Besiktningshistorier
Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk
-
- 4x4xnerd
- Inlägg: 8507
- Blev medlem: ons jul 02, 2008 23:22
- Ort: Strängnäs
Re: Besiktningshistorier
Besökte Bilprovningen Gällivare i mitten på -90-talet.
Marken, på vilken stationen var byggd, var så dålig att man varit tvungen att påla för byggnaden.
Marken runt om sjönk - men det gjorde inte kåken.
Resulterade i "ramper" av plankor vid in- och utfartsportarna.
Trots detta var man tvungen backa vissa bilar in genom utfartsporten, bl a SAAB.
Någon på forumet som besiktat i Gällivare och kan berätta om det är åtgärdat, eller om stationen endast kan ta in 4x4-bilar?
Marken, på vilken stationen var byggd, var så dålig att man varit tvungen att påla för byggnaden.
Marken runt om sjönk - men det gjorde inte kåken.
Resulterade i "ramper" av plankor vid in- och utfartsportarna.
Trots detta var man tvungen backa vissa bilar in genom utfartsporten, bl a SAAB.
Någon på forumet som besiktat i Gällivare och kan berätta om det är åtgärdat, eller om stationen endast kan ta in 4x4-bilar?
Hellre en Sukka i skogen än tio Jeepar på verkstad.
Re: Besiktningshistorier
Va och reggade min lilla sugga för några år sedan, det satt swamper 19,5*44, tröskelhöjden är 115cm och det satt en cheva 6,5turbodiesel men det står dock att det är en 6,5 bensinare. När kille höjjde lyften så höll den på att rulla ner då han glömt dra parkeringsbromsen att han blev skrajj hehe
Här en bild på skönheten
plus en bild jag hittade på en fransk sida hmm
http://www.flickr.com/photos/wessberg/5824740405/
Här en bild på skönheten
plus en bild jag hittade på en fransk sida hmm
http://www.flickr.com/photos/wessberg/5824740405/
Re: Besiktningshistorier
En gång i mitten av -80-talet skulle jag besa på vårvintern. Bilen ifråga hade dömts ut av tidigare ägare, men jag lyckades med lite småfix, såsom byte av drivpaket, rädda den till eftervärlden. Priset för ett nytt batteri kanske inte översteg värdet på själva bilen, men var ändå inget jag ville belasta budgeten med före besöket hos billotteriet. Så gick det som det gick - när det var min tur startade inte pärlan och ingen fanns i närheten till assistans. Det var bara att gå in till besiktningsgubbarna och förklara läget. Ut kom två raska och hjälpte till att springa igång min bil. Hur själva besiktningen gick kommer jag inte ihåg.
För 10-15 år sedan skulle jag besa en annan bil på en drive-in-station. På dylika inrättningar var det säkrast att hänga på låset om inte hela da´n skulle gå åt till köande. Jag gick upp före tuppen och var första bil i ena spåret. På normalt svennevis hade jag, trots att jag visste mycket väl vad det kostade, inte någorlunda jämna pengar. Jag betalade med en tusenlapp och det var inte ASB:s växelkassa dimensionerad för. Gubben var tvungen att gå iväg och krångla med växel och såg allt annat än glad ut. Han gnällde inget men protokollet talade sitt tydliga språk - tvåa på bristfällig fastsättning av längsgående bromsrör, inga andra anmärkningar. Hade han inte varit sur kunde han bett mig sätta dit ett par buntband el dyl, precis som jag senare gjorde men blev nu tvungen att betala för en ombesiktning. Bromsrören var tidigare bytta och hade haft samma upphängning vid åtminstone fyra besiktningstillfällen.
