valp/willys

Visa upp dina byggbilder på ditt projekt här

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

christian.p
Beroende
Inlägg: 1293
Blev medlem: ons sep 14, 2011 14:28
Ort: skillingaryd. VJK

valp/willys

Inlägg av christian.p » sön apr 15, 2012 13:47

Hej då har jag köpt/ tagit över projektet med en valp/willys. Här ser ni vad föregående ägare har gjort på bilen http://4x4sweden.se/forum/viewtopic.php?f=15&t=33934 . Jag kommer väl göra om lite saker. 38" super swamper är inhandlade så dom andra däcken och fälgarna är nu till salu. ( http://4x4sweden.se/forum/viewtopic.php?f=14&t=36000 ) sen ska jag flytta bak kylaren och fram med batteriet. Jag är ganska lång så det blir till att göra lite nya fästen till stolarna så man inte behöver sitta som en skitande groda i havande ställning. När jag var ute och mäta hur mina fina 38" skulle passa på bilen så kom jag fram till att det måste bli lite massage av bakhjulhusen samt att jag måste bygga om garaget så jag får högre takhöjd. Som sagt, det är aldrig bilen som är för hög eller däcken som är förstora, det är allt annat som är för litet :lol: nähä nu blir det ut i garaget igen. lite bilder kommer senare. kom gärna med ide´r och tankar. jag har princip en hel valp reservdelsbil om det är någon som behöver något, dock ingen kaross
Suzuki sj413

christian.p
Beroende
Inlägg: 1293
Blev medlem: ons sep 14, 2011 14:28
Ort: skillingaryd. VJK

Re: valp/willys

Inlägg av christian.p » tis apr 17, 2012 17:54

är det någon som vet var man kan få tag i spacers mellan TGB och Valp, jag vill alltså ha TGB fälgar på valpen
Suzuki sj413

Dööne
Hemmastadd
Inlägg: 195
Blev medlem: fre dec 30, 2011 14:50
Ort: Flaskebo Träsk Bankeryd

Re: valp/willys

Inlägg av Dööne » tis apr 17, 2012 21:10

De är bättre att svetsa i en platta, eller bricka inuti centrumhålet på de fälgarna. med ditt eget bultmönster.
annars göra en platta i grovt stål, med båda bultmönster och sen bulta ihop dom.
Med vänlig hälsning Dööne. :hello:
Ska det dönas, då ska det döönas ordentligt.
Willys M38 byggtråd!!!

christian.p
Beroende
Inlägg: 1293
Blev medlem: ons sep 14, 2011 14:28
Ort: skillingaryd. VJK

Re: valp/willys

Inlägg av christian.p » ons apr 18, 2012 11:56

tack, det var ingen dum ide´. blir till att göra plattor med dubbla bultmönster, vet du hur offseten är på tgb fälgar mot valp fälgar??
Suzuki sj413

christian.p
Beroende
Inlägg: 1293
Blev medlem: ons sep 14, 2011 14:28
Ort: skillingaryd. VJK

Re: valp/willys

Inlägg av christian.p » mån apr 30, 2012 13:21

Nu har det hänt en del, har sänkt och flyttat bak förarsätet, kopplat all el utom generator, varit och hämtat fyra styck 38" super swamper, detta blir stort på denna bil :-) när jag höll däcken framför så såg jag att det blir till att skära en del i hjulhusen bak. Jag har även fått ett problem jag inte hittar lösning på, när man gasar och sen släpper gasen tar det väldigt lång tid för den att sjunka i varv, någon som har ett tips? Det sitter någon justerskruv uppe på locket till dieselpumpen, någon som vet vad det är?
Suzuki sj413

ernie
Beroende
Inlägg: 1239
Blev medlem: fre mar 17, 2006 2:35
Ort: Ulricehamn

Re: valp/willys

Inlägg av ernie » mån apr 30, 2012 15:07

christian.p skrev:Jag har även fått ett problem jag inte hittar lösning på, när man gasar och sen släpper gasen tar det väldigt lång tid för den att sjunka i varv, någon som har ett tips? Det sitter någon justerskruv uppe på locket till dieselpumpen, någon som vet vad det är?
Detta kanske kan hjälpa dig http://www.vwgolf.se/viewtopic.php?t=3093
Inte precis en sådan motor men pumpen bör va samma.
Kul bygge men det saknas bilder :wink: :tumbup:

TEE
Beroende
Inlägg: 1117
Blev medlem: lör feb 23, 2008 20:00
Ort: Östersund

Re: valp/willys

Inlägg av TEE » mån apr 30, 2012 16:14

christian.p skrev:Jag har även fått ett problem jag inte hittar lösning på, när man gasar och sen släpper gasen tar det väldigt lång tid för den att sjunka i varv, någon som har ett tips? Det sitter någon justerskruv uppe på locket till dieselpumpen, någon som vet vad det är?
Otäta spridare?

christian.p
Beroende
Inlägg: 1293
Blev medlem: ons sep 14, 2011 14:28
Ort: skillingaryd. VJK

Re: valp/willys

Inlägg av christian.p » tis maj 01, 2012 16:45

jaha då har det hänt lite till, kylaren är bakflyttad och har börjat dra rören till kylaren under bilen. och så lite bilder

lite bilder på elen i bilen
Bild

såhär blir kontrollpanelen
Bild

och kylaren, hålet i golvet under kylaren ligger det en plåt över, har bara tagit bort den för att komma åt att dra upp rören
Bild

