Robes Wrangler "Recon"
Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk
-
- Rutinerad
- Inlägg: 338
- Blev medlem: mån mar 02, 2015 23:45
- Ort: Stockholm Huddinge
Re: Robes Wrangler "Recon"
Ha, ha! Skönt ljud.
Men den ser sjukt understyrd ut. (Men vilken jeep är inte det?)
Men den ser sjukt understyrd ut. (Men vilken jeep är inte det?)
Daniel E
Pajero Sport V6 -01 höjd 2" Cooper STT 31" och snorkel
Garagetråd: http://www.4x4sweden.se/forum/viewtopic ... 15&t=55721
Pajero Sport V6 -01 höjd 2" Cooper STT 31" och snorkel
Garagetråd: http://www.4x4sweden.se/forum/viewtopic ... 15&t=55721
Re: Robes Wrangler "Recon"
Japp, det är den. Helt låst mellandiff i 4WD läget. Så det låser upp på alla fyra när jag bromsar och släpper loss på alla fyra när jag gasar
Re: Robes Wrangler "Recon"
För några helger sedan var Matteo på besök. Jag träffade honom på tävlingen i Gröndal för två år sedan då han fotade en driftingtävling men fick syn på våra offroadbilar en bit bort. Han tyckte det var häftigt och vi har hållit kontakten sedan dess. Nu har han börjat filma lite och frågade om jag ville ställa upp med material. Absolut, bara kul med film ju! Jag har tyvärr inte tiden eller kunskapen att göra det själv så om någon annan erbjuder sig så är ju svaret givetvis Ja!
Se till att klicka på Subscribe på hans konto
Vi har filmat en del och kommer filma mer kommande helg eller helgen efter. Tanken är att "långfilmen" ska vara klar till påsk!
IMG_7015 by Robin Vesterlund, on Flickr
Se till att klicka på Subscribe på hans konto
Vi har filmat en del och kommer filma mer kommande helg eller helgen efter. Tanken är att "långfilmen" ska vara klar till påsk!
IMG_7015 by Robin Vesterlund, on Flickr
Re: Robes Wrangler "Recon"
Vi har anmält oss till Lodbrok-tävlingen i sommar! Ska bli kul att få testa bilen ordentligt och se vad som går sönder först
Vi ses väl där??
Vi ses väl där??
Re: Robes Wrangler "Recon"
Lite uppdateringar på Jeepen då!
Lackade insidan av huven och monterade lite väl valda dekaler. Det finns ju inte så många ställen att ha dekaler på nu när man har Raptor-lacken
IMG_7003 by Robin Vesterlund, on Flickr
Sen började arbetet att identifiera de olika kablarna till instrumentklustret och fälla in en mätare för automatlådeoljan.
IMG_7141 by Robin Vesterlund, on Flickr
Hade varit snyggare med en svart tavla på mätaren men nu fanns den redan hemma... så det fick bli såhär.
IMG_7120 by Robin Vesterlund, on Flickr
Jag har under en längre tid tänkt bygga en ny front bumper. Dels så har den gamla fått en del stryk, den sitter skruvad i ramen som jag inte helt litar på, den är väldigt tung och den har börjat rosta på sina ställen. Så nu skred jag till verket och började fundera på en design och måtta lite.
IMG_7229 by Robin Vesterlund, on Flickr
Sen åkte jag och besökte Fredrik på Mahlin Advanced Mechanics. Vi ritade ihop en lättare och stabilare winch-front till 8274an.
IMG_7286 by Robin Vesterlund, on Flickr
IMG_7284 by Robin Vesterlund, on Flickr
Fredrik bockar röret.
IMG_7289 by Robin Vesterlund, on Flickr
Vattenskar ut plåten och Fredrik dimple die´ade hålen för extra vridstyvhet. Fick även med mig lite LED arbetsljus av Fredrik som ska fästas i fronten som underlättar för co-drivern på natten. Och en kapsylöppnare - mycket viktig detalj!
57496511749__0D5D363A-C9AD-42B9-B682-B912FF83ABEE by Robin Vesterlund, on Flickr
Valde att förstärka ramen så man är säker på att winchen inte lämnar bilen vid ordentliga påfrestningar.
IMG_7370 by Robin Vesterlund, on Flickr
IMG_7371 by Robin Vesterlund, on Flickr
Svetsade fast plåten på det bockade röret.
