Besiktningshistorier

Här snackar vi om allt som inte passar in i dom övriga kategorierna

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

sverker
Rutinerad
Inlägg: 409
Blev medlem: lör okt 08, 2011 19:33
Ort: Solna/Åtvidaberg

Re: Besiktningshistorier

Inlägg av sverker » mån feb 13, 2012 0:25

Joel_Vbg skrev:Nyköping ska vara rent jävligt på alla sätt, bara polis kontrollerna på tunga fordon är en mardröm! :aargh:
Visserligen inte en besiktningshistoria men tunga gruppen i Nyköping har jag råkat ut för. Jag drog ett 2.5 ton bilsläp med last efter en Tahoe och när jag närmar mig Nyköping på E4'an så står de där på parkeringsfickan straxt innan. Jag skulle ändå svänga av där för att tanka men vid avfarten blir jag invinkad och stoppad.

P (med mycket barsk stämma): JAHA, finns det något KÖRKORT!

Jag: Jodå, det finns det (och lämnar över)

P till kollegan efter att ha tittat på körkortet: Va! Han HAR ju behörighet!

P: Det ser tungt ut det här. Hur mycket får du lasta på det här släpet.

Jag: Släpet får lasta 1950 kg, bilen som står på har tjänstevikt 1920 men räkna bort förare och att det inte är så mycket bensin i tanken så bör den väga ca 1800 kg som den står nu. Bilen får dra 2.7 ton, så allt ska ligga inom gränserna. Du kan verifiera på datorn om du vill.

P: Jahaja, det var ett rejält släp du fått tag på.

Sedan var han iväg och kollade på datorn och kunde se att allt stämde. Det enda de kunde hitta att anmärka på var att ett spännband släpade under men det var bara att binda upp.

niva_mats
4x4xnerd
Inlägg: 5160
Blev medlem: lör maj 06, 2006 16:50
Ort: Jäla (Falköping)

Re: Besiktningshistorier

Inlägg av niva_mats » mån feb 13, 2012 0:51

sverker skrev:
Joel_Vbg skrev:Nyköping ska vara rent jävligt på alla sätt, bara polis kontrollerna på tunga fordon är en mardröm! :aargh:
Visserligen inte en besiktningshistoria men tunga gruppen i Nyköping har jag råkat ut för. Jag drog ett 2.5 ton bilsläp med last efter en Tahoe och när jag närmar mig Nyköping på E4'an så står de där på parkeringsfickan straxt innan. Jag skulle ändå svänga av där för att tanka men vid avfarten blir jag invinkad och stoppad.

P (med mycket barsk stämma): JAHA, finns det något KÖRKORT!

Jag: Jodå, det finns det (och lämnar över)

P till kollegan efter att ha tittat på körkortet: Va! Han HAR ju behörighet!

P: Det ser tungt ut det här. Hur mycket får du lasta på det här släpet.

Jag: Släpet får lasta 1950 kg, bilen som står på har tjänstevikt 1920 men räkna bort förare och att det inte är så mycket bensin i tanken så bör den väga ca 1800 kg som den står nu. Bilen får dra 2.7 ton, så allt ska ligga inom gränserna. Du kan verifiera på datorn om du vill.

P: Jahaja, det var ett rejält släp du fått tag på.

Sedan var han iväg och kollade på datorn och kunde se att allt stämde. Det enda de kunde hitta att anmärka på var att ett spännband släpade under men det var bara att binda upp.
Var det han den Äldre?
Känner du alla till nu det skicka så. Le att fall alla i dig fick det men. Det skickade som jäveln den slå vilja att du kommer så baklänges meddelande detta läsa ska man att insett väl du när"
viewtopic.php?t=14499

sverker
Rutinerad
Inlägg: 409
Blev medlem: lör okt 08, 2011 19:33
Ort: Solna/Åtvidaberg

Re: Besiktningshistorier

Inlägg av sverker » mån feb 13, 2012 0:55

niva_mats skrev:
sverker skrev:
Joel_Vbg skrev:Nyköping ska vara rent jävligt på alla sätt, bara polis kontrollerna på tunga fordon är en mardröm! :aargh:
Visserligen inte en besiktningshistoria men tunga gruppen i Nyköping har jag råkat ut för. Jag drog ett 2.5 ton bilsläp med last efter en Tahoe och när jag närmar mig Nyköping på E4'an så står de där på parkeringsfickan straxt innan. Jag skulle ändå svänga av där för att tanka men vid avfarten blir jag invinkad och stoppad.

