Upphänging
Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk
Upphänging
TJena.
tänkte ställa denna fråga främst till dig Jonas.
(lite var det ju för att få igång lite intressanta ämnen osså.)
hur brukar man bygga upphängingen på Formula bilar?
vi pratades vid någon gång om det men fan minnet är ju kortare än jag trodde.
var det bakaxeln som var stelare och bara följde med eller framaxeln?
tänkte ställa denna fråga främst till dig Jonas.
(lite var det ju för att få igång lite intressanta ämnen osså.)
hur brukar man bygga upphängingen på Formula bilar?
vi pratades vid någon gång om det men fan minnet är ju kortare än jag trodde.
var det bakaxeln som var stelare och bara följde med eller framaxeln?
-
- Forumräv
- Inlägg: 967
- Blev medlem: mån feb 13, 2006 8:15
- Ort: Hallabro, Ronneby Kommun
- Kontakt:
Bakaxlen brukar man ha rätt stum för att stabilisera upp bilen.
Antingen sätter man krängningshämmare eller kör man med "skiftnycklar" bak - typ Range Rover, G-Wagen eller Toyota.
Sen får man ju testa sig fram med hur man vill ha det.
Det är faktiskt fler och fler som går över ifrån skiftnycklar till att ha bra följsamhet i länksystemet och sätter dit en krängningshämmare istället.
Antingen sätter man krängningshämmare eller kör man med "skiftnycklar" bak - typ Range Rover, G-Wagen eller Toyota.
Sen får man ju testa sig fram med hur man vill ha det.
Det är faktiskt fler och fler som går över ifrån skiftnycklar till att ha bra följsamhet i länksystemet och sätter dit en krängningshämmare istället.
/ Jonas Engberg
http://www.engbergracing.com
http://www.engbergracing.blogspot.com
Jeep CJ7 -75 | Olds455cui | 35" MT
Calvinator -02 | Volvo 850R | Paddeldäck | 35" Bogger | 14" Alcoa
http://www.engbergracing.com
http://www.engbergracing.blogspot.com
Jeep CJ7 -75 | Olds455cui | 35" MT
Calvinator -02 | Volvo 850R | Paddeldäck | 35" Bogger | 14" Alcoa
-
- Forumräv
- Inlägg: 967
- Blev medlem: mån feb 13, 2006 8:15
- Ort: Hallabro, Ronneby Kommun
- Kontakt:
Antingen 3-link, 4-link eller K-länk brukar vara vanligast.TMT skrev:okej.
fram brukar man ha 4link? eller ngt annat?
/ Jonas Engberg
http://www.engbergracing.com
http://www.engbergracing.blogspot.com
Jeep CJ7 -75 | Olds455cui | 35" MT
Calvinator -02 | Volvo 850R | Paddeldäck | 35" Bogger | 14" Alcoa
http://www.engbergracing.com
http://www.engbergracing.blogspot.com
Jeep CJ7 -75 | Olds455cui | 35" MT
Calvinator -02 | Volvo 850R | Paddeldäck | 35" Bogger | 14" Alcoa
Åsa-Nisse skrev:Antingen 3-link, 4-link eller K-länk brukar vara vanligast.TMT skrev:okej.
fram brukar man ha 4link? eller ngt annat?
hmm men hur beter sig bilen i förhållande till de olika upphängningarna?
jag vet ju hur de alla ser ut men är dom lika stabila allihop?
visst 3link är väl inte mkt att hurra för känns det som.
men 4link och k-link?
-
- Forumräv
- Inlägg: 967
- Blev medlem: mån feb 13, 2006 8:15
- Ort: Hallabro, Ronneby Kommun
- Kontakt:
3 Link är vi nog ett gäng som åker med........TMT skrev:Åsa-Nisse skrev:Antingen 3-link, 4-link eller K-länk brukar vara vanligast.TMT skrev:okej.
fram brukar man ha 4link? eller ngt annat?
hmm men hur beter sig bilen i förhållande till de olika upphängningarna?
jag vet ju hur de alla ser ut men är dom lika stabila allihop?
visst 3link är väl inte mkt att hurra för känns det som.
men 4link och k-link?
Det blir ju lättare - du slipper ju ett stag - blir mera plats på vänstersidan om motorn m.m.
Annars är det väl i princip lika "lealöst" vilket man väljer.
