Besiktningshistorier

Här snackar vi om allt som inte passar in i dom övriga kategorierna

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

turbofrallan
Rutinerad
Inlägg: 489
Blev medlem: ons feb 24, 2010 17:56
Ort: skillingmark

Re: Besiktningshistorier

Inlägg av turbofrallan » lör feb 11, 2012 19:00

kan ju berätta om min första besikting o även min första bil. en röd (rosa) volvo 245, åkte in på besiktingen o var nervös som få. kom in i hallen o stötte nog på den djävligaste gubbe jag någonsin mött. allt var fel o inget stämde han slog som en idiot me hammaren efter rost. slog även en buckel i ena tröskeln. fick väll allt som allt 16 2or på bara skit. tänkte att denna bil är ju bara o ge upp, men farsan fixa det som han tyckte gjorde nått. en bromsslang några lampor. det andra var bara skit. farsan blev med på ombesiktningen. portarna öppna o den som öppna va ju denna jävla gubben igen. ja då börja det igen me påpekande om allt som var fel, som egentligen inta va fel. farsan satt länge o stirra ner i golvet då han plötsligt skriker rakt ut, -nu får det va nog gubbjävel åk hem o få dig lite fette i stället. det blev helt tyst i hallen. alla bes gubbar såg ut som fågel holkar, tills det skriker nere ifrån smörjgropen på andra banan. - det är ju det jag sagt hela tiden börje skaff dig fette så en örker jobbe me dig. gubben som visst hette börje blev helt svart i öga o försvann ut från hallen. det kom en annan gubbe o gjorde klart jobbet o släppte igenom bilen. han små skratta genom hela besiktningen, när vi hade betalat sa han te farsan att det var skit bra att nån äntligen sa till han. han börje tror jag hamna på nått annat ställe efter nån vecka dom hade visst fått många klagomål på han
har du kört fast elle?

sj410
Rutinerad
Inlägg: 419
Blev medlem: fre maj 22, 2009 18:24
Ort: Bankeryd

Re: Besiktningshistorier

Inlägg av sj410 » lör feb 11, 2012 20:59

Rössvik skrev:va nere på sbp i jönköping(tänker aldrig mer besiktiga en bil där de blir billigare med böterna än med alla rep man får göra när de vart framme...) o fick 16 2or + 4 regbesiktningar på min blazer, och helt klart va de ute efter o jävlas o satte på helt sjuka saker som vindrute efekt otillräklig... de va kondens imma på insidan... mm.
Men dryga månaden efter va ja uppe i tidaholm o försökte igen la dock på nya däck 39/15/15 istället för de slitna 42orna) och fick ändast två komentarer först på ljusbilden när maskinen int räckte upp så kom komentaren "vissuell kontroll" och senare under så sa han att "du borde nog sätta fast bromsrören intill klumpen ibak så de stannar kvar när du e ute i skogen o brötar" o allt som hallt tog de väl ca 5 minuter andra gången :woot: :mrgreen:
Det är ju allmänt känt att dom är extra jävliga i jönköping. Men var inne och besiktade dragbilen (en Volvo 740) såg när dom hissat upp den att oljan i bägge bakdämparna läckt ut samt att diffklumpen var rejält oljig med dropphäng. Fick bara ett bra att veta bakdämpare fuktiga. :tumbup:

sj410
Rutinerad
Inlägg: 419
Blev medlem: fre maj 22, 2009 18:24
Ort: Bankeryd

Re: Besiktningshistorier

Inlägg av sj410 » lör feb 11, 2012 21:09

Brorsan var uppe i Tidaholm och skulle på återbesök med sin cj5, när han väl anlände så parkerar han för att lasta av men tog och hällde upp en kopp kaffe först. helt plötslikt kommer en av gubbarna ut och säger det var väl inte så mycket på den så vi skippar väl att du lastar av. okey säger brorsan och följer med in i hallen. därinne säger besiktningsmannen det är väl bäst jag går ut och kollar ifall någon ser oss. gubben kollar styrleden som var glapp innan och säger ja den ser ju ut att vara bytt. Brorsan åkte sedan hem med rena papper och hadde även gått före i kön det är service dé. :woot:

koppartaket
Veteran
Inlägg: 2001
Blev medlem: tis sep 09, 2008 20:33
Ort: Lidköping
Kontakt:

Re: Besiktningshistorier

Inlägg av koppartaket » lör feb 11, 2012 22:24

sj410 skrev:Brorsan var uppe i Tidaholm och skulle på återbesök med sin cj5, när han väl anlände så parkerar han för att lasta av men tog och hällde upp en kopp kaffe först. helt plötslikt kommer en av gubbarna ut och säger det var väl inte så mycket på den så vi skippar väl att du lastar av. okey säger brorsan och följer med in i hallen. därinne säger besiktningsmannen det är väl bäst jag går ut och kollar ifall någon ser oss. gubben kollar styrleden som var glapp innan och säger ja den ser ju ut att vara bytt. Brorsan åkte sedan hem med rena papper och hadde även gått före i kön det är service dé. :woot:

Som gammal Tibrobo kan jag lätt säga att "tiahölms" bilprovning har länge vart den bästa om man ska besiktiga moddade åkedon. eller rättare sagt bilar överhuvud taget, dom besiktigar med det sunda förnuftet och inte med regelboken.. :tumbup:
Subaru Boxer 1990-2013 R.I.P (2013-04-27)

Cheva_Power
Forumräv
Inlägg: 869
Blev medlem: fre dec 04, 2009 20:42
Ort: tidaholm =)

Re: Besiktningshistorier

Inlägg av Cheva_Power » lör feb 11, 2012 23:17

jönköping har en ju hört vart riktigt petiga och de är dom väll men när en bessade om epan där en king cab de första han sa när vi kom in men det är ju en diesel (reggad med bensin) men det ändrar vi då :lol: sen kolla han intyget lite fort sen upp på lyften å kolla lite fort sen ut å provåka å så sa han va har ni lastat den på (dolly sa vi) då sa han ja för de går ju inte åka runt å varva så här inihelvete :lol:
cheva <3

740Hobbe
Hemmastadd
Inlägg: 228
Blev medlem: tis mar 08, 2011 20:05

Re: Besiktningshistorier

Inlägg av 740Hobbe » sön feb 12, 2012 0:24

Cheva_Power skrev:jönköping har en ju hört vart riktigt petiga och de är dom väll men när en bessade om epan där en king cab de första han sa när vi kom in men det är ju en diesel (reggad med bensin) men det ändrar vi då :lol: sen kolla han intyget lite fort sen upp på lyften å kolla lite fort sen ut å provåka å så sa han va har ni lastat den på (dolly sa vi) då sa han ja för de går ju inte åka runt å varva så här inihelvete :lol:
Inte hört talas om punkt och kommatecken??
.,=====,o00o
//__l_l_,\____\,__
l_---\_l__l---OlllllllO
_(o)_)__(o)_)--o-)_)___

skalman86
Hemmastadd
Inlägg: 139
Blev medlem: sön sep 11, 2011 16:12
Ort: Eksjö

Re: Besiktningshistorier

Inlägg av skalman86 » sön feb 12, 2012 14:24

va inne me min gamla 940 turbo, de va två gubbar på den, ja va ensam där inne :P de ryckte o slet i allt de kunde komma på, sen efter bromsprovet så åkte bilen upp på lyften, ja frågar om dom hittar nåt fel på bilen?? ja du har en bränsle slang som hänger, en tvåa! är det godkänt o hänga upp den med stripes frågar jag, Ja säger dom, bra säger jag o sätter dit 3 st o klipper loss överflödet, var två långa hakor i backen :D ja skratta gott åt dom :D men fick en två på undre spindelled sen :)

Rössvik
Veteran
Inlägg: 2201
Blev medlem: tis aug 16, 2011 18:19
Ort: habo

Re: Besiktningshistorier

Inlägg av Rössvik » sön feb 12, 2012 17:18

koppartaket skrev:
sj410 skrev:Brorsan var uppe i Tidaholm och skulle på återbesök med sin cj5, när han väl anlände så parkerar han för att lasta av men tog och hällde upp en kopp kaffe först. helt plötslikt kommer en av gubbarna ut och säger det var väl inte så mycket på den så vi skippar väl att du lastar av. okey säger brorsan och följer med in i hallen. därinne säger besiktningsmannen det är väl bäst jag går ut och kollar ifall någon ser oss. gubben kollar styrleden som var glapp innan och säger ja den ser ju ut att vara bytt. Brorsan åkte sedan hem med rena papper och hadde även gått före i kön det är service dé. :woot:

Som gammal Tibrobo kan jag lätt säga att "tiahölms" bilprovning har länge vart den bästa om man ska besiktiga moddade åkedon. eller rättare sagt bilar överhuvud taget, dom besiktigar med det sunda förnuftet och inte med regelboken.. :tumbup:
ja de kollar ju så bilen är trafiksäker o köra med sen om de nu råkar vara fel däck o sånt de skiter i fullt faen i så de e värt o göra sej jobbet o besa där :beer:
lift your truck fat chicks can´t jump!