P (med mycket barsk stämma): JAHA, finns det något KÖRKORT!

Jag: Jodå, det finns det (och lämnar över)

P till kollegan efter att ha tittat på körkortet: Va! Han HAR ju behörighet!

P: Det ser tungt ut det här. Hur mycket får du lasta på det här släpet.

Jag: Släpet får lasta 1950 kg, bilen som står på har tjänstevikt 1920 men räkna bort förare och att det inte är så mycket bensin i tanken så bör den väga ca 1800 kg som den står nu. Bilen får dra 2.7 ton, så allt ska ligga inom gränserna. Du kan verifiera på datorn om du vill.

P: Jahaja, det var ett rejält släp du fått tag på.

Sedan var han iväg och kollade på datorn och kunde se att allt stämde. Det enda de kunde hitta att anmärka på var att ett spännband släpade under men det var bara att binda upp.
Var det han den Äldre?
Nej, den här var medelålders. Det var en äldre med också men han sa inte så mycket.

Wältmeister
4x4xnerd
Inlägg: 8507
Blev medlem: ons jul 02, 2008 23:22
Ort: Strängnäs

Re: Besiktningshistorier

Inlägg av Wältmeister » mån feb 13, 2012 10:59

Jag har, som en del känner till, en minst sagt divergerande vagnpark.
Bl a en Citroen 2CV -90, den enda i landet tills helt nyligen.
Köptes av en dam som tagit med sig den som flyttgods från Bryssel.
Efter inbetalning av miljödispensavgift 7.000:-, dispensavgift/intyg för plasttanken 2.000:- och vägning så inställdes bilen för registrerings besiktning på en Fjollträskstation.
Chassie nr saknas = ny besiktning. Besiktningsmannen pekade för damen ut en lämplig placering av sagda nr.
Verkstad stämplade för dryga pengar, ett par tusen om jag minns rätt, in ett chassienr på utpekat ställe.
Nytt besök på en annan fjollträskstation.
Ej godkänd registreringsbesiktning p g a a märkningen att identiteten ej var anbringad på fast del på bilen = skruvad framflygels insida/hjulhus.
Till annan verkstad för nytt anbringande av chassienr för dryga pengar.
Återigen besök på en tredje fjollträskstation.
Denna gång underkänd m anl a bristfällig fastsättning av strålkastare. Nytt besök hos verkstad som borrade hål i lampstället och monterade skruvförband.
Nytt besök hos en fjärde fjollträskstation som påpekade att chnr på en bil med ram ska vara anbringat på ramen.
Nu hade damen börjat ledsna. Både p g a kostnaderna och den tid det tog.
Men gjorde ännu ett nytt besök på en femte fjollträskstation.
Där godkändes den med kommentaren att de var snälla som släppte igenom den trots att det saknades sidoblinkers och att det endast fanns en hastighet på torkarmotorn.

Kort sagt så inväntade damen att de magiska 12 månaderna skulle förflyta så hon kunde göra sig av med pärlan. Under tiden hon bodde och parkerade bilen på Folkungagatan blev den franskt patinerad av medparkerare av andra bila och av cyklar.

Annonsen om pärlan, som nu skulle in på kontrollbesiktning enligt dåtida regler, vågade hon sig inte på emedan handbromsfunktionen upphört(var som en viss kroppsden på en manlig pensionär som är äldre än jag) och avgasröret hade gått av mellan ljuddämparna. Prutningsläge alltså.

Väl hemkommen så konstaterades att bilen, som var byggd i Portugal, hade ett instansat chassienr på höger främre höger rambalk, som "alla rambyggen" ska ha.
Chassienr fanns även instansat från fabrik där det brukar vara instansat i golvet = en dryg dm från det nyinstansade.
2CV har, som många känner till, ett reglage inne i bilen, varmed strålkastarnas räckvidd kan begränsas. Detta hade nu satts ur spel av verkstaden, som borde vetat bättre, på anmodan av besiktningsmannen med A-behörighet.

