Svetshjälp i Örebro

Behöver du transporthjälp, mekhjälp eller står du strandad någonstanns så är detta delen för dig.

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

Kingcab_alle
Forumräv
Inlägg: 726
Blev medlem: fre jan 01, 2010 19:56
Ort: Kumla
Kontakt:

Svetshjälp i Örebro

Inlägg av Kingcab_alle » ons mar 07, 2012 19:42

Hej

Har inte tillgång till garage med svets så jag tänkte kolla här om det finns någon som skulle kunna tänkas hjälpa mig, självklart mot ersättning :wink:

Bilden nedan beskriver vad som skall göras:
Bild
Skall bli A-traktor av denna frontera och jag skulle behöva hjälp att svetsa en vägg bakom stolarna och ev. ett flak (behöver ej barlastflak på 4x4 eftersom mer än 60% av vikten ligger över drivande axel(ar) :wink: Behöver inte kapas eller så eftersom raket bakom förarstolarna är avtagbart, typ targa. :jump:

Är det någon som skulle kunna tänka sig att hjälpa mig så kan ni väl höra av er :roll:

Mvh
Alexander

Kingcab_alle
Forumräv
Inlägg: 726
Blev medlem: fre jan 01, 2010 19:56
Ort: Kumla
Kontakt:

Re: Svetshjälp i Örebro

Inlägg av Kingcab_alle » tor mar 08, 2012 20:47

Över 50 pers som kollat men ingen som har något tips på hur jag skall gå till väga?
Har varken nödvändig kunskap eller lämpligt garage för att svetsa själv :cry:

niva_mats
4x4xnerd
Inlägg: 5160
Blev medlem: lör maj 06, 2006 16:50
Ort: Jäla (Falköping)

Re: Svetshjälp i Örebro

Inlägg av niva_mats » tor mar 08, 2012 21:25

Jag har både kunskapen och erfarenheten, men ingen svets just nu.
Byggde juh min Rocky till UTE. (Pickis med flak.)
Känner du alla till nu det skicka så. Le att fall alla i dig fick det men. Det skickade som jäveln den slå vilja att du kommer så baklänges meddelande detta läsa ska man att insett väl du när"
viewtopic.php?t=14499

Kingcab_alle
Forumräv
Inlägg: 726
Blev medlem: fre jan 01, 2010 19:56
Ort: Kumla
Kontakt:

Re: Svetshjälp i Örebro

Inlägg av Kingcab_alle » tor mar 08, 2012 22:09

niva_mats skrev:Jag har både kunskapen och erfarenheten, men ingen svets just nu.
Byggde juh min Rocky till UTE. (Pickis med flak.)
Det var ju synd... Men falköping är ju en ganska bra bit ifrån Örebro också så...

niva_mats
4x4xnerd
Inlägg: 5160
Blev medlem: lör maj 06, 2006 16:50
Ort: Jäla (Falköping)

Re: Svetshjälp i Örebro

Inlägg av niva_mats » tor mar 08, 2012 22:19

Allt är relativt. Åkte flyg i 24 timmar för en dejt. Men skulle jag gå till Örebro så skulle vägen nog kännas enormt lång, i UAZ är det inte så långt. :D
Känner du alla till nu det skicka så. Le att fall alla i dig fick det men. Det skickade som jäveln den slå vilja att du kommer så baklänges meddelande detta läsa ska man att insett väl du när"
viewtopic.php?t=14499

volvorobban86
Veteran
Inlägg: 2039
Blev medlem: tis maj 24, 2011 8:45
Ort: dannike (borås)

Re: Svetshjälp i Örebro

Inlägg av volvorobban86 » tor mar 08, 2012 22:51

haha du bor nog för långt bort för möjligheter verkar visst finnas neråt landet :tumbup:

här då vill säga :mrgreen:
Nås på 0708-691945.

Team oflyt: Robban och Max
Challangebil: byggs i skuggan... men b20 och mekanisk vinch.... tråd kommer
Niva från 81. Weber fögge och 31-10,5-15 bogger kopior
Nissan patrol lwb -90 med 33 12,5-15 stt
Ford ala hillbilly f150

Kingcab_alle
Forumräv
Inlägg: 726
Blev medlem: fre jan 01, 2010 19:56
Ort: Kumla
Kontakt:

Re: Svetshjälp i Örebro

Inlägg av Kingcab_alle » fre mar 09, 2012 7:27

volvorobban86 skrev:haha du bor nog för långt bort för möjligheter verkar visst finnas neråt landet :tumbup:

här då vill säga :mrgreen:
Bor i fel del av landet ja... Här är det ju bara en massa griniga närkingar som inte vill göra något annat än för sig själva :poke:

Lite synd men så är det... :zzz:

Roger Patrol
Guru
Inlägg: 3819
Blev medlem: mån mar 17, 2008 14:36
Ort: Vretstorp / Stockholm

Re: Svetshjälp i Örebro

Inlägg av Roger Patrol » fre mar 09, 2012 9:12

det är ju ett ganska stor grej du vill ha hjälp med. :roll:
om du tar dom timmarna du tror det tar å tänk det i veckor, skaffa svets å garage,det är nu nödvändigt om man ska bygga nått,,
det är inte kul när man vill nått å inte möjligheten finns..kan ju hoppas nån är galet snäll å hjälper dig :)
finns lite film på youtub http://www.youtube.com/user/rogeratf?feature=watch" onclick="window.open(this.href);return false;
Patrolen
viewtopic.php?f=15&t=20630&hilit=patrol+igen" onclick="window.open(this.href);return false;

Kingcab_alle
Forumräv
Inlägg: 726
Blev medlem: fre jan 01, 2010 19:56
Ort: Kumla
Kontakt:

Re: Svetshjälp i Örebro

Inlägg av Kingcab_alle » fre mar 09, 2012 14:07

Roger Patrol skrev:det är ju ett ganska stor grej du vill ha hjälp med. :roll:
om du tar dom timmarna du tror det tar å tänk det i veckor, skaffa svets å garage,det är nu nödvändigt om man ska bygga nått,,
det är inte kul när man vill nått å inte möjligheten finns..kan ju hoppas nån är galet snäll å hjälper dig :)
Nej jag vet :lol:

En kille som har en egen verkstad utanför Östansjö har sagt att han kan hjälpa mig med det
men då är det ju tyvärr 7-800 kr i timmen :| Men det blir ju fortfarande billigare än att köpa en svets och hyra ett garage i några veckor så... :roll: :lol:

OBELIX
OffroadGeek
Inlägg: 4729
Blev medlem: mån maj 11, 2009 22:14
Ort: Söderköping

Re: Svetshjälp i Örebro

Inlägg av OBELIX » fre mar 09, 2012 15:33

Kingcab_alle skrev:
volvorobban86 skrev:haha du bor nog för långt bort för möjligheter verkar visst finnas neråt landet :tumbup:

här då vill säga :mrgreen:
Bor i fel del av landet ja... Här är det ju bara en massa griniga närkingar som inte vill göra något annat än för sig själva :poke:

Lite synd men så är det... :zzz:
Och i och med det uttalandet så sjönk nog dina chanser att få hjälp inom närområdet till noll.

Köp en svets och hyr ett garage så kommer du nog lösa det på egen hand ska du se.

SKREV OBELIX
Bil-lös nu, förutom min 745:a

Wild_Devil
Guru
Inlägg: 2666
Blev medlem: sön sep 21, 2008 22:58
Ort: Köping

Re: Svetshjälp i Örebro

Inlägg av Wild_Devil » fre mar 09, 2012 21:57

Har egen svets men inget garage..och eget hus som både behövs renoveras och underhållas, 2st döttrar på halvtid, egen offroadbil, egen dagligbil, ett jobb, och vissa har även sambo / fru och vänner..
Tror nog flera sitter i samma sits här och hur gärna och hur mycket man än vill hjälpa så hinner man inte och kan inte då man måste ta tiden från nåt av det andra sakerna som åxå måste skötas om..

Misstänker att du är ganska ung så jag förstår din frustration och avsaknad av livserfarenhet..

Jag har liksom säkert dom flesta här lärt mig att svetsa på helt egen hand..

Jag lär dig gärna med mina låga kunskaper..

Att skaffa garage / tak över bygget är nog tyvärr ett måste oavsett och där kommer den stå och blockera ett tag..

Att köpa en bra svets är dyr javisst..men du kan ju få tillbaka lite pengar på den då du säljer den efteråt..

Fråga runt på Gymnasieskolor.. på fordon eller lackutbildningslinjer..eller eftergymnasiela skolor..
Typ AMU / Leria osv..fråga om dom kan tänkas sig att hjälpa till med nåt minsta lilla..
Svetutbildningar kanske kan klippa och göra några färdiga plåtar som sen bara svetsas fast..

MEN kolla NOGA pris med dom innan så det inte blir sura överaskningar..

Och hur länge kan du tänka dig att låta bilen stå nerriven från det du börja till den skall vara klar? ?

Kollar du byggtrådarna här så ser du att många jobbar utomhus och på Höst / Vinter / Vårkanten för att kunna njuta och åka så mycket som möjligt på sommaren..

