Komradio, rena rama djungeln!?

Allmän diskussion om allt som har med offroad, 4x4 och terrängbilar att göra.

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

Victor
Beroende
Inlägg: 1065
Blev medlem: lör jul 03, 2010 11:17
Ort: Hedemora

Komradio, rena rama djungeln!?

Inlägg av Victor » ons feb 08, 2012 19:35

Well, har kollat runt lite på olika komradios, antenner etc etc, men är ju en ren djungel för en glad amatör som jag, som aldrig hållt på med det förut.
Vad rekommenderar ni som hållt på med det ett tag att man ska handla? Ska ju ha i skogsbilen, och jag vill ha lång, 1.5-1.8 meter antenn, så jag har förstått att jag borde ha en med fjäder i botten...

Har tänkt sätta denna på antingen kofångare fram, eller båge, tips ideér?

Gärna tips på bra/prisvärd radio, samt antenn..
"Känner du alla till nu det skicka så. Le att fall alla i dig fick det men. Det skickade som jäveln den slå vilja att du kommer så baklänges meddelande detta läsa ska man att insett väl du när"

Toyotan

OBELIX
OffroadGeek
Inlägg: 4729
Blev medlem: mån maj 11, 2009 22:14
Ort: Söderköping

Re: Komradio, rena rama djungeln!?

Inlägg av OBELIX » ons feb 08, 2012 21:50

Kjell & Company har ett paket med radio och magnetantenn som duger finfint i skogen. Vi är flera som har just det setet i Olerum och vi pratar över hela området- och det är stort! Kostar dryga lusentappen.

SKREV OBELIX
Bil-lös nu, förutom min 745:a

koppartaket
Veteran
Inlägg: 2001
Blev medlem: tis sep 09, 2008 20:33
Ort: Lidköping
Kontakt:

Re: Komradio, rena rama djungeln!?

Inlägg av koppartaket » ons feb 08, 2012 22:06

håller med, köpte inte via dom men ett liknande "start paket" det enda ni ska tänka på som jag tycker, mät hur lång antennkabel du behöver och beställ en färdiglödd, det underlättar massor, min sitter på baklämmen på suzukin och det fungerar men är inte optimalt kommer hamna på främre stötfångare, helst ska den sitta mitt på bilen och ha ett så stort jordplan som möjligt, Det finns en kanonavsnitt om detta i 4WD tidningen (2008 #9) samma tidning som PV bygget är med i (Tackar Micke med redaktion för detta) det har hjälp mig otroligt mycket :tumbup:
Subaru Boxer 1990-2013 R.I.P (2013-04-27)

OBELIX
OffroadGeek
Inlägg: 4729
Blev medlem: mån maj 11, 2009 22:14
Ort: Söderköping

Re: Komradio, rena rama djungeln!?

Inlägg av OBELIX » ons feb 08, 2012 22:16

Så här löste jag antennfrågan, det blev så bra att nu har flera valpar det fästet för magnetantennen.

Bild

SKREV OBELIX
Bil-lös nu, förutom min 745:a

Mwester
Användare
Inlägg: 54
Blev medlem: mån sep 28, 2009 20:28
Ort: Skene

Re: Komradio, rena rama djungeln!?

Inlägg av Mwester » ons feb 08, 2012 22:34

Här är en bra å tålig antenn som jag själv använder och är mycket nöjd med.

http://butik.limmared.nu/products/Sting ... 7%7D8.html

Får då kompletteras med ett fäste, kabel och kontakt till radion.

Swe
Forumräv
Inlägg: 636
Blev medlem: lör dec 05, 2009 20:39
Ort: Alvesta/Småland

Re: Komradio, rena rama djungeln!?

Inlägg av Swe » tor feb 09, 2012 6:42

Jag la några timmar på att läsa inne på 27mhz.se och blev avrådd till magnetfästen, många i klybben köpte istället denna som har funkat kanon bland träden.
Då sitter min längst upp på bilen och sitter rätt utsatt.

http://butik.limmared.nu/products/Sirio ... plett.html
--------------------------------------------
Willys CJ3 -49 6.2TD/TH350/D20/LJ70 axlar /37x13 bogger

Micke valp
Beroende
Inlägg: 1032
Blev medlem: tor feb 23, 2006 7:59
Ort: Stockholm

Re: Komradio, rena rama djungeln!?

