Sida 1 av 1
Tips på väldigt mjuka spiraler
Postat: tor jul 28, 2011 20:09
av Engman2
Håller på med ett litet projekt
och skulle behöva 2 st väldigt mjuka fjädrar
Och att jämnföra med så är fjädrar från en volvo 240 stenhårda men storleken på dom passar iallafall perfekt
Men vet nån om några spiraler som är väldigt mjuka, men inte ett dugg lika som 240:a fjädrarna så kanske man kan bygga om fästena lite
Nån som har nån bra idé på mjuka spiraler
Postat: tor jul 28, 2011 20:25
av Gustavsson
För en massa år sen när jag ville ha reda på fjäderkonstanten på mina fjädrar på bruksbilen (höll på med luftfjädringsprojekt då) så ringde jag till Lesjöfors som hade lista på alla fordonsfjädrar med fjäderkonstanter och längder på fjädrar! Testa där. Kanske behöver man en gnutta tur speciellt nu i semestern att hitta nån som vill ta sig tiden att bläddra i listorna, men det kan vara värt ett försök!
västerås
Postat: fre jul 29, 2011 19:58
av Ackeblack
västerås fjäderfabrik finns ju också, de drar fjädrar efter specifikation eller viktuppgifter/ önskningar och gör bra jobb efter vad jag hört...
Postat: fre jul 29, 2011 20:36
av Arne Karlsson
I trialsvängen användes det Renaultspiraler, långa o mjuka men kommer inte ihåg vilka spiraler det var, kontakta Westcoastspiders så kan de säkert berätta vilka det är.
MVH Arne
Postat: fre jul 29, 2011 21:55
av Engman2
Ackeblack skrev:västerås fjäderfabrik finns ju också, de drar fjädrar efter specifikation eller viktuppgifter/ önskningar och gör bra jobb efter vad jag hört...
Gustavsson skrev:För en massa år sen när jag ville ha reda på fjäderkonstanten på mina fjädrar på bruksbilen (höll på med luftfjädringsprojekt då) så ringde jag till Lesjöfors som hade lista på alla fordonsfjädrar med fjäderkonstanter och längder på fjädrar! Testa där. Kanske behöver man en gnutta tur speciellt nu i semestern att hitta nån som vill ta sig tiden att bläddra i listorna, men det kan vara värt ett försök!
okej tack för tippsen men det är ett ekonomi bygge så att beställa special fjädrar är inget allternativ
Det bästa vore om nån visste en specifik modell så man kan åka till biltema eller nån skrot
Postat: lör jul 30, 2011 0:46
av optodsl
Jag pratade med fjäderfabriken för nåt år sen och de var inte dyra, det kan löna sig att kolla
Postat: lör jul 30, 2011 8:58
av AndersW
Arne Karlsson skrev:I trialsvängen användes det Renaultspiraler, långa o mjuka men kommer inte ihåg vilka spiraler det var, kontakta Westcoastspiders så kan de säkert berätta vilka det är.
MVH Arne
renault 12 är det som normalt används, kostar ca 600:-/st
Postat: lör jul 30, 2011 13:18
av pigge
Någon stans på rejsa.nu skall det finnas en lista på fjäderkonstanter på alla biltemas fjädrar. Tror det var nån form av excel-ark.
Postat: lör jul 30, 2011 16:33
av Wältmeister
pigge skrev:Någon stans på rejsa.nu skall det finnas en lista på fjäderkonstanter på alla biltemas fjädrar. Tror det var nån form av excel-ark.
Tacksam om du eller någon annan ka precisera var exakt man finner listan på fjäderkonstanter.
Har förgäves varit inne och sökt på
www.rejas.nu
Postat: sön jul 31, 2011 2:27
av pigge
Postat: sön jul 31, 2011 14:32
av Engman2
Tackar för listan
Postat: mån aug 08, 2011 0:42
av hesselgren
fjädrarna som sitter på 780 å 760 med MKI multilinkbakaxel är liknande 240 i mått men mycke svampigare.. på multilinken sitter dom tillsammans med nivomater "självreglerande stötdämpare"