Dessutom, när jag började forska, så hade bilen, som flyttgods, generell dispens från kravet på minst 2 hastigheter på torkarna samt kravet på sidoblinkers.

Jag kontaktade säljaren och frågade om vi med advokats hjälp skulle stämma Bilprovningen för grovt tjänstefel och begära pengarna åter samt ersättning för de onödiga verkstadsbesöken samt all den arbetsförtjänst hon förlorat.

Hon var så trött på bilen att hon inte ville höra talas om den.

Jag har nu, sedan 17 eller 18 år tillbaka besiktat den varje år utan anmärkning.

Dom skulle bara våga skriva ens något "bra att veta" i protokollet.

B t w så lyckades en f d besiktningsingenjör kladda dit "oljeläckage" när jag besiktade KJ:n strax för jul. Tack vare Bilprovningens nya organisation så fanns ingen stationschef att trakasera. Att skriftligt överklaga till Bilprovningens "Kloka hus" ansåg jag inte vara lönt. Känner den degraderade besiktningsingenjören sedan de 10-talet år vi bott grannar.
I Bilprovningens statuter finns nämnt att fordon inte får besiktas av bilägaren själv, dennes släkt och vänner.
Och vi är ju inte vänner(längre).
Hellre en Sukka i skogen än tio Jeepar på verkstad.

macke
OffroadGeek
Inlägg: 4889
Blev medlem: tis maj 30, 2006 10:20
Ort: Segeltorp, Stockholm

Re: Besiktningshistorier

Inlägg av macke » mån feb 13, 2012 16:26

Roliga historier :D men fan vad jag skulle skämmas att komma in med ett vrak som vissa beskriver här...
TGB 13

Spiken
Veteran
Inlägg: 1655
Blev medlem: ons feb 23, 2011 17:11
Ort: Nyköping

Re: Besiktningshistorier

Inlägg av Spiken » mån feb 13, 2012 16:41

En historia om en besiktningsman.

Det var på den tiden när ens enda bekymmer var om det fanns...
-bensin i bilen,
-dricka till alla,
-plats för en till i bilen.

Vi var ca 20-30st som brukade hålla ihop och åka på träffar, kalas, etc.
En av oss som åkte med berättade om sitt nya jobb...Besiktningsman!
Jaha, va bra då. Kanske vi kan få en vettig i stan.

Efter ett tag började han mäta spårvidden på bilarna, och talade om att vi var tvugna att ha intyg från axeltillverkaren om ökad spårvidd. VA!!!
Han drog historier om drivaxlar som går av, far in i mötande bussar och alla dör.

När vi träffade likasinnade och prata hästar och trim, stog han och tjata om reg, bes!
En riktig partymördare!!! Folk frågade vem fan tog med sig en besgubbe?

Skulle man besa och det var han som tog imot, var det bara att åka därifrån.
Han tjallade till kolegorna om vem som bytt kam etc.

Vänskapen ebbade ut.

Sen uppfyllde han sin våta dröm... Tunga gruppen Nyköping!

Wältmeister
4x4xnerd
Inlägg: 8507
Blev medlem: ons jul 02, 2008 23:22
Ort: Strängnäs

Re: Besiktningshistorier

Inlägg av Wältmeister » mån feb 13, 2012 17:02

Ännu en.....
I mitten/slutet på nittiotalet skulle min SMW 380 med Lindebromsar besiktas.
Inte i fjollträsk men heller inte Strängnäs.
Med SMW:s hjul i rullarna påbörjas bromsprovet.
Parkeringsbromsen, som är mekanisk, är så bra att ekipaget hoppar ur rullarna p g a att bilprovaren, ja dom kallades så på den tiden, glömt ansätta dragbilens parkeringsbroms.
Irriterad backar bilprovaren tillbaka.
Apterar verktyget och börjar spänna kedjan.
Mätarna rör sig inte.
Jag påpekar att han har fel rotationshastighet på rullarna.
Det är jag som besiktar och kan det här, får jag till svar.
En BMB, besiktningsman med högre behörighet än bilprovaren, håller med om att låga hastigheten endast är till för lastbilar.
Är det du eller jag som besiktar får BMB:n till svar.
I protokollet står 2 "otillräcklig bromsverkan".
Jag kör ut ur hallen och parkerar ekipaget samt går in till anstaltschefen.
Denne tar bilprovaren i försvar.
Jag ber anstaltschefen att få låna telefonen.
Var så god säger han.
Jag ber om anknytningen till besiktningstekniska avdelningen på "Kloka huset".
Väl där bekräftar dåvarande chefen, en mycket trevlig man med humor skulle det visa sig senare, att jag har rätt.
Jag krävde, och fick, ett rent protokoll samt "skälig ersättning" för "felbedömningen" och onödig tidspillan.
Hellre en Sukka i skogen än tio Jeepar på verkstad.

