna vrida undan det för att inte ha det som ett jordankare.
Min ser lika ut förutom att jag bara har 50kula.
Mitt drag har fyra hål som jag kan välja att låta spaken märkt 2 glida in i, men inget av dessa lägen ger mig 50 kulan i rätt läge.

Så problemet finns kvar..

Bild
Inget 4x4 för tillfället.
Lider av Jeep abstinens.

Spjutet
Guru
Inlägg: 3287
Blev medlem: tis sep 11, 2007 20:51
Ort: Bollebygd N 57° 39.459', E 12° 37.967'
Kontakt:

Inlägg av Spjutet » mån feb 21, 2011 19:44

Det är SPAK 1 du ska använda för att vrida draget.


Ta bort SMÖRJKOPPEN åsså börjar du att hälla/spraya i ROSTLÖSARE typ WD40 eller liknande.


Sen så är det ENBART själva DRAGDELEN som skall gå att vrida. Återigen så tar du fram ROSTLÖSAREN..


Eller så tar du helt sonika och sänker ner HELA dragmojängen i en hink full med DIESEL. Låt det sedan stå några dagar så ska du se att all gammal SMÖRJA/FETT har löst upp sig och du kan vrida runt själva draget.


Efteråt så sätter du tillbaka SMÖRJKOPPEN och trycker i nåt bra fett. Vrid draget under tiden som du trycker i fett, så att det kommer in ÖVERALLT.


:wink:
AUKTORISERAD DÄCKDÅRE!!!

Mail: enesberg[A]gmail.com

keyzex
Rutinerad
Inlägg: 466
Blev medlem: tis aug 17, 2010 0:53

Inlägg av keyzex » mån feb 21, 2011 19:57

Spjutet skrev:Det är SPAK 1 du ska använda för att vrida draget.


Ta bort SMÖRJKOPPEN åsså börjar du att hälla/spraya i ROSTLÖSARE typ WD40 eller liknande.


Sen så är det ENBART själva DRAGDELEN som skall gå att vrida. Återigen så tar du fram ROSTLÖSAREN..


Eller så tar du helt sonika och sänker ner HELA dragmojängen i en hink full med DIESEL. Låt det sedan stå några dagar så ska du se att all gammal SMÖRJA/FETT har löst upp sig och du kan vrida runt själva draget.


Efteråt så sätter du tillbaka SMÖRJKOPPEN och trycker i nåt bra fett. Vrid draget under tiden som du trycker i fett, så att det kommer in ÖVERALLT.


:wink:
Tackar för det svaret.

Det var det jag misstänkte men var osäker, ned i diesel säger Du så då får det bli det för det verkar enklast.

Så om några dagar får vi se hur det blev.

Detta forum måste vara det bästa som finns, det finns ju alltid någon med en lösning på det flesta frågor man behöver lösa här i livet, allt ifrån vedpannans funktion till dragkrokens.

:tumbup:
Inget 4x4 för tillfället.
Lider av Jeep abstinens.

Spjutet
Guru
Inlägg: 3287
Blev medlem: tis sep 11, 2007 20:51
Ort: Bollebygd N 57° 39.459', E 12° 37.967'
Kontakt:

Inlägg av Spjutet » mån feb 21, 2011 20:03

BildBild
AUKTORISERAD DÄCKDÅRE!!!

Mail: enesberg[A]gmail.com

BertilLindgren
Användare
Inlägg: 60
Blev medlem: lör dec 18, 2010 22:06
Ort: Kungslena
Kontakt:

Inlägg av BertilLindgren » tis feb 22, 2011 6:57

keyzex skrev:
BertilLindgren skrev:Fulltime: när du vill även på torr väg mitdiff öppen
Parttime: bara ibland och då underlaget är slipprigt låst mittdiff

Vik ned solskyddet på förarsidan kan sitta en dekal där
Felet jag gör ofta är att jag blir så exalterad när jag kommer hem med något nytt så jag kollar inte det sannolikaste först. :rodnar:

Så jag gick ut nu och kollade dit tips.

Pluspoäng till dig, visst satt den där uppe förklaringen.

Nu kan vi stryka det frågetecknet.

Tackar..
För mig tog det tre veckor att hitta solskyddet... ;)

Finnpower
Veteran
Inlägg: 2305
Blev medlem: sön mar 02, 2008 19:52
Ort: Robertsfors

Inlägg av Finnpower » tis feb 22, 2011 8:42

På alla triplex jag har haft så har lilla manöverknoppen suttit på på höger sida överkant. dvs jag tror att nån har monterat den 180grader fel.
Snälla, skriv långsamt så jag oxå hinner läsa...

keyzex
Rutinerad
Inlägg: 466
Blev medlem: tis aug 17, 2010 0:53

Inlägg av keyzex » tis feb 22, 2011 12:47

Finnpower skrev:På alla triplex jag har haft så har lilla manöverknoppen suttit på på höger sida överkant. dvs jag tror att nån har monterat den 180grader fel.
Din knivskarpa iakttagelse angående manöver-knoppen är helt korrekt.

Fick ju tips om att slänga ned den i diesel, men jag är så otålig så jag skruvade bort manöver knoppen och den var ju rostig och full med intorkat gammalt fet.

Men med lite arbete med knoppen, och sedan spraya in Feltemas bromsrengöring i hållet, sedan pressa in glidmedel så blev slutresultat att nu går det och dra ut knoppen, vrida draget och så glider knoppen så fint in i hålet för det läge där jag vill ha den.

”jag pratar hål i draget” :rodnar:

Bild
Nu kan jag inte göra mer med Cherokeen på grund av kyla och brist på garage, så jag skall lära tanten klyva ved.
Inget 4x4 för tillfället.
Lider av Jeep abstinens.

Finnpower
Veteran
Inlägg: 2305
Blev medlem: sön mar 02, 2008 19:52
Ort: Robertsfors

Inlägg av Finnpower » ons feb 23, 2011 0:18

Även en blind höna...
Nu kan jag säga till mina vänner att jag har haft rätt en gång i varjefall....
Snälla, skriv långsamt så jag oxå hinner läsa...

keyzex
Rutinerad
Inlägg: 466
Blev medlem: tis aug 17, 2010 0:53

Inlägg av keyzex » tis mar 08, 2011 20:20

Nu har jag fått lite gjort, ruta på plats, tackbågar, något bättre däck och en massa småpill.

Tänkte besiktiga om någon vecka, men idag tog jag ut den på en tur i snö och upp över stenhårda snövallar, det var en rolig upplevelse.

Nu har jag ett dilemma, jag har ju verkligen uppskattat min Frontera, men den framkomlighet som Cherokeen visade prov på idag gör att jag är tveksam till mina bil innehav, jag provade att upprepa några manövrar med Fronteran som Cherokeen klarade med glans.

Jag kom inte i närheten av Cherokeens framfart med Fronteran.

Det känns som att vi har växt ifrån varandra jag och Opeln.

Går det bra besiktningen säljer jag nog Fronteran.

Bild
Inget 4x4 för tillfället.
Lider av Jeep abstinens.

swe-birdy
Användare
Inlägg: 38
Blev medlem: mån aug 02, 2010 1:16
Ort: Vara
Kontakt:

Inlägg av swe-birdy » sön apr 03, 2011 20:17

Finnpower skrev:På alla triplex jag har haft så har lilla manöverknoppen suttit på på höger sida överkant. dvs jag tror att nån har monterat den 180grader fel.
tänkte prcis samma sak när jag såg bilderna draget satt upp och ned :D
en får va som man e när man inte blev som man skulle.

Skriv svar