nu e de dax igen,, 350tbi problem

Jeep, Dodge, Cheva, Ford m.fl

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

mittileran
Rutinerad
Inlägg: 250
Blev medlem: fre okt 16, 2009 13:49
Ort: backe

nu e de dax igen,, 350tbi problem

Inlägg av mittileran » sön jan 15, 2012 13:13

jaha,, nu e de dax för biljäveln att börja krångla igen ! nu varnar den för att jag har lågt oljetryck, har oljetryck när den e kall men när den blir varm så försvinner de, men kollam man under oljelocket så pumpas de olja även när den e varm,, jag hör inge missljud och motorn går som den ska, har kört kanske 15mil fast de har varit så här utan problem

vad kan vara fel??
ursäkta men får man kalla konstapeln för gris??

Lepsyl
Rutinerad
Inlägg: 479
Blev medlem: ons dec 15, 2010 21:11
Ort: Stockholm

Re: nu e de dax igen,, 350tbi problem

Inlägg av Lepsyl » sön jan 15, 2012 13:41

Det första jag skulle göra är att koppla in en till mätare med skala så du kan se vad oljetrycket verkligen är. då utesluter du också om det är något fel på mätaren eller givaren i bilen.

Sen anledningen kan väl vara att oljan är väldigt dålig eller dåliga service intervaller och motorn är full med oljeäckel som täpper till oljekanalerna.

cherokeex2
Veteran
Inlägg: 1514
Blev medlem: ons jan 14, 2009 20:54
Ort: Markaryd

Re: nu e de dax igen,, 350tbi problem

Inlägg av cherokeex2 » sön jan 15, 2012 14:08

Det kan ju vara så enkelt så det är oljetrycksgivaren som börjar ge upp med.
Jeep cherokee 89a höjd 3" 31,10,5r15 BFG all terrain
Jeep cherokee 90a
Jeep grand cherokee 93a 4" höjning från Iron rock Offroad + RCX
Chevrolet silverado 2500 -94a 6" RCX höjning
Chevrolet C20 -82:a
Chevrolet suburban -97a

Rössvik
Veteran
Inlägg: 2201
Blev medlem: tis aug 16, 2011 18:19
Ort: habo

Re: nu e de dax igen,, 350tbi problem

Inlägg av Rössvik » sön jan 15, 2012 16:34

ta bort den gamla givaren och inhandla en mekanisk tryck mätare(de ljuger inte) o koppla dit o se vad olje trycket säger då... har di riktig otur så e motorn slut tyvärr men som sagt har problemet kommit bara sådär lr har de märkt om oljetrycket sjunkt nå på mätar´n innan?? mvh
lift your truck fat chicks can´t jump!

Dogge
Hemmastadd
Inlägg: 204
Blev medlem: ons feb 25, 2009 22:10
Ort: Umeå

Re: nu e de dax igen,, 350tbi problem

Inlägg av Dogge » sön jan 15, 2012 20:34

Om motorn låter okej så kan man nog misstänka oljetrycksgivaren.är det inte ovanligt att den går sönder, hänt mig med en 350 tbi.

Dogge.

mittileran
Rutinerad
Inlägg: 250
Blev medlem: fre okt 16, 2009 13:49
Ort: backe

Re: nu e de dax igen,, 350tbi problem

Inlägg av mittileran » sön jan 15, 2012 21:29

den går som den ska och låter som den ska, sen har tempmätaren fått nå fel oxå,, den visar att motorn är nära att börja koka men känner man på slangarna så e dom inte särsilt varma,

olja och filter är bytt för ca 150mil sen,

de blev så här efter att den hade stått på tomgången i ca en timme förra veckan,
ursäkta men får man kalla konstapeln för gris??

Danne
OffroadGeek
Inlägg: 4758
Blev medlem: fre mar 28, 2008 20:07
Ort: Arboga/Västmanland
Kontakt:

Re: nu e de dax igen,, 350tbi problem

Inlägg av Danne » sön jan 15, 2012 23:15

Öppnar termostaten?
Offroad: Mitsubishi L200 -06 med Fedima Sirocco 285/75 -16
Onroad:Mitsubishi Pajero 3.0 -97
˙ɹǝʌo ǝɯ ןןoɹ sıɥʇ pɐǝɹ uɐɔ noʎ ɟı

Grottulf
4x4xnerd
Inlägg: 5398
Blev medlem: fre nov 09, 2007 13:16
Ort: Säffle

Re: nu e de dax igen,, 350tbi problem

Inlägg av Grottulf » mån jan 16, 2012 10:40

Eftersom det är två mätare så skulle jag tippa på elfel.
På min dodge hade jag lite skumma mätar-fel ett tag pga en dåligt jordad kylar-ram...
...det var inte det första jag letade efter, kan jag ju säga. :roll:

Dogge
Hemmastadd
Inlägg: 204
Blev medlem: ons feb 25, 2009 22:10
Ort: Umeå

Re: nu e de dax igen,, 350tbi problem

Inlägg av Dogge » mån jan 16, 2012 18:56

mittileran skrev:den går som den ska och låter som den ska, sen har tempmätaren fått nå fel oxå,, den visar att motorn är nära att börja koka men känner man på slangarna så e dom inte särsilt varma,

olja och filter är bytt för ca 150mil sen,

de blev så här efter att den hade stått på tomgången i ca en timme förra veckan,
Ahaa, du har en trasig kretsbana i mätarhuset..;)
Kretsbanan för jorden får mer stryk än övriga banor och värmehärdar sedan vibrerar dom av och symtomen brukar bli bland annat temgivare som visar lite hur som hällst.
men kolla även jordanslutningar från ram till motor, ta en batterikabel och ta ena käften på motorn och den andra i ramen,flytta runt etc etc.
inte heller ovanligt..=)
det som därimot är ovanligt det är amerikanska grejjer som fungerar.. :D

Skriv svar