Robes Wrangler "Recon"
Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk
Robes Wrangler "Recon"
Hallå!
Robin var namnet, 26 år, bor i Uppsala, jobbar i Sollentuna och flyttar till Stockholm i sommar.
Maskiningenjör till yrket. Har hittills nästan enbart pysslat med motorcyklar. Främst enduro-hojar som jag motardkonverterat och renoverat. Men körkortet ligger mig varmt om hjärtat så nu går jag över till 4x4 istället!
Har hängt här på forumet ett tag och det finns mycket intressant läsning och inspirerade projekttrådar. Jag tycker att det är kul att se vad andra bygger i sina garage och hur de löser problemen. Så därför startar jag den här tråden för att jag antar att det finns fler här som uppskattar projekttrådarna på samma sätt som mig!
Jag är tämligen grön inom 4x4. Har karosshöjt och bytt knutkors på föräldrarnas TJ och karosshöjt en gammal King cab. Men mer erfarenhet av 4x4 än så har jag inte.
Jag har länge velat ha en Wrangler för att jag alltid har gillat den modellen och för att den är så go att glida i på sommaren! Så jag köpte till slut en Wrangler YJ från -95 i slutet av 2011 som får bli mitt första objekt inom hobbyn. Det var en Italien-import från början (tror jag). Om någon vet något om den så skriv gärna!
Listar specen på bilen när jag köpte den:
- 2.5l motorn
- SOA
- 33" BFG All terrain hjul
- Andra dämpare och styrdämpare
- Sänkt fördelningslåda
- Annan kofångare bak
- Vulgärt stora breddare som hjulen tog i vid lite flex.
- Fjädrarna var väldigt trötta på den eftersom det inte sitter några bumpstops eller anti-wrap stag på bakaxeln.
- Växellådan skorrade kraftigt på tredje och fjärde växeln. Så synkringarna behöver bytas ut.
- Drivremmen till generator/servo/vattenpump etc var av pga att generatorn skurit ihop.
Mina planer med bilen är enligt listan nedan och jag kommer att uppdatera/editera den vartefter.
- Nya bladfjädrar
- Ford 8.8 bakaxel
- Anti wrap bar till bakaxeln
- 4.88 utväxling
- SYE och CV kardan
- 35" hjul.
- Rockslides
- Winsch
- TJ style flat fenders
- Separat tire carrier med plats för två jeep-dunkar och ett 35 hjul.
- Belly up hasplåt.
- Komradio
- Stereo
- Ev. "revolver-schacklar" för att få bilen att flexa längre
- Urkopplingsbara krängningshämmare
- High steering
Det jag ska använda bilen till är uppskattningsvis 60% gata, 30% offroad och 10% airsoft/milsim (oftast offroad körning då).
Så här såg den ut när jag köpt den och bytt generator och ny drivrem och tog en provsväng till jaktmarkerna i Forsmark.
Film när vi körde ut ett gäng fodersäckar till råddjuren. Skönt att slippa gå ut med dom numera
Jag har kommit en bit på bilen sedan dess och kommer att uppdatera tråden senare idag med bilder och kortare beskrivningar.
Bara att kommentera på, kom gärna med tips och trix!
Hälsningar Robin
Robin var namnet, 26 år, bor i Uppsala, jobbar i Sollentuna och flyttar till Stockholm i sommar.
Maskiningenjör till yrket. Har hittills nästan enbart pysslat med motorcyklar. Främst enduro-hojar som jag motardkonverterat och renoverat. Men körkortet ligger mig varmt om hjärtat så nu går jag över till 4x4 istället!
Har hängt här på forumet ett tag och det finns mycket intressant läsning och inspirerade projekttrådar. Jag tycker att det är kul att se vad andra bygger i sina garage och hur de löser problemen. Så därför startar jag den här tråden för att jag antar att det finns fler här som uppskattar projekttrådarna på samma sätt som mig!
Jag är tämligen grön inom 4x4. Har karosshöjt och bytt knutkors på föräldrarnas TJ och karosshöjt en gammal King cab. Men mer erfarenhet av 4x4 än så har jag inte.
