Besiktningshistorier

Här snackar vi om allt som inte passar in i dom övriga kategorierna

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

Spiken
Veteran
Inlägg: 1655
Blev medlem: ons feb 23, 2011 17:11
Ort: Nyköping

Re: Besiktningshistorier

Inlägg av Spiken » fre feb 10, 2012 16:16

Micke valp

Bra story. :D
Har oxå provat det där, fast hon fick åka själv.
Osäker på om det hade någon efekt.
Hon kanske var för snygg, så gubben ville se henne igen.

henke_99
4x4xnerd
Inlägg: 8407
Blev medlem: sön jun 29, 2008 13:20
Ort: Ulricehamn

Re: Besiktningshistorier

Inlägg av henke_99 » fre feb 10, 2012 16:24

Min offroadcheva kom igenom helt utan anmärkningar senaste gången. Med 42" däck, totalt 9" höjning, crossoverstyrning, hi-steer (originalhålen till parallellstaget finns ju fortfarande kvar på axeln), hydroassist, skivbroms bak, p-broms på kardanen, och utan stänklappar. Jag tände halvljuset på dom nedre lamporna så räckte dessutom deras ljusprovare upp... Han såg mina tre växelspakar på golvet plus rattväxeln o frågade inte ens om det gick att lägga ur fyrhjulsdriften.

När besiktningsmannen gick under bilen så tittade han sig omkring, främst på fördelningslådan och uttryckte att "det här ser dyrt ut". Sen kollade han bara så inget i framvagnen glappade o så var han nöjd. Just det ja, 15" fälgar passar ju egentligen inte utan bromsoken är nerslipade tills dom passade och det är därför aningens tajt, han tittade, funderade men kom sen fram till att det är väl kanske bra så fastnar det inte en massa skit i fälgarna. Sen sken han som en sol under provrundan, att bara åka runt huset dög inte utan han var tvungen att ta den långa rundan...
Chevy Blazer -88. 350-th700-np203/205. D60+14BFF. 42" Super Swamper TSL.

GMC Suburban 2500 -95. 6,5TD-4L80e-np241. Ifs-14BFF.

Opel Kadett GSI 16v -89.

Fullsize Offroaders

J Landin
Beroende
Inlägg: 1141
Blev medlem: ons okt 27, 2010 21:49
Ort: Bollebygd

Re: Besiktningshistorier

Inlägg av J Landin » fre feb 10, 2012 16:32

turbofrallan skrev:
J Landin skrev:Har många storys om det kära "billotteriet",
Det roligaste var nog att se besiktningsbubbens min när jag var inne och skulle "fulbesa" min 240 för att kunna köra en månad!

Bilen:
Bild

Bild
Först tyckte han det var roligt med "en gammal hederlig volvo", sen öppna han huven!



Bild
Han stog å klia sig i huvet länge å väl innan han kläckte fram:
Näääää, jag KAN inte släppa det här!

denna var inte lite häftig. har du den kvar?
Nä tyvärr, den va för rostig för att satsa på så nu har jag en 740 -90 med 8V turbo!
Vitara -89
SJ 413 -88
JEEP ZJ 4,0 -98
JEEP WJ 4,7 -99
Å nåra till som driver på färre hjul!

Spiken
Veteran
Inlägg: 1655
Blev medlem: ons feb 23, 2011 17:11
Ort: Nyköping

Re: Besiktningshistorier

Inlägg av Spiken » fre feb 10, 2012 16:33

Henke99

ORÄTTVIST :aargh:

Där vill jag oxå besikta.
Här hade du nog inte blivit insläppt i hallen ens.
Hårfint att Broncon gick igenom med 32or!

3500
Hemmastadd
Inlägg: 191
Blev medlem: fre jan 29, 2010 17:41
Ort: Stockholm

Re: Besiktningshistorier

Inlägg av 3500 » fre feb 10, 2012 16:36

Kul ämne!