IMG_7385 by Robin Vesterlund, on Flickr
IMG_7389 by Robin Vesterlund, on Flickr
IMG_7383 by Robin Vesterlund, on Flickr
Svetsat, slipat och redo för lack!
IMG_7427 by Robin Vesterlund, on Flickr
Grundfärg på.
IMG_7428 by Robin Vesterlund, on Flickr
Ramen svart, bumpern grå. Ska bli kul att montera tillbaka allting och se helheten. Men det blir nog tidigast till helgen.
IMG_7431 by Robin Vesterlund, on Flickr
IMG_7443 by Robin Vesterlund, on Flickr
Tog loss bakdämparna och tog med de till jobbet där de ska få en ny setting samt ombyggnad från slang till Piggyback istället.
IMG_7310 by Robin Vesterlund, on Flickr
/Robin
Lackade insidan av huven och monterade lite väl valda dekaler. Det finns ju inte så många ställen att ha dekaler på nu när man har Raptor-lacken
IMG_7003 by Robin Vesterlund, on Flickr
Sen började arbetet att identifiera de olika kablarna till instrumentklustret och fälla in en mätare för automatlådeoljan.
IMG_7141 by Robin Vesterlund, on Flickr
Hade varit snyggare med en svart tavla på mätaren men nu fanns den redan hemma... så det fick bli såhär.
IMG_7120 by Robin Vesterlund, on Flickr
Jag har under en längre tid tänkt bygga en ny front bumper. Dels så har den gamla fått en del stryk, den sitter skruvad i ramen som jag inte helt litar på, den är väldigt tung och den har börjat rosta på sina ställen. Så nu skred jag till verket och började fundera på en design och måtta lite.
IMG_7229 by Robin Vesterlund, on Flickr
Sen åkte jag och besökte Fredrik på Mahlin Advanced Mechanics. Vi ritade ihop en lättare och stabilare winch-front till 8274an.
IMG_7286 by Robin Vesterlund, on Flickr
IMG_7284 by Robin Vesterlund, on Flickr
Fredrik bockar röret.
IMG_7289 by Robin Vesterlund, on Flickr
Vattenskar ut plåten och Fredrik dimple die´ade hålen för extra vridstyvhet. Fick även med mig lite LED arbetsljus av Fredrik som ska fästas i fronten som underlättar för co-drivern på natten. Och en kapsylöppnare - mycket viktig detalj!
57496511749__0D5D363A-C9AD-42B9-B682-B912FF83ABEE by Robin Vesterlund, on Flickr
Valde att förstärka ramen så man är säker på att winchen inte lämnar bilen vid ordentliga påfrestningar.
IMG_7370 by Robin Vesterlund, on Flickr
IMG_7371 by Robin Vesterlund, on Flickr
Svetsade fast plåten på det bockade röret.
IMG_7385 by Robin Vesterlund, on Flickr
IMG_7389 by Robin Vesterlund, on Flickr
IMG_7383 by Robin Vesterlund, on Flickr
Svetsat, slipat och redo för lack!
IMG_7427 by Robin Vesterlund, on Flickr
Grundfärg på.
IMG_7428 by Robin Vesterlund, on Flickr
Ramen svart, bumpern grå. Ska bli kul att montera tillbaka allting och se helheten. Men det blir nog tidigast till helgen.
IMG_7431 by Robin Vesterlund, on Flickr
IMG_7443 by Robin Vesterlund, on Flickr
Tog loss bakdämparna och tog med de till jobbet där de ska få en ny setting samt ombyggnad från slang till Piggyback istället.
IMG_7310 by Robin Vesterlund, on Flickr
/Robin
Re: Robes Wrangler "Recon"
Roliga nyheter!
Det blir Elmia i år igen, Bilsport Performance & Custom motor show! Påskhelgen, dvs 19-22 april.
Jag kommer ställa ut Jeepen i SMK Uppsalas monter i B-hallen, monter B06:78.
Några härifrån som ska dit och kika? Stanna till och säg hej och ta en titt
Några bilder från förra då jag stod i Svenska bilsport förbundets monter.
Lite tråkiga nyheter är att min son på 6veckor blivit sjuk och opererats. Operationen gick inte bra så på måndag blir det ännu en operation där man hoppas att det ska lösa sig... om inte blir det en tredje! Håll tummarna.
Det blir Elmia i år igen, Bilsport Performance & Custom motor show! Påskhelgen, dvs 19-22 april.