För 10-15 år sedan skulle jag besa en annan bil på en drive-in-station. På dylika inrättningar var det säkrast att hänga på låset om inte hela da´n skulle gå åt till köande. Jag gick upp före tuppen och var första bil i ena spåret. På normalt svennevis hade jag, trots att jag visste mycket väl vad det kostade, inte någorlunda jämna pengar. Jag betalade med en tusenlapp och det var inte ASB:s växelkassa dimensionerad för. Gubben var tvungen att gå iväg och krångla med växel och såg allt annat än glad ut. Han gnällde inget men protokollet talade sitt tydliga språk - tvåa på bristfällig fastsättning av längsgående bromsrör, inga andra anmärkningar. Hade han inte varit sur kunde han bett mig sätta dit ett par buntband el dyl, precis som jag senare gjorde men blev nu tvungen att betala för en ombesiktning. Bromsrören var tidigare bytta och hade haft samma upphängning vid åtminstone fyra besiktningstillfällen.
Re: Besiktningshistorier
Ja, känns igen. Har en C20 där laddningen gav upp. Svår att puffa igång. En av gubbarna fick hämta en starthjälpsvagn för att skrämma liv i skrotet.Perre V8 skrev:En gång i mitten av -80-talet skulle jag besa på vårvintern. Bilen ifråga hade dömts ut av tidigare ägare, men jag lyckades med lite småfix, såsom byte av drivpaket, rädda den till eftervärlden. Priset för ett nytt batteri kanske inte översteg värdet på själva bilen, men var ändå inget jag ville belasta budgeten med före besöket hos billotteriet. Så gick det som det gick - när det var min tur startade inte pärlan och ingen fanns i närheten till assistans. Det var bara att gå in till besiktningsgubbarna och förklara läget. Ut kom två raska och hjälpte till att springa igång min bil. Hur själva besiktningen gick kommer jag inte ihåg.
För 10-15 år sedan skulle jag besa en annan bil på en drive-in-station. På dylika inrättningar var det säkrast att hänga på låset om inte hela da´n skulle gå åt till köande. Jag gick upp före tuppen och var första bil i ena spåret. På normalt svennevis hade jag, trots att jag visste mycket väl vad det kostade, inte någorlunda jämna pengar. Jag betalade med en tusenlapp och det var inte ASB:s växelkassa dimensionerad för. Gubben var tvungen att gå iväg och krångla med växel och såg allt annat än glad ut. Han gnällde inget men protokollet talade sitt tydliga språk - tvåa på bristfällig fastsättning av längsgående bromsrör, inga andra anmärkningar. Hade han inte varit sur kunde han bett mig sätta dit ett par buntband el dyl, precis som jag senare gjorde men blev nu tvungen att betala för en ombesiktning. Bromsrören var tidigare bytta och hade haft samma upphängning vid åtminstone fyra besiktningstillfällen.
Väl inne i hallen fick bilen va i gång, men bilen gillade inte att stå på tomgång mer än några minuter, sen surnade skrället och dog.
Deras starthjälpsgrunka hadde inte kapacitet nog att få igång den igen, så efter ett tag tröttnade dom, och puffade ut skiten.
Jajja men. Fullt papper... Igen.
-
- Hemmastadd
- Inlägg: 247
- Blev medlem: mån nov 07, 2011 20:33
Re: Besiktningshistorier
Man kan även råka ut för flygande besiktning. För många år sedan blev jag stoppad med en Saab V4. Polisen lägger sig under och säger -Du har bara en ljuddämpare! Jag svarar att det sitter en burk där framme också. -Nej det här är framvagnsbalken , säger han och tar i burken. Villt skrikande kommer han fram. -Hett?, frågar jag. Då öppnar han huven och börjar rycka i batteriet. Det sitter fast men han rycker som besatt. Då börjar han skrika igen då han lyckats få batterisyra på den icke brända handen. Sen som final lyckas han slå benet i kofångaren innan han linkar bort till polisbilen. - Kör för helvete skriker han innan han åker.
