fd. Formula offroad Jeep, nu CRAWLER i skala 1/8
Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk
fd. Formula offroad Jeep, nu CRAWLER i skala 1/8
Håller på med ett FormulaOffroad-bygge. Hade egentligen tänkt bygga en rockcrawler, men insåg ganska snabbt att det går för långsamt. Kanske i framtiden någon gång.
Tankarna jag hade bakom bygget var att försöka få till en hyfsat realistisk jeep. Dvs stela axlar, kardandrift, fyrlänk, röram i stål osv...
Bilen som jag valde att basera bygget på är en Kyosho Mad Force. Den har ju stela axlar och i princip färdiga fästen för fyrlänk. sedan ser ju de axlarna hyfsat verklighetstrogna ut också.
Styrningen vill jag försöka undbvika att sätta servot på axeln. Funderar på att vinkla ner servoräddaren som en pitman arm. Dock tror jag det kommer bli ganska kraftig vinkel på styrstaget och med det kommer det bli en hel del bump-steer. får se hur jag gör.
En omgång långslagiga stötdämpare köpte jag av "Skogsvild"
Mad forcens växellåda är inte den starkaste. Dessutom saknar den både back och skydd mot illvillig natur. Med råd från "Skogsvild" så köpte jag en växellåda från en Traxxas Revo. Revons yttre drivaxlar är ju dessutom ganska lika riktiga kardanaxlar, så ett gäng sådan köptes också. Passade på att skaffa en 3-kanalig radio också, när jag ändå var igång.
Karossen är ju förutbestämt att det skall vara en Jeep iom att jag är Jeep-människa, så jag köpte in en HPI Wrangler TJ Rubicon kaross som senare skall målas i teamets färger.
En formula Offroadbil är ju inte komplett utan en uppsättning paddeldäck. För att få ner storleken lite mer mot vad som är skalaenligt så köpte jag ett gäng Panther 1/10 Paddeldäck. aeställde även breddande Maximizer Beadlockfälgar till dessa.
jag hade tänkt att använda orginalmotorn i Mad Forcen, men efter att den börjat strula, så bestämde jag mig för att köpa en ny. Valet blev en Ofna Force.28 med trimpipa. Borde räcka för att få Jeepen upp i backarna.
Ytterligare delar som jag går och väntar på är ny fyrabackars koppling med kullagrad klocka, krängningshämmare och en massa mindre detaljer som länkage, filter osv.
...och nu till lite bilder:
Slängde under axlarna lite snabb för att se hur det såg ut:
Det är här jag är nu. Går i skrivande stund och väntar på det mesta av de beställda grejorna. Motorn beställde jag så sent som i går.
Tankarna jag hade bakom bygget var att försöka få till en hyfsat realistisk jeep. Dvs stela axlar, kardandrift, fyrlänk, röram i stål osv...
Bilen som jag valde att basera bygget på är en Kyosho Mad Force. Den har ju stela axlar och i princip färdiga fästen för fyrlänk. sedan ser ju de axlarna hyfsat verklighetstrogna ut också.
Styrningen vill jag försöka undbvika att sätta servot på axeln. Funderar på att vinkla ner servoräddaren som en pitman arm. Dock tror jag det kommer bli ganska kraftig vinkel på styrstaget och med det kommer det bli en hel del bump-steer. får se hur jag gör.
En omgång långslagiga stötdämpare köpte jag av "Skogsvild"
Mad forcens växellåda är inte den starkaste. Dessutom saknar den både back och skydd mot illvillig natur. Med råd från "Skogsvild" så köpte jag en växellåda från en Traxxas Revo. Revons yttre drivaxlar är ju dessutom ganska lika riktiga kardanaxlar, så ett gäng sådan köptes också. Passade på att skaffa en 3-kanalig radio också, när jag ändå var igång.
Karossen är ju förutbestämt att det skall vara en Jeep iom att jag är Jeep-människa, så jag köpte in en HPI Wrangler TJ Rubicon kaross som senare skall målas i teamets färger.
En formula Offroadbil är ju inte komplett utan en uppsättning paddeldäck. För att få ner storleken lite mer mot vad som är skalaenligt så köpte jag ett gäng Panther 1/10 Paddeldäck. aeställde även breddande Maximizer Beadlockfälgar till dessa.
jag hade tänkt att använda orginalmotorn i Mad Forcen, men efter att den börjat strula, så bestämde jag mig för att köpa en ny. Valet blev en Ofna Force.28 med trimpipa. Borde räcka för att få Jeepen upp i backarna.
Ytterligare delar som jag går och väntar på är ny fyrabackars koppling med kullagrad klocka, krängningshämmare och en massa mindre detaljer som länkage, filter osv.
