vart köper man creepy crawler

Allmän diskussion om allt som har med offroad, 4x4 och terrängbilar att göra.

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

woody
Användare
Inlägg: 84
Blev medlem: ons okt 10, 2007 21:47

vart köper man creepy crawler

Inlägg av woody » lör jun 25, 2011 18:37

Är det någon som säljer dessa i sverige just nu. 38"or
Det blir nog bra..

Spjutet
Guru
Inlägg: 3287
Blev medlem: tis sep 11, 2007 20:51
Ort: Bollebygd N 57° 39.459', E 12° 37.967'
Kontakt:

Inlägg av Spjutet » lör jun 25, 2011 19:14

Blir nog svårt att hita några 38" Creepy i Svea Rike just nu.

Är tyvärr ingen som importerar för tillfället.


Möjligtvis att du kan hitta nån firma i Norge som importerar Creepy, Norge är ju som bekant inte med i EU. Och när man inte är med i EU så gäller helt andra importregler.


:wink:
AUKTORISERAD DÄCKDÅRE!!!

Mail: enesberg[A]gmail.com

Mbomelin
Hemmastadd
Inlägg: 179
Blev medlem: mån maj 21, 2007 17:40
Kontakt:

Inlägg av Mbomelin » lör jun 25, 2011 21:49

Det är inte import som är problemet.
Problemet är att däcket inte uppnår bullerkraven. Det spelar ingen roll om du köper dem i Norge eller Tyskland eller Tahiti, det är fortfarande du själv som åker på det om polis eller bilprovning upptäcker det.
Däck som inte uppnår kraven finns att köpa i, och går att importera till Sverige. Dock måste företaget som säljer det upplysa om att det är ett tävlingsdäck som inte är gatlegalt.

BorkJonas
Guru
Inlägg: 3556
Blev medlem: ons feb 15, 2006 12:20
Ort: Äspered

Inlägg av BorkJonas » lör jun 25, 2011 21:55

Mbomelin skrev:Det är inte import som är problemet.
Problemet är att däcket inte uppnår bullerkraven. Det spelar ingen roll om du köper dem i Norge eller Tyskland eller Tahiti, det är fortfarande du själv som åker på det om polis eller bilprovning upptäcker det.
Däck som inte uppnår kraven finns att köpa i, och går att importera till Sverige. Dock måste företaget som säljer det upplysa om att det är ett tävlingsdäck som inte är gatlegalt.
Vem säljer dessa däck i Sverige då?

Mvh// Jonas
//Jonas
Red-Winches Offroad Racing Sweden

Spjutet
Guru
Inlägg: 3287
Blev medlem: tis sep 11, 2007 20:51
Ort: Bollebygd N 57° 39.459', E 12° 37.967'
Kontakt:

Inlägg av Spjutet » lör jun 25, 2011 22:05

Mbomelin skrev:Det är inte import som är problemet.
Problemet är att däcket inte uppnår bullerkraven. Det spelar ingen roll om du köper dem i Norge eller Tyskland eller Tahiti, det är fortfarande du själv som åker på det om polis eller bilprovning upptäcker det.
Däck som inte uppnår kraven finns att köpa i, och går att importera till Sverige. Dock måste företaget som säljer det upplysa om att det är ett tävlingsdäck som inte är gatlegalt.

Njae... :?

Du har delvis rätt.


Det är inte BULLERPROBLEMET som är störst, utan detta med HA-oljan.


Alla däck som är LT-märkta i belastningsindex är FRÅNTAGET BULLERKRAVEN. (allt detta enligt en stor däckimportör av just terrängdäck)


Just HA-oljan är ju en tillsats i gummit för att få rätt egenskaper, mjukt, slitstarkt osv... Men HA-oljan är ju inte bra för miljön!

Och tillverkarna har inte löst detta på däck större än 35" (generellt). Finns vissa däck som är fria från HA-olja även större storlekar. Tror att Cooper har nåt typ 37x12,50-18 STT eller liknande som är godkänt fortfarande. Dock är detta RADIALDÄCK som inte är jättehållbart för tuff offroadkörning.


Och detta med att företaget måste upplysa om att det inte är godkänt för gata... DÅ FÅR DOM HELLER INTE SÄLJA DET!!


Och sen tror jag inte att varken POLIS eller SBP har en aning omvilka däck som är gjorda med HA-olja eller inte har passerat BULLERSPÄRREN.


:wink:
AUKTORISERAD DÄCKDÅRE!!!

Mail: enesberg[A]gmail.com

Peterw
Hemmastadd
Inlägg: 204
Blev medlem: ons jan 24, 2007 20:50
Ort: Östersund/Sundsvall

Inlägg av Peterw » lör jun 25, 2011 22:14

""""""Typgodkända däck
När du köper nya däck ska du se till att de är typgodkända: antingen E-märkta eller e-märkta.


Däcken ska vara typgodkända enligt ECE-reglemente 30, EG-direktiv 92/23/EEG eller ECE-reglemente 108 (regummerade däck).

Andra regler gäller för däck till fordon som är av 1980 års modell eller äldre. """"""

Detta är saxat från Transportstyrelsen, men som vanligt hänvisar dom till dra regler men varför kan dom inte länka eller skriva ut dessa alternativa regler.
Jag var i kontakt med vägverket fär ett antal år sedan då de var ansvariga för regler kring fordon,,och fick svaret "allt det du frågar om finns på våran hemsida" och då sa jag att det är omöjligt att hitta på eran hemsida för den är så ologisk uppbyggd. Det tyckte inte damen i luren men efter hon själv efter uppmaning från mig att leta upp just det jag sökte efter gav hon upp med svaret att "jag måste hålla med om att det var svårt att hitta nått på våra sidor"

är det nån som vet vad som gäller bilar äldre än -80 i däcksfrågan??
mvh
Peter W
Willys CJ3 -50

Spjutet
Guru
Inlägg: 3287
Blev medlem: tis sep 11, 2007 20:51
Ort: Bollebygd N 57° 39.459', E 12° 37.967'
Kontakt:

Inlägg av Spjutet » lör jun 25, 2011 22:21

Peterw skrev: är det nån som vet vad som gäller bilar äldre än -80 i däcksfrågan??