/ Jonas Engberg
http://www.engbergracing.com
http://www.engbergracing.blogspot.com
Jeep CJ7 -75 | Olds455cui | 35" MT
Calvinator -02 | Volvo 850R | Paddeldäck | 35" Bogger | 14" Alcoa
http://www.engbergracing.com
http://www.engbergracing.blogspot.com
Jeep CJ7 -75 | Olds455cui | 35" MT
Calvinator -02 | Volvo 850R | Paddeldäck | 35" Bogger | 14" Alcoa
men om man bygger så som Micke har gjort på beuwolf 4link eller vad man kallar det. borde väl inte sno så mycket plats eller det kanske det gör?
borde inte 3linken typ Range rover fram (tänker jag på när jag säger 3länk) eller LC om man föredrar dom, ändra sina hjulvinklar när det flexar mycket neråt, det känns så med den klo fattningen dom har.
eller är jag ute och cyklar i kylan?
borde inte 3linken typ Range rover fram (tänker jag på när jag säger 3länk) eller LC om man föredrar dom, ändra sina hjulvinklar när det flexar mycket neråt, det känns så med den klo fattningen dom har.
eller är jag ute och cyklar i kylan?
-
- Forumräv
- Inlägg: 967
- Blev medlem: mån feb 13, 2006 8:15
- Ort: Hallabro, Ronneby Kommun
- Kontakt:
Nä 3-Länk är som en 4-link fast man tar bort ett stag.....TMT skrev:men om man bygger så som Micke har gjort på beuwolf 4link eller vad man kallar det. borde väl inte sno så mycket plats eller det kanske det gör?
borde inte 3linken typ Range rover fram (tänker jag på när jag säger 3länk) eller LC om man föredrar dom, ändra sina hjulvinklar när det flexar mycket neråt, det känns så med den klo fattningen dom har.
eller är jag ute och cyklar i kylan?
RR kan man nog kalla för 2-länk eller nått.
/ Jonas Engberg
http://www.engbergracing.com
http://www.engbergracing.blogspot.com
Jeep CJ7 -75 | Olds455cui | 35" MT
Calvinator -02 | Volvo 850R | Paddeldäck | 35" Bogger | 14" Alcoa
http://www.engbergracing.com
http://www.engbergracing.blogspot.com
Jeep CJ7 -75 | Olds455cui | 35" MT
Calvinator -02 | Volvo 850R | Paddeldäck | 35" Bogger | 14" Alcoa
Åsa-Nisse skrev:Nä 3-Länk är som en 4-link fast man tar bort ett stag.....TMT skrev:men om man bygger så som Micke har gjort på beuwolf 4link eller vad man kallar det. borde väl inte sno så mycket plats eller det kanske det gör?
borde inte 3linken typ Range rover fram (tänker jag på när jag säger 3länk) eller LC om man föredrar dom, ändra sina hjulvinklar när det flexar mycket neråt, det känns så med den klo fattningen dom har.
eller är jag ute och cyklar i kylan?
RR kan man nog kalla för 2-länk eller nått.
ja vänta nu är det inte så lasse har på suzican fram när jag tänkte efter,
jag är med iallaf på tänkandet,
den där RR upphängingen måste ju vara nästan kass igentligen?
men K länk fram bode vara bra?
då kan ju inte axeln röra sig i sidled när den flexar mycket, det borde den göra med ett panhard stag som man inte använder vid k-länk.
har jag rätt?
Tänk på en sak när det gäller RR länkarmar eller så kallade skiftnycklar.
När du vill ha mycke flex så påfrestas axelröret och fästen/bussningar väldigt hårt.
Prova teorin så här. Fäll ut en tumstock knyt händerna med ca 800mm mellan, ha raka armar och raka handleder.
Sänk ena armen. Tumstocken vrids. Har jag fel?
Formula bilar brukar inte ha lika bra flex som trialbilar å då funkar det säkert.
Jag röstar för k länk.
När du vill ha mycke flex så påfrestas axelröret och fästen/bussningar väldigt hårt.
Prova teorin så här. Fäll ut en tumstock knyt händerna med ca 800mm mellan, ha raka armar och raka handleder.
Sänk ena armen. Tumstocken vrids. Har jag fel?
Formula bilar brukar inte ha lika bra flex som trialbilar å då funkar det säkert.
Jag röstar för k länk.