Tidigt nittoital var jag och en god vän var på väg till bilprovningen med hans Volvo Duett, i vändplanen utanför går fästet till höger bladfjäder av och nyper handbromsvajern till bakhjulet och bilen får kraftig slagsida. Med ett låst bakhjul kollas allt utom ljusinställning och bak/handbroms.
Gubben sa att det här fixar ni grabbar men bromsarna måste kollas, det är viktigt!
Resultatet blev en tvåa för att han inte kunde göra bromsprov bak.

Jag köpte en risig -65 Cheva Malibu som jag tänkte få en arbetsorder på. När bilen hissades upp och han såg att alla karosserifästen utom ett betod av knytnävstora rosthål skrek han, UT MED SKITEN och kom inte tillbaka samtidigt som han rev pappret.

En annan tidig sextiotals USAbil med helröda baklampor ville en fjunig nybörjarsadist inte godkänna pga detta, när jag höjde rösten kom en erfaren gubbe med ett leende och föste bort nissen.
Blankt papper.

J Landin
Beroende
Inlägg: 1141
Blev medlem: ons okt 27, 2010 21:49
Ort: Bollebygd

Re: Besiktningshistorier

Inlägg av J Landin » fre feb 10, 2012 16:46

Kan ju berätta om när jag besa min gamla olds en gång också,

När jag hade rullat in i hallen och gått ur såg jag en jättepöl med olja under bilen, en av slangarna till automatkylet hade spruckit och det var olja ÖVERALLT, fick skarvat ihop slangen och rullat upp på bryggan, försökte torka väck det jag kunde och sa till besgubben att han iaf kunde sätta en 2a på oljeläckage, varför då sa han, du har ju lagat det!
Fick bra att veta på hjulhusen bak(som var fogskummade)! ;-)
Vitara -89
SJ 413 -88
JEEP ZJ 4,0 -98
JEEP WJ 4,7 -99
Å nåra till som driver på färre hjul!

turbofrallan
Rutinerad
Inlägg: 489
Blev medlem: ons feb 24, 2010 17:56
Ort: skillingmark

Re: Besiktningshistorier

Inlägg av turbofrallan » fre feb 10, 2012 16:58

J Landin skrev:Kan ju berätta om när jag besa min gamla olds en gång också,

När jag hade rullat in i hallen och gått ur såg jag en jättepöl med olja under bilen, en av slangarna till automatkylet hade spruckit och det var olja ÖVERALLT, fick skarvat ihop slangen och rullat upp på bryggan, försökte torka väck det jag kunde och sa till besgubben att han iaf kunde sätta en 2a på oljeläckage, varför då sa han, du har ju lagat det!
Fick bra att veta på hjulhusen bak(som var fogskummade)! ;-)
okay va synd annars såg det ju trevligt ut me en 16v turbo=)
har du kört fast elle?

Spiken
Veteran
Inlägg: 1655
Blev medlem: ons feb 23, 2011 17:11
Ort: Nyköping

Re: Besiktningshistorier

Inlägg av Spiken » fre feb 10, 2012 17:02

Riktigt roligt ämne det här.
Förmodligen outtömligt oxå.

Vet inte om det var värre och besa förr.
Knappt man fick ha 5,5" fälgar på en Amazon.

Man känner igen sig i nästan varje story. Kul!!!

Rubiconjeep
Hemmastadd
Inlägg: 247
Blev medlem: mån nov 07, 2011 20:33

Re: Besiktningshistorier

Inlägg av Rubiconjeep » fre feb 10, 2012 17:26

Skulle på ombesiktning med en -65 Nova. Skulle precis åka när batteriet lägger av. Ringer till en kompis som kommer och hjälpstartar. Åker ut på E14 och ger järnet. Det gick rejält fort på "Ångerakan" som är ett flygfält. Kommer in på besiktningen och lyfter av huven. Grenrören är röda. Trodde gubbens hår skulle ta eld. Han gör ett streck och vinkar ut mig.Rädd för att få motorstopp gasar jag på lite vilket resulterar i två svarta streck genom hallen. Det sista jag ser är gubben som hytte med näven.