Bild

Bild

kom gärna med synpunkter om det är något jag missar
Suzuki sj413

pini
Rutinerad
Inlägg: 427
Blev medlem: sön aug 07, 2011 21:25
Ort: Tidaholm

Re: valp/willys

Inlägg av pini » mån maj 07, 2012 22:06

brukar va att den e för mycke påställd om dom inte vill gå ner i varv skruva ut på spårskruven så tomgången sjunker du får använda en 13 nyckel å hållaemot med
men själv har ja ett annat problem med min som inte går å göra nåt vettigt åt har vanlig förkammar pump på en direktinsprutad 1,9tdi audi 80 diesel dom vill ha lite mindre diesel på tomgång änn en gammal förkammardiesel så pumpen å motorn är inte riktigt kompisar (bara för ja inte vill ha en massa styrboxar å jävelstyg) så min vill skena lite när flåset är uppe å inte gå ner i varv
Valp 1,9 tdi
Wrangler tj 4,0

christian.p
Beroende
Inlägg: 1293
Blev medlem: ons sep 14, 2011 14:28
Ort: skillingaryd. VJK

Re: valp/willys

Inlägg av christian.p » mån maj 07, 2012 22:12

pini skrev:brukar va att den e för mycke påställd om dom inte vill gå ner i varv skruva ut på spårskruven så tomgången sjunker du får använda en 13 nyckel å hållaemot med
men själv har ja ett annat problem med min som inte går å göra nåt vettigt åt har vanlig förkammar pump på en direktinsprutad 1,9tdi audi 80 diesel dom vill ha lite mindre diesel på tomgång änn en gammal förkammardiesel så pumpen å motorn är inte riktigt kompisar (bara för ja inte vill ha en massa styrboxar å jävelstyg) så min vill skena lite när flåset är uppe å inte gå ner i varv

det är exakt samma som min alltså samma bygge av motor och samma problem, så om du kommer på en lösning så löser du mina problem också
Suzuki sj413

christian.p
Beroende
Inlägg: 1293
Blev medlem: ons sep 14, 2011 14:28
Ort: skillingaryd. VJK

Re: valp/willys

Inlägg av christian.p » tor maj 17, 2012 18:22

då var första träffen körd med valpen. måste säga att jag är mycket imponerad av hur fint den tog sig fram, iallafall tills en drivaxel fram gick mitt av. så nu har man börjat riva den igen och när man ändå byter drivaxel så blir det till att sätta i en lammeldiff fram. så nu är det bara att jobba på så den är färdig till långarumsträffen :jump:
Suzuki sj413

OBELIX
OffroadGeek
Inlägg: 4729
Blev medlem: mån maj 11, 2009 22:14
Ort: Söderköping

Re: valp/willys

Inlägg av OBELIX » tor maj 17, 2012 18:28

Antar att det var höger som gick, tyvärr är dom betydligt mer sällsynta än vänster drivaxel.

Skoj att du är nöjd med valpen i skogen, jag vet ingen annan bil med bladfjädrar som har sånt flex som valpen.

SKREV OBELIX
Bil-lös nu, förutom min 745:a

christian.p
Beroende
Inlägg: 1293
Blev medlem: ons sep 14, 2011 14:28
Ort: skillingaryd. VJK

Re: valp/willys

Inlägg av christian.p » fre maj 18, 2012 0:11

OBELIX skrev:Antar att det var höger som gick, tyvärr är dom betydligt mer sällsynta än vänster drivaxel.

Skoj att du är nöjd med valpen i skogen, jag vet ingen annan bil med bladfjädrar som har sånt flex som valpen.

SKREV OBELIX

jaså brukar höger gå? japp det var höger, fast jag har en extra framaxel liggande som jag plockade drivaxlen ifrån. så det var inga problem att få tag i :D
Suzuki sj413

OBELIX
OffroadGeek
Inlägg: 4729
Blev medlem: mån maj 11, 2009 22:14
Ort: Söderköping

Re: valp/willys

Inlägg av OBELIX » fre maj 18, 2012 1:08

Japp. Det i princip alltid höger som går, både fram och bak på valpen. Den längre drivaxeln "fjädrar" mer och blir på så sätt inte lika känslig för påfrestningar som den kortare högra som väljer att gå av istället för att ta upp krafterna på ett mjukare sätt.

SKREV OBELIX
Bil-lös nu, förutom min 745:a

Sdkfz251
Guru
Inlägg: 3111
Blev medlem: fre jun 08, 2007 0:47
Ort: Båstad

Re: valp/willys

Inlägg av Sdkfz251 » fre maj 18, 2012 17:59

christian.p skrev:är det någon som vet var man kan få tag i spacers mellan TGB och Valp, jag vill alltså ha TGB fälgar på valpen
Kunde inte hålla mig... näsvis militarist som jag är... :lol:

Valp är också en Tgb, dvs Tgb 903/9033 mfl, den andra är Tgb 11,1112 mfl... dvs försvarets namn tgb=terrängbil.

Mvh Sdkfz251
Näsvis
Willys CJ2A med rattväxel, Willys CJ3B
Kört 4x4 sedan 82, älskat 4x4 sedan 1971 då jag åkte CJ3A första gången.

Skriv svar