Joel_Vbg
4x4xnerd
Inlägg: 5518
Blev medlem: sön mar 11, 2007 8:46
Ort: Varberg
Kontakt:

Re: Besiktningshistorier

Inlägg av Joel_Vbg » sön feb 12, 2012 17:36

Spiken skrev:ORÄTTVIST :aargh:

Där vill jag oxå besikta.
Här hade du nog inte blivit insläppt i hallen ens.
Hårfint att Broncon gick igenom med 32or!
Nyköping ska vara rent jävligt på alla sätt, bara polis kontrollerna på tunga fordon är en mardröm! :aargh:




Jag har inte haft så många roliga incidenter på bilprovningen men kompisarna har det!
Vet en som har en riktigt dålig gammal 4dr Impala, gått på raggen sedan slutet av 60-talet, skicket därefter.
22st 2:or åkte ha ut med, bland de roligare var "vassa kanter innertak" och "rattglapp", innertaket saknades helt men de tyckte visst man kunde skära sig i det, rattglappet, nja, låg man på motorvägen kunde man sitta och leka med ratten ett halvt varv fram och tillbaka utan att bilen ändrade färdriktning.
Den blev ombesiktigad med allt åtgärdat och rullar ännu, nu med ny plåt under hela bilen då domkraften i bagaget vill gå på rymmen snart...
Underbart kul med gamla raggarbilar! :D
Äger tydligen mer skit än vad som får plats i en signatur.............

Wältmeister
4x4xnerd
Inlägg: 8507
Blev medlem: ons jul 02, 2008 23:22
Ort: Strängnäs

Re: Besiktningshistorier

Inlägg av Wältmeister » sön feb 12, 2012 17:52

Jag skulle ju kunna berätta nästan hur många besiktningshistorier som helst, men jag nöjer mig till att börja med med registreringsbesiktningen av en AZU -59.
För den som inte är initierad kan jag berätta att det är en Citroen 2CV Cammionette, "skåpet" kallad i Sverige.

Händelsen utspelade sig för cirka 30 år sedan. Av vem och på vilken "anstalt" kan göra detsamma. Mannen i fråga var "anstaltschef" på den tiden och var den enda på "anstalten" som hade behörighet för registreringsbesiktningar.

I avsikt att vara väl förberedd hade jag med kopior på andra liknande bilars "intrument", som det hette på den tiden, samt verkstadshandböcker, reservdelskataloger och allt som berörde bilen i fråga.
Men all litteratur var på franska, tyska eller portugisiska.

Uppmätningen av karosserimåtten och spårvidden gick bra. Men överensstämmelsen med axelavståndet sket sig. Efter mycken polemik så gick "anstaltschefen" med på att belasta bilen med 5 vuxna personer = 1 i vardera framstolen och de övriga 3 i lastutrymmet. Härvid sjönk bilen så pass mycket att rätt axelavstånd erhölls.

Nästa problem för "anstaltschefen" var att bilen endast hade ett bromsljus. Efter mycket parlamenterande konsulterade han Bilprovningens tekniska avdelning och fick av dem veta att på den aktuella årsmodellen krävdes inte dubbla bromsljus.

Moloken körde han upp bilen på lyften. Plötsligt såg jag hur överläppen höll på att dela sig så han var på väg att bli harmynt. Ha, avgasrör saknas utbrast han triumferande.
Behövs inget långt avgasrör på den här årsmodellen sa jag. Intyget från dåvarande Trafiksäkerhetsverket hade jag med, men det ville han läsa. Efter ännu en häftig dispyt konsulterade han åter igen Bilprovningens tekniska avdelning. Samma visa igen. Dispensen gällde fortfarande och var inte indragen.

Tyst fortsatte registreringsbesiktningen med mig som ryggsäck. När han slutligen konstaterade lite spel i styväxel så visade jag bild på fjädern mellan kulorna samt text på tyska, franska och portugisiska. Han nickade tyst.

Slutligen var han framme vid bilens akilleshäl, spindelbultarna. Jag kom på att jag glömt pumpa in Marfak grävmaskinsfett till bussningarna. "Anstaltschefen" skakade framhjulen och sa tyst, ja det ska väl vara så här förstår jag.

Registreringsbesiktningen tog ett par timmar så jag fick valuta för pengarna.

Bilen godkändes som lätt lastbil utan lastförskjutningsskydd, som jag glömt montera.

Jag kan berätta många mera "besiktningshistorier" men nöjer mig med denna - till att börja med. :tumbup:
Hellre en Sukka i skogen än tio Jeepar på verkstad.