skogsvild
Veteran
Inlägg: 1843
Blev medlem: sön feb 12, 2006 19:22
Ort: Söderköping

Re: Besiktningshistorier

Inlägg av skogsvild » mån feb 13, 2012 18:28

Var med pappa när han skulle registrera in en cheva 55:à som gått som dragracingbil i staterna innan.

Mätte spår id och allt möjligt och när han öppnade huven kliade han sig i huvudet, motorn (ej original och rätt mycket trimmad) hade sänkts så pass mycket i motorrummet att de skurit ur fram framvagnsbalken för den inte skulle ta i överallt.

Bes: den här motorn sitter inte här original va??

Farsan: öööhhh nae

Bes: okej vad är det för motor och hur många häst ligger den på???

Farsan som inte ville "avslöja" allt för mycket svarar: inte en aning bad det är för motor och vet ej vad den ligger på.

Bes: Ok vi skriver in effekt okänd i regbeviset och det är väl inget du blir ledsen för va, och så blinkar han med ögat och drar på jordens bredaste leende :D


Många som ville köpa den bilen senare pga regbeviset :)
*SÅLD* suzuki med tgb 20 portaler, B23E, spiraler runt om och stora däck 8) *SÅLD*
Just nu har jag ingen jeep och satsar på crosskariären men dyker rätt leksak upp blir det comeback inom offroaden :)

Finnpower
Veteran
Inlägg: 2305
Blev medlem: sön mar 02, 2008 19:52
Ort: Robertsfors

Re: Besiktningshistorier

Inlägg av Finnpower » mån feb 13, 2012 19:08

Roger Patrol skrev:
740Hobbe skrev:
Cheva_Power skrev:jönköping har en ju hört vart riktigt petiga och de är dom väll men när en bessade om epan där en king cab de första han sa när vi kom in men det är ju en diesel (reggad med bensin) men det ändrar vi då :lol: sen kolla han intyget lite fort sen upp på lyften å kolla lite fort sen ut å provåka å så sa han va har ni lastat den på (dolly sa vi) då sa han ja för de går ju inte åka runt å varva så här inihelvete :lol:
Inte hört talas om punkt och kommatecken??
,.,.,.,.,.,.,.,.,.,.,.,.,.,.,. överskattat :D det är ju två smilisgubbar,betydlig bättra att folk skriver än låter bli,är ju som med melodifestivalen! hoppa över om det stör :mrgreen:
är nog så att inte så många garageråttor hade svenska som största intresse i skolan,jag blev utsparkad ur skolan termin 1 i 8an tex
Håller fullständigt med Roger!!!! Bättre skriva illa än att inte skriva alls!
Snälla, skriv långsamt så jag oxå hinner läsa...

JZ
Hemmastadd
Inlägg: 208
Blev medlem: lör nov 26, 2011 18:04
Ort: Tumleberg

Re: Besiktningshistorier

Inlägg av JZ » tis feb 14, 2012 14:13

Den smidigaste besiktning jag varit med om utspelades i Ljungby i början på 80-talet.

Sista dagen innan industrisemestern.
Rullar in på parkeringen i min Austin 850 -63 (Hundkoja) och det finns ingen mer än jag där. Totalt öde..
Står utanför en stund och funderar på om jag tagit fel på dag.. att det var semesterstängt.. när plötsligt porten går upp.
Jag ser fortfarande inte en människa..