Lasse Suzican
4x4xnerd
Inlägg: 6984
Blev medlem: fre feb 24, 2006 19:10
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Re: Besiktningshistorier

Inlägg av Lasse Suzican » fre feb 10, 2012 20:30

För rätt många år sedan så skulle jag besiktiga en grå 413W med ett Opel Kadett mono-insprutningsystem (TBI) ihop-parat me3d Syzukis fördelare. Problemet var bara att för att få det att funka var vi tvungna att bygga en liten adapterkrets som konverterade Suzukins tändsignal till någon som Opel-systemet klarade av att läsa. Denna lilla fina krets kopplades i sin tur till tändmodulen i en nerkapad Kadettfördelare som satt fastskruvad på torpeden, och sedan stoppades helt enkelt kretsen in under locket som snäpptes på plats (var ju varken rotor eller någon axel i fördelaren). Tändmodulen i sin tur skickade iväg impulser till Opelsprutet som pinkade in soppa lite då och då vid behov....
Ägaren tyckte dock att det såg rätt lustigt ut med en fördelare som stack rakt ut ur torpeden och satte på skoj på tändkablar på locket.

Sagt och gjort. Jag kommer in på besiktnningen och möts av en kort, rätt korpulent gammal gråhårig "farbror".
Ljuset kollas och avgaserna mäts... Ja! De va ju inga problem.
Huven öppnas för att kolla batteri och liknande. "Farbrorn" tar sig en titt och ser lite förbryllad ut. Suckar till och lägger huvudet lite på sned. Skakar på huvudet och sätter upp huvpinnen.
Och börjar räkna tändkablar... Och får det till 10 st... Tittar på motorn och hittar 4 tändstift.
Suckar...
Tittar på torpeden med den extra fördelaren och 2 tändspolar. Räknar en gång till....
Tittar på mig med en blick ungefär: Va fan är detta för någonting??????? Hjälp mig!!!!
Suckar en gång till, skakar på huvudet, säger: De va en jävla massa tändkablar!!! och slår igen locket...
"Farbror" går runt till förardörren och öppnar den, suckar igen.... Där inne flinar en jätteskålad "racingstol" mot honom (t.om jag hade svårt att ta mig i och ur den).
Farbrorn tar sats och kliver upp och sätter sig ovanpå stolen och likt alla andra stora saker som ska igenom en för liten öppning så helt plötsligt "ploppar" gubben ner i stolen...
Motorn startas och bilen körs fram på lyften. Motorn stannas och dörren öppnas...

En ny bil kommer in på platsen där Suzukin precis stått.
Suzukin står på lyften och gungar fram och tillbaka. Länge.....

Efter kanske närmare en minut ropar "farbrorn" på en annan bes-gubbe som kom fram till honom. Dom pratade några snabba ord och den andra försvann, bara för att komma tillbaka med en kollega. Tillsammans och med gemensamma krafter börjar dom nu att dra och slita i "farbrorn". Han sitter helt enkelt fast...
Och nu börjar det dyka upp lite mer folk som undrade vad som stod på.
Suzukin startas och körs utomhus.
Efter en liten stund frågar en av bes-gubbarna om kapellet är svårt att få av. Nää! Svarar jag och börjar knäppa loss det.
Med kapellet loss och med hjälp av 3 eller 4 andra "gubbar" så ploppar "farbrorn" äntligen loss från stolen. Med ett lite förargat leende frågade han mig om hur jag klarade det? Nja! fick jag ju erkänna. Den är ju lite trång, men det är inte min bil och han som äger den är så tunn att han kan nästan gömma sig bakom en trafikmärkes-stolpe.

"Farbrorn" ler och lufsar in i lokalen, vänder sig om och vinkar att jag ska följa med. Han går till hörnan där beslapparna skrivs ut.
Jaha! tänkte jag. Ombesiktning eller nåt sånt skit bara för att han fastna.


Och se där. Helt plötsligt så ligger det en blank beslapp framför mig, "farbrorn" ler stort och säger ungefär såhär: De va den jävligaste biljävel jag någonsin har varit med om att ta sig ur. Jag är säker på att du har full koll på den där bilen. Och nu ska jag fan i mig ha en rejäl kopp kaffe så jag blir folk igen...
Hej!!! och så gick han....
// Lasse
Fast ledamot i ETC & teknisk chef för Eurotrial.

