Styrdämpare Geländewagen

Landrover, Volvo, Mercedes, Lada M.fl.

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

Glenndewagen
Rutinerad
Inlägg: 268
Blev medlem: tor mar 03, 2011 14:26
Ort: Varberg
Kontakt:

Styrdämpare Geländewagen

Inlägg av Glenndewagen » tis nov 15, 2011 15:22

Upptäckte tidigare idag att min styrdämpare rykt av. Nu är min fråga om man ska köpa original eller något grövre dito? Och framförallt, vart hittar jag i så fall en grövre?
300GD Turbo (SWB) -87

I hear you talk the talk, but can you walk the walk?
http://www.20kmHofman.se

Rossi
Forumräv
Inlägg: 681
Blev medlem: lör maj 19, 2007 11:29
Ort: Borås

Re: Styrdämpare Geländewagen

Inlägg av Rossi » tis nov 15, 2011 17:05

Den gamla originala styrdämparen är i alla fall av erkänt dålig kvalitet, så jag tycker nog du ska leta upp nåt alternativ. Vet att flera har handlat styrdämpare från summit racing i USA, men jag vet dock inte exakt vilken typ de handlat.

kalle
Guru
Inlägg: 2518
Blev medlem: lör apr 07, 2007 14:08
Ort: Söderköping

Re: Styrdämpare Geländewagen

Inlägg av kalle » tis nov 15, 2011 17:56

jag köpte en sån här universal från paddock till min lilla landcruiser,du kanske får göra egna fästen då i och för sej

http://www.paddockspares.com/220230-ste ... s2000.html

Orginal tror jag inte heller på, ser ju ut som en pytteklen gasfjäder i storlek...

Glenndewagen
Rutinerad
Inlägg: 268
Blev medlem: tor mar 03, 2011 14:26
Ort: Varberg
Kontakt:

Re: Styrdämpare Geländewagen

Inlägg av Glenndewagen » ons nov 16, 2011 10:09

Tack för infon. Blir antagligen en dämpare från England om jag inte hittar nån rejälare variant som passar rakt av. (Misstänker att det är värre än att svära i kyrkan att skriva detta här, men jag äger ingen svets och kan absolut inte svetsa.)

Rossi: Vet du om dämparen från summit passar utan att ändra fästen osv? I så fall hade det varit guld värt om du har möjlighet att kolla upp vilken dämpare/modellnummer eller liknande.
Senast redigerad av Glenndewagen den ons nov 16, 2011 16:01, redigerad totalt 1 gånger.
300GD Turbo (SWB) -87

I hear you talk the talk, but can you walk the walk?
http://www.20kmHofman.se

Rossi
Forumräv
Inlägg: 681
Blev medlem: lör maj 19, 2007 11:29
Ort: Borås

Re: Styrdämpare Geländewagen

Inlägg av Rossi » ons nov 16, 2011 12:58

Jag ska försöka kolla runt lite ang. dämpare.

Rossi
Forumräv
Inlägg: 681
Blev medlem: lör maj 19, 2007 11:29
Ort: Borås

Re: Styrdämpare Geländewagen

Inlägg av Rossi » tor nov 17, 2011 9:48

En kompis av mig påstår att en OME-dämpare till Nissan Patrol, som han tror var en Y60, passade ganska bra till G-wagen. Mer eller mindre bolt-on. Nu ska det också sägas att han och han som äger bilen är rätt jävliga på att skruva bil, så det kan hända att deras definition av "bolt-on" innebär att bygga en helt ny bil runt styrdämparen :lol:

Glenndewagen
Rutinerad
Inlägg: 268
Blev medlem: tor mar 03, 2011 14:26
Ort: Varberg
Kontakt:

Re: Styrdämpare Geländewagen

Inlägg av Glenndewagen » tor nov 17, 2011 10:55

Jag vet att bilderna suger, men efter att ha legat i två plussgrader under bilen och försökt spola rent i över en timma var både jag och telefonen aningen blöta och ville in i värmen.

