nu e de dax igen,, 350tbi problem
Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk
-
- Rutinerad
- Inlägg: 250
- Blev medlem: fre okt 16, 2009 13:49
- Ort: backe
nu e de dax igen,, 350tbi problem
jaha,, nu e de dax för biljäveln att börja krångla igen ! nu varnar den för att jag har lågt oljetryck, har oljetryck när den e kall men när den blir varm så försvinner de, men kollam man under oljelocket så pumpas de olja även när den e varm,, jag hör inge missljud och motorn går som den ska, har kört kanske 15mil fast de har varit så här utan problem
vad kan vara fel??
vad kan vara fel??
ursäkta men får man kalla konstapeln för gris??
Re: nu e de dax igen,, 350tbi problem
Det första jag skulle göra är att koppla in en till mätare med skala så du kan se vad oljetrycket verkligen är. då utesluter du också om det är något fel på mätaren eller givaren i bilen.
Sen anledningen kan väl vara att oljan är väldigt dålig eller dåliga service intervaller och motorn är full med oljeäckel som täpper till oljekanalerna.
Sen anledningen kan väl vara att oljan är väldigt dålig eller dåliga service intervaller och motorn är full med oljeäckel som täpper till oljekanalerna.
-
- Veteran
- Inlägg: 1514
- Blev medlem: ons jan 14, 2009 20:54
- Ort: Markaryd
Re: nu e de dax igen,, 350tbi problem
Det kan ju vara så enkelt så det är oljetrycksgivaren som börjar ge upp med.
Jeep cherokee 89a höjd 3" 31,10,5r15 BFG all terrain
Jeep cherokee 90a
Jeep grand cherokee 93a 4" höjning från Iron rock Offroad + RCX
Chevrolet silverado 2500 -94a 6" RCX höjning
Chevrolet C20 -82:a
Chevrolet suburban -97a
Jeep cherokee 90a
Jeep grand cherokee 93a 4" höjning från Iron rock Offroad + RCX
Chevrolet silverado 2500 -94a 6" RCX höjning
Chevrolet C20 -82:a
Chevrolet suburban -97a
Re: nu e de dax igen,, 350tbi problem
ta bort den gamla givaren och inhandla en mekanisk tryck mätare(de ljuger inte) o koppla dit o se vad olje trycket säger då... har di riktig otur så e motorn slut tyvärr men som sagt har problemet kommit bara sådär lr har de märkt om oljetrycket sjunkt nå på mätar´n innan?? mvh
lift your truck fat chicks can´t jump!
Re: nu e de dax igen,, 350tbi problem
Om motorn låter okej så kan man nog misstänka oljetrycksgivaren.är det inte ovanligt att den går sönder, hänt mig med en 350 tbi.
Dogge.
Dogge.
-
- Rutinerad
- Inlägg: 250
- Blev medlem: fre okt 16, 2009 13:49
- Ort: backe
Re: nu e de dax igen,, 350tbi problem
den går som den ska och låter som den ska, sen har tempmätaren fått nå fel oxå,, den visar att motorn är nära att börja koka men känner man på slangarna så e dom inte särsilt varma,
olja och filter är bytt för ca 150mil sen,
de blev så här efter att den hade stått på tomgången i ca en timme förra veckan,
olja och filter är bytt för ca 150mil sen,
de blev så här efter att den hade stått på tomgången i ca en timme förra veckan,
ursäkta men får man kalla konstapeln för gris??
Re: nu e de dax igen,, 350tbi problem
Öppnar termostaten?
Offroad: Mitsubishi L200 -06 med Fedima Sirocco 285/75 -16
Onroad:Mitsubishi Pajero 3.0 -97
˙ɹǝʌo ǝɯ ןןoɹ sıɥʇ pɐǝɹ uɐɔ noʎ ɟı
Onroad:Mitsubishi Pajero 3.0 -97
˙ɹǝʌo ǝɯ ןןoɹ sıɥʇ pɐǝɹ uɐɔ noʎ ɟı
Re: nu e de dax igen,, 350tbi problem
Eftersom det är två mätare så skulle jag tippa på elfel.
På min dodge hade jag lite skumma mätar-fel ett tag pga en dåligt jordad kylar-ram...
...det var inte det första jag letade efter, kan jag ju säga.![Rolling Eyes :roll:](./images/smilies/icon_rolleyes.gif)
På min dodge hade jag lite skumma mätar-fel ett tag pga en dåligt jordad kylar-ram...
...det var inte det första jag letade efter, kan jag ju säga.
![Rolling Eyes :roll:](./images/smilies/icon_rolleyes.gif)
Re: nu e de dax igen,, 350tbi problem
Ahaa, du har en trasig kretsbana i mätarhuset..mittileran skrev:den går som den ska och låter som den ska, sen har tempmätaren fått nå fel oxå,, den visar att motorn är nära att börja koka men känner man på slangarna så e dom inte särsilt varma,
olja och filter är bytt för ca 150mil sen,
de blev så här efter att den hade stått på tomgången i ca en timme förra veckan,
![Wink ;)](./images/smilies/icon_wink.gif)
Kretsbanan för jorden får mer stryk än övriga banor och värmehärdar sedan vibrerar dom av och symtomen brukar bli bland annat temgivare som visar lite hur som hällst.
men kolla även jordanslutningar från ram till motor, ta en batterikabel och ta ena käften på motorn och den andra i ramen,flytta runt etc etc.
inte heller ovanligt..=)
det som därimot är ovanligt det är amerikanska grejjer som fungerar..
![Very Happy :D](./images/smilies/icon_biggrin.gif)