Jag rullar in över gropen och stänger av. Kliver ur och ser fortfarande ingen..
Provar ett försiktigt '' hallå '' i den ödsliga hallen .. inte ett liv..

Så, plötsligt, går en dörr längst bort i hallen upp..
Ut kommer en nisse med ett winerbröd i handen och smulor i mustachen, ropar -E de nå fel på´n ? Varpå jag svarar -Nää..
-Då så, svarar han. Kom så får du ditt papper.

Jag betalar.. får mitt papper och ett 'Trevlig semester' och åker därifrån, fortfarande lätt omtumlad..

Så skulle alla besiktningar vara :D
/Johnny

Wältmeister
4x4xnerd
Inlägg: 8507
Blev medlem: ons jul 02, 2008 23:22
Ort: Strängnäs

Re: Besiktningshistorier

Inlägg av Wältmeister » tis feb 14, 2012 16:01

Januari 1995 var jag intresserad av en Jetta -91 på 8.000 mil hos Bilia i Vällingby(där BMW numera huserar).
Bilen var obesiktad så i ordersedeln skrevs in att bilen skulle vara besiktad u a och att ev anmärkningar skulle åtgärdas.
Jag fick låna Jettan och åkte och besiktade den på Vinstastationen.
Fick flera anmärkningar, bl a på båda framhjulslagren och på båda yttre drivaxelknutarna.
Men även på att båda bakdäcken var så slitna att corden framträdde.
Framdäcken var nya.
I protokollet stod 2:or både drivaxlar och hjullager MEN spånet till besiktningsman skrev även 2:or på båda framdäcken.
Läste inte protokollet så jag visste inte då att han skrev fel.
Bilen lämnades till Bilia för åtgärd och köptes av mig efter några dagar.
Innan hade alla 2:or släckts vid ombesiktningen - enligt protokollet.
Väl hemkommen skulle de nyinköpta vinterhjulen monteras.
Finner då att samma bakdäck sitter på som vid besiktningen = de med corden framme.
Besöker BILIA som beklagar sig men kan inget göra. De har betalat för nya däck enligt ordersedeln. Gummiverkstaden har effektuerat enligt besiktningsprotokollet. På förfrågan upplyser de om att de endast går efter arbetsorder. Och det har jag förståelse för. Avmonteringsdäcken var redan hämtade av renhållningen.
Nåååågot upprörd kontaktar jag stationschefen som inget kan göra åt felskrivningen, utan håller analfabeten om ryggen. Han som gjorde ombesiktningen hade bara gjort vad han skulle enligt protokollet.
Natuuuurligtvis går jag vidare och får efter många om och men 2 bakdäck.
Stationschefen beordras skriftligt av mig att vidareutbilda personalen i vad som är fram och bak på en bil. Mitt grundtips till stationschefen är att berätta för personalen att röda lampor sitter bak, stora vita sitter fram.
Han tyckte jag provocerade honom på ett olämpligt sätt.
Hellre en Sukka i skogen än tio Jeepar på verkstad.

Roger Patrol
Guru
Inlägg: 3819
Blev medlem: mån mar 17, 2008 14:36
Ort: Vretstorp / Stockholm

Re: Besiktningshistorier

Inlägg av Roger Patrol » tis feb 14, 2012 16:54

en till Corvette historia :D
smög in genom dörren,,skraap :jump: plastrapplet som styr luften sitter några cm ovan mark å gör ofta marbesök.
möttes av en mycket barsk herre som med mynig hög röst :aargh: HAR :zzz: DU KAPAT FJÄDRARNA???
nje.... tror jag inte lite försiktigt å tänker :lol: detta kan bli kul, han uder som ej jagat råtta å glor i framvagnen
Bild
Herkm...hur ser det ut frågar jag.............
inget svar... där det normalt sitter fjäder finns bara stötdämpare :lol: :haha:
efter en stund berättar jag glatt att det sitter en komposit bladfjäder i framvagnsbalken..
resten gick väldigt fort ut genom hallen :mrgreen:
finns lite film på youtub http://www.youtube.com/user/rogeratf?feature=watch" onclick="window.open(this.href);return false;
Patrolen
viewtopic.php?f=15&t=20630&hilit=patrol+igen" onclick="window.open(this.href);return false;