Re: Besiktningshistorier
är de standard grej med suggor från tibro eller kompisens märkte dom la aldrig att de låg diesel i hellerAndreas skrev:Va och reggade min lilla sugga för några år sedan, det satt swamper 19,5*44, tröskelhöjden är 115cm och det satt en cheva 6,5turbodiesel men det står dock att det är en 6,5 bensinare. När kille höjjde lyften så höll den på att rulla ner då han glömt dra parkeringsbromsen att han blev skrajj hehe
Här en bild på skönheten
plus en bild jag hittade på en fransk sida hmm
http://www.flickr.com/photos/wessberg/5824740405/
Valp 1,9 tdi
Wrangler tj 4,0
Wrangler tj 4,0
-
- 4x4xnerd
- Inlägg: 8507
- Blev medlem: ons jul 02, 2008 23:22
- Ort: Strängnäs
Re: Besiktningshistorier
När man ska(låta) besikta en 2CV bör man vara med - hela tiden. Inte fika under tiden.
1. se till att vippfönstret inte är öppet = uppfällt i övre läget.
Om så är fallet så sätter sig bilprovaren i bilen och stänger dörren genom att med handen ta i fönsteröppningens nederdel - varvid vippfönstret faller ner över fingrarna.
2. innan bilprovaren kliver in i bilen bör han eller hon informeras om dörrlåsets försåtliga dörrnäsa som begränsar utrymmet ännu mer i den redan trånga dörröppningen och kan resultera i att bältet tar i så att man blir hängande alt skadar ryggen.
3. information om det mycket nära rattens övre dels placerade defrostermunstyckets förmåga att skära upp fingertopparna bör ges innan blodvite uppstår.
4. på lyften bör man närvara så att inte domkraften apteras på den tvärgående främre ljuddämparen, vilket inte är ovanligt.
5. huvöppningen måste göras av bilägaren själv eftersom den är "dold".
6. "påminner" man inte om att parkeringsbromsen verkar på framhjulen kan förrättningsmannen/-kvinnan ta illa upp.
7. innan dess bör informeras om växellägena - backen ligger där 1:an är på "vanlig" bilar. Kan resultera i oönskade "bakåtskutt" annars.
8. chassienumrets placering bör pekas ut(under höger cylinder på ramens ovansida). "Normala" bilar har identiteten instämplad på ramens yttersida.
Det enda en "normal" bilprovare klarar är att kolla om batteriet sitter fast och om varningstriangel finns i bilen. Sorgligt men sant.
1. se till att vippfönstret inte är öppet = uppfällt i övre läget.
Om så är fallet så sätter sig bilprovaren i bilen och stänger dörren genom att med handen ta i fönsteröppningens nederdel - varvid vippfönstret faller ner över fingrarna.
2. innan bilprovaren kliver in i bilen bör han eller hon informeras om dörrlåsets försåtliga dörrnäsa som begränsar utrymmet ännu mer i den redan trånga dörröppningen och kan resultera i att bältet tar i så att man blir hängande alt skadar ryggen.
3. information om det mycket nära rattens övre dels placerade defrostermunstyckets förmåga att skära upp fingertopparna bör ges innan blodvite uppstår.
4. på lyften bör man närvara så att inte domkraften apteras på den tvärgående främre ljuddämparen, vilket inte är ovanligt.
5. huvöppningen måste göras av bilägaren själv eftersom den är "dold".
6. "påminner" man inte om att parkeringsbromsen verkar på framhjulen kan förrättningsmannen/-kvinnan ta illa upp.
7. innan dess bör informeras om växellägena - backen ligger där 1:an är på "vanlig" bilar. Kan resultera i oönskade "bakåtskutt" annars.
8. chassienumrets placering bör pekas ut(under höger cylinder på ramens ovansida). "Normala" bilar har identiteten instämplad på ramens yttersida.
Det enda en "normal" bilprovare klarar är att kolla om batteriet sitter fast och om varningstriangel finns i bilen. Sorgligt men sant.
Hellre en Sukka i skogen än tio Jeepar på verkstad.
