Sida 1 av 10

Besiktningshistorier

Postat: fre feb 10, 2012 9:40
av Spiken
Nått som alla borde ha erfarenhet av. Goda som onda.
I bland får man rent papper på en bil som man tänkte hämta en arbetsorder till.
Nästa gång får man köris på en bil som man tycker är felfri.
Flygande bes brukar ju va djävliga oxå.
Vart vänder man sig om man anser att det är galet???
EX en kompis fick att han axelvänt en K20, tyckte att den var för hög.
Då blir den lägre, sa min kompis, men besgubben visste minsann. "mig lurar du inte"!!!
Hans bil har stått och rostat sen dess.
Vad har ni råkat ut för?

Re: Besiktningshistorier

Postat: fre feb 10, 2012 9:57
av Roger Patrol
Bes Corvetten förra året å när han drog i handbromsen ..hände ingenting :cry:
jag fann mig skitsnabbt å sa att på den här modellen släpper handbromsen automatiskt när man har driven i,vet du inte det ? han blev :rodnar: å åkte ur provaren,,blankt papper :mrgreen:
sk kolla vad det är för fel nu,ska ju bes igen :lol:

Re: Besiktningshistorier

Postat: fre feb 10, 2012 9:59
av MattisH
Behöver inte så många ord väl?
Min första bil, kunde inte så mkt om det och trodde den skulle gå igenom. HAde ju lagat vissa saker på den. Den bilen finns inte mer.
Bild

Re: Besiktningshistorier

Postat: fre feb 10, 2012 11:44
av Spiken
Roger patrol
STRÅLANDE!!! :D

Mattis H
Har själv ett personbästa på 15 2;or.
Det var en reg,bes så alla anmärkningar var intyg saknas, ej kodkänd typ osv.
När jag kom hem ringde han hem till mig och gav mig en 2a till i telefon!!!
Nån som råkat ut för den?!?

Re: Besiktningshistorier

Postat: fre feb 10, 2012 13:10
av niva_mats
När jag kom hem och kollade uppgifterna så visade det sig att besikningsmannen ej registrerat att det var diesel som var det nya bränslet efter regbesiktningen på UAZ.
DL50 moroten var bensinare i 4 dar efter det. :shock:

Re: Besiktningshistorier

Postat: fre feb 10, 2012 13:15
av LowFlow
Besiktade min Volvo 940 för några månader sen.

Under rundans gång sa han följande fel:

Nummerplåtsbelysningen
Huven spärrade inte i "nödläget"
För höga avgasvärden(kommer inte ihåg vilka exakt)
Inga bromsbelägg kvar på höger bak
För slitna däck
Oljeläckage


Rullade ur hallen med blankt papper. :woot:

Re: Besiktningshistorier

Postat: fre feb 10, 2012 13:34
av Spikey
LowFlow skrev:Besiktade min Volvo 940 för några månader sen.

Under rundans gång sa han följande fel:

Nummerplåtsbelysningen
Huven spärrade inte i "nödläget"
För höga avgasvärden(kommer inte ihåg vilka exakt)
Inga bromsbelägg kvar på höger bak
För slitna däck
Oljeläckage


Rullade ur hallen med blankt papper. :woot:

Och vad kostade det då?

Re: Besiktningshistorier

Postat: fre feb 10, 2012 13:57
av Spjutet
Spikey skrev:
LowFlow skrev:Besiktade min Volvo 940 för några månader sen.

Under rundans gång sa han följande fel:

Nummerplåtsbelysningen
Huven spärrade inte i "nödläget"
För höga avgasvärden(kommer inte ihåg vilka exakt)
Inga bromsbelägg kvar på höger bak
För slitna däck
Oljeläckage


Rullade ur hallen med blankt papper. :woot:

Och vad kostade det då?


Ett blowjob kanske... :lol2:

Re: Besiktningshistorier

Postat: fre feb 10, 2012 14:08
av J Landin
Har många storys om det kära "billotteriet",
Det roligaste var nog att se besiktningsbubbens min när jag var inne och skulle "fulbesa" min 240 för att kunna köra en månad!

Bilen:
Bild

Bild
Först tyckte han det var roligt med "en gammal hederlig volvo", sen öppna han huven!