...och nu till lite bilder:
Slängde under axlarna lite snabb för att se hur det såg ut:
Det är här jag är nu. Går i skrivande stund och väntar på det mesta av de beställda grejorna. Motorn beställde jag så sent som i går.
Senast redigerad av Whistler den tis mar 11, 2008 14:14, redigerad totalt 1 gånger.
Tja, nu kommer jag inte ihåg exakta uppgifter, men jag kan ju höfta lite...
Priser är med eventuell frakt men utan tull, de flesta går ändå helt utan tull då de mycket trevliga människor jag handlat av skriver ner priserna kratigt till mig
Axlarna kommer från min Mad Force - 0kr
Radio, mottagare, drivaxlar, kristaller och växellåda - ca 1200kr på ebay
Kontrollenhet "optidrive" till växellådan - 70kr på ebay
Karossen - 400kr från rc-webshop
Motor, pipa, bränsleslang, luftfilter, extra filter, bränslefilter, filterolja, after run olja, 2 glödstift, korkar till bränsleflaska, mini flames paintmask - 2200kr från rc-zone i usa
Däck och fälgar från tower hobbies - en tusing har jag för mig...
Luftfilter, bränsletank, monteringsrör och tankskydd, länkage växellda, kopplingsklocka, fyrabackars koppling, krängningshämmare, låsskruv till kardaner och en medbringare mot skivbromsen - 750kr på everöds rc
Priser är med eventuell frakt men utan tull, de flesta går ändå helt utan tull då de mycket trevliga människor jag handlat av skriver ner priserna kratigt till mig
Axlarna kommer från min Mad Force - 0kr
Radio, mottagare, drivaxlar, kristaller och växellåda - ca 1200kr på ebay
Kontrollenhet "optidrive" till växellådan - 70kr på ebay
Karossen - 400kr från rc-webshop
Motor, pipa, bränsleslang, luftfilter, extra filter, bränslefilter, filterolja, after run olja, 2 glödstift, korkar till bränsleflaska, mini flames paintmask - 2200kr från rc-zone i usa
Däck och fälgar från tower hobbies - en tusing har jag för mig...
Luftfilter, bränsletank, monteringsrör och tankskydd, länkage växellda, kopplingsklocka, fyrabackars koppling, krängningshämmare, låsskruv till kardaner och en medbringare mot skivbromsen - 750kr på everöds rc
MMMM nu börjar det ramla in saker ser jag
Ser ut som du inte behöver förlänga revo drivaxlarna men man kanske luras av bilden eller??
Åhhh väntar med spänning på fortsättning av byggandet och sen få se slutresultatet
Keep up the good work!!!
Ser ut som du inte behöver förlänga revo drivaxlarna men man kanske luras av bilden eller??
Åhhh väntar med spänning på fortsättning av byggandet och sen få se slutresultatet
Keep up the good work!!!
*SÅLD* suzuki med tgb 20 portaler, B23E, spiraler runt om och stora däck *SÅLD*
Just nu har jag ingen jeep och satsar på crosskariären men dyker rätt leksak upp blir det comeback inom offroaden
Just nu har jag ingen jeep och satsar på crosskariären men dyker rätt leksak upp blir det comeback inom offroaden
Fick hem ännu ett paket idag, från Everöds hobby. Kan inte annat än starkt rekommendera dem. Skitsnabb leverans och trevlig personal.
Innehöll: Luftfilter, tank, tankhållare, länkageset, krängningshämmare, kopllingsklocka och fyrabackars koppling.
Insåg sedan att jag missat ett par saker, så ett ny beställning hos Everöds på 2st servon, en medbringare mot bromsskivan och 6 låsskruvar till kardanerna, är lagd.
Innehöll: Luftfilter, tank, tankhållare, länkageset, krängningshämmare, kopllingsklocka och fyrabackars koppling.
Insåg sedan att jag missat ett par saker, så ett ny beställning hos Everöds på 2st servon, en medbringare mot bromsskivan och 6 låsskruvar till kardanerna, är lagd.
Fick inte så jätemycket gjort pga stand up comedy på dumburken, men lite fick jag gjort iaf. Har böjt och lödat dit rören som kommer utgöra en del av bottenplattan och delvis bära upp växellådan. Så nu början man få en ganska bra idé om hur högt chassit kommer bli, dvs som det är nu...
Skall försöka jaga rätt på en digital köksvåg lagom till att jag får hem alla delar. Iom att den kommer gå i ganska branta backar så vill jag ju gärna ha ganska låg tungdpunkt, säger sig själv, men även en majoritet av vikten fram. Kommer sikta på någonstans i regionen 65-70% av vikten på framhjulen.
Sedan har vi ju det här med vridet i drivlinan iom kardandrift. För att motverka det kommer jag lägga runt 55% av vikten på den sidan som vill gå uppåt vid fullt gaspådrag.