All 4 wheels must participate, lock up your axles!!!

Roger Patrol
Guru
Inlägg: 3819
Blev medlem: mån mar 17, 2008 14:36
Ort: Vretstorp / Stockholm

Re: Besiktningshistorier

Inlägg av Roger Patrol » fre feb 10, 2012 21:00

Lasse Suzican skrev:För rätt många år sedan så skulle jag besiktiga en grå 413W med ett Opel Kadett mono-insprutningsystem (TBI) ihop-parat me3d Syzukis fördelare. Problemet var bara att för att få det att funka var vi tvungna att bygga en liten adapterkrets som konverterade Suzukins tändsignal till någon som Opel-systemet klarade av att läsa. Denna lilla fina krets kopplades i sin tur till tändmodulen i en nerkapad Kadettfördelare som satt fastskruvad på torpeden, och sedan stoppades helt enkelt kretsen in under locket som snäpptes på plats (var ju varken rotor eller någon axel i fördelaren). Tändmodulen i sin tur skickade iväg impulser till Opelsprutet som pinkade in soppa lite då och då vid behov....
Ägaren tyckte dock att det såg rätt lustigt ut med en fördelare som stack rakt ut ur torpeden och satte på skoj på tändkablar på locket.

Sagt och gjort. Jag kommer in på besiktnningen och möts av en kort, rätt korpulent gammal gråhårig "farbror".
Ljuset kollas och avgaserna mäts... Ja! De va ju inga problem.
Huven öppnas för att kolla batteri och liknande. "Farbrorn" tar sig en titt och ser lite förbryllad ut. Suckar till och lägger huvudet lite på sned. Skakar på huvudet och sätter upp huvpinnen.
Och börjar räkna tändkablar... Och får det till 10 st... Tittar på motorn och hittar 4 tändstift.
Suckar...
Tittar på torpeden med den extra fördelaren och 2 tändspolar. Räknar en gång till....
Tittar på mig med en blick ungefär: Va fan är detta för någonting??????? Hjälp mig!!!!
Suckar en gång till, skakar på huvudet, säger: De va en jävla massa tändkablar!!! och slår igen locket...
"Farbror" går runt till förardörren och öppnar den, suckar igen.... Där inne flinar en jätteskålad "racingstol" mot honom (t.om jag hade svårt att ta mig i och ur den).
Farbrorn tar sats och kliver upp och sätter sig ovanpå stolen och likt alla andra stora saker som ska igenom en för liten öppning så helt plötsligt "ploppar" gubben ner i stolen...
Motorn startas och bilen körs fram på lyften. Motorn stannas och dörren öppnas...

En ny bil kommer in på platsen där Suzukin precis stått.
Suzukin står på lyften och gungar fram och tillbaka. Länge.....

Efter kanske närmare en minut ropar "farbrorn" på en annan bes-gubbe som kom fram till honom. Dom pratade några snabba ord och den andra försvann, bara för att komma tillbaka med en kollega. Tillsammans och med gemensamma krafter börjar dom nu att dra och slita i "farbrorn". Han sitter helt enkelt fast...
Och nu börjar det dyka upp lite mer folk som undrade vad som stod på.
Suzukin startas och körs utomhus.
Efter en liten stund frågar en av bes-gubbarna om kapellet är svårt att få av. Nää! Svarar jag och börjar knäppa loss det.
Med kapellet loss och med hjälp av 3 eller 4 andra "gubbar" så ploppar "farbrorn" äntligen loss från stolen. Med ett lite förargat leende frågade han mig om hur jag klarade det? Nja! fick jag ju erkänna. Den är ju lite trång, men det är inte min bil och han som äger den är så tunn att han kan nästan gömma sig bakom en trafikmärkes-stolpe.

"Farbrorn" ler och lufsar in i lokalen, vänder sig om och vinkar att jag ska följa med. Han går till hörnan där beslapparna skrivs ut.
Jaha! tänkte jag. Ombesiktning eller nåt sånt skit bara för att han fastna.