Bild
Han stog å klia sig i huvet länge å väl innan han kläckte fram:
Näääää, jag KAN inte släppa det här!

Re: Besiktningshistorier

Postat: fre feb 10, 2012 14:31
av LowFlow
Spjutet skrev:
Spikey skrev:
LowFlow skrev:Besiktade min Volvo 940 för några månader sen.

Under rundans gång sa han följande fel:

Nummerplåtsbelysningen
Huven spärrade inte i "nödläget"
För höga avgasvärden(kommer inte ihåg vilka exakt)
Inga bromsbelägg kvar på höger bak
För slitna däck
Oljeläckage


Rullade ur hallen med blankt papper. :woot:

Och vad kostade det då?


Ett blowjob kanske... :lol2:
Hehe kostade ingenting extra. Bra på bortförklaringar? :poke:

Re: Besiktningshistorier

Postat: fre feb 10, 2012 14:38
av turbofrallan
J Landin skrev:Har många storys om det kära "billotteriet",
Det roligaste var nog att se besiktningsbubbens min när jag var inne och skulle "fulbesa" min 240 för att kunna köra en månad!

Bilen:
Bild

Bild
Först tyckte han det var roligt med "en gammal hederlig volvo", sen öppna han huven!



Bild
Han stog å klia sig i huvet länge å väl innan han kläckte fram:
Näääää, jag KAN inte släppa det här!

denna var inte lite häftig. har du den kvar?

Re: Besiktningshistorier

Postat: fre feb 10, 2012 14:42
av sverker
Spiken skrev:EX en kompis fick att han axelvänt en K20, tyckte att den var för hög.
Då blir den lägre, sa min kompis, men besgubben visste minsann. "mig lurar du inte"!!!
Hans bil har stått och rostat sen dess.
Det där borde väl inte vara svårare att ordna än att visa GM's sprängskisser t.ex. från service repair manual eller reservdelskatalogen att axlarna ska sitta på så sätt?

Re: Besiktningshistorier

Postat: fre feb 10, 2012 14:48
av Spiken
Försökte besikta min granada för många herrans år sen.
Blev 7 2or på rost. Det här var innan dataåldern så man vänta bara 2 månader, sen försöker man igen och ser om man får en bättre arbetsorder.
Andra försöket jag gjorde började med att jag glömde bort att jag hade jycken med.
När besgubben öppnar dörren och sätter sig i bilen hörs ett jätte VOFF och gubben flyger ur bilen, öppnar bakdörren och klappar henne på huvudet och säger lugnt "hej på dig".
-Jag blev lite rädd sa han till mig.
Jaha, få se hur det här går tänkte jag.

Fick ett påpekande på en styrled!
Du tycker inte den är för rostig då? var jag tvungen att fråga.
- Inte farligt. säger han på sin finlandsvenska.

Där ser man hur olika bedömningar dom kan ha.
Fler Finnar till bilprovningen kanske vore bra.

Re: Besiktningshistorier

Postat: fre feb 10, 2012 14:53
av Spiken
Sverker
Det borde ju vara deras jobb att veta hur axeln ska sitta, annars kan man ju inte säga
att den sitter fel.
Har försökt med chiltonböcker och liknande på andra bilar, men dom är inte tillräkligt "pålitliga"

Re: Besiktningshistorier

Postat: fre feb 10, 2012 15:15
av Micke valp
Hmm, kanske inga 2:or och så, men kanske en lärande historia.
För länge sedan, när det ännu plitades ner besiktningsresultat på papper, ja det här var nog någon gång i början av 1990-talet.
Då hade jag en liten engelsk, helrenoverad sportvagn som aldrig ställt till några bekymmer vid besiktningen.
Det är inte den som historien handlar om. Snarare tjejen jag bad följa med för att "vackert le i kort-kort" mot besiktningsgubben. Då skulle besiktningen gå som en dans, var min ursäkt. Kanske var jag lite intresserad av henne och tänkte att det här var ju ett smart sätt att dra iväg och åka lite öppet. Var ju ändå säker på att sportkaretan skulle klara sig.
Jodå, kort-kort var det och därtill en riktigt grann flicka. Log gjorde hon också, men hela tiden åt fel besiktningsgubbe ... Hur var det möjligt? Det var nog tur att det inte blev något mer där.