Jag har länge velat ha en Wrangler för att jag alltid har gillat den modellen och för att den är så go att glida i på sommaren! Så jag köpte till slut en Wrangler YJ från -95 i slutet av 2011 som får bli mitt första objekt inom hobbyn. Det var en Italien-import från början (tror jag). Om någon vet något om den så skriv gärna!
Listar specen på bilen när jag köpte den:
- 2.5l motorn
- SOA
- 33" BFG All terrain hjul
- Andra dämpare och styrdämpare
- Sänkt fördelningslåda
- Annan kofångare bak
- Vulgärt stora breddare som hjulen tog i vid lite flex.
- Fjädrarna var väldigt trötta på den eftersom det inte sitter några bumpstops eller anti-wrap stag på bakaxeln.
- Växellådan skorrade kraftigt på tredje och fjärde växeln. Så synkringarna behöver bytas ut.
- Drivremmen till generator/servo/vattenpump etc var av pga att generatorn skurit ihop.
Mina planer med bilen är enligt listan nedan och jag kommer att uppdatera/editera den vartefter.
- Nya bladfjädrar
- Ford 8.8 bakaxel
- Anti wrap bar till bakaxeln
- 4.88 utväxling
- SYE och CV kardan
- 35" hjul.
- Rockslides
- Winsch
- TJ style flat fenders
- Separat tire carrier med plats för två jeep-dunkar och ett 35 hjul.
- Belly up hasplåt.
- Komradio
- Stereo
- Ev. "revolver-schacklar" för att få bilen att flexa längre
- Urkopplingsbara krängningshämmare
- High steering
Det jag ska använda bilen till är uppskattningsvis 60% gata, 30% offroad och 10% airsoft/milsim (oftast offroad körning då).
Så här såg den ut när jag köpt den och bytt generator och ny drivrem och tog en provsväng till jaktmarkerna i Forsmark.
Film när vi körde ut ett gäng fodersäckar till råddjuren. Skönt att slippa gå ut med dom numera
Jag har kommit en bit på bilen sedan dess och kommer att uppdatera tråden senare idag med bilder och kortare beskrivningar.
Bara att kommentera på, kom gärna med tips och trix!
Hälsningar Robin
Senast redigerad av Robe den ons maj 15, 2013 21:05, redigerad totalt 4 gång.
Re: Robes Wrangler YJ -95
Renoveringen av växellådan finns i en tråd på ett annat forum, direktlänk dit: http://www.jeepsweden.net/index.php?showtopic=19418
Ett par bilder från renoveringen:
Har kört bilen ca 20 mil efter renoveringen och det fungerar helt perfekt. Växlar mjukt och fint nu.
Ett par bilder från renoveringen:
Har kört bilen ca 20 mil efter renoveringen och det fungerar helt perfekt. Växlar mjukt och fint nu.
Re: Robes Wrangler YJ -95
Lite mer renoveringsbilder:
När jag hade lådan nere så passade jag på att byta packbox för utgående axeln till bakre kardan.
Böt även knutkors i bakre kardan:
Blästrade och målade främre kardan och hasplåten. Använder biltemas 2K båtfärg som jag penslar på. Blir väldigt slitstarkt och flyter ihop mycket bra.
När jag köpte bilen så var det väldigt fuktigt i kupén då den läcker in lite genom skarvar osv. Och ska man använda bilen "lagom offroad" så kommer det bli lerigt och blött. Så lika bra att slita ut mattorna. Under mattorna var det bara rost på golvet på förarsidan. Slipade bort så mycket som möjligt och målade på med roststopp som jag köpte på mekonomen.
Sen var det dags för skärmbreddarna att tas av. Dumt nog så är de popnitade i plåten vilket lämnade hål och skavmärken efter sig :/
Under satt originalen kvar.
Tvättade.
Sen kapade jag bort side stepsen som var svetsade i ramen. Jag kommer att skruva fast plåtar på sidan av bilen som går in under trösklarna istället. Passade även på att ta bort original breddarna.
När jag hade lådan nere så passade jag på att byta packbox för utgående axeln till bakre kardan.
Böt även knutkors i bakre kardan:
Blästrade och målade främre kardan och hasplåten. Använder biltemas 2K båtfärg som jag penslar på. Blir väldigt slitstarkt och flyter ihop mycket bra.