Och se där. Helt plötsligt så ligger det en blank beslapp framför mig, "farbrorn" ler stort och säger ungefär såhär: De va den jävligaste biljävel jag någonsin har varit med om att ta sig ur. Jag är säker på att du har full koll på den där bilen. Och nu ska jag fan i mig ha en rejäl kopp kaffe så jag blir folk igen...
Hej!!! och så gick han....
:tumbup:
finns lite film på youtub http://www.youtube.com/user/rogeratf?feature=watch" onclick="window.open(this.href);return false;
Patrolen
viewtopic.php?f=15&t=20630&hilit=patrol+igen" onclick="window.open(this.href);return false;

niva_mats
4x4xnerd
Inlägg: 5160
Blev medlem: lör maj 06, 2006 16:50
Ort: Jäla (Falköping)

Re: Besiktningshistorier

Inlägg av niva_mats » fre feb 10, 2012 21:01

Lasse Suzican skrev:För rätt många år sedan så skulle jag besiktiga en grå 413W med ett Opel Kadett mono-insprutningsystem (TBI) ihop-parat me3d Syzukis fördelare. Problemet var bara att för att få det att funka var vi tvungna att bygga en liten adapterkrets som konverterade Suzukins tändsignal till någon som Opel-systemet klarade av att läsa. Denna lilla fina krets kopplades i sin tur till tändmodulen i en nerkapad Kadettfördelare som satt fastskruvad på torpeden, och sedan stoppades helt enkelt kretsen in under locket som snäpptes på plats (var ju varken rotor eller någon axel i fördelaren). Tändmodulen i sin tur skickade iväg impulser till Opelsprutet som pinkade in soppa lite då och då vid behov....
Ägaren tyckte dock att det såg rätt lustigt ut med en fördelare som stack rakt ut ur torpeden och satte på skoj på tändkablar på locket.

Sagt och gjort. Jag kommer in på besiktnningen och möts av en kort, rätt korpulent gammal gråhårig "farbror".
Ljuset kollas och avgaserna mäts... Ja! De va ju inga problem.
Huven öppnas för att kolla batteri och liknande. "Farbrorn" tar sig en titt och ser lite förbryllad ut. Suckar till och lägger huvudet lite på sned. Skakar på huvudet och sätter upp huvpinnen.
Och börjar räkna tändkablar... Och får det till 10 st... Tittar på motorn och hittar 4 tändstift.
Suckar...
Tittar på torpeden med den extra fördelaren och 2 tändspolar. Räknar en gång till....
Tittar på mig med en blick ungefär: Va fan är detta för någonting??????? Hjälp mig!!!!
Suckar en gång till, skakar på huvudet, säger: De va en jävla massa tändkablar!!! och slår igen locket...
"Farbror" går runt till förardörren och öppnar den, suckar igen.... Där inne flinar en jätteskålad "racingstol" mot honom (t.om jag hade svårt att ta mig i och ur den).
Farbrorn tar sats och kliver upp och sätter sig ovanpå stolen och likt alla andra stora saker som ska igenom en för liten öppning så helt plötsligt "ploppar" gubben ner i stolen...
Motorn startas och bilen körs fram på lyften. Motorn stannas och dörren öppnas...

En ny bil kommer in på platsen där Suzukin precis stått.
Suzukin står på lyften och gungar fram och tillbaka. Länge.....

Efter kanske närmare en minut ropar "farbrorn" på en annan bes-gubbe som kom fram till honom. Dom pratade några snabba ord och den andra försvann, bara för att komma tillbaka med en kollega. Tillsammans och med gemensamma krafter börjar dom nu att dra och slita i "farbrorn". Han sitter helt enkelt fast...
Och nu börjar det dyka upp lite mer folk som undrade vad som stod på.
Suzukin startas och körs utomhus.
Efter en liten stund frågar en av bes-gubbarna om kapellet är svårt att få av. Nää! Svarar jag och börjar knäppa loss det.
Med kapellet loss och med hjälp av 3 eller 4 andra "gubbar" så ploppar "farbrorn" äntligen loss från stolen. Med ett lite förargat leende frågade han mig om hur jag klarade det? Nja! fick jag ju erkänna. Den är ju lite trång, men det är inte min bil och han som äger den är så tunn att han kan nästan gömma sig bakom en trafikmärkes-stolpe.

