Upphänging

Branta backar och grussprättande hör hemma här.

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

TMT
OffroadGeek
Inlägg: 4563
Blev medlem: ons feb 01, 2006 16:31
Ort: Vetlanda

Upphänging

Inlägg av TMT » mån feb 13, 2006 22:03

TJena.


tänkte ställa denna fråga främst till dig Jonas.
(lite var det ju för att få igång lite intressanta ämnen osså.)

hur brukar man bygga upphängingen på Formula bilar?
vi pratades vid någon gång om det men fan minnet är ju kortare än jag trodde.


var det bakaxeln som var stelare och bara följde med eller framaxeln?

Åsa-Nisse
Forumräv
Inlägg: 967
Blev medlem: mån feb 13, 2006 8:15
Ort: Hallabro, Ronneby Kommun
Kontakt:

Inlägg av Åsa-Nisse » tis feb 14, 2006 7:32

Bakaxlen brukar man ha rätt stum för att stabilisera upp bilen.

Antingen sätter man krängningshämmare eller kör man med "skiftnycklar" bak - typ Range Rover, G-Wagen eller Toyota.

Sen får man ju testa sig fram med hur man vill ha det.

Det är faktiskt fler och fler som går över ifrån skiftnycklar till att ha bra följsamhet i länksystemet och sätter dit en krängningshämmare istället.
/ Jonas Engberg

http://www.engbergracing.com
http://www.engbergracing.blogspot.com
Jeep CJ7 -75 | Olds455cui | 35" MT
Calvinator -02 | Volvo 850R | Paddeldäck | 35" Bogger | 14" Alcoa

4wheeler
Användare
Inlägg: 11
Blev medlem: tor feb 09, 2006 21:15

Inlägg av 4wheeler » tis feb 14, 2006 12:27

Finns ju många trevliga justerbara kränghämmare att köpa till jeepar nu också

MrHawk
Moderator
Inlägg: 8401
Blev medlem: tor nov 10, 2005 20:49
Ort: Hestra
Kontakt:

Inlägg av MrHawk » tis feb 14, 2006 17:51

4wheeler skrev:Finns ju många trevliga justerbara kränghämmare att köpa till jeepar nu också
Men är ju synd att säga att dom är billiga :(
I aim to misbehave

TMT
OffroadGeek
Inlägg: 4563
Blev medlem: ons feb 01, 2006 16:31
Ort: Vetlanda

Inlägg av TMT » tis feb 14, 2006 21:00

okej.


fram brukar man ha 4link? eller ngt annat?

Åsa-Nisse
Forumräv
Inlägg: 967
Blev medlem: mån feb 13, 2006 8:15
Ort: Hallabro, Ronneby Kommun
Kontakt:

Inlägg av Åsa-Nisse » fre feb 17, 2006 10:24

TMT skrev:okej.


fram brukar man ha 4link? eller ngt annat?
Antingen 3-link, 4-link eller K-länk brukar vara vanligast.
/ Jonas Engberg

http://www.engbergracing.com
http://www.engbergracing.blogspot.com
Jeep CJ7 -75 | Olds455cui | 35" MT
Calvinator -02 | Volvo 850R | Paddeldäck | 35" Bogger | 14" Alcoa

TMT
OffroadGeek
Inlägg: 4563
Blev medlem: ons feb 01, 2006 16:31
Ort: Vetlanda

Inlägg av TMT » fre feb 17, 2006 13:55

Åsa-Nisse skrev:
TMT skrev:okej.


fram brukar man ha 4link? eller ngt annat?
Antingen 3-link, 4-link eller K-länk brukar vara vanligast.

hmm men hur beter sig bilen i förhållande till de olika upphängningarna?

jag vet ju hur de alla ser ut men är dom lika stabila allihop?
visst 3link är väl inte mkt att hurra för känns det som.

men 4link och k-link?

Åsa-Nisse
Forumräv
Inlägg: 967
Blev medlem: mån feb 13, 2006 8:15
Ort: Hallabro, Ronneby Kommun
Kontakt:

Inlägg av Åsa-Nisse » fre feb 17, 2006 14:32

TMT skrev:
Åsa-Nisse skrev:
TMT skrev:okej.


fram brukar man ha 4link? eller ngt annat?
Antingen 3-link, 4-link eller K-länk brukar vara vanligast.

hmm men hur beter sig bilen i förhållande till de olika upphängningarna?

jag vet ju hur de alla ser ut men är dom lika stabila allihop?
visst 3link är väl inte mkt att hurra för känns det som.

men 4link och k-link?
3 Link är vi nog ett gäng som åker med........