Re: Besiktningshistorier
Wältis,
Jag tror du har samma fachinasion (heter det så?) för lite udda fordon som jag har. För några år sen gacs det ut en bok som heter "Tidernas sämsta bilar", Och det var ett flertal med i den som jag har ägt- eller skulle vilja äga!
Alla,
Trevligt med lite gött skvaller om alla era besiktningshistorier.
Den enda historia jag har är när vi skulle besa den Ettförti -68 som jag om garagekompisen renoverat så fint. Kontrollbesiktningen gick den igenom med blankt papper, men skulle fått spansk flagga och inte fått lämna gården på annat sätt än med trajler. Nu var det en så kallad utökad besiktning på den- då vi monterat drag på den, och den monteringen underkändes så vi blev tvungna att komma tillbaka ändå.
Men då vi börjat köra med den så tyckte jag att den var lite väl tungstyrd för att vara en Ettförti, så vi kollade lite i framvagnen på dne och hittade en sliten nedre kulbult. Den var så förbannat slut så den var på väg ut ur sitt säte. Vi beställde raskt två nya och skulle byta dom, då tyckte jag att vi lika gärna kunde blästra av bärarmarna också så det blev nytt och fint. När dom kom ut från blästern fanns det inget kvar av dom- totalt bortrostade! Så det blev att skaffa nya såna också. Sen blev den lättstyrd och fin!
När vi återbesiktade draget så visade vi upp den totalt genomrostade undre bärarmen och den helt utslitna kulbulten i densamma och frågade vad han skulle säga om vi kommit in med dessa komponenter på en bil? Absolut körförbud sa besiktningsmannen. Vi höll naturligtvis med och visade upp protokollet från den tidigare besiktningen där det inte stod en rad om nån rostig bärarm. Besiktningsmannen tog bärarm och protokoll och gick in på kontoret och var borta en bra stund. Vad som sades där skulle varit kul att veta!
SKREV OBELIX
Jag tror du har samma fachinasion (heter det så?) för lite udda fordon som jag har. För några år sen gacs det ut en bok som heter "Tidernas sämsta bilar", Och det var ett flertal med i den som jag har ägt- eller skulle vilja äga!
Alla,
Trevligt med lite gött skvaller om alla era besiktningshistorier.
Den enda historia jag har är när vi skulle besa den Ettförti -68 som jag om garagekompisen renoverat så fint. Kontrollbesiktningen gick den igenom med blankt papper, men skulle fått spansk flagga och inte fått lämna gården på annat sätt än med trajler. Nu var det en så kallad utökad besiktning på den- då vi monterat drag på den, och den monteringen underkändes så vi blev tvungna att komma tillbaka ändå.
Men då vi börjat köra med den så tyckte jag att den var lite väl tungstyrd för att vara en Ettförti, så vi kollade lite i framvagnen på dne och hittade en sliten nedre kulbult. Den var så förbannat slut så den var på väg ut ur sitt säte. Vi beställde raskt två nya och skulle byta dom, då tyckte jag att vi lika gärna kunde blästra av bärarmarna också så det blev nytt och fint. När dom kom ut från blästern fanns det inget kvar av dom- totalt bortrostade! Så det blev att skaffa nya såna också. Sen blev den lättstyrd och fin!
När vi återbesiktade draget så visade vi upp den totalt genomrostade undre bärarmen och den helt utslitna kulbulten i densamma och frågade vad han skulle säga om vi kommit in med dessa komponenter på en bil? Absolut körförbud sa besiktningsmannen. Vi höll naturligtvis med och visade upp protokollet från den tidigare besiktningen där det inte stod en rad om nån rostig bärarm. Besiktningsmannen tog bärarm och protokoll och gick in på kontoret och var borta en bra stund. Vad som sades där skulle varit kul att veta!
