Besiktningshistorier

Här snackar vi om allt som inte passar in i dom övriga kategorierna

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

Grottulf
4x4xnerd
Inlägg: 5398
Blev medlem: fre nov 09, 2007 13:16
Ort: Säffle

Re: Besiktningshistorier

Inlägg av Grottulf » sön okt 28, 2012 8:42

partyvan skrev: Stämmer att det är en -88 men enligt datorn så behövs inte bälten bak i lb därimot fram bälten måste finnas från -84
Aha, jag tänkte inte på att du hade baksäte i din.

partyvan
Forumräv
Inlägg: 551
Blev medlem: ons feb 16, 2011 23:23
Ort: Mantorp

Re: Besiktningshistorier

Inlägg av partyvan » sön okt 28, 2012 21:32

Wältmeister skrev:Finns det bälten, även om det inte var obligatoriskt på den modellen/årsmodellen, så måste de fungera.
Hjälper inte att demontera icke fungerande bälten.

B t w, var det hos Bilprovningen eller någon "fristående aktör" du släckte 2:an?
Hjälpte mig att demontera den :tumbup:
Va på Bilprovningen

HenkeS
Beroende
Inlägg: 1057
Blev medlem: fre maj 07, 2010 8:19
Ort: västerbottniska inlandet

Re: Besiktningshistorier

Inlägg av HenkeS » ons okt 31, 2012 9:59

Var in idag och kollade sbp hårda krav på den lille blå (dodgen) Mja dom kollade ju som vanligt lysen osv osv, kom fram till att däcken va alldeles för breda, får inte gå utanför skärmbreddarna, konstigt tyckte jag då det är orginaldäck storlek på (enligt mina papper iaf) fick ett oväntat svar. Med hög röst svara han I helvette heller. det där är inge orginaldäck. fram blire anmärkning men släpper bak fast det är gränsfall.

jaja tänkte jag något ska dom väll anmärka på. Då kom resten, spindelleder glapp, rost medmera. Men när jag fick papperet var det ändå bara skärmarna fram och bra att veta på rost :shock: tänkte att lederna såg jag ju själv glappa ju som tusan. Så jag frågade när jag tog emot arbetsordern. Mja men det är nog bara å smörja sa han..
Don't be fooled by imitations...Get Real, Get Mopar!!!

Victor.O
Användare
Inlägg: 64
Blev medlem: sön sep 02, 2012 19:15
Ort: Växjö

Re: Besiktningshistorier

Inlägg av Victor.O » mån nov 05, 2012 23:55

inte min historia men den är om 4x4 iallafall.
Nåväl, den handla om en klubbkamrat som skulle besikta sin Volvo c202 med tgb20 axlar, han åkte in till carspect ställde bilen i hallen gick och satte sig med en tidnng och tog en kaffe, allt dom hade att anmärka på va att ljusbilden var för låg samt att en styrled va "glapp" ja ni kan ju gissa hur den var. inte ett ord om axlar eller höjden, Däcken kan dom inte klaga på eftersom att valpen har 35" orginal och mönsterdjupet i simex däcken är godkänt 8) så det kanske är tricket, inte säga nåntng bara spela dum och oskyldig ? :wink:
Suzuki sj 413, soon to be A-traktor!

Spiken
Veteran
Inlägg: 1655
Blev medlem: ons feb 23, 2011 17:11
Ort: Nyköping

Re: Besiktningshistorier

Inlägg av Spiken » ons nov 07, 2012 16:23

King caben besiktad :jump:
Andra bilen på kort tid jag besiktat med rent papper. Åkte och hämta gas innan besiktningen för att kunna fixa tvåorna, nu var ju gasen ändå slut men jag var säker på att det skulle gå åt.

