TGB 30 - behöver assistance - Stockholm

Behöver du transporthjälp, mekhjälp eller står du strandad någonstanns så är detta delen för dig.

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

Humlegaard
Hemmastadd
Inlägg: 220
Blev medlem: mån jul 25, 2011 15:24
Ort: Norra Småland

TGB 30 - behöver assistance - Stockholm

Inlägg av Humlegaard » ons jun 06, 2012 13:07

Humlan (min kära hälft) är i Stockholm med en av våra TGB 30 och det verkar som om relä mod B "bromsljus" och "varningsljus" är trasigt. Skjuter säkringar osv. finns här någon med TGB30 i Stockholm som har dessa reläer, eller som har en TGB 30/40 där vi kan "låna" för vidare felsökning.



Alt 2 finns det någon som har koll på någon som kan sälja reläer 24v idag 6 juni.



Symtomen på bilen är att den inte växlar upp till M3, det är förmodligen ett latent fel som vi inte identifierat tidigare men det känns logiskt eftersom denna bil har tvångsväxlat ner tidigare vid körning på M3.

Bild
Senast redigerad av Humlegaard den ons jun 06, 2012 13:24, redigerad totalt 1 gånger.
/M

Humlegaard
Hemmastadd
Inlägg: 220
Blev medlem: mån jul 25, 2011 15:24
Ort: Norra Småland

Re: TGB 30 på äventyr i Stockholm

Inlägg av Humlegaard » ons jun 06, 2012 13:09

Telefonnummer:
Borttaget.
/M

macke
OffroadGeek
Inlägg: 4889
Blev medlem: tis maj 30, 2006 10:20
Ort: Segeltorp, Stockholm

Re: TGB 30 - behöver assistance - Stockholm

Inlägg av macke » tor jun 07, 2012 15:15

Mötte jag denna vid på Ulvsundavägen vid Bromma flygplats? Föraren hade brunt ganska kort hår?
TGB 13

Humlegaard
Hemmastadd
Inlägg: 220
Blev medlem: mån jul 25, 2011 15:24
Ort: Norra Småland

Re: TGB 30 - behöver assistance - Stockholm

Inlägg av Humlegaard » fre jun 08, 2012 16:53

Det kan mycket väl vara denna (med min hustru vid ratten). Den går för tillfället på några av växlarna bara (M3 saknas).
/M

Humlegaard
Hemmastadd
Inlägg: 220
Blev medlem: mån jul 25, 2011 15:24
Ort: Norra Småland

Re: TGB 30 - behöver assistance - Stockholm

Inlägg av Humlegaard » mån jun 11, 2012 23:28

Då är reläerna bytta, utan märkbar skillnad. Nu har jag lossat kontaktdonet på magnetventilen "M", där fanns ärg. Med den rengjord och sprayad med kontaktspray växlar den igenom alla växlarna. Eller snarare den gjorde det idag. Imorgon är en annan dag.

Men jag har rotat fram en magnetventil så det blir nästa operation. Bara det att den sitter väldigt illa till.

Tack för idag.
/M

Humlegaard
Hemmastadd
Inlägg: 220
Blev medlem: mån jul 25, 2011 15:24
Ort: Norra Småland

Re: TGB 30 - behöver assistance - Stockholm

Inlägg av Humlegaard » tis jun 12, 2012 21:53

Blir ordentligt frustrerad på detta nu.

Idag, skriver IDAG, känns det inte som magnetventilen skulle vara boven. Kör hela dagen enbart på hydrauliska växlarna H1-H3, byter på eftermiddagen till Humlans box och den fungerar inte alls, byter då tillbaka till min box och den växlar H1 H1 H1, max 15 knyck alltså. Rotar lite till bland kablarna och vips Går den upp till H3 igen, men tvångsväxlar ner till H2, sedan fipplar den mellan H2 och H3 i några minuter till medtraffikanternas förtret och så helt plötsligt går den hur fint som helst hela vägen upp till M3.

Kanon, jag tar middagspaus och tittar på undersidan på flygplan en stund (norrländsk hamburgerkedja under inflygningen flygplats).

På plats i bilen igen får jag nöja mig med H3 i några mil tills jag svänger av motorvägen och provar mig igenom alla trick i boken och en drös till. Resultatet är att den dribblar mellan H1 - H2 - H3 i en salig röra. Då testar jag att sätta i Humlans box igen, lossa batteripolen och sedan fungerar alla växlarna precis som de ska... i 5 kilometer sedan plockar den inte i någon växel alls. Får byta tillbaka till min randombox och kör sista biten till uppställningsplats för natten.

Nu är det så att jag har ett alldeles enormt tålamod men helt slut på idéer, ett tips vore välkommet.
/M

noodlesswe
Beroende
Inlägg: 1225
Blev medlem: tis nov 30, 2010 18:39
Ort: Göteborg

Re: TGB 30 - behöver assistance - Stockholm

Inlägg av noodlesswe » ons jun 13, 2012 9:40

ute på djupt vatten här för jag har bara åkt tgb30-40 i lumpn i 10 månader alldrig meckat med dom. men de låter ju som ett glapp eller jord fel. ring till någon som kränger dom surpluss typ kvibergs överskott (fråga efter peter på maskin) dom bråkar ju med trilskande sådana när dom hämtar dom för försäljning. dom kan ju ha några trevliga ideer, alternatift en till att kränga på dig som reservdels bil :-D
// Noodles aKa Andreas

Gwagen Wolf 240(GD) nu mera TD swb 1989
Jeep Wrangler sahara limited 2.8 crd 2007

Skriv svar