Fästena (Det lilla man ser av dom) ser ju inte ut att stämma överens alls med ProComp-dämparen. Fler tips mottages gärna.
Bild
Bild
300GD Turbo (SWB) -87

I hear you talk the talk, but can you walk the walk?
http://www.20kmHofman.se

Rossi
Forumräv
Inlägg: 681
Blev medlem: lör maj 19, 2007 11:29
Ort: Borås

Re: Styrdämpare Geländewagen

Inlägg av Rossi » tor nov 17, 2011 12:25

Av bilderna att dömma skulle jag vilja påstå att din styrdämpare är defekt och bör bytas. Som sagt så har en kompis monterat en OME-dämpare som han tror är till en Patrol Y60 på sin G :D

Glenndewagen
Rutinerad
Inlägg: 268
Blev medlem: tor mar 03, 2011 14:26
Ort: Varberg
Kontakt:

Re: Styrdämpare Geländewagen

Inlägg av Glenndewagen » tor nov 17, 2011 12:57

Rossi skrev:Av bilderna att dömma skulle jag vilja påstå att din styrdämpare är defekt och bör bytas. Som sagt så har en kompis monterat en OME-dämpare som han tror är till en Patrol Y60 på sin G :D
Snyggt konstaterat 8) .

Jag ska ta och mäta lite och se vad man kan hitta. Vill inte slänga massa pengar i sjön på att köpa en dämpare som eventuellt kan passa med lite flyt OM din kompis minns rätt. Om inte verkar det som man kan köpa original på tyska ebay för en spottstyver (typ 20 riksdaler).

Försökte hitta nått vettigt på ProComps hemsida, men där står ju inga mått någonstans... bara en hel uppsjö likadana dämpare med olika artikelnummer :evil: .
300GD Turbo (SWB) -87

I hear you talk the talk, but can you walk the walk?
http://www.20kmHofman.se

G-wagen
Användare
Inlägg: 33
Blev medlem: lör nov 12, 2011 21:17

Re: Styrdämpare Geländewagen

Inlägg av G-wagen » fre nov 18, 2011 10:42

Hej!

Eftersom jag också är intresserad av något bättre än original så kollade jag med SAM. De säljer modellanpassad OEM för 1000:-. Vet inget om kvalitén dock...

Hm en fundering:-) Om en original är för klen kanske två är bättre, sätt dom parallellt;-) Särskillt om dom går att köpa så billigt Då kan du få beställa två till mig också:-)

Mvh Mikael

Glenndewagen
Rutinerad
Inlägg: 268
Blev medlem: tor mar 03, 2011 14:26
Ort: Varberg
Kontakt:

Re: Styrdämpare Geländewagen

Inlägg av Glenndewagen » fre nov 18, 2011 11:11

G-wagen skrev:Hej!

Eftersom jag också är intresserad av något bättre än original så kollade jag med SAM. De säljer modellanpassad OEM för 1000:-. Vet inget om kvalitén dock...

Hm en fundering:-) Om en original är för klen kanske två är bättre, sätt dom parallellt;-) Särskillt om dom går att köpa så billigt Då kan du få beställa två till mig också:-)

Mvh Mikael
SAM säljer nog Bilstein om jag inte minns fel, och den dämparen är i samma dimension som original efter vad jag kan läsa mig till. Ett alternativ är tydligen att köpa styrdämpare till en nyare G. Dom är mycket rejälare, men så kommer man till det vanliga problemet att det inte passar rakt av... Finns färdiga fästen till den rejälare dämparen att köpa i tyskland, men då kostar det 600 spänn. Då kanske det är bättre att köpa en procomp för 300 spänn och be nån svetskunnig att fixa fästen..

Blir det några konsekvenser av att skita i styrdämpare? Min ratt vibrerar nästan inget ändå :)
300GD Turbo (SWB) -87

I hear you talk the talk, but can you walk the walk?
http://www.20kmHofman.se

G-wagen
Användare
Inlägg: 33
Blev medlem: lör nov 12, 2011 21:17

Re: Styrdämpare Geländewagen

Inlägg av G-wagen » fre nov 18, 2011 11:24

Hej!