När jag köpte bilen så var det väldigt fuktigt i kupén då den läcker in lite genom skarvar osv. Och ska man använda bilen "lagom offroad" så kommer det bli lerigt och blött. Så lika bra att slita ut mattorna. Under mattorna var det bara rost på golvet på förarsidan. Slipade bort så mycket som möjligt och målade på med roststopp som jag köpte på mekonomen.
Sen var det dags för skärmbreddarna att tas av. Dumt nog så är de popnitade i plåten vilket lämnade hål och skavmärken efter sig :/
Under satt originalen kvar.
Tvättade.
Sen kapade jag bort side stepsen som var svetsade i ramen. Jag kommer att skruva fast plåtar på sidan av bilen som går in under trösklarna istället. Passade även på att ta bort original breddarna.
Re: Robes Wrangler YJ -95
Jäkla udda bräddare dom där du tog bort,nått tyskt?
Du kanske kan dölja fulhålen med body sliders typ
Annars ser det bra ut,trevligt med nya garagetrådar
Du kanske kan dölja fulhålen med body sliders typ
Annars ser det bra ut,trevligt med nya garagetrådar
Re: Robes Wrangler YJ -95
Sen var det dags att bygga nya skärmbreddare. Jag hade en original uppsättning från en TJ hemma så jag utgick från dom. Jag ville ha flat style fenders som täckte hjulen. Resultatet blev OK. Inte helt perfekt men det täcker hjulen bättre än originalen iaf. De nya är 17 cm som bredast. Kapade bort så mycket plåt runt hjulhusen som möjligt.
Re: Robes Wrangler YJ -95
Ja, det är något sådant jag får göra. Just nu har jag satt dit svarta popnitar, men nå rockslide-aktigt på sidorna är ju både praktiskt och döljer hålen. Får googla vidare för lite inspiration Tack!
Lyckades få ett par timmar bakom ratten i lagom snårig miljö med bilen nu under påskhelgen.
Vi åkte på en stig och över ett dike och efter ett tag öppnade skogen upp sig och vi hittade ett ödehus. Tankarna for direkt till filmen "huset som Gud glömde" eller någon annan rysare.
I den rasade ladan stod det en gammal vagn! Man kanske skulle slänga på dom fjädrarna på JEEPen?!
Var nog ett tag sedan någon använde cykeln...
Testflexar lite.
Så här ska nog fjädrarna inte böjas... nya fjädrar och bumpstops känns som att det borde sitta på sin plats??
Kommer att bli tight med 35or. Just nu med 33or är det ca 1.5 cm frigång fram till karossen.
Får antingen kapa mer i framkant på plåten eller flytta tillbaka axeln/ fjädrarna 3-4 cm. Hur har ni andra gjort??
Hittade även en liten grusgrop.
Vi fick tom med tjejen (fick mutas med att ta med jycken och fika) Men det är en bra start, även om hon bara tyckte att det var roligt de första två timmarna!
Som sagt, skärmbreddarna fyller sin funktion!?
Och en bonusbild:
Lyckades få ett par timmar bakom ratten i lagom snårig miljö med bilen nu under påskhelgen.
Vi åkte på en stig och över ett dike och efter ett tag öppnade skogen upp sig och vi hittade ett ödehus. Tankarna for direkt till filmen "huset som Gud glömde" eller någon annan rysare.
I den rasade ladan stod det en gammal vagn! Man kanske skulle slänga på dom fjädrarna på JEEPen?!
Var nog ett tag sedan någon använde cykeln...
Testflexar lite.
Så här ska nog fjädrarna inte böjas... nya fjädrar och bumpstops känns som att det borde sitta på sin plats??
Kommer att bli tight med 35or. Just nu med 33or är det ca 1.5 cm frigång fram till karossen.
Får antingen kapa mer i framkant på plåten eller flytta tillbaka axeln/ fjädrarna 3-4 cm. Hur har ni andra gjort??
Hittade även en liten grusgrop.
Vi fick tom med tjejen (fick mutas med att ta med jycken och fika) Men det är en bra start, även om hon bara tyckte att det var roligt de första två timmarna!
Som sagt, skärmbreddarna fyller sin funktion!?