"Farbrorn" ler och lufsar in i lokalen, vänder sig om och vinkar att jag ska följa med. Han går till hörnan där beslapparna skrivs ut.
Jaha! tänkte jag. Ombesiktning eller nåt sånt skit bara för att han fastna.


Och se där. Helt plötsligt så ligger det en blank beslapp framför mig, "farbrorn" ler stort och säger ungefär såhär: De va den jävligaste biljävel jag någonsin har varit med om att ta sig ur. Jag är säker på att du har full koll på den där bilen. Och nu ska jag fan i mig ha en rejäl kopp kaffe så jag blir folk igen...
Hej!!! och så gick han....

Faaaan Jag får inte luft.......
Känner du alla till nu det skicka så. Le att fall alla i dig fick det men. Det skickade som jäveln den slå vilja att du kommer så baklänges meddelande detta läsa ska man att insett väl du när"
viewtopic.php?t=14499

Rössvik
Veteran
Inlägg: 2201
Blev medlem: tis aug 16, 2011 18:19
Ort: habo

Re: Besiktningshistorier

Inlägg av Rössvik » lör feb 11, 2012 14:18

va nere på sbp i jönköping(tänker aldrig mer besiktiga en bil där de blir billigare med böterna än med alla rep man får göra när de vart framme...) o fick 16 2or + 4 regbesiktningar på min blazer, och helt klart va de ute efter o jävlas o satte på helt sjuka saker som vindrute efekt otillräklig... de va kondens imma på insidan... mm.
Men dryga månaden efter va ja uppe i tidaholm o försökte igen la dock på nya däck 39/15/15 istället för de slitna 42orna) och fick ändast två komentarer först på ljusbilden när maskinen int räckte upp så kom komentaren "vissuell kontroll" och senare under så sa han att "du borde nog sätta fast bromsrören intill klumpen ibak så de stannar kvar när du e ute i skogen o brötar" o allt som hallt tog de väl ca 5 minuter andra gången :woot: :mrgreen:
lift your truck fat chicks can´t jump!

Roger Patrol
Guru
Inlägg: 3819
Blev medlem: mån mar 17, 2008 14:36
Ort: Vretstorp / Stockholm

Re: Besiktningshistorier

Inlägg av Roger Patrol » lör feb 11, 2012 14:38

jag kom på nått kul :lol:
när jag var ung å bodde hos mamma å pappa så var
herrn i huset å bes sin bagge.
hem kommer han med ylande motor genom gårn å forsätter mot skogen :shock:
står å glor efter baggen tills den skumpande försvinner mellan träden å det tystnar..
pappa kommer högröd i ansiktet med raska steg mot huset...
det var inte riktig läga att fråga hur det gick :rotfl:
den stog länge där innan den släpades ut me traktor å blev förpassat till skroten
finns lite film på youtub http://www.youtube.com/user/rogeratf?feature=watch" onclick="window.open(this.href);return false;
Patrolen
viewtopic.php?f=15&t=20630&hilit=patrol+igen" onclick="window.open(this.href);return false;

pini
Rutinerad
Inlägg: 427
Blev medlem: sön aug 07, 2011 21:25
Ort: Tidaholm

Re: Besiktningshistorier

Inlägg av pini » lör feb 11, 2012 18:59

har en fin besiktningsgrej för ett par år sen skulle besiktiga en kärra drog dit med gamle 940 dieseln när ja kommer in på besiktningen så rinner de diesel under har haverat en packning i pumpen helvete va kinkiga dom va för dom inte fick sätta 2a på de behöver ja nämna att kärran inte gick igenom

kompisen va inne med sin valp å besiktiga den första kommentaren va ska vi kolla på den där vi har aldrig besiktigat nåt sånt
han har monterat en 5 cylindrig v70 diesel i den dom fråga va de va för motor
jaha den verkar ju passa bra inte ett ljud om att de skulle regbesiktigas
Valp 1,9 tdi
Wrangler tj 4,0

Skriv svar