jeep xj-96a nått är fel!!!!!!!!!!!!!!

Jeep, Dodge, Cheva, Ford m.fl

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

jeeprogga
Användare
Inlägg: 38
Blev medlem: tor okt 07, 2010 18:39
Ort: Kjula

jeep xj-96a nått är fel!!!!!!!!!!!!!!

Inlägg av jeeprogga » ons apr 11, 2012 9:02

xj-96a. körde upp för en brant backe i göndal i måndags,då smäller,hugger det till ca varje meter,låter som det kom från framxeln. var ska jag börja leta fel. Tacksam för tips & råd. Mvh Roger

PevAB
Hemmastadd
Inlägg: 227
Blev medlem: tor apr 07, 2011 11:24
Ort: Falkenberg
Kontakt:

Re: jeep xj-96a nått är fel!!!!!!!!!!!!!!

Inlägg av PevAB » ons apr 11, 2012 9:07

Första gissningen från mig är drivknut eller framdiff.

Med vänlig hälsning, Jimmy.

Olof
Beroende
Inlägg: 1301
Blev medlem: sön okt 07, 2007 22:09
Ort: Ramnäs

Re: jeep xj-96a nått är fel!!!!!!!!!!!!!!

Inlägg av Olof » ons apr 11, 2012 10:00

Det där är fördelningslådan. Ingreppet (en tandad ring i ett tandat hål, typ), är bara ca 7mm. Är länkaget till lågväxeln lite feljusterat, eller att man inte låter framhjulsdriften trilla i ordentligt, så hoppar det ur. För varje gång det hoppar ur slits tänderna och det hoppar ur lättare. Det kan bli bättre av att man byter den inre delen (1800:-), men tänderna i den yttre delen slit ju åxå.

Av de ca 7mm man har i ingrepp så brukar ca hälften av ingreppet vara kvar när det börjar hoppa ur och trilskas. Det där är problemet med NP242. Det är så många olika lägen på spaken, på så kort slaglängd, att ingreppen blir väldigt korta.

Inte mycket att göra :( Jag kör med hypoidolja i fördelningslådan i stället för ATF, vet inte om det är bättre. Behöver man inte kunna köra 2WD är ju NP247 (WJ) eller en sen NP249 (ZJ) ett hållbarare alternativ.

Var noggrann med att lågväxeln hoppar i rätt, kör lugnt första 10 minuterna på lågen tills framhjulsdriften hoppat i ordentligt. Riv lådan och kolla om du vill, men det är oftast inte värt besväret. Kör som det är tills du hittat en ny fördelningslåda är mitt tips.

Edit: Visste inte att du kom från Kjula. Vi har ett torp i Lövnäs, mellan Himmelsända och Ekorneberg.
Beyond bolt-on. Beyond recond.

Skriv svar