Sida 7 av 10

Re: Besiktningshistorier

Postat: ons jun 06, 2012 21:45
av Strömmen
Jag var på väg att besiktiga frugans golf i dag.En station av två hade öppet idag fast det var röd dag.
Så klart har farbror blå eller tant blå var det nykterhets kontroll på vägen.
Dom såg att det var köris på bilen och trodde inte på mig när jag sa att jag var på väg till bilprovningen en röd dag.
Trotts att jag hade bokningsbekräftelsen med mig så skulle hon ringa och kolla.
Inget svar någonstans för bilprovningen var stängd menade hon på.
Efter en kvarts ringande så fick jag tillbaka körkortet och fick åka.
Nu är den besiktigad med ett bra att veta,glapp signalanordning.
Mvh anders

Re: Besiktningshistorier

Postat: ons jun 06, 2012 22:01
av MrHawk
sj410 skrev: själv var jag och efterbesiktade suzzen i Tidaholm. När besiktningsmannen skulle köra upp på lyften påpekade jag att suzzen är smal, men han lyckas ändå parkera mot sargen varpå han inte kan lyfta framhjulen. när han upptäcker detta frågar han bara om jag bytt framhjulslagret som var anmärkt på. vilket jag svarar ja på. då sägar han bara: varför skall jag kolla det då den är godkänd :tumbup: .(han var nog lite sur att jag redan innan påpekade att domkraften inte skulle komma under framaxeln. :woot:
Det problemet har jag haft några ggr med. Speciellt med lite fetare däck på :) alltid lika kul när deras lyft inte går in mellan varken fram eller bakhjul :lol:

Re: Besiktningshistorier

Postat: tor jun 07, 2012 17:16
av Privatperson
körde farsans Seat Ibiza ett tag då han inte längre kunde köra pga sjukdom. Och det var då dax för besiktning....hastighetsmätaren & instrumentbelysningen funkade när den ville och naturligtvis var den död när jag rullade in i hallen och dessutom ville inte huven låsa sig ...det var typ sista tiden de hade på kvällen så efter bara några minuter fick jag beskedet att det bara var att åka :shock:

en tid senare skulle jag åka över en järnvägskorsning , då small kopplingsvajern av så vart stående (några meter innan spåren) .....vilken skitbil

Re: Besiktningshistorier

Postat: fre okt 26, 2012 16:11
av Spiken
Tänkte hämta en arbetsorder till Patrolen idag. Rent papper! Inte ens någe bra att veta.

Rattstången går lite lustigt på den här modellen, sa han när han kände på knutarna till vinchen.

Re: Besiktningshistorier

Postat: fre okt 26, 2012 17:03
av elste
skönt att förväntningen på besiktningsmännens tekniskakunskaper blir bekräftade

Re: Besiktningshistorier

Postat: fre okt 26, 2012 20:13
av AlterEgo
Jag var in på Carspect förra veckan för att försöka boka en tid till gatbilen (dom ligger nästan vägg i vägg med jobbet) och då var det tomt i hallen och gubbarna satt och drack kaffe. "Men skall vi inte ta den nu?" Jag gruvade mig lite eftersom att jag visste om vissa grejor, men med en bokad tid kanske jag skulle få tummen ur vagnen och fixa till den. Men va fasen, jag får kan väl ta arbetsordern direkt då. Jag fick vissa muntliga påpekanden... Som läckande avgassystem, glapp i en styrled, snedslitna däck med dåligtmönsterdjup, stenskott i lampglas med tillhörande fukt i reflektorn och lite annat. Sen såg han att det var avtagbar dragkrok också. "Den här glappar väl mindre än 4 millimeter?" och tittade på sin kollega. "Ja, det gör det nog..." I mina ögon såg det inte ut så. Sen var det klart och jag fick protokollet i handen. Ett blankt sådant. Inte ens nåt bra att veta. Undrar hur mycket dom missat mer än det jag kände till sedan innan...

Jag är av den åsikten att besiktningen skall kolla det som har med trafiksäkerheten att göra det ordentligt och ge f-n i resten, men i det här fallet var dom nog lite väl snälla.