SKREV OBELIX
Bil-lös nu, förutom min 745:a
Re: Besiktningshistorier
X2!Spiken skrev:Det är för att vi inte har någon skam i kroppen!macke skrev:Roliga historier men fan vad jag skulle skämmas att komma in med ett vrak som vissa beskriver här...
Måste ju va lite utmaning också.
Äger tydligen mer skit än vad som får plats i en signatur.............
-
- Veteran
- Inlägg: 1514
- Blev medlem: ons jan 14, 2009 20:54
- Ort: Markaryd
Re: Besiktningshistorier
Inte kan vi väll låta denna tråden dö?
Skulle besikta 740,n jag köpte för att ha något att köra med efter jag hade studsat av vägen med min jeep. Den hade stått still i 2 månader så jag förväntade mig en lång lista.
Den hade rostiga bromsskivor, felinställda dimljus som dessutom lyste för svagt och läckte olja som exxon valdez (fick torka av den undertill medans jag väntade på min tur)
Den gick igenom med blankt papper.
Min cherokee -89 är ganska rolig att besiktiga iaf när det kommer till bromsprovet för när den låser hjulen så gör den det så snabbt så bromsprovaren inte hinner reagera utan den kastar helt enkelt ur jeepen ur rullarna, alltid lika kul och se bilprovaren bli förvånad när rullarna kastar ut bilen.
Skulle besikta 740,n jag köpte för att ha något att köra med efter jag hade studsat av vägen med min jeep. Den hade stått still i 2 månader så jag förväntade mig en lång lista.
Den hade rostiga bromsskivor, felinställda dimljus som dessutom lyste för svagt och läckte olja som exxon valdez (fick torka av den undertill medans jag väntade på min tur)
Den gick igenom med blankt papper.
Min cherokee -89 är ganska rolig att besiktiga iaf när det kommer till bromsprovet för när den låser hjulen så gör den det så snabbt så bromsprovaren inte hinner reagera utan den kastar helt enkelt ur jeepen ur rullarna, alltid lika kul och se bilprovaren bli förvånad när rullarna kastar ut bilen.
Jeep cherokee 89a höjd 3" 31,10,5r15 BFG all terrain
Jeep cherokee 90a
Jeep grand cherokee 93a 4" höjning från Iron rock Offroad + RCX
Chevrolet silverado 2500 -94a 6" RCX höjning
Chevrolet C20 -82:a
Chevrolet suburban -97a
Jeep cherokee 90a
Jeep grand cherokee 93a 4" höjning från Iron rock Offroad + RCX
Chevrolet silverado 2500 -94a 6" RCX höjning
Chevrolet C20 -82:a
Chevrolet suburban -97a
Re: Besiktningshistorier
Hade en -67ans 144 som skulle besiktas. När han provade torkarna såg jag att den på förarsidan började halka efter, för att slutligen krocka med den högra. Hela torkararmen far bort och lägger sig på huven.
-Jaha, där rammlade den bort, säger han. Jag sitter tyst.
Vi åker in i hallen med en torkare viftandes, och en på huven. Alla tittar och flinar.
Han börjar kolla det övriga på bilen medans jag sätter tillbaka torkararmen, lite i smyg.
När det är klart tittar jag på pappret och säger, du glömde torkaren.
-Den sitter ju där!
-Eh, jo... tack då.
-Jaha, där rammlade den bort, säger han. Jag sitter tyst.
Vi åker in i hallen med en torkare viftandes, och en på huven. Alla tittar och flinar.
Han börjar kolla det övriga på bilen medans jag sätter tillbaka torkararmen, lite i smyg.
När det är klart tittar jag på pappret och säger, du glömde torkaren.
-Den sitter ju där!
-Eh, jo... tack då.
-
- Beroende
- Inlägg: 1032
- Blev medlem: tor feb 23, 2006 7:59
- Ort: Stockholm
Re: Besiktningshistorier
Det finns en gammal klassiker – om man har en gammal Willys med original 3-pet. Är det en juste besiktningsgubbe, nämner man hur växellägena ligger på dessa.