Inlägg av Micke valp » tor feb 09, 2012 6:58

Kul att reportaget var till hjälp, Koppartaket. Det är ju själva tanken med tekniktipsen. Ja, och ganska snart, hoppas jag, drar vi igång en rackarns spännande serie med tips i tidningen ...
Hälsar Micke Valp, fd. Chefredaktör på 4 Wheel Drive. Byggen: Beowulf & Portal-Femman – Bägge väggodkända.
En 6-hjuling står också i garaget - som byggprojekt.
Nytt hobbyfordon: Snow Trac ST4 -81.

Om man vill ha något gratis – vad är det då värt?

AlterEgo
Forumräv
Inlägg: 594
Blev medlem: mån jul 18, 2011 10:51
Ort: Mitten av Skåne

Re: Komradio, rena rama djungeln!?

Inlägg av AlterEgo » tor feb 09, 2012 8:35

Dom flesta mobilapparater (dom som är avsedda att monteras i fordon kallas så) som säljs idag fungerar bra. Man skall kanske kosta på ett par hundralappar och inte köpa det allra billigaste, tror man har igen det.

Betydligt viktigare än apparaten är antennen. Här är det en djungel... Magnetantenner är bra eftersom dom är flyttbara, men prestandan varierar kraftigt med modell. Som tidigare skrivits är jordplan viktigt, mitt på ett biltak av plåt är naturligt bäst men inte alltid enklast. Det finns även antenner som inte behöver externt jordplan (t.ex. Sirio GL27) och det underlättar monteringen. Om den sen är bra eller inte vet jag inte... Det bästa man kan ha är dipol, men den blir orimligt stor för fordonsmotage (11 meter...).

Och det viktigaste av allt, viktigare än både apparat och antenn, är att kan trimmat ihop grejorna. Man kan köpa hur dyra prylar som helst, men ett billigt hoptrimmat paket kommer att funka bättre än ett dyrt otrimmat. Det man gör är att stämma av stående vågen i kombinationen apparat-kabel-antenn. En del apparat har inbyggd SWR-meter, annars använder man en lös som kopplas in mellan apparat och antennkabel. Jag har en och hjälper gärna till.
Jag är inte bara fet, jag är dryg också.

Roger Patrol
Guru
Inlägg: 3819
Blev medlem: mån mar 17, 2008 14:36
Ort: Vretstorp / Stockholm

Re: Komradio, rena rama djungeln!?

Inlägg av Roger Patrol » tor feb 09, 2012 10:34

finns det inte någon handradio som funkar på samma våglängder som är bra?
finns lite film på youtub http://www.youtube.com/user/rogeratf?feature=watch" onclick="window.open(this.href);return false;
Patrolen
viewtopic.php?f=15&t=20630&hilit=patrol+igen" onclick="window.open(this.href);return false;

optodsl
Guru
Inlägg: 3508
Blev medlem: ons apr 15, 2009 20:25
Ort: Eskilstuna

Re: Komradio, rena rama djungeln!?

Inlägg av optodsl » tor feb 09, 2012 10:37

Roger Patrol skrev:finns det inte någon handradio som funkar på samma våglängder som är bra?
Alan multi 42 har jag för mig att en sån heter, Wältis har en sån
/Magnus

Cheva K2500 -91 6,2TD, i luften axellös
Toyota LC RJ70 -87
www.drawings.hagberga.com

Wältmeister
4x4xnerd
Inlägg: 8507
Blev medlem: ons jul 02, 2008 23:22
Ort: Strängnäs

Re: Komradio, rena rama djungeln!?

Inlägg av Wältmeister » tor feb 09, 2012 10:42

Instämmer helt och fullt med Swe & AlterEgo. :iagree:

Själva apparatvalet är av underordnad betydelse. Ingen får sända med mer än 4 watt.
Låt budgeten och exteriören styra.
När det gäller antennen så beror det till viss del på vad du har för bil. Har du stålplåttak så kan en rätt placerad magnetfotsantenn vara överlägsen en SIRIO HIGH POWER på över 2 m om den inte placeras "rätt". Med rätt menar jag mitt på ett stort plåttak så att man får bra jordplan.
Men att ha en SIRIO HIGH POWER på över 2 meter fast monterad, den optimala placeringen och antennen, stöter på praktiska problem.
Dels garageportar och dels "takfrigången" ute i "spenaten". Visserligen klarar antennerna mycken och tuff kontakt med grenar o dyl men under pendlingen försämras såväl sändning som mottagning.