Re: Besiktningshistorier

Postat: fre okt 26, 2012 20:19
av MattisH
AlterEgo skrev:Jag var in på Carspect förra veckan för att försöka boka en tid till gatbilen (dom ligger nästan vägg i vägg med jobbet) och då var det tomt i hallen och gubbarna satt och drack kaffe. "Men skall vi inte ta den nu?" Jag gruvade mig lite eftersom att jag visste om vissa grejor, men med en bokad tid kanske jag skulle få tummen ur vagnen och fixa till den. Men va fasen, jag får kan väl ta arbetsordern direkt då. Jag fick vissa muntliga påpekanden... Som läckande avgassystem, glapp i en styrled, snedslitna däck med dåligtmönsterdjup, stenskott i lampglas med tillhörande fukt i reflektorn och lite annat. Sen såg han att det var avtagbar dragkrok också. "Den här glappar väl mindre än 4 millimeter?" och tittade på sin kollega. "Ja, det gör det nog..." I mina ögon såg det inte ut så. Sen var det klart och jag fick protokollet i handen. Ett blankt sådant. Inte ens nåt bra att veta. Undrar hur mycket dom missat mer än det jag kände till sedan innan...

Jag är av den åsikten att besiktningen skall kolla det som har med trafiksäkerheten att göra det ordentligt och ge f-n i resten, men i det här fallet var dom nog lite väl snälla.
Jag tycker faktiskt inte det är helt ok.. Dom har betalt för att göra sitt jobb, men det är väldigt skönt för den som äger bilen. Det tycker jag iaf! Men fortfarande så betalar man dom för att hitta fel..
En bekant fick underkänt på en spindelled, men väl på verkstad var båda spindellederna och styrlederna totalslut. Och det var absolut inget litet glapp utan riktigt klonkklonk..

Re: Besiktningshistorier

Postat: fre okt 26, 2012 20:43
av AlterEgo
MattisH skrev:
AlterEgo skrev:Jag var in på Carspect förra veckan för att försöka boka en tid till gatbilen (dom ligger nästan vägg i vägg med jobbet) och då var det tomt i hallen och gubbarna satt och drack kaffe. "Men skall vi inte ta den nu?" Jag gruvade mig lite eftersom att jag visste om vissa grejor, men med en bokad tid kanske jag skulle få tummen ur vagnen och fixa till den. Men va fasen, jag får kan väl ta arbetsordern direkt då. Jag fick vissa muntliga påpekanden... Som läckande avgassystem, glapp i en styrled, snedslitna däck med dåligtmönsterdjup, stenskott i lampglas med tillhörande fukt i reflektorn och lite annat. Sen såg han att det var avtagbar dragkrok också. "Den här glappar väl mindre än 4 millimeter?" och tittade på sin kollega. "Ja, det gör det nog..." I mina ögon såg det inte ut så. Sen var det klart och jag fick protokollet i handen. Ett blankt sådant. Inte ens nåt bra att veta. Undrar hur mycket dom missat mer än det jag kände till sedan innan...

Jag är av den åsikten att besiktningen skall kolla det som har med trafiksäkerheten att göra det ordentligt och ge f-n i resten, men i det här fallet var dom nog lite väl snälla.
Jag tycker faktiskt inte det är helt ok.. Dom har betalt för att göra sitt jobb, men det är väldigt skönt för den som äger bilen. Det tycker jag iaf! Men fortfarande så betalar man dom för att hitta fel..
En bekant fick underkänt på en spindelled, men väl på verkstad var båda spindellederna och styrlederna totalslut. Och det var absolut inget litet glapp utan riktigt klonkklonk..
Jag funderar på att köra dit med Jeepen som den står... Med däcken som sitter på och det hela. Bara för att se vad dom säger...

Re: Besiktningshistorier

Postat: fre okt 26, 2012 21:39
av kenny_69
Var inne och bes en Porsche GT3 åt en kund för ett par veckor sen, flöt på bra dom var ju ändå 3 st som besikta. När dom sen skulle köra en sväng så var dom tvungen gör lottdragning :D .. Den yngsta drog "rätt" lott och tog en redig sväng..

