Trialregler
Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk
-
- 4x4xnerd
- Inlägg: 6984
- Blev medlem: fre feb 24, 2006 19:10
- Ort: Helsingborg
- Kontakt:
Trialregler
Nu har Svenska Bilsportsförbundet lagt ut dom uppdaterade reglerna för Biltrial4x4.
Tävlingsreglementet Kolla in ORT 5.2 - Nya hjälmvikter...
Tekniska reglementet Kolla in ORT-T GT 0.1 - Vagnsboksbesiktning...
Tävlingsreglementet Kolla in ORT 5.2 - Nya hjälmvikter...
Tekniska reglementet Kolla in ORT-T GT 0.1 - Vagnsboksbesiktning...
// Lasse
Fast ledamot i ETC & teknisk chef för Eurotrial.
All 4 wheels must participate, lock up your axles!!!
Fast ledamot i ETC & teknisk chef för Eurotrial.
All 4 wheels must participate, lock up your axles!!!
-
- 4x4xnerd
- Inlägg: 6984
- Blev medlem: fre feb 24, 2006 19:10
- Ort: Helsingborg
- Kontakt:
Nya regler 12 April 2009...
// Lasse
Fast ledamot i ETC & teknisk chef för Eurotrial.
All 4 wheels must participate, lock up your axles!!!
Fast ledamot i ETC & teknisk chef för Eurotrial.
All 4 wheels must participate, lock up your axles!!!
-
- Forumräv
- Inlägg: 967
- Blev medlem: mån feb 13, 2006 8:15
- Ort: Hallabro, Ronneby Kommun
- Kontakt:
Re: Trialregler
Var finns listan med godkända vagnboksbesiktigare då?Lasse Suzicán skrev:Nu har Svenska Bilsportsförbundet lagt ut dom uppdaterade reglerna för Biltrial4x4.
Tävlingsreglementet Kolla in ORT 5.2 - Nya hjälmvikter...
Tekniska reglementet Kolla in ORT-T GT 0.1 - Vagnsboksbesiktning...
/ Jonas Engberg
http://www.engbergracing.com
http://www.engbergracing.blogspot.com
Jeep CJ7 -75 | Olds455cui | 35" MT
Calvinator -02 | Volvo 850R | Paddeldäck | 35" Bogger | 14" Alcoa
http://www.engbergracing.com
http://www.engbergracing.blogspot.com
Jeep CJ7 -75 | Olds455cui | 35" MT
Calvinator -02 | Volvo 850R | Paddeldäck | 35" Bogger | 14" Alcoa
-
- Hemmastadd
- Inlägg: 101
- Blev medlem: sön okt 29, 2006 8:45
- Ort: Hörby
- Kontakt:
Re: Trialregler
Det vet jag.Åsa-Nisse skrev:Var finns listan med godkända vagnboksbesiktigare då?Lasse Suzicán skrev:Nu har Svenska Bilsportsförbundet lagt ut dom uppdaterade reglerna för Biltrial4x4.
Tävlingsreglementet Kolla in ORT 5.2 - Nya hjälmvikter...
Tekniska reglementet Kolla in ORT-T GT 0.1 - Vagnsboksbesiktning...
Micke
Re: Trialregler
Hejsan, jag har pratat med Göran, hjälmvikterna är fel.Lasse Suzicán skrev:Nu har Svenska Bilsportsförbundet lagt ut dom uppdaterade reglerna för Biltrial4x4.
Tävlingsreglementet Kolla in ORT 5.2 - Nya hjälmvikter...
Tekniska reglementet Kolla in ORT-T GT 0.1 - Vagnsboksbesiktning...
Sam
-
- 4x4xnerd
- Inlägg: 6984
- Blev medlem: fre feb 24, 2006 19:10
- Ort: Helsingborg
- Kontakt:
Re: Trialregler
Vill man komma i kontakt med en "vagnboksbesiktigare" kan man kontakta mig via PM eller mail ordf@biltrial4x4.seÅsa-Nisse skrev:Var finns listan med godkända vagnboksbesiktigare då?
Kommer att se till att listan även kommer SGA till godo...
// Lasse
Fast ledamot i ETC & teknisk chef för Eurotrial.
All 4 wheels must participate, lock up your axles!!!
Fast ledamot i ETC & teknisk chef för Eurotrial.
All 4 wheels must participate, lock up your axles!!!