Och en bonusbild:
Re: Robes Wrangler YJ -95
Mycket jobb men blev mycket bra också
Offroad: Mitsubishi L200 -06 med Fedima Sirocco 285/75 -16
Onroad:Mitsubishi Pajero 3.0 -97
˙ɹǝʌo ǝɯ ןןoɹ sıɥʇ pɐǝɹ uɐɔ noʎ ɟı
Onroad:Mitsubishi Pajero 3.0 -97
˙ɹǝʌo ǝɯ ןןoɹ sıɥʇ pɐǝɹ uɐɔ noʎ ɟı
Re: Robes Wrangler YJ -95
Tack! Men det är ju inte klart på långa vägar. Så man har ju fritiden räddad iaf!
Ang. breddarna så ska jag hänga någon form av tjockare gummiduk i bakkant av skärmarna. Slakta en gummimatta från kupén eller liknande så man inte får allt stänk rätt in i bilen. Man ser ganska tydligt på bilderna att det behövs
Ang. breddarna så ska jag hänga någon form av tjockare gummiduk i bakkant av skärmarna. Slakta en gummimatta från kupén eller liknande så man inte får allt stänk rätt in i bilen. Man ser ganska tydligt på bilderna att det behövs
Re: Robes Wrangler YJ -95
Jävla bra jobbat! proffsigt med växellådan.
Skulle vilja se en bild på bilen framifrån efter dina modifieringar:)
Skulle vilja se en bild på bilen framifrån efter dina modifieringar:)
http://www.YPMB.se
Skärgårdsnära event och tjänster
Skärgårdsnära event och tjänster
Re: Robes Wrangler YJ -95
Så ser den ut just nu. Jag ska koppla in lampor bakom den gula plasten i fronten för att få blinkers (som jag just nu har kapat bort). De i kombination med blinkerserna på sidorna borde accepteras av besiktningen, eller?
Re: Robes Wrangler YJ -95
ser jue riktigt bra ut, har lite tanke på liknande breddare på jeepen.
Du får piska matte lite så han får upp farten på sin terrano
mvh robin
Du får piska matte lite så han får upp farten på sin terrano
mvh robin
Re: Robes Wrangler YJ -95
Huruvida blinkers blir godkänd vet jag inte, men har du positionsljusen i strålkastarna nu?
Sen en sak som jag är rätt säker på att ASB inte kommer gilla är den skarpa kanten framåt som dina skärmar numera har. Köp en sån där gummilist på SWEDOL som man trycker på plåtkanter tills du ska besikta så funkar det!
Kul att se ditt arbete med bilen!
SKREV OBELIX
Sen en sak som jag är rätt säker på att ASB inte kommer gilla är den skarpa kanten framåt som dina skärmar numera har. Köp en sån där gummilist på SWEDOL som man trycker på plåtkanter tills du ska besikta så funkar det!
Kul att se ditt arbete med bilen!
SKREV OBELIX
Bil-lös nu, förutom min 745:a
Re: Robes Wrangler YJ -95
Tja!
Jodå, ska hjälpa honom att klossa karossen i helgen så det är på gång!
Helt klart, letade efter såna skyddslister när jag gjorde breddarna. Var iväg till biltema, jula, bygg max, Bauhaus och järnhandeln men ingen utav dom hade sån list. Vet att kuntze har men hade inte vägarna förbi dom. Men Swedol var ett bra tips, finns ett i Uppsala som jag får svänga förbi!
Har även tänkt sätta en L probil i framkant av breddarna för att inte ha en rakbladskant frammåt.
Ang. belysningen så har jag varken blinkers fram eller positionsljus just nu. Måste de fortfarande vara E-godkända? Några tips?
Jodå, ska hjälpa honom att klossa karossen i helgen så det är på gång!
Helt klart, letade efter såna skyddslister när jag gjorde breddarna. Var iväg till biltema, jula, bygg max, Bauhaus och järnhandeln men ingen utav dom hade sån list. Vet att kuntze har men hade inte vägarna förbi dom. Men Swedol var ett bra tips, finns ett i Uppsala som jag får svänga förbi!
Har även tänkt sätta en L probil i framkant av breddarna för att inte ha en rakbladskant frammåt.
Ang. belysningen så har jag varken blinkers fram eller positionsljus just nu. Måste de fortfarande vara E-godkända? Några tips?