Re: Besiktningshistorier

Postat: fre okt 26, 2012 21:59
av MattisH
AlterEgo skrev:
Jag funderar på att köra dit med Jeepen som den står... Med däcken som sitter på och det hela. Bara för att se vad dom säger...
Bara till att prova, så länge man inte kan få registreringsbesikningsföreläggande.. Fast skulle det inträffa så får man väl dra upp det andra :P

Re: Besiktningshistorier

Postat: fre okt 26, 2012 22:27
av Wältmeister
Joo, man ska allt vara tacksam för att besiktningsmännen på Bilprovningen är så välutbildade att det bara krävs en kvarts timmes slående i handböcker och mätande med talmeter för att sätta en 2:a på en Wrangler som är puckhöjd 2" och har 235-däck.
Som kompensation berättade jag för honom var chassienr finns. Men han tog ändå på regskylten - för säkerhets skull - mycket tyligare att läsa av där. Att skylten fram är en liten och otillåten dito såg han inte. Man får ju inte begära det orimliga.

Re: Besiktningshistorier

Postat: lör okt 27, 2012 21:20
av partyvan
Va inne och skulle besikta nya chevan igår eftersom det va sista dan på efterkontrollen åkte in och visste att bältet bak inte va fixad så tänkte får ta den 2an bara jag får köra med den eftersom det är ända bilen med drag på så kom i hallen och sa direkt att han inte änns behöver titta på bältet eftersom det inte är fixat, så han tittade så det andra va fixat och gick till datorn och kom tillbax och sa att eftersom det är lb reggat så behöver det inte finnas bälte men om det finns så måste det fungera.
Hmm funderade ett tag och fråga om han hade nån sax jag kunde låna, klippte av bältet och då va det godkänt eftersom bältet inte fanns :tumbup:

Re: Besiktningshistorier

Postat: sön okt 28, 2012 0:52
av Grottulf
partyvan skrev:Va inne och skulle besikta nya chevan igår eftersom det va sista dan på efterkontrollen åkte in och visste att bältet bak inte va fixad så tänkte får ta den 2an bara jag får köra med den eftersom det är ända bilen med drag på så kom i hallen och sa direkt att han inte änns behöver titta på bältet eftersom det inte är fixat, så han tittade så det andra va fixat och gick till datorn och kom tillbax och sa att eftersom det är lb reggat så behöver det inte finnas bälte men om det finns så måste det fungera.
Hmm funderade ett tag och fråga om han hade nån sax jag kunde låna, klippte av bältet och då va det godkänt eftersom bältet inte fanns :tumbup:
Då tror jag han hade fel...
För är inte nya Chevan en -88:a eller -89:a såg det ut som i din garage-tråd,
och jag är ganska säker på att de måste ha bälten :vetej:

Re: Besiktningshistorier

Postat: sön okt 28, 2012 8:16
av partyvan
Grottulf skrev:
partyvan skrev:Va inne och skulle besikta nya chevan igår eftersom det va sista dan på efterkontrollen åkte in och visste att bältet bak inte va fixad så tänkte får ta den 2an bara jag får köra med den eftersom det är ända bilen med drag på så kom i hallen och sa direkt att han inte änns behöver titta på bältet eftersom det inte är fixat, så han tittade så det andra va fixat och gick till datorn och kom tillbax och sa att eftersom det är lb reggat så behöver det inte finnas bälte men om det finns så måste det fungera.
Hmm funderade ett tag och fråga om han hade nån sax jag kunde låna, klippte av bältet och då va det godkänt eftersom bältet inte fanns :tumbup:
Då tror jag han hade fel...
För är inte nya Chevan en -88:a eller -89:a såg det ut som i din garage-tråd,
och jag är ganska säker på att de måste ha bälten :vetej:
Stämmer att det är en -88 men enligt datorn så behövs inte bälten bak i lb därimot fram bälten måste finnas från -84

Re: Besiktningshistorier

Postat: sön okt 28, 2012 8:34
av Wältmeister
Finns det bälten, även om det inte var obligatoriskt på den modellen/årsmodellen, så måste de fungera.
Hjälper inte att demontera icke fungerande bälten.

B t w, var det hos Bilprovningen eller någon "fristående aktör" du släckte 2:an?