Jag är inne på min fjärde komradio och har under åren provat olika antenner och antennplaceringar.

Den optimala antennplaceringen är ur sändnings- och mottagningssynpunkt, som jag skrev ovan, mitt på ett plåttak.
Enligt min erfarenhet är den sämsta placeringen på bakstammen på en bil.
Kompromissen är att, som folket på andra sidan gör = i Australien och på Nya Zeeland, montera fram.
Jag har med SWR-mätare på samma bil mätt signalen och funnit att utav de två andrahandsalternativen är bak den sämsta.
Sålunda har jag fram, sedan fyra bilar tillbaka.

Vad gäller själva radion så har jag efter 2 Danita och 1 Handic fastnat för Alan 42 Multi.
Den är inte billig, men har man flera bilar eller ibland är "codriver" är den att föredra.
Likaså om man är ett gäng ute och går före och rekar olika alternativspår, så är det bra att med en handhållen kunna kommunicera med "karavanen".

Tycker jag. :tumbup:
Hellre en Sukka i skogen än tio Jeepar på verkstad.

Roger Patrol
Guru
Inlägg: 3819
Blev medlem: mån mar 17, 2008 14:36
Ort: Vretstorp / Stockholm

Re: Komradio, rena rama djungeln!?

Inlägg av Roger Patrol » tor feb 09, 2012 10:45

optodsl skrev:
Roger Patrol skrev:finns det inte någon handradio som funkar på samma våglängder som är bra?
Alan multi 42 har jag för mig att en sån heter, Wältis har en sån
ok,ska ta en titt i gröndal..om herr'n har med den :wink:
finns lite film på youtub http://www.youtube.com/user/rogeratf?feature=watch" onclick="window.open(this.href);return false;
Patrolen
viewtopic.php?f=15&t=20630&hilit=patrol+igen" onclick="window.open(this.href);return false;

Wältmeister
4x4xnerd
Inlägg: 8507
Blev medlem: ons jul 02, 2008 23:22
Ort: Strängnäs

Re: Komradio, rena rama djungeln!?

Inlägg av Wältmeister » tor feb 09, 2012 10:52

Roger Patrol skrev:
optodsl skrev:
Roger Patrol skrev:finns det inte någon handradio som funkar på samma våglängder som är bra?
Alan multi 42 har jag för mig att en sån heter, Wältis har en sån
ok,ska ta en titt i gröndal..om herr'n har med den :wink:
Den gamle mannen kommer nog att ha med den. :tumbup:
Hellre en Sukka i skogen än tio Jeepar på verkstad.

Swe
Forumräv
Inlägg: 636
Blev medlem: lör dec 05, 2009 20:39
Ort: Alvesta/Småland

Re: Komradio, rena rama djungeln!?

Inlägg av Swe » tor feb 09, 2012 11:08

Bild
--------------------------------------------
Willys CJ3 -49 6.2TD/TH350/D20/LJ70 axlar /37x13 bogger

AlterEgo
Forumräv
Inlägg: 594
Blev medlem: mån jul 18, 2011 10:51
Ort: Mitten av Skåne

Re: Komradio, rena rama djungeln!?

Inlägg av AlterEgo » tor feb 09, 2012 11:26

Jag funderar faktiskt också på att köpa en handapparat och ha i nya bilen (en XJ) eftersom det inte är helt enkelt att få en mobilapparat på plats bland resten av inredningen. TGB:n var lättare, där har ju suttit en militär radio tidigare. Men extern antenn skall jag ha, plåtskalet dämpar 80-90% av signalen...

Alan 42 är nog ett bra val, den har fått mycket bra kritik och priset är bra. Med den kombinerade driv- och antennadaptern under blir den inte mycket större än en miken till en mobilapparat.
Jag är inte bara fet, jag är dryg också.

Skriv svar