Jag kommer ställa ut Jeepen i SMK Uppsalas monter i B-hallen, monter B06:78.
Några härifrån som ska dit och kika? Stanna till och säg hej och ta en titt
Några bilder från förra då jag stod i Svenska bilsport förbundets monter.
Lite tråkiga nyheter är att min son på 6veckor blivit sjuk och opererats. Operationen gick inte bra så på måndag blir det ännu en operation där man hoppas att det ska lösa sig... om inte blir det en tredje! Håll tummarna.
Re: Robes Wrangler "Recon"
Usch då!
Barnen är det värdefullaste man har så jag håller alla tummar för er!
Barnen är det värdefullaste man har så jag håller alla tummar för er!
För att bli en duktig terrängförare så måste man kört fast i skiten många gånger
Re: Robes Wrangler "Recon"
Jag håller tummarna, hoppas allt löser sig till det bästa.
(vet hur det är)
-
- Rutinerad
- Inlägg: 338
- Blev medlem: mån mar 02, 2015 23:45
- Ort: Stockholm Huddinge
Re: Robes Wrangler "Recon"
x4
Hoppas att det går bra så att vi ses på Elima.
Daniel E
Pajero Sport V6 -01 höjd 2" Cooper STT 31" och snorkel
Garagetråd: http://www.4x4sweden.se/forum/viewtopic ... 15&t=55721
Pajero Sport V6 -01 höjd 2" Cooper STT 31" och snorkel
Garagetråd: http://www.4x4sweden.se/forum/viewtopic ... 15&t=55721
Re: Robes Wrangler "Recon"
Hej på er!
Tack för omtanken Vi har precis kommit hem efter att ha tillbringat 4v inlagda på sjukhuset med sonen. De råkade skära fel under den planerade operationen så det blev massa problem. Ytterligare 3 operationer krävdes och 2 till ligger planerade om några månader. Men han mår bra nu och firade sin 2 månaders dag hemma
Åter till Recon!
De punkter jag planerat att göra under 2 månaders tid får jag klämma ihop på 2 dagar. Vi åker till Elmia imorgonbitti! Så det blir ett långpass ikväll i garaget
Hoppas vi ses på mässan nu under påskhelgen! Vi kommer att lansera den 5min långa filmen som jag filmat tillsammans med Youtubern Matteo 4.0!
/Robin
Tack för omtanken Vi har precis kommit hem efter att ha tillbringat 4v inlagda på sjukhuset med sonen. De råkade skära fel under den planerade operationen så det blev massa problem. Ytterligare 3 operationer krävdes och 2 till ligger planerade om några månader. Men han mår bra nu och firade sin 2 månaders dag hemma
Åter till Recon!
De punkter jag planerat att göra under 2 månaders tid får jag klämma ihop på 2 dagar. Vi åker till Elmia imorgonbitti! Så det blir ett långpass ikväll i garaget
Hoppas vi ses på mässan nu under påskhelgen! Vi kommer att lansera den 5min långa filmen som jag filmat tillsammans med Youtubern Matteo 4.0!
/Robin
Re: Robes Wrangler "Recon"
Usch, alla kan förstås göra fel men det är verkligen fel tillfälle för misstag! Skönt att han mår bra nu i alla fall, och starkt jobbat att du åker till Elmia ändå, ha det så trevligt!
Re: Robes Wrangler "Recon"
Starkt jobbat med jeepen inför Elmia
Ska bli kul att se den i skogen i Borås
Och hoppas lill grabben mår bra.
Ska bli kul att se den i skogen i Borås
Och hoppas lill grabben mår bra.
Re: Robes Wrangler "Recon"
Tack hörrni!
Lillgrabben mår helt bra nu vilket är skönt! Det blir en operation till innan midsommar men den här gången ska det inte vara lika omfattande som tidigare. Säger dom
Men Elmia gick bra! Mycket folk och intressanta byggen. Kul att träffa flera av er härifrån!
I år stod jag i SMK Uppsalas monter och representerade offroad-sektionen tillsammans med 4 andra bilar.
IMG_8009 by Robin Vesterlund, on Flickr
Ett lite udda bygga designat av Fredrik Mahlin. Inga dämpare förutom ett bump stopp mitt över axeln. En hydraulkolv på fram- respektive bakaxeln som är krosskopplade och kan styras manuellt. Ingen åka-snabbt-bil men den är riktigt häftig i terrängen!