Om inte, var tyst. (Som ni säkert vet ligger backen på dessa där man vanligen hittar ettans växel – framåt, åt vänster). Kan bli ett spännande skutt bakåt ...
Om inte, var tyst. (Som ni säkert vet ligger backen på dessa där man vanligen hittar ettans växel – framåt, åt vänster). Kan bli ett spännande skutt bakåt ...
Hälsar Micke Valp, fd. Chefredaktör på 4 Wheel Drive. Byggen: Beowulf & Portal-Femman – Bägge väggodkända.
En 6-hjuling står också i garaget - som byggprojekt.
Nytt hobbyfordon: Snow Trac ST4 -81.
Om man vill ha något gratis – vad är det då värt?
En 6-hjuling står också i garaget - som byggprojekt.
Nytt hobbyfordon: Snow Trac ST4 -81.
Om man vill ha något gratis – vad är det då värt?
Re: Besiktningshistorier
Joel_Vbg skrev:X2!Spiken skrev:Det är för att vi inte har någon skam i kroppen!macke skrev:Roliga historier men fan vad jag skulle skämmas att komma in med ett vrak som vissa beskriver här...
Måste ju va lite utmaning också.
-
- Hemmastadd
- Inlägg: 247
- Blev medlem: mån nov 07, 2011 20:33
Re: Besiktningshistorier
På 80-talet var det en kompis som fått tag på en Cheva Vega. Efter att lyft ur den 4 cylindriga orginal motorn tog han en 400 motor som han med hjälp av Vinkelslip, spett och slägga gick ner. Han fick allt och funka och bilen gick som ett skott. Motorn var bromsad till 430 hk. Den var dock mycket svårkörd. Då skämtar någon om besiktningen. Han åker och besiktar mest för att se deras min. Besikningsmannen börjar kolla och öppnar huven. -Är det orginalmotorn, frågar han. -Ja! Vid provkörningen säger han - bäst man tar det lugnt. Den spinner lös bara man tittar på gasen. Så säger han -ja det gick ju bra det här. Bilen går igenom! effektökningen var väl 400%! Bilen var fullständigt livsfarlig att köra. Vi lekte lite innan han lyfte ur motorn igen.
Re: Besiktningshistorier
Vid ett besikningstillfälle så var UAZ skodd med Trelleborgare och som den lätta lastbil det var så skulle besiktningen ske på Personbilsbesikningen i Lund.
När han skulle lyfta bilen för att kolla lagrena så fälde han upp förlängarna och hämtade mer förlängare. Nähä det går inte, därbak gick det lättare och sen fick han syn på bromsrören. Det var faan det grövsta han sett..
När han sedan provkörde så var det svårt att växla osynkad etta . När han närmade sig bromsprovaren så menade jag då kliver jag nog av. Han tittade undrande på mig. -Spärrar replikerade jag snabbt.
När han skrev ut pappret menade han på att det var en upplevelse och inte mycket annat än lamporna som var kontrollerade...
Blankt papper blev det i allafall.
När han skulle lyfta bilen för att kolla lagrena så fälde han upp förlängarna och hämtade mer förlängare. Nähä det går inte, därbak gick det lättare och sen fick han syn på bromsrören. Det var faan det grövsta han sett..
När han sedan provkörde så var det svårt att växla osynkad etta . När han närmade sig bromsprovaren så menade jag då kliver jag nog av. Han tittade undrande på mig. -Spärrar replikerade jag snabbt.
När han skrev ut pappret menade han på att det var en upplevelse och inte mycket annat än lamporna som var kontrollerade...
Blankt papper blev det i allafall.
Känner du alla till nu det skicka så. Le att fall alla i dig fick det men. Det skickade som jäveln den slå vilja att du kommer så baklänges meddelande detta läsa ska man att insett väl du när"
viewtopic.php?t=14499
viewtopic.php?t=14499