Det blir ju lättare - du slipper ju ett stag - blir mera plats på vänstersidan om motorn m.m.

Annars är det väl i princip lika "lealöst" vilket man väljer.
/ Jonas Engberg

http://www.engbergracing.com
http://www.engbergracing.blogspot.com
Jeep CJ7 -75 | Olds455cui | 35" MT
Calvinator -02 | Volvo 850R | Paddeldäck | 35" Bogger | 14" Alcoa

TMT
OffroadGeek
Inlägg: 4563
Blev medlem: ons feb 01, 2006 16:31
Ort: Vetlanda

Inlägg av TMT » fre feb 17, 2006 16:03

men om man bygger så som Micke har gjort på beuwolf 4link eller vad man kallar det. borde väl inte sno så mycket plats eller det kanske det gör?


borde inte 3linken typ Range rover fram (tänker jag på när jag säger 3länk) eller LC om man föredrar dom, ändra sina hjulvinklar när det flexar mycket neråt, det känns så med den klo fattningen dom har.
eller är jag ute och cyklar i kylan?

Åsa-Nisse
Forumräv
Inlägg: 967
Blev medlem: mån feb 13, 2006 8:15
Ort: Hallabro, Ronneby Kommun
Kontakt:

Inlägg av Åsa-Nisse » fre feb 17, 2006 17:13

TMT skrev:men om man bygger så som Micke har gjort på beuwolf 4link eller vad man kallar det. borde väl inte sno så mycket plats eller det kanske det gör?


borde inte 3linken typ Range rover fram (tänker jag på när jag säger 3länk) eller LC om man föredrar dom, ändra sina hjulvinklar när det flexar mycket neråt, det känns så med den klo fattningen dom har.
eller är jag ute och cyklar i kylan?
Nä 3-Länk är som en 4-link fast man tar bort ett stag.....

RR kan man nog kalla för 2-länk eller nått.
/ Jonas Engberg

http://www.engbergracing.com
http://www.engbergracing.blogspot.com
Jeep CJ7 -75 | Olds455cui | 35" MT
Calvinator -02 | Volvo 850R | Paddeldäck | 35" Bogger | 14" Alcoa

TMT
OffroadGeek
Inlägg: 4563
Blev medlem: ons feb 01, 2006 16:31
Ort: Vetlanda

Inlägg av TMT » fre feb 17, 2006 17:40

Åsa-Nisse skrev:
TMT skrev:men om man bygger så som Micke har gjort på beuwolf 4link eller vad man kallar det. borde väl inte sno så mycket plats eller det kanske det gör?


borde inte 3linken typ Range rover fram (tänker jag på när jag säger 3länk) eller LC om man föredrar dom, ändra sina hjulvinklar när det flexar mycket neråt, det känns så med den klo fattningen dom har.
eller är jag ute och cyklar i kylan?
Nä 3-Länk är som en 4-link fast man tar bort ett stag.....

RR kan man nog kalla för 2-länk eller nått.

ja vänta nu är det inte så lasse har på suzican fram när jag tänkte efter,
jag är med iallaf på tänkandet,

den där RR upphängingen måste ju vara nästan kass igentligen?

men K länk fram bode vara bra?
då kan ju inte axeln röra sig i sidled när den flexar mycket, det borde den göra med ett panhard stag som man inte använder vid k-länk.
har jag rätt?

Stenström
Beroende
Inlägg: 1036
Blev medlem: sön feb 19, 2006 12:43
Ort: Olsfors

Inlägg av Stenström » sön mar 12, 2006 20:32

Tänk på en sak när det gäller RR länkarmar eller så kallade skiftnycklar.
När du vill ha mycke flex så påfrestas axelröret och fästen/bussningar väldigt hårt.
Prova teorin så här. Fäll ut en tumstock knyt händerna med ca 800mm mellan, ha raka armar och raka handleder.
Sänk ena armen. Tumstocken vrids. Har jag fel?
Formula bilar brukar inte ha lika bra flex som trialbilar å då funkar det säkert.
Jag röstar för k länk. :woot:

Skriv svar