Det jag vet är att bilar äldre än 30 år, "veteraner" inte behöver ha vinterdäck iallafall.


Men skicka ett mail till Torsten på S.T.R.O, info@stro.se , och ställ den frågan.

Kan inte han svara på det, så kan ingen göra det!
AUKTORISERAD DÄCKDÅRE!!!

Mail: enesberg[A]gmail.com

Mbomelin
Hemmastadd
Inlägg: 179
Blev medlem: mån maj 21, 2007 17:40
Kontakt:

Inlägg av Mbomelin » sön jun 26, 2011 9:45

Och detta med att företaget måste upplysa om att det inte är godkänt för gata... DÅ FÅR DOM HELLER INTE SÄLJA DET!!
Så du menar att däckfirmorna inte får sälja däck som är för tävlingsbruk och inte är tillåtna på gatan?
Konstigt för jag har ban-däck som jag köpt från en svensk däckfirma...

Spjutet
Guru
Inlägg: 3287
Blev medlem: tis sep 11, 2007 20:51
Ort: Bollebygd N 57° 39.459', E 12° 37.967'
Kontakt:

Inlägg av Spjutet » sön jun 26, 2011 9:53

Mbomelin skrev:
Och detta med att företaget måste upplysa om att det inte är godkänt för gata... DÅ FÅR DOM HELLER INTE SÄLJA DET!!
Så du menar att däckfirmorna inte får sälja däck som är för tävlingsbruk och inte är tillåtna på gatan?
Konstigt för jag har ban-däck som jag köpt från en svensk däckfirma...
Nja, jo...


Ban-däck är ju en annan sak. Det finns ju tävlingsdäck som är D.O.T märkta oxå.



Men vi diskuterar TERRÄNGDÄCK i den här tråden. :roll:
AUKTORISERAD DÄCKDÅRE!!!

Mail: enesberg[A]gmail.com

Klason.jacob
Hemmastadd
Inlägg: 220
Blev medlem: lör jan 03, 2009 10:58
Ort: Växjö

Inlägg av Klason.jacob » sön jun 26, 2011 11:29

När jag kollade med sfro (efter som jag byggde som ombyggtfordon) Så sa dom att man var tvungen att ha däck som är e-märkt och s-märkt. Var det inte färdig byggt innan nov 2012 skulle däcken vara w-märkta (godkännda för 260 km/h.
Men hade man ett fordon som av 1980 eller äldre så måste däcken sakna ha-oljor men behöver inte ha e-s märkning.

Angående s-märkning (sound) så stod det i 4wheel drive.
Nästa problem för konsumenterna är , om inte än men snart, sound (ljud) och är ett EU-direktiv gällande däckbuller. Inte heller detta är någonting nytt. s-märkta däck ska sitta på personbilar från och med 1 oktober 2009.Ett par av undantagen från s-märkningen är dubbade vinterdäck , liksom regumerade däck. Men det datumet gäller personbilsdäck, inte c-däck (LT-light Truck). C-däcken delas in i olika klasser, förklarar Göran Andersson på transportstyrelsen. C1d har sektionsbredd 185-215 millimeter. Dessa klarar sig utan S-märkning fram till och med 1 oktober 2010. De däck som är över 215 millimeter kallas för C1e och är undantagna fram till 1 OKTOBER 2011.

Mbomelin
Hemmastadd
Inlägg: 179
Blev medlem: mån maj 21, 2007 17:40
Kontakt:

Inlägg av Mbomelin » mån jun 27, 2011 14:27

För att svara på grundfrågan så vet jag inte någon som har 38, 38.5 eller 40-däcken i Sverige. SBV har upp till 37'or.

BorkJonas
Guru
Inlägg: 3556
Blev medlem: ons feb 15, 2006 12:20
Ort: Äspered

Inlägg av BorkJonas » tis jun 28, 2011 8:32

Mbomelin skrev:För att svara på grundfrågan så vet jag inte någon som har 38, 38.5 eller 40-däcken i Sverige. SBV har upp till 37'or.
Kan du inte be Mats lägga upp prislista på de Creepy dimsioner han kan leverera i denna tråd!?
//Jonas
Red-Winches Offroad Racing Sweden

Micke valp
Beroende
Inlägg: 1032
Blev medlem: tor feb 23, 2006 7:59
Ort: Stockholm

Inlägg av Micke valp » tis jun 28, 2011 13:23

Kul att någon uppmärksammat artikeln i husorganet. Jag har flaggat för däckproblemet ett bra tag. Både vad gäller HA-oljor och buller.
Nu verkar det alltså som om importörerna stryper införseln av de "riktiga" däcken för att inte vara olagliga ut till konsument. Och det drabbar oss som kör offroad.
Hälsar Micke Valp, fd. Chefredaktör på 4 Wheel Drive. Byggen: Beowulf & Portal-Femman – Bägge väggodkända.
En 6-hjuling står också i garaget - som byggprojekt.
Nytt hobbyfordon: Snow Trac ST4 -81.

Om man vill ha något gratis – vad är det då värt?

Skriv svar