Roger Patrol
Guru
Inlägg: 3819
Blev medlem: mån mar 17, 2008 14:36
Ort: Vretstorp / Stockholm

Re: Besiktningshistorier

Inlägg av Roger Patrol » sön feb 12, 2012 17:53

740Hobbe skrev:
Cheva_Power skrev:jönköping har en ju hört vart riktigt petiga och de är dom väll men när en bessade om epan där en king cab de första han sa när vi kom in men det är ju en diesel (reggad med bensin) men det ändrar vi då :lol: sen kolla han intyget lite fort sen upp på lyften å kolla lite fort sen ut å provåka å så sa han va har ni lastat den på (dolly sa vi) då sa han ja för de går ju inte åka runt å varva så här inihelvete :lol:
Inte hört talas om punkt och kommatecken??
,.,.,.,.,.,.,.,.,.,.,.,.,.,.,. överskattat :D det är ju två smilisgubbar,betydlig bättra att folk skriver än låter bli,är ju som med melodifestivalen! hoppa över om det stör :mrgreen:
är nog så att inte så många garageråttor hade svenska som största intresse i skolan,jag blev utsparkad ur skolan termin 1 i 8an tex
finns lite film på youtub http://www.youtube.com/user/rogeratf?feature=watch" onclick="window.open(this.href);return false;
Patrolen
viewtopic.php?f=15&t=20630&hilit=patrol+igen" onclick="window.open(this.href);return false;

Lasse Suzican
4x4xnerd
Inlägg: 6984
Blev medlem: fre feb 24, 2006 19:10
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Re: Besiktningshistorier

Inlägg av Lasse Suzican » sön feb 12, 2012 18:21

Wältmeister skrev:Jag skulle ju kunna berätta nästan hur många besiktningshistorier som helst, ......

Uppmätningen av karosserimåtten och spårvidden gick bra. Men överensstämmelsen med axelavståndet sket sig. Efter mycken polemik så gick "anstaltschefen" med på att belasta bilen med 5 vuxna personer = 1 i vardera framstolen och de övriga 3 i lastutrymmet. Härvid sjönk bilen så pass mycket att rätt axelavstånd erhölls.

........
Var inte som på Någon Renault som det var olika axelavstånd på höger och vänster sida????
// Lasse
Fast ledamot i ETC & teknisk chef för Eurotrial.

All 4 wheels must participate, lock up your axles!!!

Wältmeister
4x4xnerd
Inlägg: 8507
Blev medlem: ons jul 02, 2008 23:22
Ort: Strängnäs

Re: Besiktningshistorier

Inlägg av Wältmeister » sön feb 12, 2012 18:42

[quote="Lasse Suzican" Var inte som på Någon Renault som det var olika axelavstånd på höger och vänster sida????[/quote]

Joorrå, såväl R4 som R6 och R16 hade olika axelavstånd på höger och vänster sida.
Berodde på att de tvärliggande torsionsstavarna till bakhjulsfjädringen ligger "omlott". :aaah: :urk:
Hellre en Sukka i skogen än tio Jeepar på verkstad.

bor i skogen
Rutinerad
Inlägg: 479
Blev medlem: tor jun 16, 2011 20:36
Ort: Göteborg

Re: Besiktningshistorier

Inlägg av bor i skogen » sön feb 12, 2012 21:30

hade en kompis, som skulle besikta ett vrak, trösklan hade till exempel svetsade med gammal räls bromsarna bak hade de té bort. inga fjädrar och resultatet ofattbara 29 2:or de var tvunga att skriva ut två papper för att få med allt. det konstiga va att de inte gav körförbud så bilen kördes i en månad och skrotades sen.

en annan kompis hade satt fast förar stolen genom att kila under en förgasare, ingen anmärkning där heller :lol:
A Quick fix=a fix=>keep on driving

kör: land rover 110 -83 200tdi td5 axlar
land rover 110 -89 får se vad som blir av
L200 med 4,5tums höjning och 33" (den fule ankungen) - såld

lille skutt
Användare
Inlägg: 37
Blev medlem: sön feb 12, 2006 19:04
Ort: N.Kedum, Lidköping, Skaraborg

Re: Besiktningshistorier

Inlägg av lille skutt » sön feb 12, 2012 23:43

Min gamle passat va alltid spännande att besiktia. Vid alla 4 omgångar tyckte dom att det nog snart va dags att fundera på att byta bil. Andra gången tror jag det var så kom dom in när dom skulle gasa den och frågade om det brukade ryka i cupen :shock: Då hade värmepaketet spruckit när dom varvade ur. Ett annat år blev det riktigt högt och fint kvärde hela 14,45 fast han kunde inte skriva mer än 9,9 i protokollet. Men ny vakumslang till turbon och rensa spridarna med olja så gick den igenom sen. :jump:

Suzukin fick jag däremot igenom med blankt papper i somras även att jag märkte på vägen in att hastighetsmätaren inte fungerade och han frågade om det gick att köra fortare än 50med den.

Skriv svar