Sida 1 av 2

Dieseldoris

Postat: tor mar 30, 2006 22:49
av patrol
Beställde en kcr-box till dieseldoris för några veckor sedan, men fick till svar igår att det inte funkar eftersom jag har en mekanisk pump på min bil.

:twisted: :twisted: Ahaaa.........tänkte jag.

Nu har jag skruvat, kollat och pillat lite, så nu vet jag hur man ställer på en dieselpump.

Jag ska bara pilla dit en laddtrycksmätare sen kommer lite bilder och beskrivning till er som vill ha lite mer orr i maskin och svartrök i skogen :lol: :lol:

//micke

Postat: tor mar 30, 2006 23:18
av Mathias T
Gissar att du har en sådan här pump


Bild


Mer hur den justeras finns här
http://dodgeram.org/tech/dsl/more_power/Power_ve.htm

Hoppas det inte är cherokeedieseln som du trimmar för dom håller knappt ihop med orginal laddtryck.
Det blir grymmt mycket mer värmeutveckliong i motorn och har dom taskigt konstruerade toppar och kylsystem från början så är det att be efter bekymmer

Postat: fre mar 31, 2006 9:15
av patrol
Va Fan :evil: :evil: Nu jag blir suuur :lol: talar du av egen erfarenhet eller har du hört rykten om vm-dieselns värmekänslighet?

Problemet med vm är inte värmeutvecklingen under körning utan värmestegring när motorn stannats. Den skjuter upp tempen när cirkulationen slutar.

Blir det så stor skillnad på värmeutvecklingen?

Jag har en polare med iof den äldre 2,1 liters motorn som laddar0,8bar
och den bara tuffar och går.

Är det någon här som har erfarenhet av att ställa på en vm-diesel?

//micke

Postat: fre mar 31, 2006 13:14
av Thomas i Värsta
Mathias brukar veta vad han pratar om......
Men pröva vetja! :twisted:

Postat: fre mar 31, 2006 18:43
av TMT
när vi ändå tjatar om att ställa upp pumpar på dieslar här, någon som vet hur fan man ställer upp en radpump om man inte hittar någon juster skruv?

typ MB diesel som dessutom sitter jävligt trångt.

Postat: fre mar 31, 2006 19:16
av trooper
Ett annat stort problem med vm-dieslarna är att folk byter olja alldeles för sällan.
När jag skulle montera vipparmar/stötstänger på min Xj efter att först ha klämt dit 4 nya toppar såg jag att stötstänger /vipparmar va helt kass :( .
Så det blev till att beställa lyftare/vippor/stötstänger.
Daimler-Chrysler hade 7 :shock: lyftare på huvudlagret i Stenkullen.
Så det blir till att vänta till måndag innan en lyftare kommer från Hannover.

Blir så jävla trött jämt på att nästan aldrig nåt ska finnas i lager nånstans :cry: .
I dag på jobbet skulle jag ha tag i en torkarmodul till en Cheva s10a,en grej man byter rätt så ofta.
På jobbet fanns ingen,ringde us-center Åbro,Sjölands,Cadillac Stockholm,Åbergs,Norrlans custom.
Ingen hade denna del som man byter ganska ofta på hyllan :evil: :evil: .
Så istället får man klämma dit en ny torkarmotor för 3ggr priset.

Postat: fre mar 31, 2006 23:29
av Mathias T
patrol skrev:Va Fan :evil: :evil: Nu jag blir suuur :lol: talar du av egen erfarenhet eller har du hört rykten om vm-dieselns värmekänslighet?

Problemet med vm är inte värmeutvecklingen under körning utan värmestegring när motorn stannats. Den skjuter upp tempen när cirkulationen slutar.

Blir det så stor skillnad på värmeutvecklingen?

Jag har en polare med iof den äldre 2,1 liters motorn som laddar0,8bar
och den bara tuffar och går.

Är det någon här som har erfarenhet av att ställa på en vm-diesel?

//micke

Om vi säger så!
Range rover körde också med samma motor ett tag i början innan dom tröttnade,det säger väl det mesta eller :roll: :roll:
Det är tempen i förbränningsrummen som gör att det blir sprickor,inte den du ser på mätaren

Postat: fre mar 31, 2006 23:34
av Mathias T
TMT skrev:när vi ändå tjatar om att ställa upp pumpar på dieslar här, någon som vet hur fan man ställer upp en radpump om man inte hittar någon juster skruv?

typ MB diesel som dessutom sitter jävligt trångt.
Den är inte så kul att pilla med :?
Bild

Lite översättning om du inte kan finska :wink: :wink:

First text:
Idle fine tuning

Second text
Idle coarse tuning.
-CCW decreases idle rpm.
- Should be adjusted ~same amount of degrees as full load

Third text:
Max RPM
- CW increases

Fourth text:
Full load fueling
- CCW increases
- 10% per turn

Postat: lör apr 01, 2006 9:54
av TMT
Mathias T skrev:
TMT skrev:när vi ändå tjatar om att ställa upp pumpar på dieslar här, någon som vet hur fan man ställer upp en radpump om man inte hittar någon juster skruv?

typ MB diesel som dessutom sitter jävligt trångt.
Den är inte så kul att pilla med :?
Bild

Lite översättning om du inte kan finska :wink: :wink:

First text:
Idle fine tuning

Second text
Idle coarse tuning.
-CCW decreases idle rpm.
- Should be adjusted ~same amount of degrees as full load

Third text:
Max RPM
- CW increases

Fourth text:
Full load fueling
- CCW increases
- 10% per turn
ja okej hmm.... är det den stoooora i mitten man ska skruva in så långt det går då eller?

fanns ju massa juster skruvar.


den tredje och den fjärde och ev den andra kanske den första också hn..

Postat: mån apr 03, 2006 12:08
av patrol
Aloha!!

Nu har jag lite mer kött på benen vad gäller VM-diesel.

Ladddluftskylningen är kasst underdimensionerd, en miniatyr intercooler och långa gummislangar, medför varm luft.

När bilen stannas och cirkulationen slutat går tempen upp i topparna, startas bilen varm så har vattnet svårt att komma fram till toppen pga värmen.

Summa summarum, det lutar åt att klämma dit en intercooler till och byta ut slangarna mot rör av metall som lättare avleder värmen samt montera en elpump till kylsystemet med timer.

Sen får vi hålla tummarna

//micke

Postat: mån apr 03, 2006 21:42
av Jeepjensa
Tja sätt en elmortor på vattenpumpen samma som man monterar på jäkare finns hos Hansen.

Postat: mån apr 03, 2006 22:02
av Mathias T
Tänk på att skruva upp laddtrycket samtidigt som bränslet,svartrök betyder för mycket bränsle och då springer temperaturen i höjden ruskigt fort.
dieselar mår bäst med ett luftöverskott medans bensinmotorer är tvärt om.

Postat: ons apr 05, 2006 6:58
av patrol
Nu är laddluften lite kallare. Elvattenpumpen kommer nog idag.

Sen skruvas effekten upp.

Bild

Postat: ons apr 05, 2006 9:44
av Mathias T
Ladda inte på för mycket bara :lol: :lol:
Bild
Bild

Postat: ons apr 05, 2006 19:07
av Malle
OJ :shock: Snacka om ögonblicksbild 8)