-
- 4x4xnerd
- Inlägg: 6984
- Blev medlem: fre feb 24, 2006 19:10
- Ort: Helsingborg
- Kontakt:
Nu idag 9/3 2010 har SBF uppdaterat reglerna för ORE (teknisk o tävling), samt Challenge (tekniska)....
Så nu är kanske trialen på G också...
Så nu är kanske trialen på G också...
// Lasse
Fast ledamot i ETC & teknisk chef för Eurotrial.
All 4 wheels must participate, lock up your axles!!!
Fast ledamot i ETC & teknisk chef för Eurotrial.
All 4 wheels must participate, lock up your axles!!!
-
- 4x4xnerd
- Inlägg: 6984
- Blev medlem: fre feb 24, 2006 19:10
- Ort: Helsingborg
- Kontakt:
Nu äntligen är dom publicerade.....
// Lasse
Fast ledamot i ETC & teknisk chef för Eurotrial.
All 4 wheels must participate, lock up your axles!!!
Fast ledamot i ETC & teknisk chef för Eurotrial.
All 4 wheels must participate, lock up your axles!!!
-
- Forumräv
- Inlägg: 967
- Blev medlem: mån feb 13, 2006 8:15
- Ort: Hallabro, Ronneby Kommun
- Kontakt:
Kollade igenom reglerna lite, stog det inte innan att om buren och chassit var konstruerat som en enhet så utgick kravet på fästplattor?
Det enda som står nu är:
"Vid konstruktion där huvudbågen inkl. fastsättningsplatta vilar mot bärande balk, erfordras ej någon extra förstärkningsplatta under densamma."
men då måste det sitta en platta på röret som möter balken om jag förstått det rätt? - blir inte det lite konstigt om man tex ska sätta fästplattor där rör möter varandra inne i ett rörchassi?
Det enda som står nu är:
"Vid konstruktion där huvudbågen inkl. fastsättningsplatta vilar mot bärande balk, erfordras ej någon extra förstärkningsplatta under densamma."
men då måste det sitta en platta på röret som möter balken om jag förstått det rätt? - blir inte det lite konstigt om man tex ska sätta fästplattor där rör möter varandra inne i ett rörchassi?
/ Jonas Engberg
http://www.engbergracing.com
http://www.engbergracing.blogspot.com
Jeep CJ7 -75 | Olds455cui | 35" MT
Calvinator -02 | Volvo 850R | Paddeldäck | 35" Bogger | 14" Alcoa
http://www.engbergracing.com
http://www.engbergracing.blogspot.com
Jeep CJ7 -75 | Olds455cui | 35" MT
Calvinator -02 | Volvo 850R | Paddeldäck | 35" Bogger | 14" Alcoa
-
- 4x4xnerd
- Inlägg: 6984
- Blev medlem: fre feb 24, 2006 19:10
- Ort: Helsingborg
- Kontakt:
Har efterfrågat detta ett flertal gånger. Idag är det väldigt luddigt exakt vad som gäller när det gäller infästning mellan bur/ram i Pm och P. Samma sak om man har t.ex plastkaross eller en alu-kaross...Åsa-Nisse skrev:Kollade igenom reglerna lite, stog det inte innan att om buren och chassit var konstruerat som en enhet så utgick kravet på fästplattor?
Däremot har minimitjockleken i golvet i Pm ökat med 0,5 mm till 1,5mm (om man inte har originalgolv)???? Var kom det ifrån???
// Lasse
Fast ledamot i ETC & teknisk chef för Eurotrial.
All 4 wheels must participate, lock up your axles!!!
Fast ledamot i ETC & teknisk chef för Eurotrial.
All 4 wheels must participate, lock up your axles!!!
-
- Forumräv
- Inlägg: 967
- Blev medlem: mån feb 13, 2006 8:15
- Ort: Hallabro, Ronneby Kommun
- Kontakt:
Ja det kan ju med bli lite spännande.......
Går det inte bara att skriva in det i reglerna? Är det godkänt i Formula och Monster Race kan väl inte SBF ha något att göra med om ni skriver in det i trialen med?
I Formula Offroad står det förvisso att alla 6 punkterna på buren ska vara direkt anslutna i chassit.
I Monster Race står detta i Midsize:
"Om burens fästplattor svetsas i chassit kvarstår ändå kravet på skruvförband. Är buren och chassit konstruerat som en enhet utgår kravet på fästplattor och skruvförband"
Går det inte bara att skriva in det i reglerna? Är det godkänt i Formula och Monster Race kan väl inte SBF ha något att göra med om ni skriver in det i trialen med?
I Formula Offroad står det förvisso att alla 6 punkterna på buren ska vara direkt anslutna i chassit.