Du kan inte förlita dig enbart på detta superforumet..Sök ,prata, ring , fråga med allt och alla du träffar så kanske en bra lösning dyker upp en dag..

Om inte annat..ändra drömen till en nivå som är möjlig att få och satsa mera på en dröm när du har egen möjlighet till att förverkliga den..

Lycka till ! !
/R
A day without driving cars or listen to music is a day without living..

Numera BIL-Sexuell och hittills glad ägare av 3X3.. ;)

Kingcab_alle
Forumräv
Inlägg: 726
Blev medlem: fre jan 01, 2010 19:56
Ort: Kumla
Kontakt:

Re: Svetshjälp i Örebro

Inlägg av Kingcab_alle » fre mar 09, 2012 23:23

Tack för alla svar och tips.

Jag vet att de flesta här har det fullt upp på egen hand med egna projekt/familj etc. Jag tänkte bara att OM det fanns någon som kunde/ville så skadar det ju inte att lägga ut en förfrågan. :wink:

Räknar absolut inte med att det finns någon som har tid men jag tänkte som sagt att det inte skulle skada att fråga.

Bor i ett kedjehus som det är nu=Garage mellan oss och grannen, men har ganska nyligen flyttat hit så garaget har fått agera förvaring medan huset renoveras. Angående svets, kan man köpa en lågpris mig/mag svets eller räcker en sedan inte för att tätt punkta fast tunn bilplåt? Är helt övertygad om att ni har mycket bättre kunskaper kring ämnet än vad jag har så :roll: :lol:

Mvh
Alexander

OBELIX
OffroadGeek
Inlägg: 4729
Blev medlem: mån maj 11, 2009 22:14
Ort: Söderköping

Re: Svetshjälp i Örebro

Inlägg av OBELIX » lör mar 10, 2012 0:15

Ja för tusan, en MIG från Biltema eller JULA räcker väldigt långt. Du behöver inte köra med gas heller. Använd rörtråd som finns till MIG-svetsarna och sen är det bara att träna på lite skrotbitar som du har liggandes. Det finns även bra böcker du kan läsa i för att lära dej grunderna och hur du ställer in svetsen rätt.

Kör hårt och lycka till!

SKREV OBELIX
Bil-lös nu, förutom min 745:a

Kingcab_alle
Forumräv
Inlägg: 726
Blev medlem: fre jan 01, 2010 19:56
Ort: Kumla
Kontakt:

Re: Svetshjälp i Örebro

Inlägg av Kingcab_alle » lör mar 10, 2012 0:20

OBELIX skrev:Ja för tusan, en MIG från Biltema eller JULA räcker väldigt långt. Du behöver inte köra med gas heller. Använd rörtråd som finns till MIG-svetsarna och sen är det bara att träna på lite skrotbitar som du har liggandes. Det finns även bra böcker du kan läsa i för att lära dej grunderna och hur du ställer in svetsen rätt.

Kör hårt och lycka till!

SKREV OBELIX
Låter bra det. Ska försöka få rent garaget då om jag inte hittar någon annan som kan hjälpa mig.
:jump:

Wild_Devil
Guru
Inlägg: 2666
Blev medlem: sön sep 21, 2008 22:58
Ort: Köping

Re: Svetshjälp i Örebro

Inlägg av Wild_Devil » lör mar 10, 2012 6:59

Kingcab_alle skrev:
OBELIX skrev:Ja för tusan, en MIG från Biltema eller JULA räcker väldigt långt. Du behöver inte köra med gas heller. Använd rörtråd som finns till MIG-svetsarna och sen är det bara att träna på lite skrotbitar som du har liggandes. Det finns även bra böcker du kan läsa i för att lära dej grunderna och hur du ställer in svetsen rätt.

Kör hårt och lycka till!

SKREV OBELIX
Låter bra det. Ska försöka få rent garaget då om jag inte hittar någon annan som kan hjälpa mig.
:jump:

Hur är garaget byggt inuti? ?

Tät gipsskick och betonggolv ? ?

Har själv bott likadant och kan säga att mina föräldrars granne blev tokig då..det blev som en stor ljudlåda så det bara dånade inne hos dom då jag körde med vinkelslipen i garaget..

Och det var ogipsat och med MASSOR av saker i högar som kunde ta eld så bara turen att inget hände..

Men men..ung och dum och ingen som berättade saker för en på den tiden..
Internet "fanns ju inte" då liksom..

Jaja..lycka till nu och fråga gärna om det är nåt i trådar här så..
/R
A day without driving cars or listen to music is a day without living..

Numera BIL-Sexuell och hittills glad ägare av 3X3.. ;)

Skriv svar