Vet inte om jag har nämnt det tidigare, men motorn kommer inte att sitta bak som på de flesta jag sett, utan framför växellådan, i mitten framifrån sett. Tyckte det kunde vara coolt med kyltornet stickande upp ur motorhuven, typ som en extremt ful kompressor eller något. Är dock inte 100% bokat än. Rören jag lade underst nu sist är placerad mitt i bilen, så skulle jag ångra mig och vända på låda och motor så går det fortfarande bra.
I morgon siktar jag på att få gjort innanför grillen samt baken fram till mitten.
Skall försöka jaga rätt på en digital köksvåg lagom till att jag får hem alla delar. Iom att den kommer gå i ganska branta backar så vill jag ju gärna ha ganska låg tungdpunkt, säger sig själv, men även en majoritet av vikten fram. Kommer sikta på någonstans i regionen 65-70% av vikten på framhjulen.
Sedan har vi ju det här med vridet i drivlinan iom kardandrift. För att motverka det kommer jag lägga runt 55% av vikten på den sidan som vill gå uppåt vid fullt gaspådrag.
Vet inte om jag har nämnt det tidigare, men motorn kommer inte att sitta bak som på de flesta jag sett, utan framför växellådan, i mitten framifrån sett. Tyckte det kunde vara coolt med kyltornet stickande upp ur motorhuven, typ som en extremt ful kompressor eller något. Är dock inte 100% bokat än. Rören jag lade underst nu sist är placerad mitt i bilen, så skulle jag ångra mig och vända på låda och motor så går det fortfarande bra.
I morgon siktar jag på att få gjort innanför grillen samt baken fram till mitten.
Ny uppdatering. Har gjort lite på bakändan. Hade ett par skarvar som av någon anledning helt enkelt inte ville smälta ihop ordentligt. Skall ta med mig chassit till jobbet och se om jag kan göra något åt dem med gasvets. I värsta fall Mig'ar jag fast skiten. Det funkar inte med några svaga leder iaf.
Uppdatering. Har inte fått något byggt på bilen. Däremot har jag fått hem däcken och trots de motsägelser jag i efterhand hittade på Tower Hiobbies hemsida så passade däck och fälg ihop.
Jag hade beställt rock rings också men eftert övervägande så ansåg jag dels att det var snyggare utan och dels att utan dem så kan inte lika mycket skit fastna i fälgarna.
Fick bland annat en köksvåg i födelsedagspresent så nu kan jag börja väga in dem. Bilen väger med delarna på bilden nedan just nu 2.7kg. Axlarna med däck/fälg står för ganska exakt 1kg stycket, Ramen 400g och låda+kardaner 300g.
Anledningen till att det bara är en axel på bilden är att den andra reservaxeln jag har är paj i båda ändar...
Bilen kommer att vara lite högre än den är på bilden...
Något jag märkte med fälgarna är att de hamnar på samma spårvidd, ungefär, som Mad Forcens orginal. Fälgarna är ju mindre, men de breddar 3/4" utåt har jag för mig, så...
It´s going to be huge...
Kommer försöka komma på någon lösning att täta axelrören från smuts utifrån också då de är stora smutsfällor. Har ett par idéer, får se hur det blir...
Jag hade beställt rock rings också men eftert övervägande så ansåg jag dels att det var snyggare utan och dels att utan dem så kan inte lika mycket skit fastna i fälgarna.
Fick bland annat en köksvåg i födelsedagspresent så nu kan jag börja väga in dem. Bilen väger med delarna på bilden nedan just nu 2.7kg. Axlarna med däck/fälg står för ganska exakt 1kg stycket, Ramen 400g och låda+kardaner 300g.
Anledningen till att det bara är en axel på bilden är att den andra reservaxeln jag har är paj i båda ändar...
Bilen kommer att vara lite högre än den är på bilden...
Något jag märkte med fälgarna är att de hamnar på samma spårvidd, ungefär, som Mad Forcens orginal. Fälgarna är ju mindre, men de breddar 3/4" utåt har jag för mig, så...
It´s going to be huge...
Kommer försöka komma på någon lösning att täta axelrören från smuts utifrån också då de är stora smutsfällor. Har ett par idéer, får se hur det blir...
-
- Beroende
- Inlägg: 1438
- Blev medlem: tor feb 23, 2006 10:00
- Ort: småland-ryd
- Kontakt:
den kommer blir riktigt häftig!
Cherokee XJ on 39.5's IROK
http://www.facebook.com/Cherokee.Woody" onclick="window.open(this.href);return false;
Chevrolet k20 dually dragbil
https://www.facebook.com/pages/Chevrole ... 6201527986" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.facebook.com/Cherokee.Woody" onclick="window.open(this.href);return false;
Chevrolet k20 dually dragbil
https://www.facebook.com/pages/Chevrole ... 6201527986" onclick="window.open(this.href);return false;