I Monster Race står detta i Midsize:
"Om burens fästplattor svetsas i chassit kvarstår ändå kravet på skruvförband. Är buren och chassit konstruerat som en enhet utgår kravet på fästplattor och skruvförband"
/ Jonas Engberg
http://www.engbergracing.com
http://www.engbergracing.blogspot.com
Jeep CJ7 -75 | Olds455cui | 35" MT
Calvinator -02 | Volvo 850R | Paddeldäck | 35" Bogger | 14" Alcoa
http://www.engbergracing.com
http://www.engbergracing.blogspot.com
Jeep CJ7 -75 | Olds455cui | 35" MT
Calvinator -02 | Volvo 850R | Paddeldäck | 35" Bogger | 14" Alcoa
-
- 4x4xnerd
- Inlägg: 6984
- Blev medlem: fre feb 24, 2006 19:10
- Ort: Helsingborg
- Kontakt:
I förslaget stod det att "plast"bilar ska ha buren fäst i ramen.Åsa-Nisse skrev:Går det inte bara att skriva in det i reglerna? Är det godkänt i Formula och Monster Race kan väl inte SBF ha något att göra med om ni skriver in det i trialen med?
I Formula Offroad står det förvisso att alla 6 punkterna på buren ska vara direkt anslutna i chassit.
I Monster Race står detta i Midsize:
"Om burens fästplattor svetsas i chassit kvarstår ändå kravet på skruvförband. Är buren och chassit konstruerat som en enhet utgår kravet på fästplattor och skruvförband"
Frågan om fästplatta har ställts många gånger, men något svar har vi aldrig fått...
// Lasse
Fast ledamot i ETC & teknisk chef för Eurotrial.
All 4 wheels must participate, lock up your axles!!!
Fast ledamot i ETC & teknisk chef för Eurotrial.
All 4 wheels must participate, lock up your axles!!!
-
- 4x4xnerd
- Inlägg: 6984
- Blev medlem: fre feb 24, 2006 19:10
- Ort: Helsingborg
- Kontakt:
!8:e April publicerades äntligen 2011 års regelverk för Biltrial 4x4 på SBF:s hemsa...
// Lasse
Fast ledamot i ETC & teknisk chef för Eurotrial.
All 4 wheels must participate, lock up your axles!!!
Fast ledamot i ETC & teknisk chef för Eurotrial.
All 4 wheels must participate, lock up your axles!!!
däck i modiferat
sverige regeler
ORT-TM 2.1 Däck
Däck av traktor-, paddel- eller knopptyp är inte tillåtna. Slirskydd får ej användas. Annars fritt.
1/3 av däckets mönster ska vara täckt av skärm/skärmbreddare. Skärm/skärmbreddare ska täcka
däcket från tröskellådan och 120 grader av däckets radie.
euro regeler
3.6.6.1 Tire
Agricultural tractor profiles, spikes, chains and dual tires are not permitted, otherwise tires is optional.
3.6.6.2 Rim
Optional. Maximum diameter 18”. Track widening/wheel spacers are allowed.
3.6.6.3 Wings
1/3 of the tire track (profile area) must be covered with a wing. If this is not the case, this can be achieved in form of flared wings. The wing must cover the tire from the sill and 120 degrees of the tires radius. The material of the flared wings must consist of solid and not transparent material.
är det fritt med hur stora hjul som man vill i denna klass
varför får man inte åka med knoppdäck i sverge typ Fedima F/Cross
sverige regeler
ORT-TM 2.1 Däck
Däck av traktor-, paddel- eller knopptyp är inte tillåtna. Slirskydd får ej användas. Annars fritt.
1/3 av däckets mönster ska vara täckt av skärm/skärmbreddare. Skärm/skärmbreddare ska täcka
däcket från tröskellådan och 120 grader av däckets radie.
euro regeler
3.6.6.1 Tire
Agricultural tractor profiles, spikes, chains and dual tires are not permitted, otherwise tires is optional.
3.6.6.2 Rim
Optional. Maximum diameter 18”. Track widening/wheel spacers are allowed.
3.6.6.3 Wings
1/3 of the tire track (profile area) must be covered with a wing. If this is not the case, this can be achieved in form of flared wings. The wing must cover the tire from the sill and 120 degrees of the tires radius. The material of the flared wings must consist of solid and not transparent material.
är det fritt med hur stora hjul som man vill i denna klass
varför får man inte åka med knoppdäck i sverge typ Fedima F/Cross