Kollade med dom tidigare idag, jag skrev fel inte OEM utan OME...(så klart) De kanske har andra märken också men det var vad jag fick som svar.

Ena örat sitter ju på styrstaget och det andra på en pinne så det känns inte så bökigt att få dit någon universal...

Har letat lite inom industrin men ännu inte hittat något vettigt.

Mikael

Glenndewagen
Rutinerad
Inlägg: 268
Blev medlem: tor mar 03, 2011 14:26
Ort: Varberg
Kontakt:

Re: Styrdämpare Geländewagen

Inlägg av Glenndewagen » fre nov 18, 2011 11:37

OME för en tusing låter överkomligt. Får du för dig att handla så dubbla gärna beställningen :)
Du får ju dessutom se till lägga upp en bild på bilen!

(Är det inte dags att Mercedes får en egen tråd på forumet precis som Suzuki och Jeep? Tycker det verkar vara ganska många som kör världens bästa bil nu för tiden :lol: )
300GD Turbo (SWB) -87

I hear you talk the talk, but can you walk the walk?
http://www.20kmHofman.se

Rossi
Forumräv
Inlägg: 681
Blev medlem: lör maj 19, 2007 11:29
Ort: Borås

Re: Styrdämpare Geländewagen

Inlägg av Rossi » fre nov 18, 2011 12:00

Glenndewagen skrev: SAM säljer nog Bilstein om jag inte minns fel, och den dämparen är i samma dimension som original efter vad jag kan läsa mig till. Ett alternativ är tydligen att köpa styrdämpare till en nyare G. Dom är mycket rejälare, men så kommer man till det vanliga problemet att det inte passar rakt av... Finns färdiga fästen till den rejälare dämparen att köpa i tyskland, men då kostar det 600 spänn. Då kanske det är bättre att köpa en procomp för 300 spänn och be nån svetskunnig att fixa fästen..

Blir det några konsekvenser av att skita i styrdämpare? Min ratt vibrerar nästan inget ändå :)
Nyare styrdämpare passar inte rakt av nej och som du själv säger kan du lika gärna skaffa en vassare "pjäs" och tillverka fästen som någon svetsar dit åt dig.

Det svåra med att skita i styrdämparen är ju att få öppnat den först. Din såg ju i o f s ganska öppnad ut på de bilderna du postade, men det kan nog vara rätt jäkligt att få ihop den igen tror jag :wink:
Om du menar att du ska köra utan styrdämpare, så är det inte på vägen problemen visar sig utan när du träffar en sten i skogen och ratten snurrar två varv innan du ens hinner märka att du träffat stenen. Om du då inte har tummarna på utsidan av ratten, något som förövrigt är obligatoriskt oavsett om du har styrdämpare eller inte, så kan du ju själv föreställa dig känslan av två brutna tummar. När det är sagt, så kan jag också konstatera att jag inte haft styrdämpare på min bil sen första vändan utanför vägen med bilen då jag gjorde en mycket välavvägd manöver över en sten jag inte såg :rodnar:


Den OME-dämparen som passar på Patrol Y60 ska du bara glömma förresten. Det var som jag mistänkte med de grabbarna. De bygde ny bil runt dämparen och tyckte ändå att den var så gott som bolt-on :mrgreen:

Glenndewagen
Rutinerad
Inlägg: 268
Blev medlem: tor mar 03, 2011 14:26
Ort: Varberg
Kontakt:

Re: Styrdämpare Geländewagen

Inlägg av Glenndewagen » fre nov 18, 2011 15:19

Betyder det att det sitter 3 stiliga gossar runt om i sverige (norge?) och behöver styrdämpare? :P

Du Mikael, den dämparen som du kollade med SAM, var det till G eller patrol?
300GD Turbo (SWB) -87

I hear you talk the talk, but can you walk the walk?
http://www.20kmHofman.se

Skriv svar