Bilen har stått på en gräsmatta sen 2008, men hade tydligen klarat sig bra.
Ska nog gå och köpa mig en lott också.

olle67
Veteran
Inlägg: 2233
Blev medlem: lör mar 31, 2012 11:37
Ort: Outside Jötebårg

Re: Besiktningshistorier

Inlägg av olle67 » ons nov 07, 2012 20:23

Köpte en Opel,caravan 1976 2d combi för 200kr,för länge sen o ansåg att de måste ju va en bra bil när den kostar så mkt,när ja skulle hämta den så vägra den starta,då sa säljaren,du får dra igång den för ja tankar diesel ja fått gratis,så ja fick dragit igång den o körde hem o beställde besiktning,körde in den veckan efter,men tyckte den gick svajigt på vägen dit,när ja kom in i hallen så gnällde gubben på att höger backspegel hängde löst o va trafikfarlig,sen körde han upp bilen på broms provaren,då sa de brak,då gick hela bak axel upphängningen åt skogen så hjulen låg i hjulhusen,vi fick be en äldre herre med en fin 240 dra min pärla ur bromsprovare så vi kunde besikta vidare,för de krävde ja,han gick runt bilen o muttra o blev rödare o rödare i huvet,sen skulle han öppna höger dörr för o kolla bältet,då ramla dörren av från bilen,då fick han ett vansinnes utbrott,så ja fråga snällt,nu när ja ändå får greja dörren,stryker du backspegeln då,då blev han ännu mer vansinnig o gapa o skrek,sen satte han 3 körförbud på fram rutan o gick,samtidigt som han skrek att ja förolämpa hans yrkes kår som kom in med en sån dålig bil...ja fundera länge på va 3 körförbuds märken innebar,1 e ju körförbud,2 kanske gravt körförbud,men 3??ja gick o fråga gubben när han va lite lugnare,varför fick ja 3 körförbuds märken??då vråla han så rösten slog över,FÖR JA HADE INTE FLER..........bilen blev skrotad direkt efter besiktinings försöket,hehe
Tack till vägverket för alla dåliga vägar.

Spiken
Veteran
Inlägg: 1655
Blev medlem: ons feb 23, 2011 17:11
Ort: Nyköping

Re: Besiktningshistorier

Inlägg av Spiken » ons nov 07, 2012 21:12

HAHAHA!!!

Trot eller ej, men min -67a sprint var lika dålig. Ändå kostade den 300:-

Övre gångjärnet på förarsidan var av, och huvgångjärnen var ej i bruk längre. När gubben skulle öppna huven tog han i lite förmycket, och huven gled iväg och la sig brevid bilen. Han tittade oförstående på mig och huven, och jag förklarade att jag inte fått dit grejerna riktigt som det var tänkt. När han sen skulle öppna förardörren så sa det nedre gångjärnet upp sig och dörren brakade i backen, gubben vände och gick, inte ett ord.

Kom en annan gubbe efter ett tag och sa att jag kunde åka hem. Han som skulle besikta hade gjort det och ingen annan kunde/ville.

Måste vara en Opelsjuka

Hookan
Rutinerad
Inlägg: 282
Blev medlem: tis sep 16, 2008 19:39
Ort: skillingaryd

Re: Besiktningshistorier

Inlägg av Hookan » tor nov 08, 2012 20:54

Idag var jag inne hos bilprovningen med min Jeep. Den snälla besiktningsmannen hjälpte mig att få lös den löstagbara dragkroken. En stor polygrip och lite svett senare konstaterar mannen glatt att den faktiskt var demonterbar. Att fjädern i sprinten inte fungerade tyckte han var enligt reglerna inte bra, men det är ju mest lyx med fjäder... går ju lika bra att trycka tillbaka med handen ju.

Men han knorrade lite mer när han tyckte att avgassystemet var lite löst. "Här borde det sitta ett fäste på en ljuddämpare... men finns ju bara ett rakt rör här! Du har ju inga dämpare alls!"

Bilen blev godkänd med blankt papper. :woot:
Jeep Grand Cherokee 95

elste
Guru
Inlägg: 2680
Blev medlem: fre jan 09, 2009 18:30
Ort: Köping

Re: Besiktningshistorier

Inlägg av elste » tor nov 08, 2012 20:58

det var en snäll en
jag fick om bessiktnin på drag kroken bara för att min besiktnings mann inte klarade av att hantera den med en hand :aargh: :aargh: :aargh: :aargh:

olle67
Veteran
Inlägg: 2233
Blev medlem: lör mar 31, 2012 11:37
Ort: Outside Jötebårg

Re: Besiktningshistorier

Inlägg av olle67 » tor nov 08, 2012 21:38

En annan gång va ja inne o besikta en 67,Dart som ja efter mkt om o men klämt ner en 440 i,blev lite skum lutning på hjulen ,hehe på besiktningen öppna ja huven o gubben skrek va fan e detta?????????inte vet ja sa ja lugnt,men den förvandlar bensin till oväsen,,, :mrgreen: fick backa ur hallen då han vägra besikt vidare,o de va nog rätt,bilen va inte trafik säker,..skrota den senare o stoppa motorn i en dodge 250 pickup..
Tack till vägverket för alla dåliga vägar.