IMG_8070 by Robin Vesterlund, on Flickr
Recon
IMG_8307 by Robin Vesterlund, on Flickr
IMG_8301 by Robin Vesterlund, on Flickr
Factor 55 Ultra hook
IMG_8254 by Robin Vesterlund, on Flickr
Nästan 80´000 besökare under dessa 4 dagar.
C6663B87-1058-41E7-87C6-3C328CB1A635 by Robin Vesterlund, on Flickr
Träffade Rickard Rydell som senare kom förbi vår monter och frågade lite om vår tävlingsform
IMG_8185 by Robin Vesterlund, on Flickr
Jag besökte några av de 42 team som tävlade i Påsksladden (drifting) och jäklar vad med stålar en del plöjer ner! Team Åhgren drifting från Uppsala med en LSR V8 (billet alul) med kompressor som spottade ut runt 900 häst vid 1 bars laddtryck. Riktigt fet! Saknas bara lite Öhlinare på den
IMG_8116 by Robin Vesterlund, on Flickr
IMG_8117 by Robin Vesterlund, on Flickr
Efter 4 dagar var det skönt att packa ihop och få komma hem. Så man kunde förbereda inför första testet offroad efter motorbytet! Tack Elmia och Bilsport motorshow för i år!
1E1DCC64-7FF3-4FD0-BE63-0FEAA3F7CF74 by Robin Vesterlund, on Flickr
2 dagar innan storträffen på Rörken i Uppsala så upptäckte jag av en slump att ena lambdan hängde löst under Recon! Den hade gått av på något vis. Antingen om den fått en smäll när jag lyft i/ur motorn eller om en gren smällt till den när jag körde några meter på ett kalhygge. Mer offroad än så har jag inte kört! Men givetvis gick det inte att få tag på en sån lambda längre (hade utgått hos Toyota) så jag fick köpa en till en nyare 1UZ och göra en adapterfläns.
IMG_8549 by Robin Vesterlund, on Flickr
De gamla strålkastarna var helt sopslut, så ett par kina LEDs fick åka dit istället (sparar originalen för besiktningen).
IMG_8481 by Robin Vesterlund, on Flickr
Jag köpte en LED-antenn från Mahlin för att utvärdera om den klarar användning i skogen. Såg rätt kul ut
IMG_8632 by Robin Vesterlund, on Flickr
Passade på att ta lite bilder innan premiärturen... ibland går det lite för vilt till så några fin-bilder är ju kul att ha!
IMG_8452 (1) by Robin Vesterlund, on Flickr
IMG_8449 by Robin Vesterlund, on Flickr
Sen var det dags. Premiär offroad! Jääääklar vad najs med kombinationen V8 och automat! Så jäkla skönt att slippa slira koppling hela tiden och kraften från V8an är så go!
IMG_8634 by Robin Vesterlund, on Flickr
IMG_8637 by Robin Vesterlund, on Flickr
IMG_8648 by Robin Vesterlund, on Flickr
IMG_8582 by Robin Vesterlund, on Flickr
IMG_8644 by Robin Vesterlund, on Flickr
Tyvärr drog jag av båda drivaxlarna fram då jag inte fått dit låsringarna inne i RCV-knutarna (dyrt misstag) men WEZ Mekaniska i Uppsala hade material hemma så hade tillverkade 2 nya åt mig i Orvar Supreme stål och sen skjutsade jag pinnarna till Sala Härdarna så de härdas till 47 HRC. Väntar på de just nu, förhoppningsvis är de klara imorgon.
IMG_8695 by Robin Vesterlund, on Flickr
IMG_8692 by Robin Vesterlund, on Flickr
IMG_8849 by Robin Vesterlund, on Flickr
Näst på tur är att visa upp Recon nu på fredag 24/5 hos Stockholms Vattenskärning i Kungsängen, Stockholm, på deras 30-års firande. Blir en lång meck-kväll imorgon då transporten ankommer på torsdag efter jobbet.
/Robin
Lillgrabben mår helt bra nu vilket är skönt! Det blir en operation till innan midsommar men den här gången ska det inte vara lika omfattande som tidigare. Säger dom
Men Elmia gick bra! Mycket folk och intressanta byggen. Kul att träffa flera av er härifrån!
I år stod jag i SMK Uppsalas monter och representerade offroad-sektionen tillsammans med 4 andra bilar.