SC
Hemmastadd
Inlägg: 118
Blev medlem: mån nov 03, 2008 22:41
Ort: Strax söder om Göteborg

Re: Besiktningshistorier

Inlägg av SC » tis feb 14, 2012 23:21

I klubben prenumererade vi på en pärm, "Bestämmelser om fordon" tror jag den hette. Väldigt bra att ha med synligt i bilen när man besiktigade något udda 8) Inte så många tvärsäkra kommentarer om att "så där får det inte va!" :lol:
LR DII -01.
Rester av RR -77 & -91
Tidigare 4x4 LR SII -60,SIIA -69, RR-73,74,76,77,85 2dr,85 4dr, -90
,Fargo -49, Taro, Jeep fc150,Wagoneer -79, xj 88,89,90,91,97

Cönny
Beroende
Inlägg: 1005
Blev medlem: ons sep 05, 2007 9:38
Ort: Mariestad

Re: Besiktningshistorier

Inlägg av Cönny » ons feb 15, 2012 1:41

Skulle med som sällskap en varm och fin fredag 2010 på sensommarn typ mitt i semestertiden, objektet som skulle besiktigas var en 525 e34 touring, fanns inga kända fel förutom
Skyltbelysning och sidomarkeringslyktor felaktig färg (vita)

Bilen rullades in i typ helt tom lokal i skövde, allting kollades å inga fel fanns förutom ROST enligt bes-gubben =/ på en rostfri bil som aldrig fått anmärkning på detta tidigare i chassiet, dessutom bärande enligt kontrollanten !! Problemet var att de var inte rost utan någon gummigrunka i golvet under stolarna ifram på bilen, syntes klart och tydligt på formen och kändes på konsistensen !! Sitter likadana på bägge sidorna, polarn vart lite moloken å jag skitpaff !!

Gick ju givetvis å kolla då ja hade fått svetsa de om de vart nåt, hittar dårakt ingen rost å säger detta högt å tydligt att de e dn gummidutt varvid matchen börja!!
Stred med besiktingsmannen i 12-13 minuter om att de va ingen rost å mer otrevlig blev ja också, sluta med att ja tala om för stackarn att han måste va totalt inkompetent som inte ser skillnad på rost och gummi under enderredsmassa och bad honom förklara för mig hur de kan rosta totalt identiskt på bägge sidor och dessutom inte låta som rost gör när man petar på de och varför de fjädra tillbaka så fint,
Informera dessutom om att gummina satt där -92 när bilen rulla ut från fabriken i Tyskland !!

De blev ingen anmärkning på rost och avgasprovet och bromsprovet fortlöpte trots precis på gränsen värden, de enda han sa var de löser ni enkelt å ha en fortsatt trevlig sommar!!
dock rasa ett nivåregleringsrör vänster bak på samma kväll p.g.a. Rost =/ undra ja hur kunnig denna människa var egentligen

När j börja strida så blev polaren sjukt nervös och bad mig va tyst flera gånger =D

Bilen besiktigades i november 2011 igen utan några anmärkningar på rost eller annat förutom skyltbelysning och sidomarkeringslykta ur funktion vänster,

Va en helt underbar människa på sbp i skövde. Undra ja va han anmärkt på mer för kul suspekta grejer =D


Redigera pga felskrivning =)
FORSVIKS FÖNSTERMONTAGE AB
Mariestad
Undrar du över något, ring lr sms:à Mobil: 073 849 71 22
745 -90 med reg:nr HOF
Mb 320 CE -93 pågående modifiering
Gamla bilar: mb 190 Volvo 940 tre gånger Ford sierra BMW E30 turbo
King cab Mazda b2600

Crf 250 -08

Spiken
Veteran
Inlägg: 1655
Blev medlem: ons feb 23, 2011 17:11
Ort: Nyköping

Re: Besiktningshistorier

Inlägg av Spiken » ons feb 15, 2012 18:48

macke skrev:Roliga historier :D men fan vad jag skulle skämmas att komma in med ett vrak som vissa beskriver här...
Det är för att vi inte har någon skam i kroppen!
Måste ju va lite utmaning också. :mrgreen:

Skriv svar