elste
Guru
Inlägg: 2680
Blev medlem: fre jan 09, 2009 18:30
Ort: Köping

Re: Besiktningshistorier

Inlägg av elste » tor nov 08, 2012 21:40

"en motor har hern aldrig sätt en sån förut?" :tumbup:

Carle
Hemmastadd
Inlägg: 158
Blev medlem: tor nov 08, 2012 15:36
Ort: Falun

Re: Besiktningshistorier

Inlägg av Carle » fre nov 09, 2012 15:34

Jag var nyligen till besiktningen med en Mitsubishi Space wagon, en 4wd.

Fick nedslag på för högt ställt lyse höger sida, och ingen varningstriangel.
Inget bra att veta.

Tre dagar senare ramlar hela bakvagnen ihop under körning, då alla (!) infästningspunkter var bortrostade.

Ringde upp och ifrågasatte, och det vart ett liv utan dess like, då de minsann inte kunde tänkas ha missat en sån sak, och anklagade i stället mig för att ha flyttat chassienummer mellan två olika bilar.

Jag brukar inte bli förvånad längre, men ibland är det svårt att inte bli det.
"If you want to go fast, go alone. If you want to go far, go together"
-Gears 5 ending credits


Jeep JKU (Raptor Lined) -07
VW Polo 1.4 tdi - 16
Jeep XJ HO -92, Såld
Comanche -88, Såld

Danne
OffroadGeek
Inlägg: 4758
Blev medlem: fre mar 28, 2008 20:07
Ort: Arboga/Västmanland
Kontakt:

Re: Besiktningshistorier

Inlägg av Danne » fre nov 09, 2012 15:41

En maskinist berättade för mig för några år sedan om när han var inne med sin -99:ans merca kombi.

När besiktningen var klar fick han nedslag på att ena sidoblinkersen inte lös tillräckligt orange.
Nån dag senare noterade han att fjädern bak var tvärt av, det såg dom inte.

Irriterad av det löjlig nerslaget så åkte han tillbaka till BP och gav dom en liten utskällning.
Offroad: Mitsubishi L200 -06 med Fedima Sirocco 285/75 -16
Onroad:Mitsubishi Pajero 3.0 -97
˙ɹǝʌo ǝɯ ןןoɹ sıɥʇ pɐǝɹ uɐɔ noʎ ɟı

Joel_Vbg
4x4xnerd
Inlägg: 5518
Blev medlem: sön mar 11, 2007 8:46
Ort: Varberg
Kontakt:

Re: Besiktningshistorier

Inlägg av Joel_Vbg » fre nov 09, 2012 17:18

Angående den ihoprasade bakvagnen så körde kompisen en Volvo 245 -88 i flera år, vid besiktningen gick den igenom utan anmärkning och två dagar senare släppte bakre länkarmsfästena på höger sida från bakaxeln, dom var avrostade!
Bilen bodde i diket en natt och fick ny bakaxel och länkarmar helgen därpå men den gamla bakaxeln slängde han på en kärra och släppa med in till besiktningen, letade upp gubben och stationschefen som besiktigat och frågade hur han kunde missa det?!
Rätt dumt det sista tycker jag, där skapade han en till nitiskt rostsökande besiktningsgubbe... :aargh:
Äger tydligen mer skit än vad som får plats i en signatur.............

Wältmeister
4x4xnerd
Inlägg: 8506
Blev medlem: ons jul 02, 2008 23:22
Ort: Strängnäs

Re: Besiktningshistorier

Inlägg av Wältmeister » fre nov 09, 2012 20:53

Besiktade apgungan i veckan.
Gick mycket bättre än med Wranglern(som jag fick 2:a på för att stänkskydd saknades :aargh: )
Flera besiktningsmän flockades runt min lilla pärla och tittade och frågade.
Han som fick förtroendet att kontrollera bilen frågade om han fick ta en extra provtur.
Det fick han.
En dryg kvart senare kom han tillbaka så leende att jag trodde hans överläpp skulle spricka och fastna vid öronen.
:smoke: :yeaah:
Hellre en Sukka i skogen än tio Jeepar på verkstad.

Skriv svar