IMG_8009 by Robin Vesterlund, on Flickr
Ett lite udda bygga designat av Fredrik Mahlin. Inga dämpare förutom ett bump stopp mitt över axeln. En hydraulkolv på fram- respektive bakaxeln som är krosskopplade och kan styras manuellt. Ingen åka-snabbt-bil men den är riktigt häftig i terrängen!
IMG_8070 by Robin Vesterlund, on Flickr
Recon
IMG_8307 by Robin Vesterlund, on Flickr
IMG_8301 by Robin Vesterlund, on Flickr
Factor 55 Ultra hook
IMG_8254 by Robin Vesterlund, on Flickr
Nästan 80´000 besökare under dessa 4 dagar.
C6663B87-1058-41E7-87C6-3C328CB1A635 by Robin Vesterlund, on Flickr
Träffade Rickard Rydell som senare kom förbi vår monter och frågade lite om vår tävlingsform
IMG_8185 by Robin Vesterlund, on Flickr
Jag besökte några av de 42 team som tävlade i Påsksladden (drifting) och jäklar vad med stålar en del plöjer ner! Team Åhgren drifting från Uppsala med en LSR V8 (billet alul) med kompressor som spottade ut runt 900 häst vid 1 bars laddtryck. Riktigt fet! Saknas bara lite Öhlinare på den
IMG_8116 by Robin Vesterlund, on Flickr
IMG_8117 by Robin Vesterlund, on Flickr
Efter 4 dagar var det skönt att packa ihop och få komma hem. Så man kunde förbereda inför första testet offroad efter motorbytet! Tack Elmia och Bilsport motorshow för i år!
1E1DCC64-7FF3-4FD0-BE63-0FEAA3F7CF74 by Robin Vesterlund, on Flickr
2 dagar innan storträffen på Rörken i Uppsala så upptäckte jag av en slump att ena lambdan hängde löst under Recon! Den hade gått av på något vis. Antingen om den fått en smäll när jag lyft i/ur motorn eller om en gren smällt till den när jag körde några meter på ett kalhygge. Mer offroad än så har jag inte kört! Men givetvis gick det inte att få tag på en sån lambda längre (hade utgått hos Toyota) så jag fick köpa en till en nyare 1UZ och göra en adapterfläns.
IMG_8549 by Robin Vesterlund, on Flickr
De gamla strålkastarna var helt sopslut, så ett par kina LEDs fick åka dit istället (sparar originalen för besiktningen).
IMG_8481 by Robin Vesterlund, on Flickr
Jag köpte en LED-antenn från Mahlin för att utvärdera om den klarar användning i skogen. Såg rätt kul ut
IMG_8632 by Robin Vesterlund, on Flickr
Passade på att ta lite bilder innan premiärturen... ibland går det lite för vilt till så några fin-bilder är ju kul att ha!
IMG_8452 (1) by Robin Vesterlund, on Flickr
IMG_8449 by Robin Vesterlund, on Flickr
Sen var det dags. Premiär offroad! Jääääklar vad najs med kombinationen V8 och automat! Så jäkla skönt att slippa slira koppling hela tiden och kraften från V8an är så go!
IMG_8634 by Robin Vesterlund, on Flickr
IMG_8637 by Robin Vesterlund, on Flickr
IMG_8648 by Robin Vesterlund, on Flickr
IMG_8582 by Robin Vesterlund, on Flickr
IMG_8644 by Robin Vesterlund, on Flickr
Tyvärr drog jag av båda drivaxlarna fram då jag inte fått dit låsringarna inne i RCV-knutarna (dyrt misstag) men WEZ Mekaniska i Uppsala hade material hemma så hade tillverkade 2 nya åt mig i Orvar Supreme stål och sen skjutsade jag pinnarna till Sala Härdarna så de härdas till 47 HRC. Väntar på de just nu, förhoppningsvis är de klara imorgon.
IMG_8695 by Robin Vesterlund, on Flickr
IMG_8692 by Robin Vesterlund, on Flickr
IMG_8849 by Robin Vesterlund, on Flickr
Näst på tur är att visa upp Recon nu på fredag 24/5 hos Stockholms Vattenskärning i Kungsängen, Stockholm, på deras 30-års firande. Blir en lång meck-kväll imorgon då transporten ankommer på torsdag efter jobbet.
/Robin